انجمن روانشناسی اجتماعی ایرانپژوهش های روانشناسی اجتماعی2251-8002114120210522Predicting workplace bullying in nurses based on social exchange stylesپیش بینی قلدری در محیط کار پرستاران بر اساس سبکهای تبادل اجتماعی11613095910.22034/spr.2021.263610.1610FAسوسن علیزاده فرددانشگاه پیام نور، تهران، ایرانسهیلا سادات رسولدانشگاه پیام نور،تهران، ایرانJournal Article20201224Abstract Introduction: Workplace bullying can be considered as one of the main causes of stress in the work setting that has adverse consequences. Many researchers attribute bullying to attitudes that stem from interpersonal interactions in the context of the workplace; therefore concepts based on social exchange theory are expected to be helpful in this regard. This study aimed to predict bullying behavior in nurses' workplaces based on social exchange styles. Method: The research method was correlational and the statistical population included nurses working in Tehran hospitals. 250 nurses from three educational hospitals were selected by available cluster sampling. The Workplace Bullying Questionnaire (Einarsen, 2009) and the Social Exchange Styles Scale (Leybman, 2011) were used to collect data. Data were analyzed using multiple regression analysis. Finding: The results showed that fairness and overinvestment exchange style can significantly predict workplace bullying behavior in nurses (p≥0.05). Conclusion: These results confirm the role of social exchange styles with workplace bullying behavior and can be effective in better understanding, and designing educational and psychological interventionsقلدری در محل کار را میتوان یکی از عومل اصلی استرس در فضای کاری دانست که عواقب نامطلوبی به همراه دارد. یکی از محیطهای کاری که بروز رفتار قلدری در آن بسیار گزارش شده است، محیط بیمارستان برای پرستاران شاغل در آنهاست. بسیاری قلدری را مربوط به نگرشهایی میدانند که از تعاملات بینفردی در بافت محیط کار سرچشمه میگیرد؛ بنابراین انتظار میرود که مفاهیم مبتنی بر نظریۀ تبادلات اجتماعی در این مورد راهگشا باشد. هدف این پژوهش، پیشبینی رفتار قلدری در محیط کار پرستاران بر اساس سبکهای تبادل اجتماعی بود. روش پژوهش از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل پرستاران شاغل در بیمارستان شهر تهران بود که تعداد 250 نفر از پرستاران سه بیمارستان آموزشی به روش نمونهگیری خوشهای در دسترس انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه قلدری در محیط کار (اینارسن، 2009)، و مقیاس سبکهای تبادل اجتماعی (لیبمن، 2011) استفاده شد. دادهها با استفاده از تحلیل رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان دادند که سبک تبادلی انصاف و سرمایهگذاری افراطی میتوانند رفتار قلدری در محیط کار پرستاران را با اطمینان پیشبینی نمایند (05/0p≥ ). این نتایج تاییدکننده نقش سبکهای تبادل اجتماعی در ارتباط با بروز رفتار قلدری در محیط کار است و میتواند در شناخت بهتر آن و طراحی مداخلات آموزشی و درمانی روانشناختی موثر باشد.https://www.socialpsychology.ir/article_130959_a9f14c6f976a340c461416ac88d507ac.pdfانجمن روانشناسی اجتماعی ایرانپژوهش های روانشناسی اجتماعی2251-8002114120210522Investigating the Role of Feelings of Security in Possessing Citizenship Rights and Dimensions of Social Capital on Students' Prosaically Behavior Orientationبررسی نقش احساس برخورداری از حقوق شهروندی و ابعاد سرمایههای اجتماعی بر جهتگیری جامعه پسندانه دانشآموزان173013096110.22034/spr.2021.230213.1470FAرضا فرجیگروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور ،جوانرود، ایران0978-6217-0001-0000مجتبی رنجبریمسئول مرکز مشاوره دانشگاه علوم پزشکی هرمزگانایوب مرادیدانشگاه علامه طباطبایی تهرانمحمد امیریدکترای جمعیتشناسی دانشگاه تهران/ مدرس دانشگاه تربیت معلم بجنوردJournal Article20200925<strong>Introduction:</strong> prosaically behavior orientation is a very important issue among adolescents and also has a significant effect on reducing adolescents'' social problems. The purpose of the present research was to study the effect of possessing citizenship rights and dimensions of social capital on prosaically behavior orientation of students.
