انجمن روانشناسی اجتماعی ایرانپژوهش های روانشناسی اجتماعی2251-8002114420220220The Effect of Metacognitive Skills Training on Symptoms of Social Anxiety and Demoralization Symptoms In girls With High levels of Coronary Anxietyتأثیر آموزش مهارتهای فراشناختی بر علائم اضطراب اجتماعی و نشانگان افت روحیه در دختران با سطوح بالای اضطراب کرونا12214580010.22034/spr.2022.307568.1688FAزهرا سلگیاستادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران0000-0001-5801-5449Journal Article20211002<strong>Introduction:</strong> Students with coronary anxiety in academic and social life face many challenges in social interactions and psychological practice that require metacognitive skills to overcome them. Therefore, this study was conducted to investigate the effect of metacognitive skills training on symptoms of social anxiety and demoralization symptoms in girls with high levels of coronary anxiety.
<strong>Method:</strong> The research was quasi-experimental with pre-test and post-test design with a control group and two-month follow-up period. All-female students with coronary heart disease at the Islamic Azad University of Kermanshah formed the research community. Among them, by purposive sampling and obtaining a score higher than the average in the completed instruments, 30 people were selected and assigned to groups of 15 people. Data were collected using Corona Anxiety Questionnaire (Alipour et al., 1398), Depression Syndrome (Kisan et al., 2004), and Social Anxiety (Connor et al., 2000). For the experimental group, 10 sessions of metacognitive program were performed as weekly one-hour online sessions, but the control group did not receive a program. Data analysis was performed by repeated-measures of variance.
<strong>Results:</strong><strong> </strong>The experimental and control groups in the pre<strong>-</strong>test were not significantly different in terms of social anxiety and demoralization symptoms (P>0.05), but in the post<strong>-</strong>test and follow-up steps this difference was significant in terms of both variables (P<0.05). Metacognitive skills training reduced the demoralization symptoms and social anxiety in the experimental group (P<0.05).
<strong>Conclusion:</strong><strong> </strong>Findings show that metacognitive skills training can be used as a method of choice in patients with coronary heart disease. Therefore, it may be helpful to consider this type of treatment as part of a treatment plan for patients with coronary anxiety disorder.<strong>مقدمه</strong>: دانشجویان دارای اضطراب کرونا در زندگی تحصیلی و اجتماعی با چالشهای زیادی در تعاملات اجتماعی و عمل روانی مواجه میشوند که برای رفع آنها نیاز به مهارتهای فراشناختی دارند. بنابراین این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش مهارتهای فراشناختی بر علائم اضطراب اجتماعی و نشانگان افت روحیه در دختران دارای سطوح بالای اضطراب کرونا انجام شد.
<strong>روش</strong>: پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل و دورۀ پیگیری دوماهه بود. تمامی دانشجویان دختر دارای اضطراب کرونا در دانشگاه آزاداسلامی کرمانشاه جامعۀ پژوهش را تشکیل دادند. از بین آنها با نمونهگیری هدفمند و کسب یک نمره بالاتر از میانگین در ابزارهای تکمیل شده 30 نفر انتخاب و در گروههای 15 نفری گمارش شدند. دادهها با پرسشنامههای اضطراب کرونا (علیپور و همکاران، 1398)، نشانگان افت روحیه (کیسان و همکاران، 2004) و اضطراب اجتماعی (کانر و همکاران، 2000) گردآوری شد. برای گروه آزمایش 10 جلسه برنامه فراشناختی بهصورت جلسات هفتگی آنلاین یک ساعته اجرا شد، اما گروه کنترل برنامهای را دریافت نکرد. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر تجزیه و تحلیل شد.
<strong>یافتهها</strong>: گروههای آزمایش و کنترل در پیشآزمون از نظر متغیرهای اضطراب اجتماعی و نشانگان افت روحیه تفاوت معناداری نداشتند (05/0<P)، اما در مراحل پسآزمون و پیگیری از نظر هر دو متغیر این تفاوت معنادار بود (05/0>P). آموزش مهارت فراشناختی باعث کاهش نشانگان افت روحیه و اضطراب اجتماعی آزمودنیهای گروه آزمایش شد (05/0>P). نتایج آزمون تعقیبی بنفرونی نشان داد، در برنامه فراشناختی نمرات پسآزمون متغیرهای وابسته نسبت به پیشآزمون بهصورت معناداری کاهش یافتهاند و این تأثیر در مرحله پیگیری پایدار بوده است.
