انجمن روانشناسی اجتماعی ایرانپژوهش های روانشناسی اجتماعی2251-8002124520220522The Comparison of Maladjusted Perfectionism, Maladaptive Cognitive Emotion Regulation and Rumination in Adolescents with High and Low Social Anxietyمقایسه کمالگرایی سازش نایافته، راهبردهای غیر انطباقی تنظیم شناختی هیجان و نشخوار فکری در نوجوانان با اضطراب اجتماعی بالا و پایین12615160510.22034/spr.2022.324076.1712FAستاره حدادیکارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایرانمحمدرضا تمنایی فردانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایرانJournal Article20220112<strong><span style="color: #0e101a;">Introduction</span></strong><span style="color: #0e101a;">: Social anxiety is one of the most important anxiety disorders that have begun in adolescence and continue until the later periods of evolution. It creates social interactions and other performance dimensions of an individual. Hence, it is important to recognize features of people with social anxiety. The objective of this study was to compare maladjusted perfectionism, maladaptive cognitive emotion regulation, and rumination in an adolescent with high and low social anxiety.</span><br /><strong><span style="color: #0e101a;"> Method</span></strong><span style="color: #0e101a;">: The present study was the comparative and descriptive method. The sample consisted of 329 male and female students of the 2nd course of high schools of Kashan City who were selected by multi-stage random sampling. To collect information, the Connor Social Phobia Inventory (2000), Hill Perfectionism Inventory (2004), Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (2001), and Ruminative Response Scale (1993) were used. SPSS22 software test was used to analyze the data. </span><br /><strong><span style="color: #0e101a;">Results</span></strong><span style="color: #0e101a;">: The results of this study showed that there was a significant difference between students with high and low social anxiety. The mean scores of students with high social anxiety were significantly higher in maladjusted perfectionism, maladaptive cognitive emotion regulation, and rumination in comparison with low social anxiety. </span><br /><strong><span style="color: #0e101a;">Conclusion</span></strong><span style="color: #0e101a;">: Findings emphasize the importance of paying attention to maladjusted perfectionism, maladaptive cognitive emotion regulation, and rumination in adolescents with symptoms of social anxiety. The findings of the present study have an important role in Educational therapeutic interventions for adolescents with high social anxiety.</span><strong>مقدمه</strong>: اضطراب اجتماعی یکی از ناتوان کنندهترین اختلالات اضطرابی است که از ابتدای نوجوانی نشانههای آن آغاز شده و تا دورههای بعدی تحول ادامه پیدا میکند. این اختلال در زندگی شخصی، تعاملات اجتماعی، زندگی شغلی و سایر ابعاد عملکردی فرد نابسامانیهایی به وجود میآورد. از این رو، شناسایی ویژگیهای مبتلایان اهمیت ویژهای دارد. هدف پژوهش حاضر مقایسه کمال گرایی سازش نایافته، راهبردهای غیرانطباقی تنظیم شناختی هیجان و نشخوار فکری در نوجوانان با اضطراب اجتماعی بالا و اضطراب اجتماعی پایین بود.<br /><strong>روش</strong>: پژوهش حاضر توصیفی از نوع علی مقایسهای بود. جامعه آماری این پژوهش، همه دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه دوم شهرستان کاشان در سال تحصیلی 99-98 بود. نمونهی مورد مطالعه 329 نفر از دانش آموزان بودند که با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده پرسشنامه اضطراب اجتماعی کانور (2000)، پرسشنامه کمال گرایی هیل (2004)، پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی (2001) و پرسشنامه نشخوار فکری هوکسما (1993) بود.<br /><strong>یافته ها</strong>: نتایج این پژوهش نشان داد که بین دانش آموزان با اضطراب اجتماعی بالا و پایین در کمال گرایی سازش نایافته، راهبردهای غیر انطباقی تنظیم شناختی هیجان و نشخوار فکری تفاوت معناداری (5 0/0 > p) وجود دارد.