<strong>Methods:</strong> The population of the present research included 360 male and female students of Kermanshah; they were evaluated by questionnaire of possessing citizenship rights (Sam Aram & Barzegar, 2016), and prosaically behavior orientation inventory (Pinner et al., 2008), and social capital questionnaire of Onyx and Bolen (2000). Regression analysis was used in order to analyze data.
<strong>Findings</strong>: the results of the present research showed that possessing citizenship rights (social, cultural, and civil rights), and social capital (dimensions of pioneering in social activities, academic/work relationship, relationship with friends and the value of life) respectively predict 20 and 27.5 percent of prosocial behavior orientation variance positively (p<0.05).
<strong>Conclusion:</strong> the results show positive effects, citizenship rights possession, and social capital in prosaically behavior orientation; it also requires more attention from education officials.<strong>هدف:</strong> جهتگیری جامعه پسندانه از متغیرهای مهم دوره نوجوانی است که میتواند نقش قابلتوجهی در کاهش مشکلات اجتماعی و افزایش سلامت جامعه داشته باشد. پژوهش حاضر به تعیین نقش احساس برخورداری از حقوق شهروندی و ابعاد سرمایههای اجتماعی در جهتگیری جامعه پسندانه دانشآموزان می پردازد.
<strong>روش:</strong> به این منظور نمونهای شامل 360 دانشآموز دختر و پسر متوسطه دوم کرمانشاه بوسیلهی پرسشنامه احساس برخورداری از حقوق شهروندی (سام آرام و برزگر، 1395)، پرسشنامه جهتگیری جامعه پسندانه (پنر و همکاران، 2008) و پرسشنامه سرمایه اجتماعی اونیکس و بولن (2000) مورد ارزیابی قرار گرفتند. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از روش تحلیل رگرسیون استفاده شد.
<strong>یافتهها:</strong> نتایج حاصل نشان داد که احساس برخورداری از حقوق شهروندی (ابعاد حقوق اجتماعی، فرهنگی و مدنی) در مجموع 20 درصد و سرمایههای اجتماعی (ابعاد پیشگامی در فعالیتهای اجتماعی، ارتباط تحصیلی/کاری، ارتباط با دوستان و ارزش زندگی) نیز در مجموع 5/27 درصد از واریانس جهتگیری جامعه پسندانه را در جهت مثبت پیشبینی میکنند (05/0P<).
<strong>نتیجهگیری:</strong> این نتایج نشاندهندة اثرات مثبت سازههای احساس برخورداری از حقوق شهروندی و سرمایههای اجتماعی در جهتگیری جامعه پسندانه دانشآموزان است، بنابراین سازههای مذکور نیازمند توجه بیشتری از سوی مسئولین و برنامهریزان کشوری و خصوصاً آموزشوپرورش هستند.https://www.socialpsychology.ir/article_130961_9b4d58049628803870cce0becb9a0728.pdfانجمن روانشناسی اجتماعی ایرانپژوهش های روانشناسی اجتماعی2251-8002114120210522Comparing the effectiveness of Compassion- Focused Therapy) CFT (and Dialectic Behavior Therapy (DBT (on aggression, self-harm behaviors and emotional self-regulation in Juvenile offenders of Tehran Juvenile Correction and Rehabilitation Centerمقایسه اثر بخشی درمان مبتنی بر شفقت و رفتاردرمانی دیالکتیک بر پرخاشگری، رفتار های خود آسیب رسان و خود تنظیمی هیجانی نوجوانان بزهکار کانون اصلاح و تربیت شهر تهران315813096310.22034/spr.2021.253334.1579FAارمغان دماوندیاندانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.فاطمه گلشنیاستادیار گروه روانشناسی ، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانمجید صفاری نیااستاد گروه روان شناسی ، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران، استاد مدعو گروه روانشناسی ، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.0000-0003-4225-5899آنیتا باغداساریانساستادیار گروه روان شناسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی ،تهران، ایرانJournal Article20200817Introduction: The aim of this study was to compare CFT and DBT on aggression, self-harm behaviors and emotional self-regulation in Juvenile offenders.