انجمن روانشناسی اجتماعی ایرانپژوهش های روانشناسی اجتماعی2251-800272720171023Effectiveness of Emotional Regulation Training on Students Social Adaptation and Interpersonal Sensitivityاثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر سازگاری اجتماعی و حساسیت بین-فردی دانشآموزان مقطع متوسطه11467082FAمنصور بیرامیاستاد گروه روانشناسی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران0000-0002-5051-2585تورج هاشمیاستاد، گروه روانشناسی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران0000-0002-8353-6104مجتبی عاشوریدانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایرانJournal Article20180812<strong>Introduction</strong>: It is difficult if not impossible to achieve educational and goals with compromise emotional disturbances. Therefore, the present study aimed to investigate the effect of emotional regulation training on social adjustment and interpersonal sensitivity of students. <br /><strong>Method</strong>: This is a semi-experimental study with pre-test-post-test with the experimental group and the control group. The statistical population consisted of all high school boys in Tabriz in the academic year of 1395-96. Multi-stage random sampling was used. Based on an interpersonal sensitivity questionnaire, 30 students were selected. They were randomly Assigned to experimental and control groups. Students of both groups responded to the social compatibility checklist for school students. The experimental group was subjected to an excitement training program for 12 sessions. Then, in the post-test, both groups responded to the questionnaires. Data were analyzed using multivariate and single-variable covariance analysis. <br /><strong>Results</strong>: The results showed that emotional regulation training reduced the interpersonal sensitivity in the experimental group at post-test and stage. Also, the level of social adjustment in the experimental group in the post-test and stage increased and the comparison of the mean scores of the pre-test-post-test showed a significant difference. <br /><strong>Conclusion</strong>: Considering that emotional regulation training can reduce interpersonal sensitivity and promote social adjustment of students, it is better to emphasize the emotional aspects of students in educational programs.<strong>مقدمه:</strong> دستیابی به هدفهای آموزشی و پرورشی با وجود آشفتگیهای عاطفی ـ سازشی امری مشکل و غیرممکن است، بنابراین پژوهش حاضر درصدد بررسی تأثیر آموزش تنظیم هیجان بر سازگاری اجتماعی و حساسیت بینفردی دانشآموزان بود.<br /> <strong>روش:</strong> این پژوهش از نوع نیمهآزمایشی همراه با پیشآزمون-پسآزمون با گروه آزمایش و گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان پسر مقطع متوسطه اول شهر تبریز در سال تحصیلی 96-1395 بود که به روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب گردیدند و براساس تکمیل پرسشنامه حساسیت بینفردی،30 نفر از دانشآموزان، انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. دانشآموزان هر دو گروه به سیاهه سازگاری اجتماعی برای دانشآموزان مدارس، پاسخ دادند. گروه آزمایش، به مدت دوازده جلسه، در معرض برنامه آموزش تنظیم هیجان قرار گرفت، سپس در مرحله پسآزمون، هر دو گروه به پرسشنامههای پژوهش پاسخ دادند. دادهها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری و تکمتغیره مورد تحلیل قرار گرفتند.<br /> <strong>یافتهها:</strong> نتایج نشان داد که آموزش تنظیم هیجان، باعث کاهش حساسیت بینفردی، در گروه آزمایش در مراحل پسآزمون شد. همچنین، میزان سازگاری اجتماعی در گروه آزمایش ،در مراحل پسآزمون، افزایش یافت و مقایسه میانگین نمرات پیشآزمون– پسآزمون تفاوت معناداری را نشان داد.<br /> <strong>نتیجهگیری</strong>: باتوجه به اینکه آموزش تنظیم هیجانی میتواند باعث کاهش حساسیت بینفردی و ارتقای سازگاری اجتماعی دانشآموزان شود، بهتر است که در برنامهریزیهای آموزشی و پرورشی جنبههای عاطفی و هیجانی دانشآموزان مورد توجه قرار گیردhttps://www.socialpsychology.ir/article_67082_c4adc91720d2d5fd18c32ad026e863a8.pdfانجمن روانشناسی اجتماعی ایرانپژوهش های روانشناسی اجتماعی2251-800272720171023Gender differences in the use of social networks
