TY - JOUR ID - 114707 TI - بررسی قدرت تمیزی راهبردهای نفوذ اجتماعی و فرهنگ جمع‌گرایی سازمانی در تفکیک سطوح بهزیستی اجتماعی در محیط کار JO - پژوهش های روانشناسی اجتماعی JA - SPR LA - fa SN - 2251-8002 AU - جوانمرد, شبنم AU - اسکندری, حسین AU - برجعلی, احمد AU - فرخی, نورعلی AD - گروه روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبائی ، تهران ، ایران AD - گروه روانشناسی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران AD - استاد گروه روانشناسی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران AD - گروه سنجش دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 10 IS - 38 SP - 167 EP - 187 KW - بهزیستی اجتماعی KW - نفوذ اجتماعی KW - جمع‌گرایی DO - 10.22034/spr.2020.114707 N2 - مقدمه: بهزیستی اجتماعی یکی از ابعاد سه­گانه بهزیستی روانی است که در کنار بهزیستی روانشناختی و بهزیستی اجتماعی تصویر کاملی از سلامت روان افراد ارائه می­دهد. بر اساس نظریه تبادل اجتماعی به نظر می­رسد، سطوح این متغیر در محیط کار توسط راهبردهایی که افراد برای تاثیرگذاری بر یکدیگر استفاده می­کنند و همچنین فرهنگ جمع­گرایی در سازمان پیش­بینی شود. هدف پژوهش حاضر بررسی قدرت تمیزی ترکیب متغیرهای راهبرد نفوذ اجتماعی و فرهنگ جمع­گرایی سازمانی در تفکیک سه سطح بهزیستی اجتماعی در محیط کار است. روش: روش پژوهش همبستگی از نوع پیش­بینی است که با هدف پیش­بینی عضویت گروهی و دستیابی به یک معادله ممیز طراحی شده است. نمونۀ پژوهشی 179 نفر از پرسنل ستادی شرکت ملی نفت ایران در سال 1398 بودند. داده­ها در نرم­ا فزار آماری SPSS-23 با استفاده از آزمون­های تحلیل واریانس یک­راهه و تحلیل ممیز تحلیل شدند. یافته­ها: یافته­ها نشان داد که در راهبردهای نفوذ اجتماعی و فرهنگ جمع­گرایی سازمان، بین سه گروه (بهزیستی اجتماعی بالا، پایین و متوسط) در سطح 95/0 اطمینان تفاوت معنادار وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل ممیز حاکی از آن است که ترکیب راهبردهای نفوذ اجتماعی و فرهنگ جمع­گرایی سازمانی، بطور معناداری سطوح بهزیستی اجتماعی در محیط کار را از یکدیگر تفکیک می­کند. نتیجه­گیری: یافته­ها نشان می­دهد که بکارگیری راهبردهای نفوذ اجتماعی نرم در سازمان­هایی که فرهنگ جمع­گرایی در آنها جریان دارد، به­واسطۀ افزایش پاداش­ها و کاهش هزینه­های روانشناختی در روابط بین­فردی، با افزایش کیفیت روابط بین­فردی و در نتیجه دستیابی به سطوح بالای بهزیستی اجتماعی همراه است. UR - https://www.socialpsychology.ir/article_114707.html L1 - https://www.socialpsychology.ir/article_114707_c685b40c7e2ce9a73d2269a86fadd48a.pdf ER -