<br /> Methods: The method of this research was quasi-experimental Pretest Post-test Follow up(PPF) design with two groups. The population of this study included all clients living in Tehran Juvenile Correction and Rehabilitation Center in 2019. The sample was 30 clients living in Tehran Juvenile Correction and Rehabilitation Center. The self-report log of Klonsky and Glenn (2009) self-harming behaviors, Hofmann and Kashdan (2010), the affective style questionnaire and Bass and Perry aggression questionnaire (1992) were used; CFT program was conducted in 12 sessions of 90 minutes and one session per week. The DBT intervention program was performed in 12 sessions of 90 minutes and 1 session per week. Mixed analysis of variance with repeated measures was used to analyze the data.<br /> Results: The results showed that Compassion- Focused Therapy and dialectical behavior therapy have consistently reduced aggression, but no difference was observed in the effectiveness of the two intervention methods. The results of this study also showed that compassion-based therapy has improved the intrapersonal and interpersonal functions of self-harm behaviors and the component of adaptation and tolerance of emotional self-regulation<br /> Discussion: although there is no significant difference between the effectiveness of the two methods, but CFT and DBT improves the function of self-harming behaviors, aggression and emotional regulation in adolescents. The. These results have many applications in planning to prevent harmful behaviors in adolescents, especially delinquent adolescents.این پژوهش با هدف مقایسه اثر بخشی درمان مبتنی بر شفقت و رفتاردرمانی دیالکتیکی بر پرخاشگری، رفتار های خود آسیب رسان و خود تنظیمی هیجانی نوجوانان بزهکار کانون اصلاح و تربیت شهر تهران انجام شد. <br /> روش این پژوهش، شبه آزمایشی، طرح پیش آزمون-پس آزمون با دو گروه و پیگیری یک ماهه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مددجویان ساکن کانون اصلاح و تربیت شهر تهران در سال 98 بود. نمونه مورد مطالعه این پژوهش 30 مددجوی مقیم کانون اصلاح و تربیت شهر تهران بود. از سیاهه ی خود گزارشی رفتارهای خود-آسیب رسان کلونسکی و گلن (2009)، پرسشنامه خودتنظیمی هیجانی هافمن و کاشدان (2010) و پرسشنامه پرخاشگری باس و پری (1992) در مرحله پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری استفاده شد؛ برنامه آموزشی متمرکز بر شفقت طی 12 جلسه 90 دقیقه ای و هفته ای یک جلسه اجرا شد. برنامه مداخله رفتار درمانی دیالکتیکی نیز طی 12 جلسه 90 دقیقه ای و هفته ای 1 جلسه اجرا شد. از طرح تحلیل واریانس مختلط با اندازهگیری مکرر جهت تحلیل اطلاعات در نرم افزار آماری SPSS استفاده شد.<br /> نتایج پژوهش نشان داد که درمان مبتنی بر شفقت و رفتار درمانی دیالکتیکی به صورت پایدار موجب کاهش پرخاشگری شده است. اما در اثر بخشی دو روش مداخله، تفاوتی مشاهده نشد. همچنین نتایج این پژوهش نشان داد که درمان مبتنی بر شفقت، موجب بهبود کارکرد های درون فردی و بین فردی رفتار های خود آسیب و مولفه سازگاری و تحمل خود تنظیمی هیجانی شده است.https://www.socialpsychology.ir/article_130963_563938adf25649f8ad9a02427b58baf9.pdfانجمن روانشناسی اجتماعی ایرانپژوهش های روانشناسی اجتماعی2251-8002114120210522Relationship between Individualism and Consumption's Environmental Impact among Urmia Citizensرابطه فردگرایی با تأثیرات زیست محیطی مصرف در بین شهروندان ارومیهای597813096410.22034/spr.2021.206113.1330FAحسین هنرورگروه روانشناسی، واحدارومیه، دانشگاه آزاد اسالمی، ارومیه، ایرانتوکل آقایاری هیرگروه جامعه شناسی، دانشکده حقوق و علوم انسانی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.محمد باقر علیزاده اقدمگروه جامعه شناسی، دانشکده حقوق و علوم انسانی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.