(Case Study of high school students of Tehran, region 5)تفاوتهای جنسیتی در استفاده از شبکههای اجتماعی (مطالعه موردی دبیرستانهای منطقه 5 شهر تهران153467089FAمجید قاسمیدانشجوی دکتری برنامهریزی توسعه آموزش عالی دانشگاه کردستانعلی مقدم زادهاستادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران0000-0002-2633-7678Journal Article20160811<strong>Introduction</strong>: The aim of this study was to determine gender differences in the use of social networks and its relationship with academic performance among high school students of Tehran, region 5, in the educational year 1394-95. <br /><strong>Methods</strong>: This research used a descriptive survey-based approach. The statistical population was all high school students of Tehran region 5 in academic year 1394-95. The statistical sample comprises of 372 students (172 boys and 200 girls) who have been chosen at randomized stratification. We collected data on how much studetns use social networks through a researcher-made questionnaire, which has appropriate technical features (content validity and reliability of 0/86), to measure how much students use social networks and the end of the second academic semester 1394-1395 for student's performance were used. <br /><strong>Results</strong>: The results showed that the use of social networks among students was high and this issue has caused educational decline in the students. There was significant differences between girls and boys in motivation and the use of the networks. <br /><strong>Conclusion</strong>: Results showed that Telegram was the most popular social network among the participants.<strong>مقدمه:</strong> هدف پژوهش حاضر تعیین تفاوتهای جنسیتی در استفاده از شبکههای اجتماعی و ارتباط آن با عملکرد تحصیلی در میان دانشآموزان مقطع دبیرستان منطقه 5 تهران در سال تحصیلی 95-94 میباشد.<br /> <strong>روش:</strong> این پژوهش به روش توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل کلیه دانشآموزان مقطع دبیرستان منطقه 5 تهران در سال تحصیلی 95-1394 میباشد. نمونه آماری، شامل 372 نفر از دانشآموزان هستند که (172 پسر و 200 دختر) به صورت تصادفی طبقهای انتخاب شدهاند. همچنین بهمنظور جمعآوری دادهها، از پرسشنامه محقق ساخته که دارای ویژگیهای فنی (روایی محتوایی و پایایی، 86/0) مناسبی بوده برای اندازهگیری میزان استفاده دانشآموزان از شبکههای اجتماعی استفاده گردیده و از نمرات پایان ترم دوم تحصیلی 95-1394 برای عملکرد تحصیلی دانشآموزان استفاده شد، سپس از طریق نرم افزار SPSS مورد تحلیل قرار گرفت.<br /> <strong>یافتهها:</strong> نتایج نشان داد که میزان استفاده از شبکههای اجتماعی در بین دانشآموزان زیاد بوده و این مسئله سبب افت تحصیلی دانشآموزان شده است. تفاوت معناداری بین دختران و پسران در میزان استفاده و انگیزه استفاده از اینگونه شبکهها وجود داشت. همچنین، شبکه اجتماعی تلگرام بیشترین محبوبیت را در بین دانشآموزان داشته است.https://www.socialpsychology.ir/article_67089_7c0b3c515c4d7248b5dbd065d170bd1a.pdfانجمن روانشناسی اجتماعی ایرانپژوهش های روانشناسی اجتماعی2251-800272720171023Effect of subliminal presentation of emotional faces on moodاثربخشی القای زیرآستانه جلوههای هیجانی چهره بر خلق354867109FAرضا شباهنگدانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی دانشگاه تهران0000000287179378رضا سلطانی شالاستادیار گروه روانشناسی دانشگاه گیلانمنصوره نیکوگفتاراستادیار گرو ه روانشناسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانمنصور حکیم جوادی. دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه گیلانJournal Article20160812: The induction of emotion in the absence of conscious awareness of the stimulus evoking such emotion has long been a subject of great interest. Emotional processing without conscious awareness plays an important role in human social interactions. <br /><strong>Method</strong>: The present study was conducted to determine the effect of subliminal presentation of emotional faces on mood. Students of Guilan University participated in this quasi-experimental study. Students completed demographic questionnaire, and