<br /><strong>نتیجه گیری</strong>: یافته های این پژوهش بر اهمیت توجه به کمال گرایی سازش نایافته، راهبردهای غیر انطباقی تنظیم شناختی هیجان و نشخوار فکری در نوجوانان با اضطراب اجتماعی بالا تاکید میکند و تلویحات کاربردی مهمی جهت مداخلههای آموزشی_ درمانی برای نوجوانان با اضطراب اجتماعی بالا دارد.https://www.socialpsychology.ir/article_151605_ba55f77cb62ae9277e6fe1cdf0a93d25.pdfانجمن روانشناسی اجتماعی ایرانپژوهش های روانشناسی اجتماعی2251-8002124520220522The mediating role of creative self-efficacy in the relationship between social intelligence and students' cognitive emotion self-regulationنقش میانجی خودکارآمدی خلاق در رابطه بین هوش اجتماعی و خود نظم جویی شناختی هیجان دانش آموزان274415160610.22034/spr.2022.306639.1686FAمریم تقوایی یزدیدانشیار، گروه مدیریت آموزشی ، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران0000-0003-0066-7078لیلا حسینی طبقدهیاستادیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد رامسر، دانشگاه آزاد اسلامی، رامسر، ایران0000-0002-0928-4850Journal Article20211101<strong><span style="color: #0e101a;">Introduction:</span></strong><span style="color: #0e101a;"> Because in stressful situations, how to regulate emotion is an important and necessary issue. Therefore, the present study aimed to mediate the role of creative self-efficacy in the relationship between social intelligence and cognitive emotion self-regulation.</span><br /><strong><span style="color: #0e101a;">Method</span></strong><span style="color: #0e101a;">: The research was applied in terms of purpose and terms of data analysis method, it was a correlation. The statistical population of the study included all 9040 female high school students in Sari. The sample size was selected by 370 people using a multi-stage cluster random sampling method based on Krejcie and Morgan's table. Data were collected using the standard Begetto (2006) Creative Self-Efficacy Questionnaire, Silvera, et al.'s (2001) Social Intelligence Questionnaire, and Garnowski & Craig's (2007) Cognitive Emotion Self-Regulation. Spearman correlation coefficient and structural equation model with spss and pls software were used to analyze the data.</span><br /><strong><span style="color: #0e101a;">Results</span></strong><span style="color: #0e101a;">: The results showed that social intelligence, directly and indirectly, affects students' cognitive self-regulation of positive emotions (Adaptive strategies) and negative (maladaptive strategies) students through the mediating variable of creative self-efficacy (P <0.01).</span><br /><strong><span style="color: #0e101a;">Conclusion:</span></strong><span style="color: #0e101a;"> According to the research findings, social intelligence as successful interaction skills and creative self-efficacy as a belief in their capabilities and abilities play an important role in emotion regulation. Therefore, training courses must be conducted to improve the ability to identify feelings and emotions.</span><strong>مقدمه</strong>: از آنجا که در موقعیتهای تنشزا، چگونگی تنظیم هیجان، موضوعی مهم و ضروری است. لذا، پژوهش حاضر با هدف نقش میانجی خودکارآمدی خلاق در رابطه بین هوش اجتماعی و خودنظم جویی شناختی هیجان انجام شد.<br /><strong>روش</strong>: روش پژوهش توصیفی- همبستگی مبتنی بر مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر مقطع دوم متوسطه شهر ساری به تعداد 9040 نفر بود. حجم نمونه با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای و بر اساس جدول کرجسی و مورگان به تعداد 370 نفر انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامه استاندارد خودکارآمدی خلاق بیگیتو (2006)، هوش اجتماعی سیلورا و همکاران (2001) و خود نظم جویی شناختی هیجان گارنفسکی و کرائیج (2007) استفاده شد. برای تحلیل داده ها از ضریب همبستگی اسپیرمن و مدل معادلات ساختاری با نرمافزارهای Spss , Pls استفاده شد.<br /><strong>یافته ها</strong>: نتایج نشان داد که هوش اجتماعی به طور مستقیم و غیرمستقیم از طریق متغیر میانجی خودکارآمدی خلاق بر خودنظم جویی شناختی هیجان مثبت (راهبردهای سازگارانه) و منفی (راهبردهای ناسازگارانه) دانشآموزان اثر دارد (01/0>P).