ابراهیم محمد پوردانشجوی مقطع دکتری جامعهشناسی اقتصادی و توسعه دانشگاه تبریز ، تبریز، ایرانJournal Article20191221<strong>Introduction:</strong> Sustainable development is the main concern for all developing societies, which are exploiting the natural resources beyond their environmental capacity, concerning their citizens’ consumer lifestyle. Such an impact, which is known as <em>Ecological Footprint</em>, besides other factors, is under the influence of value orientation and attitudinal factors such as individualism and materialism. <br /> <br /><strong>Method</strong>: Present study employed a descriptive and correlational research design. The statistical population consisted of all 15-65 years old citizens of Urmia which 516 of whom were selected by the use of cluster sampling technique, as the study sample. Ecological Footprint Questionnaire (Turner, 2013), Materialism Questionaire (Richins, 2004), Consumerism Questionnaire (Babin, 1994), and Individualism Questionnaire were used to collect data. <br /><strong>Finding</strong>: Data were analyzed using structural equation modeling tests. Results showed that individualism (indirectly through consumerism and materialism) and materialism (directly), have positive and significant effects (meaningful level of less than 0. 01) on the ecological footprint of consumption among citizens of Urmia. According to the results of the fitted path model, independent variables could explain around 20 percent of variations in ecological footprint. <br /><strong>Conclusion</strong>: Individualistic and materialistic value orientations could be realized as main determinants of ecological footprint among citizens, which formal and non-formal cultural and educational interventions are needed to be employed by administrational entities to control them.<strong>مقدمه:</strong> توسعهی پایدار چالش بزرگی برای جوامع در حال توسعه است، چرا که شهروندان آنها با سبکهای زندگی مصرفی، فراتر از ظرفیت زیست محیطیشان از منابع طبیعی استفاده میکنند. چنین تأثیری که از آن تحت عنوان «<em>ردپای اکولوژیک»</em> یاد میشود، در کنار عوامل دیگر، تحت تأثیر عوامل ارزشی و نگرشی مانند فردگرایی، مادیگرایی و مصرفگرایی است.<br /> <strong>روش:</strong> روش تحقیق مورد استفاده در پژوهش حاضر از نوع توصیفی و همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شهروندان 15-65 سال شهر ارومیه بوده که از میان آنها 516 نفر با استفاده از نمونهگیری خوشهای انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتهاند. جهت جمعآوری اطلاعات از پرسشنامههای ردپای اکولوژیک ترنر (2013)، مادیگرایی ریشینس (2004)، مصرفگرایی بیبین (1994) و فردگرایی استفاده شد.<br /> <strong>یافتهها:</strong> دادهها با استفاده از آزمونهای مدل معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که متغیرهای فردگرایی (بصورت غیر مستقیم از طریق مصرفگرایی و مادیگرایی) و مادیگرایی (بصورت مستقیم)، اثری مثبت و معنیدار (در سطح معنیداری کمتر از 01/0) بر میزان ردپای اکولوژیک مصرف در بین شهروندان ارومیهای دارند. بر اساس نتایج حاصل از برازش مدل مسیر، متغیرهای مستقل تحقیق حدود 20 درصد از تغییرات ردپای اکولوژیک را تبیین کردند.<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> جهتگیریهای ارزشی فردگرایانه و مادیگرایانه از عوامل اصلی مؤثر بر ردپای اکولوژیک شهروندان است و ضروری است، جهت کاستن اندازه ردپا، مداخلات رسمی و غیررسمی آموزشی و فرهنگسازی در دستور کار مسئولین امر قرار گیرد.https://www.socialpsychology.ir/article_130964_e42825a5e2ea3d317fb19870fdf9ce2d.pdfانجمن روانشناسی اجتماعی ایرانپژوهش های روانشناسی اجتماعی2251-8002114120210522Comparison of place attachment, psychological reactance, and social well-being in residents of private homes and apartments in Rasht cityمقایسه دلبستگی مکان، واکنش روانی و بهزیستی اجتماعی در ساکنان منازل شخصی و آپارتمانی شهر رشت7910213096810.22034/spr.2021.258850.1599FAحجت الله رشیدکلویرگروه معماری دانشکده فنی مهندسی دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل ، ایرانپرستو حسن زادهدانشجوی دکتری دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانحسن اکبریگروه معماری دانشکده فنی مهندسی دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایرانJournal Article20201123<strong>Introduction: </strong>The aim of this research was the comparison of place attachment, psychological reactance, and social well-being in residents of private homes and apartments in Rasht city.