questionnaire of Negative and positive Affect Scale. Then they were randomly assigned to three intervention groups (n=8). In the intervention groups subliminal presentation of emotional faces were carried out. <br /><strong>Findings</strong>: Results showed that subliminally presented happy faces decreased negative mood and increased positive mood. The opposite effect was observed for subliminally presented sad faces. <br /><strong>Conclusion</strong>: It can be concluded that subliminal perception of faces may be effective in experimentally induced mood change and therefore these results may be used by practitioners and clinicians to treat mood disorders in students.<strong>:</strong> القای هیجان، در غیاب آگاهیِ هشیارانه، از محرکهای فراخوان آن هیجانها، موضوعی بوده است که علاقه بسیاری را به خود جلب نموده است. پردازشهای هیجانی، بدون آگاهی هشیارانه، نقش مهمی در تعاملات اجتماعی بشر بازی میکنند. لذا، این مطالعه، با هدف تعیین تأثیر القای زیرآستانه جلوههای هیجانی چهره بر خُلق، انجام شد.<br /> <strong>روش:</strong> در این مطالعهی نیمه تجربی که روی دانشجویان دانشگاه گیلان انجام شد پس از جلب رضایت مشارکتکنندگان و تکمیل پرسشنامه دموگرافیگ و مقیاس خلق مثبت و منفی، افراد به صورت تصادفی به سه گروه مداخله (15 نفر) تقسیم شدند و در سه گروه مداخله القای زیرآستانه جلوههای هیجانی چهره بر خلق، صورت گرفت.<br /> <strong>یافتهها:</strong> نتایج نشاندهنده تایید فرضیههای پژوهش بود. چهرههای زیرآستانهای شاد، خلق منفی را کاهش و خلق مثبت را افزایش میدهند، همچنین چهرههای زیرآستانهای غمگین، خلق منفی را افزایش و خلق مثبت را کاهش میدهند.<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> ادراک زیرآستانهای چهرهها، در خلق جاری افراد در آزمایشگاه تأثیرگذار است، لذا میتوان از نتایج این پژوهش در زمینههای درمانی و بالینی اختلالات خلقی در دانشجویان استفاده کرد.https://www.socialpsychology.ir/article_67109_5f2536b212717bf14250ffeac78a5a42.pdfانجمن روانشناسی اجتماعی ایرانپژوهش های روانشناسی اجتماعی2251-800272720171023The relationship between social development and social support with students’ resilienceرابطه رشد اجتماعی و حمایت اجتماعی با تابآوری در دانشجویان496667111FAزهرا پاک نهاددکتری روانشناسی اجتماعی از دانشگاه آکادمی تاجیکستانمحمد ابراهیم مداحیاستادیار دانشگاه شاهدJournal Article20170813<strong>Introduction</strong>: Past research has shown that social support helps reduce psychological stress during periods of crisis and affects people's mental health. Resilience is also the ability of people to stay healthy, with resistance and tolerance in difficult and high-risk conditions. The purpose of this study was to investigate the relationship between social support and social development with resilience in students of Islamic Azad University of Roudehen Branch. <br /><strong>Method</strong>: The statistical population of the study consisted of all female and male students who studied at the undergraduate, graduate, and postgraduate level of the Islamic Azad University of Roudhan Branch in 1395. The research sample consisted of 380 students of Islamic Azad University, Roodehen Branch. The Participants completed the Scale of Multidimensional Social Support Questionnaire (Zimit, Dahlem, Ziemet, and Farley 1998), Social Development Scale of Weinland (Edgar, 1953), and Researcher's Scale of Conner and Davidson (2000). <br /><strong>Findings</strong>: Findings showed that the observed correlation coefficient between social development and social support with students’ resilience was significant at the level of 0/0001 with a degree of freedom of 378 times. It indicates that the more social support students receive, the more their social growth increases. There It indicates that a significant relationship between resilience and social support, in other words, the more social support students receive, the more their resilience increases. <br /><strong>Conclusion</strong>: Findings of the research indicate that increasing the resilience of students with the improvement in social support and social development level is important, we can use the findings to formulate programs to increase student resilience.