<strong>نتیجهگیری</strong>: یافته ها نشان میدهد که آموزش مهارت فراشناختی میتواند، به عنوان یک شیوۀ انتخابی در مبتلایان به اضطراب کرونا استفاده شود. بنابراین، درنظر گرفتن این نوع درمان بهعنوان بخشی از برنامه درمانی مراجعان با اضطراب کرونا میتواند؛ سودمند باشد.
https://www.socialpsychology.ir/article_145800_fd82354b583bf15ac04fa99742b8770a.pdfانجمن روانشناسی اجتماعی ایرانپژوهش های روانشناسی اجتماعی2251-8002114420220220Extracting a psychological model for the formation of suicidal ideation as social harm in students of University: A grounded theory studyاستخراج مدل روانشناختی شکلگیری افکار خودکشی بهعنوان یک آسیب اجتماعی در دانشجویان: یک مطالعه گراندد تئوری234614580110.22034/spr.2022.297317.1667FAمحمد راضی مرادیدانشجوی دکتری مشاوره، گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران0000-0002-1760-739Xحسین سلیمی بجستانیدانشیار گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران0000-0002-8110-3743کیومرث فرحبخشدانشیار گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران0000-0003-2884-6465محمد عسکریدانشیار گروه سنجش و اندازه گیری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهراناحمد برجعلی. استاد گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهرانJournal Article20210827<strong>Introduction:</strong> Suicidal ideation is destructive thoughts among students which can pave the way for suicide attempts. This study aimed to extract a psychological model for the formation of suicidal ideation as social harm among students. This study was conducted using a qualitative approach based on the grounded theory.
<strong>Method:</strong> The participants were 17 students who were selected using purposive and theoretical sampling from among students with suicidal ideation or a history of a suicide attempts. The participants were interviewed and all interviews were recorded, transcribed, and finally analyzed using Strauss and Corbin’s systematic analysis.
<strong>Results:</strong><strong> </strong> The results showed that the core theme of the model of the formation of suicidal ideation was a failure to improve living conditions and the intensified perception of unpleasant experiences. Pessimism about life and the future, demotivation, and extreme helplessness were the three factors accounting for suicidal ideation.The interfering factors identified in this study were cognitive and behavioral self-destruction, believing life to be uncontrollable, and emotional impulsivity. Furthermore, the reactions to the core theme were meaninglessness of life, loneliness, deep isolation, and existential anxiety. The outcomes identified in this study were four main categories of liberation from life, attachment to death, planning the manner of death, and carrying out the decision to commit suicide.
<strong>Conclusion:</strong><strong> </strong>Gaining insight into the cycle of formation of suicidal ideation, especially into the interfering and underlying factors in the formation of the core theme can contribute to developing and implementing educational, preventive, and constructive treatment programs to address these factors that facilitate suicidal ideation.<strong>مقدمه</strong>: افکار خودکشی از مخربترین افکار در گروههای مختلف به ویژه دانشجویان است که زمینه خودکشی را فراهم میکنند. این پژوهش با هدف استخراج مدل روانشناختی شکلگیری افکار خودکشی در دانشجویان با روش کیفی از نوع گراندد تئوری انجام شد.
<strong>روش</strong>: از میان دانشجویان دارای افکار خودکشی و اقدام به خودکشی 17 نفر را با استفاده از نمونه گیری هدفمند و نظری انتخاب و با آنها مصاحبه شد. مصاحبهها ضبط، دستنویس و در نهایت با روشِ اشتراوس و کوربین تحلیل شدند.
<strong>یافتهها</strong>: نتایج نشان داد که مفهوم هستهای مدل شکلگیری افکار خودکشی، ناکامی در بهبود وضعیت زندگی و تشدید ادراک تجارب ناخوشایند بود. بدبینی نسبت به زندگی و آینده، بیانگیزگی و درماندگی شدید سه عامل علی و زمینه ساز شناسایی شده بود. عوامل مداخله گر شناسایی شده خودتخریبی فکری و رفتاری، باور به کنترل ناپذیر بودن زندگی و همچنین تکانشگری هیجانی بود. واکنشها به مفهوم هستهای شناسایی شده بی معنی بودن زندگی، احساس تنهایی و انزوای عمیق و دلهره وجودی و همچنین پیامدهای نهایی مستخرج از پژوهش چهار کد محوری رهایی از زندگی، دلبستگی به مرگ، طرح ریزی شیوه مرگ و عملی کردن تصمیم به خودکشی بود.