<strong>Method:</strong> The research was kind of causal-comparative and its sample was composed of 100 women and men residents of private homes and apartments in Rasht city that were selected by purposeful sampling method. Research tools included Place Attachment Scale (Saffarinia, 2011), Psychological Reactance Scale (Hong & Faedda, 1996), and Social Well-being Scale (Keyes, 1998). For analyzing data was used of one-way and multivariate variance analysis.
<strong>Finding: </strong>The results indicated that place attachment, psychological reactance, and social well-being had significant differences (p<0.05) in residents of private homes and apartments in Rasht city. In other words, residents of private homes had more place attachment and social well-being than apartment residents and apartment residents had more psychological reactance than residents of private homes.
<strong>Conclusion: </strong>According to the research results, to increase the place attachment and social well-being and reduce the negative psychological reaction of the apartment residents, it is necessary to plan and design the place in such a manner to create perceptual-emotional experiences and positive cognitive, emotional, and behavioral connections.<strong>مقدمه</strong><strong>:</strong> پژوهش حاضر با هدف مقایسه دلبستگی مکان، واکنش روانی و بهزیستی اجتماعی در ساکنان منازل شخصی و آپارتمانی شهر رشت انجام شد.
<strong>روش:</strong> پژوهش حاضر از نوع علّی- مقایسهای بوده و نمونه آن متشکل از 100 زن و مرد ساکن در منازل شخصی و آپارتمانی شهر رشت بود که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس دلبستگی مکان صفارینیا (1390)، مقیاس واکنش روانی هانگ و فادا (1996) و مقیاس بهزیستی اجتماعی کیز (1998) بود. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل واریانس یکراهه و چندمتغیری استفاده شد.
<strong>یافتهها</strong>: نتایج پژوهش نشان داد که دلبستگی مکان، واکنش روانی و بهزیستی اجتماعی در ساکنان منازل شخصی (ویلایی) و آپارتمانی شهر رشت تفاوت معنیداری دارد (05/0>p). بهعبارتدیگر، ساکنان منازل شخصی در مقایسه با ساکنان منازل آپارتمانی از دلبستگی مکان و بهزیستی اجتماعی بیشتری برخوردار بودند و نیز واکنش روانی ساکنان منازل آپارتمانی بیشتر از ساکنان منازل شخصی بود.