<strong>مقدمه:</strong> پژوهشهای گذشته نشان میدهد، حمایت اجتماعی به کاهش فشار روانشناختی در دورههای بحران کمک میکند و سلامت روان افراد را تحت تأثیر قرار میدهد. تابآوری نیز ظرفیت افراد برای سالم ماندن، مقاومت و تحمل در شرایط سخت و پر خطر است. بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه حمایت اجتماعی و رشد اجتماعی با تابآوری در دانشجویان بود.<br /> <strong>روش:</strong> جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشجویان دختر و پسر شاغل به تحصیل در مقاطع سهگانه کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن در سال 1395 تشکیل دادند. نمونه پژوهش شامل 380 نفر با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای بود. افراد مورد پژوهش مقیاسچند بعدی حمایت اجتماعی (زیمیت، دالم، زمیت و فارلی 1998)، مقیاس رشد اجتماعی واینلند (ادگار، 1953) و مقیاس تابآوری کانر و دیویدسون (2000) را تکمیل نمودند.<br /> <strong>یافتهها:</strong> نتایج نشان داد که میزان ضریب همبستگی مشاهده شده بین رشد اجتماعی و حمایت اجتماعی با تابآوری دانشجویان در سطح معناداری 01/0>p و با درجه آزادی 378 معنادار است. همچنین نتایج نشان داد که حمایت اجتماعی و رشد اجتماعی میتوانند 41/0 از واریانس تاب آوری را در دانشجویان پیش بینی کنند.<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> یافتههای پژوهش حاضر بیانکننده اهمیت افزایش تابآوری دانشجویان با بهبود در میزان حمایت اجتماعی و سطح رشد اجتماعی است. میتوان از این یافتهها برای تدوین برنامههایی جهت افزایش تابآوری دانشجویان استفاده کرد.https://www.socialpsychology.ir/article_67111_4ee19cb2eb6131068d7b73614916ca2c.pdfانجمن روانشناسی اجتماعی ایرانپژوهش های روانشناسی اجتماعی2251-800272720171023Prediction of makeup usage based on early maladaptive schemas in women and girls in Isfahan cityپیشبینی گرایش به آرایش براساس طرحوارههای ناسازگار اولیه در زنان و دختران شهر اصفهان677867113FAعبدالزهرا نعامیاستاد گروه روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهوازسمیه پورمیدانیدانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهوازJournal Article20160812<strong>Introduction</strong>:This study was conducted to predict the tendency to makeup based on early maladaptive schemas in women and girls of Isfahan city. <br /><strong>Method</strong>:The method of research was descriptive-correlation. The population of the study consisted of all girls and women of Isfahan. 120 participants were selected according to random cluster sampling. short form of Schematic Questionnaire (Yang, 1988) and Tendency to Makeup Usage (Akbari et al., 1394). The Data were analyzed by Pearson correlation coefficient and stepwise regression. <br /><strong>Findings</strong>: The results of this study showed that there is a significant relationship between the domains of disconnection and rejection with the tendency to applying makeup and thus can be a predictor for usage of makeup among females in city of Isfahan (P <0.01).<strong>مقدمه:</strong> هدف پژوهش، پیشبینی گرایش به آرایش، براساس طرحوارههای ناسازگار اولیه، در زنان و دختران شهر اصفهان است.<br /> <strong>روش:</strong> پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه پژوهش، شامل تمام دختران و زنان اصفهان هستند که تعداد 120 نفر به عنوان نمونه و به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل فرم کوتاه پرسشنامه طرحواره (یانگ، 2005) و گرایش به آرایش (اکبری و همکاران، 1394) است.<br /> <strong>یافتهها:</strong> دادههای پژوهش توسط ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام، مورد بررسی قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد، از بین حوزههای مختلف طرحوارهها، فقط حوزه بریدگی و طرد، با گرایش به آرایش رابطه معنادار دارد و میتواند آن را پیش بینی کند (01/0>P).https://www.socialpsychology.ir/article_67113_ad39da2675157dff4f881c7523978353.pdfانجمن روانشناسی اجتماعی ایرانپژوهش های روانشناسی اجتماعی2251-800272720171023Mediating role of cultural intelligence in the relationship between personality traits and social skills and academic achievement of