<br /><strong>نتیجه</strong><strong> </strong><strong>گیری</strong>: با توجه به یافتههای پژوهش، هوش اجتماعی به عنوان مهارتهای تعامل موفق و خودکارآمدی خلاق به عنوان باور به قابلیتها و تواناییهای خود نقش مهمی در تنظیم هیجان دارد. بنابراین، لازم است که دورههای آموزشی با هدف ارتقاء توانایی شناسایی احساسات و عواطف صورت پذیرد.https://www.socialpsychology.ir/article_151606_b8aadfc6c38f3b343252926211f7df53.pdfانجمن روانشناسی اجتماعی ایرانپژوهش های روانشناسی اجتماعی2251-8002124520220522The Relationship between Resilience and Social Support with Social Health in Students: The Moderating role of Self-compassionرابطه تابآوری و حمایت اجتماعی با سلامت اجتماعی در دانشجویان: نقش تعدیلی خوددلسوزی456415160710.22034/spr.2022.318792.1703FAسمیه غنچهکارشناس ارشد روانشناسی، گروه روانشناسی ، دانشگاه پیام نور،تهران، ایرانرضا گل پوراستادیار گروه روان شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.0000-0002-6026-1873Journal Article20211127<strong><span style="color: #0e101a;">Introduction</span></strong><span style="color: #0e101a;">:The concept of social health is a concept that has been considered along with the physical and mental dimensions of health. Promoting social health includes areas of social action to develop the level of health. Therefore, the aim of this study was to investigate the relationship between resilience and social support with social health with the moderating role of self-compassion in students of Payame Noor University, South Tehran Branch.</span><br /><strong><span style="color: #0e101a;">Method:</span></strong><span style="color: #0e101a;"> The design of the present study was descriptive and correlational. The statistical population of the study was all students of Payame Noor University, South Tehran Branch in the academic year 2016-2017. And responded online to the Keys and Shapiro (2004) Social Health Questionnaire, the Neff Self-Compassion Scale (2003), the Connor & Davidson (2003) Resilience Questionnaire, and the Zimet et al.'s Social Support Questionnaire (1988). </span><br /><strong><span style="color: #0e101a;">Results:</span></strong><span style="color: #0e101a;"> multiple regression analysis showed that the resilience component predicts 34% and social support 27% of the variance of social health. Also, resilience and social support indirectly and with their modulating role, compassion predicts 24% and 4% of the variance of social health, respectively. Self-compassion also has a 39% positive effect on explaining social health.</span><br /><strong><span style="color: #0e101a;">Conclusion:</span></strong><span style="color: #0e101a;"> Social health can be enhanced through factors such as resilience and social support, and in the meantime, the more self-compassion people have, the more desirable it can be.</span><strong>مقدمه</strong>: مفهوم سلامت اجتماعی، مفهومی است که در کنار ابعاد جسمی و روانی سلامت، مورد توجه قرار گرفته است. ارتقاء سلامت اجتماعی در برگیرندهی زمینههای اقدام اجتماعی برای توسعه سطح سلامت است؛ لذا هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه تابآوری و حمایت اجتماعی با سلامت اجتماعی با نقش تعدیلی خوددلسوزی در دانشجویان دانشگاه پیام نور واحد تهران جنوب بود.<br /><strong>روش</strong>: طرح پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه پیام نور واحد تهران جنوب در سال تحصیلی 1400-1399 بود که بر اساس جدول مورگان 364 نفر با روش نمونهگیری خوشهای با خوشهبندی دانشگاه بر اساس رشته و سپس انتخاب رشته بهصورت تصادفی انتخاب شدند و به پرسشنامههای سلامت اجتماعی کیز و شاپیرو (2004)، مقیاس خوددلسوزی نف (2003)، پرسشنامه تابآوری کانر و دیویدسون (2003) و پرسشنامه حمایت اجتماعی زیمت و همکاران (1998) مورد نظر به صورت آنلاین پاسخ دادند.<br /><strong>یافتهها</strong>: تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد، مؤلفهی تابآوری 34 درصد و حمایت اجتماعی 27 درصد از واریانس سلامت اجتماعی را پیشبینی میکند. همچنین تابآوری و حمایت اجتماعی به صورت غیرمستقیم و با نقش تعدیلی خوددلسوزی بهترتیب 24 و 4 درصد از واریانس سلامت اجتماعی را پیشبینی میکنند. خوددلسوزی نیز به میزان 39 درصد در تبیین سلامت اجتماعی به صورت مثبت تأثیر دارد.