TY - JOUR ID - 142648 TI - اثر ابعاد شناختی و رفتاری اضطراب اجتماعی بر استفاده آسیب‌زا از اینترنت با میانجیگری نقش‌های جنسیتی JO - پژوهش های روانشناسی اجتماعی JA - SPR LA - fa SN - 2251-8002 AU - باسیتی, شهرام AU - محتشمی, محمدهادی AD - گروه علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران AD - دانشگاه پیام نور ،دامغان، ایران. Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 11 IS - 43 SP - 167 EP - 186 KW - ابعاد شناختی و رفتاری اضطراب اجتماعی KW - نقش‌های جنسیتی KW - استفاده آسیب زا از اینترنت DO - 10.22034/spr.2021.304862.1682 N2 - مقدمه: این پژوهش به منظور بررسی رابطه بین ابعاد اضطراب اجتماعی و استفاده آسیب­زا از اینترنت با میانجیگری نقش‌های جنسیتی صورت گرفت.  روش: پژوهش حاضر توصیفی از نوع مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش­آموزان پسر مشغول به تحصیل در نیمسال دوم تحصیلی 1399-1400 ساکن شهر دامغان بود که از این میان  250 نفر از طریق فراخوان اینترنتی در پژوهش شرکت کردند. در پژوهش حاضر از مقیاس اضطراب اجتماعی (پاپلک و ویدک، 2008)، نقش‌های جنسیتی (بولدیزار، 1999) و پرسشنامه استفاده آسیب­زا از اینترنت (کالوو- فرانسس، 2016) به عنوان ابزار استفاده گردید. ارزیابی الگوی پیشنهادی از طریق الگویابی معادلات ساختاری (SEM) و با استفاده از نرم افزار لیزرل انجام شد. روابط واسطه‌ای در الگوی پیشنهادی نیز با استفاده از روش بوت استرپ آزموده شدند.  یافته‌ها: نتایج حاکی از برازش مناسب مدل بود و نشان داد که بعد رفتاری اضطراب اجتماعی با میانجیگری نقش جنسیتی مردانگی اثر غیرمستقیم بر استفاده آسیب­زا از اینترنت دارد (05/0 > p).  نتیجه‌گیری: یافته‌های پژوهش حاضر چهارچوب مفیدی را در شناسایی مؤلفه‌های تأثیرگذار در حوزه روانشناسی اجتماعی-فرهنگی در استفاده آسیب زا از اینترنت فراهم می‌کند. نتایج حاصل از این یافته‌ها به ضرورت توجه به نقش جنسیتی مردانگی در کاهش اضطراب اجتماعی و استفاده آسیب­زا از اینترنت در دانش­آموزان تأکید ویژه می‌کند. UR - https://www.socialpsychology.ir/article_142648.html L1 - https://www.socialpsychology.ir/article_142648_354a6bc6ce96bb2c6ef6cab6b91abec9.pdf ER -