university studentsنقش واسطهای هوش فرهــنگی در رابطه بین ویژگـیهای شخصیتی با مهارتهای اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان7910067114FAفرانک امیدیاناستادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفولندا علیپور. دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد دزفولJournal Article20170411<strong>Introduction</strong>: This study aimed to examine the mediating role of cultural intelligence in the relationship between personality traits and social skills and academic achievement of students at Universities of Northern cities of Khuzestan. <br /><strong>Method</strong>: The research methodology was descriptive and correlational through structural equation modeling (SEM) and the path analysis. Participants in the study were 375 from community of college students from the Universities of Northern cities of Khuzestan selected by multistage random sampling. Participants answered the Cultural Intelligence Questionnaire (Ang, et al., 2004), personality traits NEO (Costa and McCrae 1985) Mager social Skills (1972). For academic achievement their GPA was used. Data analysis was performed by using the statistical method of structural equations. <br /><strong>Results</strong>: The findings showed personality traits of extraversion, openness to experience, and conscientiousness had indirect positive effect on social skills and academic achievement through cultural intelligence. Neuroticism had indirect negative effect on social skills and academic achievement. <br /><strong>Conclusion</strong>: Therefore, educational systems such as universities should plan to promote students’ personality and cultural intelligence In order to increase their academic acheivement and social skills.. This can be done through conferences, seminars, workshops and plans such as cultural and scientific camping researche, competition and teamwork for university students.<strong>مقدمه:</strong> پژوهش حاضر به بررسی نقش واسطهای هوش فرهنگی در رابطه بین ویژگیهای شخصیتی با مهارتهای اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاههای شمال خوزستان پرداخته است.<br /> <strong>روش:</strong> روش پژوهش نیز توصیفی از نوع همبستگی از طریق الگویابی معادلات ساختاری (SEM) و تحلیل مسیر بوده است. حجم نمونه مورد مطالعه در این پژوهش 375 نفر بودند که از بین جامعه دانشجویان دانشگاههای شمال خوزستان با روش نمونهگیری چند مرحلهای انتخاب شدند. برای سنجش متغییرهای مورد مطالعه از پرسشنامههای هوش فرهنگی (انگ و همکاران، 2004)، ویژگیهای شخصیتیNEO (کاستا و مک کری، 1985) مهارتهای اجتماعی ماگر (1972) و معدل کل برای پیشرفت تحصیلی استفاده شد. تحلیل دادهها توسط روش آماری معادلات ساختاری انجام گرفت. جهت آزمودن اثرهای مستقیم، یک الگوی پیشنهادی ارائه شد که با حذف مسیرهای غیر معنیدار و ارائه الگوی نهایی برازش خوبی حاصل گردید. همچنین جهت آزمودن اثرهای واسطهای نیز روش بوت استراپ مورد استفاده قرار گرفت.<br /> <strong>یافتهها:</strong> یافتهها بیانگر این بود که ویژگیهای شخصیتی برونگرایی، گشودگی و وجدانی بودن به جز توافق پذیری از طریق هوش فرهنگی بر مهارت اجتماعی و پیشرفت تحصیلی اثر غیرمستقیم مثبت داشتند. ویژگی شخصیتی روانرنجوری به واسطه هوش فرهنگی بر مهارت اجتماعی و پیشرفت تحصیلی اثر غیرمستقیم منفی داشت.<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> براساس یافتههای این پژوهش، ویژگیهای شخصیتی به واسطه هوش فرهنگی بر پیشرفت تحصیلی و مهارتهای اجتماعی دانشجویان، اثرگذار هستند. بنابراین پیشنهاد میشود که نظامهای آموزشی مانند دانشگاهها به منظور طراحی و برنامهریزی جهت پیشرفت تحصیلی و ارتقای مهارتهای اجتماعی دانشجویان، ابعاد روانی شخصیت و هوش فرهنگی فراگیران را سنجش کنند. در این راستا برگزاری همایشها، سمینارها، کارگاهها و برنامههایی همچون بازدید و گردش علمی و فرهنگی، پژوهش، و مسابقات و ارائه فعالیتهای گروهی پیشنهاد میشود.https://www.socialpsychology.ir/article_67114_d502b3d2c340a351295eaf2f3ac8e2b5.pdfانجمن روانشناسی اجتماعی ایرانپژوهش های روانشناسی اجتماعی2251-800272720171023Social capital and running away from home in high school girl students: the mediating roles of optimism and hopeسرمایه اجتماعی