%0 Journal Article %T بررسی مدل علی خردمندی: تبیین اثر شخصیت و خودکارآمدی مقابله %J پژوهش های روانشناسی اجتماعی %I انجمن روانشناسی اجتماعی ایران %Z 2251-8002 %A قربانی, رقیه %A خرمائی, فرهاد %D 2018 %\ 11/22/2018 %V 8 %N 31 %P 33-50 %! بررسی مدل علی خردمندی: تبیین اثر شخصیت و خودکارآمدی مقابله %K خردمندی %K خودکارآمدی مقابله %K شخصیت %R %X   چکیده هدف: هدف این پژوهش تبیین خردمندی بر اساس عوامل شخصیتی با واسطه­گری خودکارآمدی مقابله است. روش: روش پژوهش از نوع همبستگی با استفاده از مدل­یابی معادلات ساختاری است و جامعه آماری کلیه دانشجویان کارشناسی دانشگاه شیراز بودند که  تعداد 400 دانشجوی کارشناسی (261 زن، 139 مرد) با روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای انتخاب شدند و مقیاس­خودسنجی خردمندی (ویستر، 2003)، فرم کوتاه پرسشنامه پنج عامل بزرگ شخصیت (گلدبرگ، 1999) و خودکارآمدی مقابله (چسنی و همکاران، 2006) را تکمیل نمودند. یافته­ها: نتایج تحلیل معادلات ساختاری نشان داد که  از بین ابعاد شخصیتی، برون­گرایی و توافق­پذیری  به ترتیب به طور مستقیم (16/0= β، 22/0= β و001/0=p)،  همچنین برون­گرایی همراه با گشودگی به تجربه، وظیفه­گرایی، روان­نژندگرایی و به ترتیب به صورت غیر مستقیم (11/0= β، 04/0= β، 14/0 = β ، 25/0- = β و 001/0=p) با واسطه­گری خودکارآمدی مقابله قادر به پیش­بینی خردمندی شدند. نتیجه­گیری: بر اساس نتایج این پژوهش پیشنهاد می­شود  با توجه به این­که  عوامل شخصیتی دارای ثبات نسبی هستند و خودکارآمدی مقابله قابل آموزش است؛ با تأکید بر آموزش خودکارآمدی مقابله و بستر سازی محیط و طراحی بسته­های آموزشی طوری برنامه­ریزی شود که افراد با ویژگی­های شخصیتی گوناگون بتوانند با تقویت خودکارآمدی مقابله در مسیرشکوفایی خردمندی گام بردارند %U https://www.socialpsychology.ir/article_87484_d6101f8a67c555c4b1692ba5db26517a.pdf