<br /><strong>نتیجهگیری</strong>: سلامت اجتماعی را میتوان از طریق عواملی مانند تابآوری و حمایت اجتماعی افزایش داد و در این بین هر قدر میزان خوددلسوزی افراد بیشتر باشد، این امر میتواند، مناسبتر انجام پذیرد.https://www.socialpsychology.ir/article_151607_853096d2d92e30ebc480824d9f91a8f5.pdfانجمن روانشناسی اجتماعی ایرانپژوهش های روانشناسی اجتماعی2251-8002124520220522The Relationship between Self-Compassion and Optimism in Students: The Mediating Role of Social Adjustmentرابطه شفقت بهخود و خوشبینی در دانشآموزان: نقش واسطهای سازگاری اجتماعی658415160810.22034/spr.2022.314005.1699FAطاهره گلستانی بخت. استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیامنور، تهران، ایران0000-0002-4860-8192انسیه بابایی. استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیامنور، تهران، ایران0000-0002-7115-2672معراج کریمیکارشناسارشد روانشناسی، دانشگاه پیامنور، تهران، ایران.عباس احمدیاستادیار گروه مدیریت، دانشگاه پیامنور، تهران، ایرانJournal Article20211109<strong>Introduction:</strong> In all societies, the behavior of children and adolescents is one of the main concerns of the education system and families and social adjustment is the most important aspect of social development that is related to different people as well as career and academic success. This study aimed to investigate the relationship between self-compassion and optimism in students: the mediating role of social adjustment.<br /><strong>Method:</strong> The present study was correlated in terms of the applied nature and design of the present study. The statistical population of the present study included all-female high school students in the city of Islamshahr in the academic year 2021-2022, according to Cochran's formula, 378 people were selected by available sampling to participate in the study. Data were collected using the Self-Compassion Questionnaire (2003), Gettersum Optimism (1982), and the Bell Social Adjustment Questionnaire (1961). Pearson correlation coefficient and path analysis method in structural equations were used to analyze the data.<br /><strong>Results:</strong> The results showed that self-compassion, optimism, and social adjustment have a significant positive correlation (p<0.01). The social adjustment also mediated the relationship between self-compassion and optimism.<br /><strong>Conclusion:</strong> Based on the research findings, social adjustment can be improved by designing programs based on improving optimism and self-compassion.<strong>مقدمه</strong>: در همۀ جوامع شیوة رفتار کودکان و نوجوانان از دغدغههای اساسی نظام تعلیم و تربیت و خانوادهها است و سازگاری اجتماعی مهمترین جنبه رشد اجتماعی هر فرد است که در ارتباط با افراد مختلف و همچنین موفقیت شغلی و تحصیلی افراد اثرگذار است. مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه شفقت بهخود و خوشبینی در دانشآموزان، نقش واسطهای سازگاری اجتماعی انجام شد.<br /><strong>روش</strong>: پژوهش حاضر از لحاظ ماهیت کاربردی و طرح پژوهش، همبستگی بود. جامعهآماری پژوهش، شامل تمامی دانشآموزان دختر مقطع اول متوسطه شهرستان اسلامشهر در سال تحصیلی 1401-1400 بود که با توجه به فرمول کوکران 378 نفر به صورت نمونهگیری در دسترس برای شرکت در پژوهش انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه شفقت بهخود نف (2003)، خوشبینی گترسوم (1982) و پرسشنامه سازگاری اجتماعی بل (1961) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و روش تحلیل مسیر در معادلات ساختاری استفاده شد.<br /><strong>یافتهها</strong>: نتایج پژوهش نشان داد که شفقت بهخود، خوشبینی و سازگاری اجتماعی دارای همبستگی مثبت معنادار هستند (01/0>p). همچنین سازگاری اجتماعی در رابطه بین شفقت بهخود و خوشبینی دارای نقش واسطهای بود.<br /><strong>نتیجهگیری</strong>: بر اساس یافتههای پژوهش از طریق طراحی برنامههای مبتنی بر بهبود خوشبینی و شفقت بهخود میتوان سازگاری اجتماعی را ارتقاء داد.https://www.socialpsychology.ir/article_151608_b201f6f2902a4760d1b25d02507ca5ef.pdfانجمن روانشناسی اجتماعی ایرانپژوهش های روانشناسی اجتماعی2251-8002124520220522Predicting Socialism based on Social Exchange Styles and Parenting Styles in Studentپپیش بینی جامعه پسندی بر اساس سبک های تبادل اجتماعی و سبک فرزند پروری در دانشجویان8510015160910.22034/spr.2022.308880.1690FAطیبه موسی بیگیدانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روان شناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.0000-0001-9111-4000سهیلا سروش نیادانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روان شناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.