TY - JOUR ID - 102044 TI - تاثیر عدالت ادراک شده وهنجار سازمانی برسرمایه اجتماعی معلمان JO - پژوهش های روانشناسی اجتماعی JA - SPR LA - fa SN - 2251-8002 AU - بختیاری, احسان AU - صباحی, پرویز AU - کرمی, ابوالفضل AU - صفاری نیا, مجید AD - دانشجوی دکتری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سمنان، سمنان ایران AD - روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران AD - دانشیار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سمنان، سمنان، ایران AD - استاد روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 9 IS - 35 SP - 1 EP - 20 KW - عدالت ادراک شده KW - هنجارسازمانی KW - سرمایه اجتماعی KW - معلم DO - N2 - تحلیل وضعیت سرمایه اجتماعی در هر جامعه ای امری ضروری و حـائزاهمیت است. سرمایه اجتماعی متاثر از متغیرهای اجتماعی همچون عدالت و هنجاری موجود در اجتماع می باشد. عدالت درسازمان بیان کنندةبرابری وحفظ رفتاراخلاقی دریک سازمان است. از سوی دیگر الگوی هنجاری حاکم بین افراد می تواند نحوه تعامل افراد را تحت تاثیر قرار دهد. این پژوهش باهدف بررسی تاثیرمداخله ای عدالت سازمانی ادراک شده وهنجارسازمانی برسرمایه اجتماعی معلمان انجام شد. بدین منظور از بین دبیران مقطع متوسطه اول اداره آموزش و پرورش شهرستان ورامین در سال تحصیلی 96-1395 120نفر به شیوه نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و به تصادف در گروه های پژوهش گمارش شدند. ابزارهای سنجش شامل متن های کوتاه هالند، و پرسشنامه سرمایه اجتماعی ناهاپیت و گوشال بود. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیره با سطح اطمینان 95 درصد تحلیل شد. نتایج نشان داد که عدالت سازمانی ادراک شده و هنجارسازمانی بر سرمایه اجتماعی رابطه ای و ساختاری معلمان تاثیر دارد. باتوجه به این نتیجه ،زمانی که معلمان ادراک مناسبی ازعدالت سازمانی وهنجارسازمانی داشته باشند،سرمایه اجتماعی بیشتری نشان می دهندوباعث هم افزایی درسازمان خود می شوند. UR - https://www.socialpsychology.ir/article_102044.html L1 - https://www.socialpsychology.ir/article_102044_2a263d06c9e2f49433d55ae9ddfcddfe.pdf ER -