<strong>نتیجهگیری</strong> با شناخت و کسب بینش نسبت به چرخه شکل گیری افکار خودکشی به ویژه نسبت به عوامل مداخلهگر و زمینه ساز در شکلگیری مفهوم هستهای میتوان، مقدماتی برای طراحی برنامههای آموزشی، پیشیگیرانه و درمانی در عدم گرایش به خودکشی، طراحی و اجرا کرد و از شیوع افکار خودکشی کاست.https://www.socialpsychology.ir/article_145801_e095c4d09f853ba3232559bf37d4de90.pdfانجمن روانشناسی اجتماعی ایرانپژوهش های روانشناسی اجتماعی2251-8002114420220220The Relationship between Moral Characters and Aggression among University Students: The Mediating Role of Shame and Guilt Emotionsرابطه منشهای اخلاقی و پرخاشگری در دانشجویان: نقش واسطهای هیجانات شرم و گناه477214580210.22034/spr.2022.301816.1672FAشهلا دهقانیگروه روان شناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایرانفرهاد خرمائیگروه روان شناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران0000-0001-9357-7068Journal Article20210828<strong>Introduction: </strong>This study aimed to investigate the mediating role of shame and guilt emotions in the relationship between moral characters and aggression.
<strong>Method: </strong>The research method was descriptive and correlational<strong>. </strong>The participants of this study were 343 (142 males, 193 females and 8 people did not specify their gender) undergraduate students of Shiraz University in the academic year 1398 who were selected by multistage cluster sampling and completed the Moral Characters Scale (Khormaei and Ghaemi, 1397), the Shame and Guilt Proneness Questionnaire (Cohen et al, 2011) and the Aggression Scale (Bass and Perry, 1992). Data were analyzed using structural equation modeling.
<strong>Finding: </strong>The results of structural relationships showed that forgiving and pious characters predict aggression negatively and conscientiousness characters predicts aggression positively. According to the findings, honesty, etiquetee and conscientiousness characters predict feeling of guilt positively, etiquettee character predicts feeling of shame negatively and pious character has a negative relationship with the feeling of shame. Also, feeling of shame positively and feeling of guilt negatively predicted aggression. Moreover, the mediating role of shame and guilt emotions was confirmed in the relationship between moral characters and aggression (P < 0/05).
<strong>Conclusion: </strong>Overall, the findings showed that moral characters and the emotion of guilt reduce aggression.<strong>مقدمه</strong>: هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطهای هیجانات شرم و گناه در رابطه بین منشهای اخلاقی و پرخاشگری بود.
<strong>روش</strong>: روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. مشارکتکنندگان در این پژوهش 343 دانشجوی (142 مرد، 193 زن و 8 نفر جنسیت خود را مشخص نکرده بودند) دوره کارشناسی دانشگاه شیراز در سال تحصیلی 1398 بودند که با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و مقیاس منشهای اخلاقی (خرمائی و قائمی، 1397)، پرسشنامه شرم و گناه (کوهن و همکاران، 2011) و مقیاس پرخاشگری (باس و پری، 1992) را کامل کردند. دادهها با استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شد.
<strong>یافتهها</strong>: نتایج روابط ساختاری نشان داد که منشهای بخششگرا و پارسایانه به گونه منفی پرخاشگری را پیشبینی میکنند و منش وظیفهگرا به گونه مثبت پیشبینی کننده پرخاشگری است. براساس یافتهها منشهای صداقتگرا، آدابگرا و وظیفهگرا به شکل مثبت احساس گناه را پیشبینی میکنند، منش آدابگرا نیز به شکل منفی احساس شرم را پیشبینی میکند و منش پارسایانه رابطه مثبتی با احساس شرم دارد. همچنین، احساس شرم به شکل مثبت و احساس گناه به شکل منفی پرخاشگری را پیشبینی کردند. علاوه بر این، نقش واسطهای هیجانات شرم و گناه در رابطه بین منشهای اخلاقی و پرخاشگری تأیید شد (05/ > p).
<strong>نتیجه گیری</strong>: در مجموع، یافتهها نشان داد که منشهای اخلاقی و هیجان گناه پرخاشگری را کاهش میدهند.https://www.socialpsychology.ir/article_145802_5625ae30136fa9a847602b4615e50dc2.pdfانجمن روانشناسی اجتماعی ایرانپژوهش های روانشناسی اجتماعی2251-8002114420220220Modeling Internet addiction based on identity styles and academic performance: The mediating role of depressionمدلیابی اعتیاد به اینترنت براساس سبکهای هویت و عملکرد تحصیلی: نقش واسطهای افسردگی739214580310.22034/spr.2022.283674.1642FAمحبوبه موسیونداستادیار گروه مطالعات علوم اجتماعی و توسعه دپژوهشکده زنان دانشگاه الزهرا ایران تهران0000000270410238منصوره زارعاناستاد یار گروه مطالعات علوم اجتماعی و توسعه پژوهشکده زنان دانشگاه الزهرا تهران ایرانمریم کابلیروان شناسی علوم تربیتی ، دانشگاه خوارزمی، ایران تهران0000000282030160Journal Article20210428<strong>Introduction: T</strong>his research aimed to look at the impact of academic success and identity on Internet addiction, with depression acting as a moderator. In terms of design and descriptive-correlation method, the applied form was the least partial least squares, and the research method was structural equation modeling.