مجید صفاری نیااستاد گروه روان شناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران0000-0003-4225-5899علیرضا آقایوسفیدانشیار گروه روان شناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانJournal Article20211019 <strong>Introduction:</strong> Socialism as a personality trait refers to presenting a desirable and pleasant image of oneself. Understanding the predictors of socialization leads to a better understanding of the factors that strengthen social interactions. This study aimed to predict Socialism based on social exchange styles and Parenting Styles in students. <br /><strong>Method:</strong> The design of the present study was descriptive and correlational. The statistical population included all students of the Graduate Center of Payame Noor University of Tehran In the 2020-2021 academic year. 200 students were selected by Purposive sampling. The Socialism<strong> </strong>Questionnaire Questionnaire (Penner, 2002), the Social Exchange Styles Scale (Leybman et all, 2011), and <strong> </strong>Parenting Styles Questionnaire (Baumrind, 1967) were used to collect data. Data were analyzed using multiple regression analysis. Data were analyzed in Spss-24 software.<br /><strong>Results:</strong> The results showed that fairness and overinvestment exchange style and Authoritative parenting style can significantly predict Socialism in students (p≤0.001). The results of the standardized regression coefficient also showed that justice with a standard beta of 0.35 has the highest predictive power.<br /><strong>Conclusion:</strong> According to the results of the present study, it can be said that fairness and overinvestment exchange style, and Authoritative parenting can explain and justify socialism and can be used to identify the underlying factors of socialization.<strong>مقدمه</strong>: جامعه پسندی به عنوان یک خصیصه شخصیتی به ارائه تصویر مطلوب و مورد پسند از خود اشاره دارد. شناخت عوامل پیش بینی کنندة جامعه پسندی، سبب شناخت بهتر عوامل نیرومندساز تعامل های اجتماعی میشود. هدف این پژوهش، پیش بینی جامعه پسندی بر اساس سبک های تبادل اجتماعی و سبک فرزند پروری در دانشجویان بود.<br /><strong>روش</strong>: طرح پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان مرکز تحصیلات تکمیلی پیام نور تهران در سال تحصیلی 1399-1400 بود که تعداد 200 نفر از دانشجویان به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه شخصیت جامعه پسند (پنر، 2002)، مقیاس سبکهای تبادل اجتماعی (لیبمن و همکاران، 2011) و پرسشنامه سبکهای فرزند پروری بامریند (1967) استفاده شد. داده ها با استفاده از تحلیل رگرسیون ساده چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. داده ها در نرم افزار Spss-24 تحلیل شدند.<br /><strong>یافته ها</strong>: نتایج نشان دادند که سبک تبادلی انصاف و سرمایه گذاری افراطی و سبک فرزند پروری مقتدرانه میتوانند، جامعه پسندی را با اطمینان پیش بینی نمایند (001/0P≤ ). نتایج ضریب رگرسیونی استاندارد شده نیز نشان داد، انصاف با بتای استاندارد 35/0 بیشترین قدرت پیش بینی را داراست.<br /><strong>نتیجه گیری</strong>: با توجه به نتایج پژوهش حاضر میتوان گفت ،سبک فرزند پروری مقتدرانه، سبک های تبادلی انصاف و سرمایه گذاری افراطی میتوانند، جامعه پسند را تبیین و توجیه نمایند و میتوانند، برای شناسایی عوامل زمینه ساز جامعه پسندی بکار برده شود.<br /> https://www.socialpsychology.ir/article_151609_a8aa58282edf17fde1226e031141ba9e.pdfانجمن روانشناسی اجتماعی ایرانپژوهش های روانشناسی اجتماعی2251-8002124520220522Preseting a model of promoting the work affiliation of professor in Islamic Azad Universityارائه مدل افزایش تعلق خاطر کاری اساتید دانشگاه آزاد اسلامی10112015161010.22034/spr.2021.295123.1665FAمحمد نقی ایمانی گله پرده سریاستادیار ،گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی ،رودهن، ایرانفریبا حنیفیاستادیار،گروه مدیریت آموزشی ، دانشگاه آزاد اسلامی ،رودهن، ایرانعلی ملاحسینیدانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی ،رودهن، ایرانJournal Article20210730<strong>Introduction</strong>: The purpose of this study was to present a model for increasing the job engagement of professors of Islamic Azad universities.