و گرایش به فرار از خانه دختران دبیرستانی نقش واسطهای خوشبینی و امیدواری10112167115FAفاطمه عربیارمحمدیکارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه زنجانطاهره الهیدانشیار گروه روانشناسی دانشگاه زنجانJournal Article20170411<strong>Introduction</strong>: Running away from home in adolescents is one of the important difficulties of modern families and societies. Adolescents run away from home Hoping to scape problems they face, without thinking about its future consequences. In fact, running away makes more problem for them and for the society. So it’s essential to recognize effective factors in preventing running away. This research aimed the study role of social capital in high school girl students trend to run away from home with attention to mediating roles of optimism and hope. <br /><strong>Method</strong>: 350 girl students of Tehran high schools have been selected by means of multi-stage random cluster sampling and answered Delaviz Social Capital (2006), Afrasiabi Trend to Run Away from Home (2011), Sheier and Carver Optimism (1985) and Snyder Hope (1991) Questionnaires. Factorial analysis was applied and after deleting phrases with nonsignificant factor loading, the specified model analyzed with LISREL software and statistical method path analysis. <br /><strong>Results</strong>: The results indicated significant direct effects of social capital on hope, optimism and trend to running away from home (respectively 0/50, 0/52 and -0/26) and effects of optimism and hope on trend to running away from home (respectively -0/25 and -0/19). Also results indicated significant mediating roles of optimism and hope in the relationship of social capital with trend to running away. <br /><strong>Conclusion</strong>: it can be concluded that with increasing social capital, Tendency toward running away from home can be decreased directly. By prompting hope and optimism, we can directly decrease tendency to running away from home, and increase in social capital can impact prevention of escape indirectly as well.<strong>مقدمه:</strong> فرار از منزل نوجوانان یکی از معضلات گریبانگیر خانوادهها و جوامع امروزی است. نوجوان بدون توجه به عواقب آتی این عمل و صرفاً برای خلاصی از مشکلات درون خانواده اقدام به فرار از منزل میکند و با این عمل، مشکلات بیشتری را هم برای خود و هم برای جامعه ایجاد میکند. از اینرو لازم است عوامل مؤثر در پیشگیری از آن شناسایی شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش سرمایه اجتماعی، در گرایش به فرار از منزل دختران دبیرستانی، با مدنظر قرار دادن نقش واسطهای متغیرهای روانشناختیِ امیدواری و خوشبینی، انجام شد.<br /> <strong>روش:</strong> پژوهش حاضر با روش همبستگی بر روی 350 نفر از دانشآموزان دبیرستانهای دخترانه شهر تهران، انجام شد. آزمودنیها با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب و به پرسشنامههای سرمایه اجتماعی دلاویز (1384)، گرایش به فرار از منزل افراسیابی (1390)، خوشبینی شایر و کارور (1985) و امیدواری اسنایدر (1991) پاسخ دادند. تحلیل عاملی ابزارهای تحقیق انجام شد و بعد از حذف گویههای با بار عاملی غیرمعنیدار، مدل پیشنهادی پژوهش با استفاده از نرمافزار LISREL و روش تحلیل مسیر بررسی شد.<br /> <strong>یافتهها:</strong> نتایج نشان داد که اثر مستقیم سرمایه اجتماعی بر امیدواری، خوشبینی و گرایش به فرار از منزل ( به ترتیب 50/0، 52/0 و 26/0-) و اثر خوشبینی و امیدواری بر گرایش به فرار از منزل (به ترتیب 25/0- و 19/0-) معنادار میباشد. همچنین نتایج، نقش واسطهای معنادار خوشبینی و امیدواری را، در رابطه بین سرمایه اجتماعی و گرایش به فرار از منزل، نشان دادند و مدل پیشنهادی پژوهش، از برازندگی مطلوب برخوردار بود.<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> براساس یافتههای حاضر میتوان نتیجه گرفت که با افزایش سرمایه اجتماعی میتوان گرایش به فرار از خانه را در دختران کاهش داد و نیز با تقویت امیدواری و خوشبینی، هم به صورت مستقیم میتوان از گرایش به فرار دختران کاست، و هم به صورت غیرمستقیم، تأثیر سرمایه اجتماعی را در پیشگیری از فرار، افزایش داد.https://www.socialpsychology.ir/article_67115_933886d2190626b76d3983612e774393.pdf