<strong>Methods:</strong>The statistical population consisted of all students at Tehran universities, and the sample size was 323 people using a random sampling system. Brzonsky (1992) Identity Styles, Chen Internet Addiction (2011), Zhong Depression (1968), and Academic Performance questionnaires were used to gather research results.
<strong>Results:</strong> According to the findings of structural equation modeling, academic success and identity explained 25% of the variance in depression and 32% of the variance in Internet addiction. Identity styles and academic success have a substantial negative impact on students' Internet addiction, while loneliness has a significant positive effect.
<strong>Conclusion</strong>. Depression acts as a moderator in the relationship between personality forms and academic success and students' Internet addiction<strong>مقدمه</strong>: این مطالعه با هدف بررسی تأثیر عملکرد تحصیلی و هویت بر اعتیاد به اینترنت با نقش میانجی افسردگی انجام شد.
<strong>روش</strong>: با توجه به هدف، از نوع کاربردی از نظر ماهیت و روش توصیفی- همبستگی و روش تحلیل از نوع مدلیابی معادلات ساختاری کمترین مربعات جزئی بود. جامعه آماری کل دانشجویان دانشگاههای شهر تهران و روش نمونهگیری تصادفی و حجم نمونه برابر با 323 نفر بود. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامههای سبکهای هویت برزونسکی (1992)، اعتیاد به اینترنت چن (2011)، افسردگی زونگ (1968) و عملکرد تحصیلی گردآوریشد.
<strong>یافتهها</strong>: نتایج مدلسازی معادلات ساختاری نشانداد، 25 درصد از تغییرات افسردگی و 32 درصد از واریانس اعتیاد به اینترنت توسط عملکرد تحصیلی و هویت تبیینشد. یافتههای پژوهش نشانداد، سبکهای هویت و عملکرد تحصیلی تأثیر منفی معنادار و افسردگی تأثیر مثبت معناداری بر اعتیاد به اینترنت دانشجویان دارد.
<strong>نتیجهگیری</strong>: افسردگی نقش میانجی در تأثیر سبکهای هویت و عملکرد تحصیلی بر اعتیاد به اینترنت دانشجویان ایفا میکند.https://www.socialpsychology.ir/article_145803_a34d27c70ab1922082e2b64fc00686b5.pdfانجمن روانشناسی اجتماعی ایرانپژوهش های روانشناسی اجتماعی2251-8002114420220220The Relationship between Social and Semantic Bonds with the Sense of Place-identity in Residential Neighborhoods (Case Study: Sepah Neighborhood of Qazvin)رابطه پیوندهای اجتماعی و معنایی با احساس هویت مکانی در محلههای مسکونی (مورد مطالعاتی: محله سپه شهر قزوین)9312214580410.22034/spr.2022.303148.1675FAمانا ابراهیمی مجرددانشجوی دکتری معماری، گروه معماری، دانشکده مهندسی معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران0000-0001-8723-9476فرهنگ مظفردانشیار، گروه معماری، دانشکده مهندسی معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران (نویسنده مسئول)0000-0002-2744-4037سید باقر حسینیدانشیار، گروه معماری، دانشکده مهندسی معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران0000-0002-7030-2501بهرام صالح صدق پوردانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی، تهران، ایران0000-0001-7854-7995Journal Article20210904<strong>Introduction: </strong>Sense of place-identity as an infrastructure of individual identity, plays an important role in the cognitive relationship between man and his place of residence. Therefore, improving residents’ place-identity in residential neighborhoods improves the quality of residence, also enriches individual personality. However, the social and semantic bonds have a significant role in the formation of place-identity. The purpose of this paper is to investigate the relationship between social and semantic bonds of residents with a sense of place-identity in residential neighborhoods.
<strong>Method: </strong>The method is correlation and modeling. The statistical population consisted of residents of the Sepah neighborhood of Qazvin in the winter of 2021.The sample was 280 residents of the Sepah neighborhood selected by cluster random sampling and a researcher-made questionnaire was distributed among them. After confirming its reliability by calculating Cronbach's alpha and its validity through exploratory factor analysis, the experimental model was obtained through path analysis.<strong> </strong>
<strong>Results: </strong>The results showed that place-identity dimensions in Sepah contain identification, environmental fit and alienation. Among the social and semantic bonds, social-cultural adaptation including neighborhood relationships, compatibility with customs and lifestyle adaption has the greatest direct effect on the environmental fit in place-identity formation (P<0/01).