<br /><strong>Method:</strong> The research method was applied in terms of purpose; in terms of data type, it was mixed (qualitative-quantitative); in terms of data collection method or the nature and method of research, it was non-experimental - correlation. The statistical population of the qualitative part of the study consisted of academics and higher education experts. Purposeful approach to theoretical saturation was used to determine qualitative research samples. The second group of the statistical population included 2953 faculty members of Tehran Azad University. 340 members were selected as the subjects using structural equation sampling method. Semi-structured interview tools and a researcher-made questionnaire were used for data collection. The validity and reliability of the tools were measured and verified. The method of data analysis in the qualitative part of theoretical coding was based on the data theoretic method. In the inferential and quantitative sections, tests such as Pearson's correlation, one-sample t-test, structural equation modeling (confirmatory factor analysis) and exploratory factor analysis were used to answer the research questions.<br /><strong>Results:</strong> The results of factor analysis showed that the components include, empowerment, attraction, endowment, as constituents of faculty members' attachment, psychological capital components, emotional intelligence, organizational support, servant leadership, organizational identity, sense of meaningful work, as influencing factors and components, such as organizational commitment, work-life balance, job performance were identified as influential components. In addition, mechanisms, facilitators, and barriers to implementing the research model were identified in this study. Finally, the final model of the research was presented which was well-suited.<br /><strong>Councluion</strong>:The results of the research indicated that by reviewing the planning and management of manpower recruitment and retention,revising the methods of selecting managers, balancing the use of external managers and changing in the leadership style of the University, the desire work affiliation of professors in Islamic Azad University can be improved.<strong>مقدمه</strong>: این پژوهش که با هدف ارائه مدل افزایش تعلق خاطر کاری اساتید دانشگاه آزاد اسلامی انجام شد. <br /><strong>روش</strong>: این مطالعه به لحاظ هدف، کاربردی، برحسب نوع دادهها؛ آمیخته(کیفی-کمی)، از نظر شیوه گرداوری دادهها و روش پژوهش، توصیفی تحلیلی و پیمایشی است. جامعه آماری را در بخش کیفی، خبرگان علمی دانشگاه و متخصصان آموزش عالی و در بخش کمی، اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد شهر تهران تشکیل دادند که به ترتیب به روش هدفمند و اشباع نظری و از طریق معادلات ساختاری نمونه گیری شدند. برای گردآوری دادهها از ابزارهای مصاحبه نیمهساختار یافته و پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که روایی و پایایی ابزارها مورد بررسی و تائید قرار گرفت. روش تحلیل دادهها در بخش کیفی کدگذاری نظری برگرفته از روش نظریهپردازی داده بنیاد و در بخش استنباطی و کمی آزمونهای تیتک نمونهای، مدلسازی معادلات ساختاری (تحلیل عاملی تأییدی) و تحلیل عاملی اکتشافی بود.<br /><strong>یافته ها</strong>: نتایج حاصل از تحلیل عاملی نشان داد که مؤلفههای نیرومندی، جذب، وقف، به عنوان عوامل تشکیل دهنده تعلق خاطر کاری اساتید، مؤلفههای سرمایه روانشناختی، هوش هیجانی، حمایت سازمانی، رهبری خدمتگزار، هویت سازمانی، احساس معنا در کار، به عنوان عوامل اثرگذار و مؤلفههای تعهد سازمانی، تعادل کار و زندگی، عملکرد شغلی، به عنوان مؤلفههای تأثیرپذیر شناسایی و برازش مطلوب مدل افزایش تعلق خاطر کاری اساتید را ارائه می دهد.