<strong>نتیجهگیری:</strong> بر اساس نتایج میتوان گفت که برای افزایش دلبستگیِ مکان، بهزیستی اجتماعی و کاهش واکنش روانیِ ساکنان منازل آپارتمانی، ضروری است، در حوزه برنامهریزی و طراحی مکان در راستای ایجاد تجارب ادراکی- حسی و پیوندهای شناختی، عاطفی و رفتاری مثبت ساکنان بررسیهای بیشتری صورت گیرد.https://www.socialpsychology.ir/article_130968_dc4cbed1a7046a6d800f0dc95fe021db.pdfانجمن روانشناسی اجتماعی ایرانپژوهش های روانشناسی اجتماعی2251-8002114120210522Investigate the relationship between emotion recognition (basic and complex) and altruistic behaviors base on gender among twinsبررسی رابطه شناخت هیجانات ( پایه و پیچیده) و رفتارهای نوع دوستانه بر اساس جنسیت در بین دوقلو ها10312013097010.22034/spr.2021.137558.0FAکریم باباییدکتری روانشناسی،دانشکده ادبیات و روانشناسی،دانشگاه ارومیه ،ارمیه، ایرانفرزانه میکاییلی منیعگروه روانشناسی ، دانشکده ادبیات و روانشناسی. دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران0000-0003-3746-8806علی عیسی زادگاندانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. دانشگاه شهید مدنی آذربایجان،تبریز، ایرانعزت الله احمدیگروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و روانشناسی. دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایرانJournal Article20191210<strong>Introduction:</strong> The present study was designed and conducted by the aim of this study was to investigate the relationship between emotion recognition (basic and complex) and altruistic behaviors among twins base on gender. <br /> <strong>Method</strong>: The method is descriptive – correlation and the entire population of the study consisted of all twins at Tehran city, Out of this population 80 (40 pair mz and 40 pair dz) pairs were Voluntary selected. To collect data, The Cambridge Mindreading (CAM) Face-Voice Battery, Reading the Mind in the Eyes Task (RMET), and the Self-report altruism sale was used. The data obtained were analyzed using Pearson correlation analysis and multivariate analysis of variance. <br /><strong>Finding</strong>: The results showed that there was a positive significant correlation between altruistic behaviors and basic emotion recognition and there wasn’t a significant correlation between altruistic behaviors and complex emotion recognition and there weren’t significant differences in the variables of the altruistic behaviors between male and female twins and also there was a significant positive correlation between emotion recognition and theory of mind. <br /><strong>Conclusion:</strong> That is, emotion recognition and altruism are both centered on an individual thinking about others, and accordingly those with high emotion recognition ability to show more altruistic behavior.<strong>مقدمه:</strong> مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه شناخت هیجانات (پایه و پیچیده) و رفتارهای نوع دوستانه در بین دوقلوها بر اساس جنسیت بود.<br /> <strong>روش:</strong> پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود و جامعه پژوهش را کلیه دوقلوهای همسان و ناهمسان شهر تهران تشکیل دادند که از این جامعه 80 جفت ( 40 جفت همسان و 40 جفت ناهمسان) از طریق روش نمونه گیری داوطلبانه انتخاب گردیدند. این پژوهش با استفاده از مجموعه ذهن خوانی تصویری – صوتی کمبریج (CAM) گولن و همکاران (2015) و همچنین آزمون ذهن خوانی از روی چشم ها ( بار آن – کوهن، ویلیرایت، هیل، ریست و پلامپ، 2001) و مقیاس خودگزارشی نوع دوستی (SRA) روشتون و همکاران (1981) اجزا گردید. پس از جمع آوری اطلاعات داده ها از طریق روش همبستگی پیرسون و همچنین تحلیل واریانس چند راهه تحلیل گردیدند.<br /> <strong>یافتهها:</strong> بین رفتارهای نوع دوستانه و شناخت هیجانات پایه رابطه مثبت معناداری وجود دارد و همچنین بین رفتارهای نوع دوستانه و شناخت هیجانات پیچیده رابطه معناداری وجود ندارد، همچنین از لحاظ رفتارهای نوع دوستانه تفاوت معناداری بین دو جنس وجود ندارد و بین شناخت هیجانات پایه و پیچیده رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.<br /> <strong>نتیجهگیری</strong>: رفتارهای نوع دوستانه و شناخت هیجانات هر دو شامل فهم حالات ذهنی دیگران است و بر همین اساس افراد با توانایی بالا در شناخت هیجانات بیشتر رفتارهای نوع دوستانه نشان میدهند. https://www.socialpsychology.ir/article_130970_30c57ecdee54eae42e59af1e94e84e12.pdfانجمن روانشناسی اجتماعی ایرانپژوهش های روانشناسی اجتماعی2251-8002114120210522Causal Relationship between Peer-Matching and Body Management with Mediating Role of Mobile-Based Social Media Addiction in Adolescents with Social Anxiety