<strong>Conclusion: </strong>According to the results, place-identity in Sepah is often due to the common sense that has been formed among residents through membership in a social category; therefore, to improve the sense of place-identity, it is necessary to consider socio-cultural adaptation variables.<strong>مقدمه</strong>: احساس هویت مکانی بهعنوان زیرساختی از هویت فردی، نقش مهمی در رابطه شناختی انسان و مکان سکونت وی دارد. بنابراین، ارتقای هویت مکانی در محلههای مسکونی علاوه بر بهبود کیفیت سکونت، در غناى شخصیت فردى نیز نقش محورى دارد. این در حالی است که پیوندهای اجتماعی و معنایی ساکنان با محله، تأثیر بسزایی در شکلگیری هویت مکانی آنها دارد. از این جهت، هدف مقاله حاضر بررسی رابطه پیوندهای اجتماعی و معنایی ساکنان با احساس هویت مکانی آنها است.
<strong>روش</strong>: روش پژوهش، همبستگی و مدلیابی روابط علّی است. جامعه آماری، شامل کلیه ساکنان محله سپه شهر قزوین در زمستان سال 1399 بوده است. نمونه پژوهش،280 نفر از ساکنان محله سپه بودهاند که به روش تصادفی خوشهای انتخاب شدند و پرسشنامه محققساخت میان آنها توزیع گردید. پس از تأیید پایایی پرسشنامه با محاسبه آلفای کرونباخ و روایی آن از طریق تحلیل عامل اکتشافی، مدل تجربی به روش تحلیل مسیر به دست آمد.
<strong>یافتهها</strong>: نتایج نشان داد ابعاد شکلگیری احساس هویت مکانی در محله سپه شامل اینهمانی، تناسب محیطی و بیگانگی است. از میان پیوندهای اجتماعی و معنایی، انطباق اجتماعی- فرهنگی ازجمله روابط همسایگی، سازگاری با آدابورسوم و تطابق با سبک زندگی بیشترین تأثیر مستقیم را بر بعد تناسب محیطی در شکلگیری هویت مکانی ساکنان دارد (P<0/01).
<strong>نتیجهگیری</strong>: بر اساس نتایج، هویت مکانی در محله سپه، غالباً ناشی از حس مشترکی است که میان ساکنان بهواسطه عضویت در یک مقوله اجتماعی شکل گرفته است، بنابراین جهت ارتقای احساس هویت مکانی ساکنان لازم است متغیرهای انطباق اجتماعی- فرهنگی مدنظر قرار گیرد.https://www.socialpsychology.ir/article_145804_5e227a91292a27b33ea66762aa687164.pdfانجمن روانشناسی اجتماعی ایرانپژوهش های روانشناسی اجتماعی2251-8002114420220220Assessing the status of distribution and relationship of individual and social identity positions among students of Tehran universitiesسنجش وضعیت توزیع و ارتباطمنزلت های هویت فردی و اجتماعی در میان دانشجویان دانشگاه های تهران12314414580510.22034/spr.2022.303912.1678FAمحمد سلگیاستادیار روان شناسی و عضو هیات علمی جهاد دانشگاهیعلیرضا پیرخائفیگروه روان شناسی - دانشگاه آزاد اسلامی- گرمسار- ایرانJournal Article20210911<strong>Introduction:</strong><strong> </strong>This study aimed to assess the distribution and relationship between individual and social identity status among students in Tehran universities. The research sample consisted of 524 students from undergraduate to a specialized doctorate as well as professional doctorates in various fields of medicine, engineering and humanities who were randomly selected in clusters and were studying in Tehran universities in 2017-2018. .In this research, the.
<strong>Method: </strong>Method of surveywas used. Two questionnaires of individual identity (Adams and Social Identity Questionnaire (researcher-made) were used as research tools.Data were analyzed using the Chi-square test and stepwise regression analysis<strong>. </strong>
<strong>Findings: </strong>The results showed that deferred identity is the first identity of students (boys and girls) of Tehran universities. The strongest predictor of students' social identity is suspended identity. This variable alone predicted 14.7% of the variance of students' social identity scores. The two variables of suspended and disturbing identity predicted 25.4% of the variance of social identity. They predicted a total of 26.6% of the variance of social identity.
<strong>Conclusion:</strong> Based on the research findings, it can be concluded that students' personal identity status has a significant effect on social identity and its dimensions, and therefore attention to the healthier formation of their individual identity can be a necessity.
<strong>مقدمه</strong>: پژوهش با هدف سنجش وضعیت توزیع و ارتباط منزلتهای هویت فردی و اجتماعی در میان دانشجویان دانشگاههای تهران انجام شد.