<br /><strong>نتیجه گیری</strong>: نتایج تحقیق نشان می دهد که با بازنگری در برنامهریزی و مدیریت جذب و نگهداری نیروی انسانی، تجدید نظر در شیوههای انتخاب مدیران، تعادل در استفاده از مدیران خارج از سازمان و تغییر در سبک رهبری دانشگاه، میتوان رغبت و تعلق خاطر کاری در اساتید دانشگاه آزاد اسلامی را ارتقاء داد.https://www.socialpsychology.ir/article_151610_76bae90025c8bd60d86aa34100d2873f.pdfانجمن روانشناسی اجتماعی ایرانپژوهش های روانشناسی اجتماعی2251-8002124520220522The Relationship between Parents Social and Cultural Capital with Children's Social Skills: The Mediating Role of Parents' Styles in coping styles with children's negative emotionssرابطه سرمایه اجتماعی و فرهنگی والدین با مهارتهای اجتماعی فرزندان: نقش واسطهای سبکهای والدین در برخورد با هیجانات منفی کودکان12114215161110.22034/spr.2022.313182.1697FAعلیرضا شریفی اردانیدانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شیراز ، شیراز ، ایران0000-0002-3258-056Xفرهاد خرمائیدانشیار گروه روان شناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران0000-0001-9357-7068Journal Article20211109<strong>Introduction: </strong>Parents have a very important role in the formation of social skills in their children, hence The purpose of this study is to explain the social skills of children based on the Parent's Social Capital and Cultural Capitalof parents concerning the mediating role of coping styles with children's negative emotions (CCNE).<br /><strong>Methods: </strong>The research method is a descriptive correlation. The statistical population was the parents of primary school students in Yazd in the academic year 2020-2021. The sample size was 500 people who were selected with the multi-stage cluster sampling method and 419 people completed the questionnaires. Research measurement included the Social skills rating system, CCNES, Family Social Capital, and cultural Capital Scale. SmartPls3 software was also used to analyze the data by structural equation modeling.<br /><strong>Result: </strong>The results showed that social capital, both directly (β= 0.26, P=0.002) and in a process due to supportive (β= 0.044, P=0.009) and non-supportive CCNE (β= 0.033, P=0.013) can predict children's social skills. Cultural capital is directly (β= 0.11, P=0.043) related to supportive CCNE. Social capital can play a significant role in explaining how parents deal with their children's emotions (β= 0.22, P=0.001) and in some way affect their children's emotional socialization. Model fitness indices (NFI = 0.61, SRMR =0.089) also showed that the model has an acceptable fitness.<strong> </strong><br /><strong>Conclusion</strong>: In general, having more of these social and cultural capitals causes mental and behavioral changes in social actors (parents and children) and these changes are reflected in parents' styles in dealing with emotions as well as children's social skills<strong>.</strong> <strong>مقدمه</strong>: والدین در شکلگیری مهارت اجتماعی فرزندان نقش بسیار مهمی دارند، از این رو هدف پژوهش حاضر، تبیین مهارتهای اجتماعی فرزندان بر اساس سرمایه اجتماعی و فرهنگی والدین با توجه به نقش واسطهای سبکهای والدین در برخورد با هیجانات منفی فرزندان بود.<br /><strong>روش</strong>: روش پژوهش از نوع توصیفی –همبستگی و جامعه آماری والدین دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر یزد در سال تحصیلی 1399-1400 بود. حجم نمونه 500 نفر و با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند که در نهایت 419 نفر پرسشنامهها را تکمیل کردند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای مهارتهای اجتماعی، سبکهای برخورد والدین با هیجانات منفی فرزندان، سرمایه اجتماعی خانواده و سرمایه فرهنگی بود. از نرمافزار SmartPls3 نیز جهت تجزیهوتحلیل مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد.<br /><strong>یافتهها</strong>: یافتهها نشان داد که سرمایه اجتماعی هم بهطور مستقیم (001/0> p، 26/0=β) و هم بهواسطه سبکهای حمایتی (009/0> p، 044/0=β) و غیر حمایتی (013/0> p، 033/0=β) برخورد با هیجانات فرزندان، منجر پیشبینی مهارتهای اجتماعی فرزندان میگردد. سرمایه فرهنگی بهطور مستقیم با سبکهای حمایتی (043/0> p، 11/0=β) برخورد با هیجانات فرزندان ارتباط دارد و همچنین سرمایه اجتماعی (001/0> p، 22/0=β) نیز نقش قابلتوجهی در تبیین نحوه برخورد والدین با هیجانات فرزندان داشت. شاخصهای برازش مدل بعد از اصلاح (089/0=SRMR و 61/0=NFI) نیز نشان داد که مدل مذکور برازش مناسبی دارد.