Leila Sadri
Mansooreh Shahriari Ahmadi *
Parisa Tajaliرابطه علی همنوایی با همسالان و مدیریت بدن با میانجی گری وابستگی به شبکه های اجتماعی مبتنی بر موبایل در نوجوانان مبتلا به اضطراب اجتماعی12113613097110.22034/spr.2021.242110.1527FAلیلا صدریدانشجوی مقطع دکتری، گروه روانشناسی ، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی ،تهران، ایرانمنصوره شهریاری احمدیاستادیار گروه روانشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران، ایرانپریسا تجلیاستادیار گروه روانشناسی ، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20200812<strong>Introduction:</strong> This study aimed to investigate the causal relationship between peer-matching and body management with mediating role of mobile-based social media addiction in adolescents with social anxiety. <br /><strong>Method:</strong> The statistical population included all-female high school students in Tehran who were studying in the academic year of 2019-2020, among whom 251 people who were suffering from social anxiety were selected by the targeted sampling method. They answered the standard questionnaire of social anxiety (2000), compliance questionnaire (1993), body management scale (2014), and addiction questionnaire to mobile-based social networks(2016). Data were analyzed using structural equation modeling. Cronbach's alpha method was used to determine the reliability of the instrument.<br /><strong>Finding:</strong> The results showed a direct relationship between peer compliance and addiction to mobile-based social networks (P<0.01, β = 0.30), and the relationship between addiction to mobile-based social networks and body management (P<0/01, Β= 0.28) was significant. Addiction to mobile-based social networks also fully mediated the relationship between peer compliance and body management.<br /><strong>Conclusion:</strong> As a result, educating teens about the proper use of smartphones and social networks can reduce the impact of peer compliance on body management.<br /><strong><em> </em></strong><strong>مقدمه</strong>: این پژوهش با هدف بررسی رابطه علی همنوایی با همسالان و مدیریت بدن با میانجیگری وابستگی به شبکههای اجتماعی مبتنی بر موبایل در نوجوانان مبتلا به اضطراب اجتماعی، انجام شد.<br /> <strong>روش</strong><strong>:</strong> جامعۀ آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر مقطع متوسطه شهر تهران بود که در سال تحصیلی 99- 1398 مشغول به تحصیل بودند که از بین آنها 251 نفر که به اضطراب اجتماعی مبتلا بودند به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و به پرسشنامه استاندارد اضطراب اجتماعی (2000)، پرسشنامه همنوایی (1372)، مقیاس مدیریت بدن (1393) و پرسشنامه اعتیاد به شبکههای اجتماعی مبتنی بر موبایل (1395) پاسخ دادند. دادهها با استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری تحلیل شدند و به منظور تعیین پایایی ابزار از روش آلفای کرونباخ استفاده شد.<br /><strong>یافتهها:</strong> نتایج نشان داد، رابطه مستقیم همنوایی با همسالان با اعتیاد به شبکههای اجتماعی مبتنی بر موبایل (01/0≤ P , 30/0= β)، و رابطه اعتیاد به شبکههای اجتماعی مبتنی بر موبایل با مدیریت بدن (01/0≤ P , 28/0= β)، معنی دار بود. همچنین اعتیاد به شبکههای اجتماعی مبتنی بر موبایل رابطه بین همنوایی با همسالان و مدیریت بدن را به صورت کامل میانجیگری کرد.<br /><strong>نتیجهگیری:</strong> میتوان با آموزش به نوجوانان در زمینه استفاده صحیح از تلفن هوشمند و شبکههای اجتماعی از تأثیر همنوایی با همسالان بر مدیریت بدن کاست.https://www.socialpsychology.ir/article_130971_789a6217c7c061b2dce0e901f06f018a.pdfانجمن روانشناسی اجتماعی ایرانپژوهش های روانشناسی اجتماعی2251-8002114120210522Study the relationship between the amount and type of use of virtual social networks With the social identity of women in Tehranرابطه میان میزان و نوع استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی با هویت اجتماعی زنان شهر تهران13715913097210.22034/spr.2021.256392.1588FAاکرم بوربورکارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی، دانشکده علوم انسانی،دانشگاه آزاد اسلامی واحدتهران شرق، تهران، ایرانسمیه تاجیک اسماعیلیگروه ارتباطات اجتماعی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق، تهران، ایرانJournal Article20201108<strong>Introduction:</strong> Media as a provider creates empirical frameworks for audiences, general cultural attitudes for people to interpret information, and ultimately can affect their identity.