<strong>روش</strong>: روش این تحقیق زمینهیابی بود و نمونه تحقیق شامل 524 دانشجو از مقاطع کارشناسی تا دکترای تخصصی و همچنین دکترای حرفهای در رشتههای مختلف پزشکی، فنی مهندسی و علوم انسانی بود که به شکل تصادفی خوشه ای انتخاب و در دانشگاههای شهر تهران در سال 96 – 97 مشغول به تحصیل بودند. از دو پرسشنامه هویت فردی آدامزو پرسشنامه هویت اجتماعی (محقق ساخته) به عنوان ابزار تحقیق استفاده شد. دادهها با استفاده از آزمون کای اسکوئر و تحلیل رگرسیون مرحلهای (گام به گام) مورد تحلیل قرار گرفت.
<strong>یافته ها</strong>: نتایج نشان داد، هویت معوق، هویت اول دانشجویان (دختر و پسر) دانشگاههای تهران است. قویترین پیشبینی کننده هویت اجتماعی دانشجویان، هویت معوق است. این متغیر به تنهایی 7/14 درصد از واریانس نمرات هویت اجتماعی دانشجویان را پیش بینی کرد. دو متغیر هویت معوق و آشفته روی هم 4/25 درصد از واریانس هویت اجتماعی را پیش بینی کردند. متغیرهای هویت معوق هویت آشفته و هویت موفق نیز در مجموع 6/26 درصد از واریانس هویت اجتماعی را پیشبینی کردند.
<strong>نتیجه</strong><strong></strong><strong>گیری</strong>: بر اساس یافتههای تحقیق میتوان، نتیجه گرفت که منزلتهای هویت فردی دانشجویان اثر قابل توجهی بر هویت اجتماعی و ابعاد آن دارد و به همین دلیل توجه به شکلگیری سالم تر هویت فردی آنان یک ضرورت میتواند، باشد.https://www.socialpsychology.ir/article_145805_61ae5491642ee18e6e43c036d3ed6c02.pdfانجمن روانشناسی اجتماعی ایرانپژوهش های روانشناسی اجتماعی2251-8002114420220220The role of social loneliness, failure and religiosity in ruminating the anger of prisonersنقش تنهایی اجتماعی، ناکامی و دینداری بر نشخوار خشم زندانیان14516414580610.22034/spr.2022.255632.1586FAمهناز فرهمنددانشیار، گروه جامعه شناسی، دانشگاه یزد، یزد، ایران.مهرداد شرونیدانشآموخته کارشناسی ارشد جامعه شناسی، دانشگاه یزد، یزد، ایرانJournal Article20201226<strong>Introduction: </strong>Anger appears as a feeling in a person and the inability to control it leads to anger rumination and violent behavior. This study aimed to investigate anger rumination and the sociological factors affecting it among prisoners who committed violent behaviors in Yazd and Bushehr.
<strong>Method</strong>: The present study is a survey-correlation study and the statistical population consists of male prisoners who committed violent behaviors (murder, assault and battery) in the central prisons of Yazd and Bushehr. Due to the limited number of violent crimes in these two prisons, the study was conducted on a total of 300 people. Data were collected through the Anger rumination questionnaire (ARS) of Svkvlsky et al, the Social Loneliness Scale, the Glock and Stark Standard Religiosity Questionnaire, and the Gilbert and Allen Failure Questionnaire. SPSS and Amos software was used to analyze the data.
<strong>Findings: </strong>Findings showed that there is a direct and significant relationship between religiosity, failure, and emotional social loneliness with anger rumination (P <0.05). There was a significant negative relationship between religiosity and rumination(P <0.05). According to the results of the structural equation model, the indicators of which have a favorable fit, increase in the feeling of failure, and decrease in religiosity have a significant effect on anger rumination.
<strong>Conclusion: </strong>People who are less religious and feel socially lonely become more prone to internal strife and rumination with a sense of failure to satisfy needs, demands, and interactions, and this factor deteriorates their violent behaviors<strong>.</strong><strong>مقدمه</strong>: خشم بهعنوان یک احساس در فرد ظاهر میشود و عدم توانایی کنترل بر آن منجر به نشخوار خشم و بروز رفتارهای خشونتآمیز میگردد. پژوهش حاضر باهدف بررسی نشخوارخشم و عوامل جامعهشناختی مؤثر بر آن، در بین زندانیان مرتکب رفتارهای خشونتآمیز شهر یزد و بوشهر پرداخته است.
