TY - JOUR ID - 145803 TI - مدل‌یابی اعتیاد به اینترنت براساس سبک‌های هویت و عملکرد تحصیلی: نقش واسطه‌ای افسردگی JO - پژوهش های روانشناسی اجتماعی JA - SPR LA - fa SN - 2251-8002 AU - موسیوند, محبوبه AU - زارعان, منصوره AU - کابلی, مریم AD - استادیار گروه مطالعات علوم اجتماعی و توسعه دپژوهشکده زنان دانشگاه الزهرا ایران تهران AD - استاد یار گروه مطالعات علوم اجتماعی و توسعه پژوهشکده زنان دانشگاه الزهرا تهران ایران AD - روان شناسی علوم تربیتی ، دانشگاه خوارزمی، ایران تهران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 11 IS - 44 SP - 73 EP - 92 KW - اعتیاد به اینترنت؛ افسردگی KW - عملکرد تحصیلی KW - فضای مجازی KW - هویت DO - 10.22034/spr.2022.283674.1642 N2 - مقدمه: این مطالعه با هدف بررسی تأثیر عملکرد تحصیلی و هویت بر اعتیاد به اینترنت با نقش میانجی افسردگی انجام شد. روش: با توجه به هدف، از نوع کاربردی از نظر ماهیت و روش توصیفی- همبستگی و روش تحلیل از نوع مدل­یابی معادلات ساختاری کمترین مربعات جزئی بود. جامعه آماری کل دانشجویان دانشگاه‌های شهر تهران و روش نمونه‌گیری تصادفی و حجم نمونه برابر با 323 نفر بود. داده­های پژوهش با استفاده از پرسشنامه­های سبک‌های هویت برزونسکی (1992)، اعتیاد به اینترنت چن (2011)، افسردگی زونگ (1968) و عملکرد تحصیلی گردآوری‌شد. یافته‌ها: نتایج مدل­سازی معادلات ساختاری نشان‌داد، 25 درصد از تغییرات افسردگی و 32 درصد از واریانس اعتیاد به اینترنت توسط عملکرد تحصیلی و هویت تبیین‌شد. یافته­های پژوهش نشان‌داد، سبک‌های هویت و عملکرد تحصیلی تأثیر منفی معنادار و افسردگی تأثیر مثبت معناداری بر اعتیاد به اینترنت دانشجویان دارد. نتیجه‌گیری: افسردگی نقش میانجی در تأثیر سبک‌های هویت و عملکرد تحصیلی بر اعتیاد به اینترنت دانشجویان ایفا می‌کند. UR - https://www.socialpsychology.ir/article_145803.html L1 - https://www.socialpsychology.ir/article_145803_a34d27c70ab1922082e2b64fc00686b5.pdf ER -