TY - JOUR ID - 127715 TI - چالش های زندگی اجتماعی نوجوانان با هویت اجتماعی خود به‌عنوان عضوی از کمیته امداد JO - پژوهش های روانشناسی اجتماعی JA - SPR LA - fa SN - 2251-8002 AU - غلامی, سمیه AU - عباس زادگان, نرگس AD - استادیار گروه روانشناسی، مجتمع آموزش عالی لارستان، فارس، ایران AD - کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، مجتمع آموزش عالی لارستان، فارس، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 10 IS - 40 SP - 75 EP - 96 KW - پنهان‌سازی هویت KW - چالش‌های زندگی اجتماعی KW - داغ ننگ KW - دانش‌آموزان متوسطه دوم DO - 10.22034/spr.2021.127715 N2 - مقدمه: نوجوانان تحت پوشش کمیته امداد تلاشی مضاعف برای مخفی کردن عضویت در این نهاد دارند و این به خاطر داغ ننگی است که به عضویت در این نهاد حمایتی در جامعه زده می‌شود. گویا تحت پوشش نهادهای حمایتی بودن، هویت اجتماعی فرد را تضییع می‌نماید. پژوهش حاضر به بررسی چالش‌های زندگی اجتماعی نوجوانان با هویت اجتماعی خود به‌عنوان عضوی از کمیته امداد در نوجوانان دانش‌آموز می‌پردازد. روش: این پژوهش با روش گراندد تئوری اجرا شد. بدین منظور تعداد 20 نفر از دانش‌آموزان دختر و پسر متوسطه دوم تحت پوشش کمیته امداد با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند و تئوریک تا اشباع داده‌ها و از طریق مصاحبه‌های عمیق نیمه‌ساختاریافته مورد مطالعه قرار گرفتند. داده‌ها پس از جمع‌آوری، ثبت و کدگذاری شده و در قالب مقوله‌های اصلی دسته‌بندی شدند و از طریق فنون کدگذاری کوربین و اشترواس به صورت کدگذاری باز، محوری و گزینشی تحلیل شدند. یافته‌ها: مجموعاً 50 و در نهایت 33 کد اولیه از مصاحبه‌ها به دست آمد و در مراحل بعدی تحلیل، پدیده اصلی بنام پنهان‌سازی هویت، زمینه‌ها، علل، راهبردها و پیامدها از مصاحبه‌ها استخراج شد. آسیب دیدن احترام، اجتناب از تمسخر و ممانعت از طرد از علل پنهان‌کاری است. زمینه بروز پنهان‌کاری قرار گرفتن در مقابل افراد طبقه بالادست است. محیط مدرسه جایی است که این دانش-آموزان برایشان حیاتی است که همکلاسی‌ها و معلمان متوجه نشوند. نتیجه‌گیری: مسائل پیش روی این شهروندان نشان می‌دهد که باید درجهت تغییر نگرش جامعه به فقرا به‌منزله افرادی بااعتبار اجتماعی اندیشید؛ چیزی درآموزه‌های دینی نیز یافت می‌شود. UR - https://www.socialpsychology.ir/article_127715.html L1 - https://www.socialpsychology.ir/article_127715_dab5e9abbd47c16103527e2eb84e0156.pdf ER -