<strong>روش</strong>: روش تحقیق حاضر از نوع پیمایشی - همبستگی و جامعه آماری را زندانیان مرد مرتکب رفتارهای خشونتآمیز (قتل عمد و ضربوجرح)، زندانهای مرکزی شهر یزد و بوشهر تشکیل میدهند. به دلیل محدود بودن تعداد زندانیان جرائم خشونتآمیز در این دو زندان مطالعه بهصورت تمامشماری با تعداد 300 نفر موردبررسی قرار گرفتند. دادهها از طریق پرسشنامههای نشخوار فکری خشم سکودولسکی و همکاران (ARS)، مقیاس تنهایی اجتماعی دی توماسو و همکاران، پرسشنامه استاندارد دینداری گلاک و استارک و پرسشنامه احساس ناکامی گیلبرت و آلن، جمعآوری گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزارهای spssو Amos استفادهشده است.
<strong>یافتهها</strong>: یافتهها نشان داد که بین متغیرهای ناکامی و تنهایی اجتماعی عاطفی با نشخوار خشم رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد (05/0<P). بین دینداری و نشخوارخشم رابطه منفی و معنیداری مشاهده شد(05/0<P). طبق نتایج مدل معادله ساختاری که شاخصهای آن از برازش مطلوبی برخوردار هستند، افزایش احساس ناکامی و کاهش دینداری تأثیر قابلتوجهی بر نشخوار خشم دارند.
<strong>نتیجه گیری</strong>: زندانیانی که دینداری کمتری دارند و احساس تنهایی اجتماعی میکنند، بااحساس ناکامی در ارضاء نیازها، مطالبات و تعاملات، مستعد درگیری درونی و نشخوار خشم شده و همین امر، بروز رفتارهای خشونتآمیز را در آنان تشدید میکند.https://www.socialpsychology.ir/article_145806_42e290807e81309e0f5c1604c177dc82.pdfانجمن روانشناسی اجتماعی ایرانپژوهش های روانشناسی اجتماعی2251-8002114420220220The effect of communication skills training on social anxiety and anger of abused and neglected adolescents in Tehranتأثیر آموزش مهارتهای ارتباطی بر اضطراب اجتماعی و خشم نوجوانان بدسرپرست و بیسرپرست شهرستان تهران16518214580710.22034/spr.2022.302114.1673FAمحمود برجعلیاستادیار، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.عرفان برهانیکارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی تهران غرب، تهران، ایرانJournal Article20210827Introduction: Everyone needs to learn communication skills to achieve a better life. This study aimed to investigate the effect of communication skills training on social anxiety and anger of abused and neglected adolescents in Tehran.
Method: The applied research method is quasi-experimental, pre-test-post-test with a control group. The statistical population includes all abused and unaccompanied adolescents in Tehran. A total of 16 people were selected by purposive, available sampling and randomly divided into two groups of 8 controls and experiments. Communication skills training was held for the experimental group in 9 sessions of 90 minutes. Data collection tools were Lajerka Social Anxiety (1999) and Spielberger Anger (1999) Questionnaire. After analyzing the scores, the analysis of covariance was used to test the hypotheses.
Results: The results showed that communication skills training affected social anxiety (F <0.05) and adolescent anger (0.02) concerning the significance level (0.05).
Conclusion: Lack of communication skills increases social anxiety and anger among abused and orphaned adolescents and causes many social problems. It is recommended that communication skills in daycare centers and semi-centralized children and adolescents with injuries Be used socially so that they learn the most important principle of living, which is to believe in themselves.<strong>مقدمه</strong>: همه انسانها برای دستیابی به زندگی بهتر به آموختن مهارتهای ارتباطی نیاز دارند. هدف پژوهش حاضر تأثیر آموزش مهارتهای ارتباطی بر اضطراب اجتماعی و خشم نوجوانان بدسرپرست و بیسرپرست شهر تهران میباشد.
<strong>روش</strong>: روش پژوهش کاربردی، شبه آزمایشی، از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل میباشد. جامعه آماری شامل کلیه نوجوانان بدسرپرست و بیسرپرست شهر تهران بود. تعداد 16 نفر به روش نمونهگیری هدفمند و در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه 8 نفره کنترل و آزمایش تقسیم شدند. برای گروه آزمایش آموزش مهارتهای ارتباطی در 9 جلسهی نود دقیقهای برگزار گردید. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامههای اضطراب اجتماعی لاجرکا (1999) و خشم اسپیلبرگر (1999) بود. پس از تحلیل دادهها و نمرات، برای آزمون فرضیهها از تحلیل کواریانس استفاده گردید.
<strong>یافتهها</strong>: نتایج نشان داد، آموزش مهارتهای ارتباطی بر اضطراب اجتماعی (F<0.05) و خشم نوجوانان (02/0) با توجه به سطح معناداری(05/0) تأثیرگذار بوده است.