<br /><strong>نتیجهگیری</strong>: بهطورکلی برخورداری از سرمایههای اجتماعی و فرهنگی موجب تغییرات ذهنی و رفتاری کنشگران اجتماعی (والدین و فرزندان) میشود و این تغییرات خود را در سبکهای والدین در برخورد با هیجانات و همچنین مهارت اجتماعی فرزندان نشان میدهد.https://www.socialpsychology.ir/article_151611_a9d14886164efa0022941f15fac1111b.pdfانجمن روانشناسی اجتماعی ایرانپژوهش های روانشناسی اجتماعی2251-8002124520220522Prediction of Dimensions of Prosocial Personality Based on Social health and Locus of Control in Students of Universityپیشبینی ابعاد شخصیت جامعهپسند بر اساس سلامت اجتماعی و منبع کنترل در دانشجویان14316515161210.22034/spr.2022.294353.1664FAلیلی سیه جانیدانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.مجید صفاری نیااستاد گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران0000-0003-4225-5899Journal Article20210915<strong>Introduction</strong>: Present study with the aim of identifying affective factors on prosocial behavior is to vestigate about relationship between prosocial personality with social health and locus of control in students of university.<br /><strong>Method</strong>: Method of this study is kind of correlation study. Statistical population is all students of Imam Khomeini International University of Qazvin. The sample included 100 people was selected through cluster sampling. Data were collected by Penner's Prosocial Personality Questionnaire, Keyes' Social Well-being Questionnaire and Rotter's Locus of Control Scale. The data were analyzed through backward stepwise regression Pearson's correlation coefficient.<br /><strong>Results</strong>: The results show there is a positive significant correlation between all of prosocial personality subscales and dimensions of social health unless Social Responsibility and Self-reported altruism which have a negative significant correlation with Social Contribution, and Perspective Taking which doesn’t have any significant correlation with any dimensions of social health. Also, all of prosocial personality subscales have positive significant correlation with locus of control unless Empathic Concern and Perspective Taking. results of regression showed that locus of control and some dimensions of social health are suitable predictor variables for some subscles of prosocial personality.<br /><strong>Conclusion</strong>: Based on findings it can be concluded that improving social health and also reinforcing internal locus of control can increase prosocial behaviors.<br /> <strong>مقدمه</strong>: پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر رفتار جامعهپسند به مطالعۀ رابطۀ شخصیت جامعهپسند با سلامت اجتماعی و منبع کنترل در بین دانشجویان پرداخت.<br /><strong>روش</strong>: روش پژوهش از نوع همبستگی است و جامعۀ آماری کلیۀ دانشجویان دانشگاه بینالمللی امام خمینی قزوین بود. گروه نمونه 100 نفر به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای شخصیت جامعهپسندِ پنر، سلامت اجتماعیِ کیز و منبع کنترل بیرونی- درونیِ راتر بود. دادهها توسط روشهای رگرسیون گامبهگام معکوس و محاسبۀ ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.<br /><strong>یافته ها</strong>: نتایج نشان داد، تمام ابعاد شخصیت جامعه پسند با مؤلفههای سلامت اجتماعی همبستگی مثبت معنادار دارند؛ به غیر از خرده مقیاسهای مسئولیت اجتماعی و نوعدوستی خودگزارشی که با شکوفایی اجتماعی از ابعاد سلامت اجتماعی همبستگی منفی معنادار دارند و خرده مقیاس نگاه از منظر دیگران که رابطۀ معنادار با هیچکدام از مؤلفههای سلامت اجتماعی ندارد. همچنین تمام ابعاد شخصیت جامعهپسند با منبع کنترل رابطه مثبت معنادار دارند به غیر از خرده مقیاسهای ارتباط همدلانه و نگاه از منظر دیگران که با منبع کنترل هیچ رابطه معناداری ندارند. تحلیل رگرسیون نشان داد، منبع کنترل و همچنین مؤلفه هایی از سلامت اجتماعی پیشبینی کنندههای مناسبی برای برخی از ابعاد جامعه پسندی هستند.<br /><strong>نتیجه گیری</strong>: بر اساس یافتهها میتوان نتیجهگیری کرد که ارتقاء سلامت اجتماعی و تقویت منبع کنترل درونی در افراد میتواند موجب افزایش رفتار جامعه پسند شود.https://www.socialpsychology.ir/article_151612_77cdc1bb88086ec810c949f0244b38c5.pdf