The present study was designed and conducted to investigate the relationship between the amount and type of use of virtual social networks with the social identity of women in Tehran.
<strong>Method:</strong> The present research is applied and its method is descriptive-correlation which has been done with survey technique and questionnaire measurement tool.
The statistical population includes all women living in Tehran in 1399, and the statistical sample according to Morgan table is 300 people.To measure the research variables, a questionnaire related to the amount and type of use of virtual social networks that the researcher has made and the standard questionnaire of social identity Saffarinia and Roshan (2011) have been used.
<strong>Finding</strong>: Findings from the test of research hypotheses by calculating the correlation coefficient of Spearman rankings and significance test showed that there is a significant negative relationship between the use of virtual social networks during the day and night with the collective dimension of women's identity (Sig <0.05). There is a negative relationship between the use of virtual social networks during the day and night with the individual dimension of women's social identity in Tehran, but it is not significant (Sig> 0.05). Findings also showed that there is a significant relationship between the type of use of virtual social networks and the social identity of women in Tehran.
<strong>Conclusion:</strong> According to the research findings, the necessary training for women in the field of optimal use of these networks in order to reduce the harms in the field of social identity seems necessary.<strong>هدف:</strong> رسانهها بهعنوان فراهمکننده، چارچوبهای تجربی برای مخاطبان، نگرشهای کلّی فرهنگی برای تفسیر اطلاعات توسط افراد ایجاد کرده و در نهایت میتواند بر هویت آنان تأثیر بگذارد.
<strong>هدف:</strong> پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه میان میزان و نوع استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی با هویت اجتماعی زنان شهر تهران طراحی و اجرا شده است.
<strong>روش:</strong> پژوهش حاضر از نوع کاربردی و روش آن توصیفی- همبستگی است که با تکنیک پیمایش و ابزار اندازهگیری پرسشنامه انجام شده است. جامعۀ آماری شامل کلیه زنان ساکن شهر تهران در سال 1399، و نمونۀ آماری بر اساس جدول مورگان 300 نفر است. برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامه مربوط به میزان و نوع استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی که محققساخته بوده و پرسشنامه استاندارد هویت اجتماعی صفارینیا و روشن (1390) استفاده شدهاست.
<strong>یافتهها:</strong> یافتههای حاصل از آزمون فرضیههای پژوهش از طریق محاسبه ضریب همبستگی رتبهای اسپیرمن و آزمون معنیداری نشان داد که بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی در طول شبانهروز، با بعد جمعی هویت زنان رابطه منفی و معنیدار مشاهده میشود(Sig<0/05). بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی در طول شبانهروز با بعد فردی هویت اجتماعی زنان شهر تهران رابطه منفی وجود داشته لیکن معنیدار نیست(Sig>0/05). یافتهها همچنین نشان داد میان نوع استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی با هویت اجتماعی زنان شهر تهران رابطه معناداری وجود دارد.
<strong>نتیجهگیری: </strong>با توجه به یافتههای پژوهش، آموزشهای لازم برای زنان در زمینه استفادۀ بهینه از این شبکهها به منظور کاهش آسیبها در حوزه هویت اجتماعی ضروری به نظر میرسد.https://www.socialpsychology.ir/article_130972_1c5229c9567465a4a56f1a472507e075.pdf