<strong>نتیجهگیری</strong>: فقدان مهارتهای ارتباطی باعث افزایش اضطراب اجتماعی و خشم بین نوجوانان بدسرپرست و بیسرپرست میگردد و مشکلات اجتماعی زیادی به بار میآورد، توصیه میشود؛ مهارتهای ارتباطی در مراکز نگهداری شبانهروزی و نیمهمتمرکز کودکان و نوجوانان دارای آسیب های اجتماعی استفاده شود تا آنها مهمترین اصل زیستن، یعنی باور داشتن خودشان را بیاموزند.
https://www.socialpsychology.ir/article_145807_c52ce5deb8db7321d69c4e42d0ecf1bd.pdfانجمن روانشناسی اجتماعی ایرانپژوهش های روانشناسی اجتماعی2251-8002114420220220Predictors of High-Risk Behaviors in Female Adolescents: The Role of Emotional Dysfunction, Self-Differentiation and Self- Assertivenessپیشبینی کنندههای گرایش به رفتارهای پرخطر در نوجوانان دختر: نقش بدنظمی هیجانی، تمایزیافتگی و ابراز وجود18319714580810.22034/spr.2022.282396.1637FAفاطمه میناگروه آموزشی روانشناسی- داشگاه آزاد اسلامی واحد شیرازhttps://orcid.org/00سجاد امینیمنشدانشگاه آزاد اسلامی- واحد شیراز- گروه روان شناسی00000002-86613-0708Journal Article20210604<strong>Introduction</strong>: This study aimed to predict high-risk behaviors based on emotional disorder, self-differentiation, and self-Assertiveness in female adolescents.
<strong>Method</strong>: The design of the present study was correlational. The statistical population of the study included all female adolescents aged 16 to 18 years in Shiraz. Among these adolescents, 320 people were selected as a sample using multistage sampling. Research data were collected using High- Risk Behavior Questionnaire (Zadehmohammadi et al, 2011), the initial scale of difficulty in emotion regulation (Gratz and Roemer, 2004), the self-differentiation questionnaire (Drake & Murdock, 2015), and the Self-Assertiveness questionnaire (Gambrill & Richey, 2015). Data were analyzed by correlation, regression analysis using SPSS-23.
<strong>Results</strong>: Multiple correlation coefficient was 0.52 (p<.01) and 27.1% of high-risk behaviors variance was explained by the study variables. Also, among the predictors, the two variables of assertiveness (β =-0.36, P<0.004) and self-differentiation (β=-0.23, P<0.05), predict high-risk behaviors The two variables of assertiveness, self-differentiation, predict high-risk behaviors and explain a total of 27.1% of its variance.
<strong>Discussion</strong>: According to the results, it is suggested to include these factors in prevention programs
aimed at reducing high-risk behaviors.<strong>مقدمه</strong>: پژوهش حاضر با هدف پیشبینی رفتارهای پرخطر بر اساس بدنظمی هیجانی، تمایزیافتگی و ابراز وجود در نوجوانان دختر انجام شد.
<strong>روش</strong>: طرح پژوهش حاضر همبستگی بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر 16 تا 18 ساله شهر شیراز در سال تحصیلی 1398-1399 بود که از بین آنها، 320 نفر با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامۀ رفتارهای پرخطر زادهمحمدی و همکاران (1390)، مقیاس اوّلیه دشواری در تنظیم هیجان (گرتز و رومر، 2004)، پرسشنامه خودمتمایزسازی (دریک و مورداک، 2015) و پرسشنامه ابراز وجود (گمبریل و ریچی، 1975) گردآوری شده است. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون و به کمک نرم افزار SPSS نسخه 23 انجام شد.
<strong>یافتهها</strong>: ضریب همبستگی چندگانه، برابر با 52/0=MR بود (01/0P<) و 1/27% از واریانس مربوط به گرایش به رفتارهای پرخطر به وسیلۀ متغیرهای مذکور تبیین شد. بر اساس نتایج این پژوهش، از بین متغیرهای پیشبین، ابراز وجود (36/0-=β، 01/0>P) و تمایزیافتگی (23/0-= β و 05/0P<) رفتارهای پرخطر را پیشبینی و در مجموع 1/27% از واریانس آن را تبیین میکنند.
<strong>نتیجهگیری</strong>: یافتههای پژوهش حاضر ضرورت توجه به ابراز وجود و تمایزیافتگی را به عنوان عوامل تاثیرگذار در رفتارهای پرخطر خاطرنشان میسازد.
https://www.socialpsychology.ir/article_145808_b5a59f66eb61f82abf0e36cbcd0cac61.pdf