ستاره حدادی؛ محمدرضا تمنایی فر
چکیده
مقدمه: اضطراب اجتماعی یکی از ناتوان کنندهترین اختلالات اضطرابی است که از ابتدای نوجوانی نشانههای آن آغاز شده و تا دورههای بعدی تحول ادامه پیدا میکند. این اختلال در زندگی شخصی، تعاملات اجتماعی، زندگی شغلی و سایر ابعاد عملکردی فرد نابسامانیهایی به وجود میآورد. از این رو، شناسایی ویژگیهای مبتلایان اهمیت ویژهای دارد. هدف ...
بیشتر
مقدمه: اضطراب اجتماعی یکی از ناتوان کنندهترین اختلالات اضطرابی است که از ابتدای نوجوانی نشانههای آن آغاز شده و تا دورههای بعدی تحول ادامه پیدا میکند. این اختلال در زندگی شخصی، تعاملات اجتماعی، زندگی شغلی و سایر ابعاد عملکردی فرد نابسامانیهایی به وجود میآورد. از این رو، شناسایی ویژگیهای مبتلایان اهمیت ویژهای دارد. هدف پژوهش حاضر مقایسه کمال گرایی سازش نایافته، راهبردهای غیرانطباقی تنظیم شناختی هیجان و نشخوار فکری در نوجوانان با اضطراب اجتماعی بالا و اضطراب اجتماعی پایین بود.روش: پژوهش حاضر توصیفی از نوع علی مقایسهای بود. جامعه آماری این پژوهش، همه دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه دوم شهرستان کاشان در سال تحصیلی 99-98 بود. نمونهی مورد مطالعه 329 نفر از دانش آموزان بودند که با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده پرسشنامه اضطراب اجتماعی کانور (2000)، پرسشنامه کمال گرایی هیل (2004)، پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی (2001) و پرسشنامه نشخوار فکری هوکسما (1993) بود.یافته ها: نتایج این پژوهش نشان داد که بین دانش آموزان با اضطراب اجتماعی بالا و پایین در کمال گرایی سازش نایافته، راهبردهای غیر انطباقی تنظیم شناختی هیجان و نشخوار فکری تفاوت معناداری (5 0/0 > p) وجود دارد.نتیجه گیری: یافته های این پژوهش بر اهمیت توجه به کمال گرایی سازش نایافته، راهبردهای غیر انطباقی تنظیم شناختی هیجان و نشخوار فکری در نوجوانان با اضطراب اجتماعی بالا تاکید میکند و تلویحات کاربردی مهمی جهت مداخلههای آموزشی_ درمانی برای نوجوانان با اضطراب اجتماعی بالا دارد.
روانشناسی اجتماعی
مریم تقوایی یزدی؛ لیلا حسینی طبقدهی
چکیده
مقدمه: از آنجا که در موقعیتهای تنشزا، چگونگی تنظیم هیجان، موضوعی مهم و ضروری است. لذا، پژوهش حاضر با هدف نقش میانجی خودکارآمدی خلاق در رابطه بین هوش اجتماعی و خودنظم جویی شناختی هیجان انجام شد.روش: روش پژوهش توصیفی- همبستگی مبتنی بر مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر مقطع دوم متوسطه شهر ...
بیشتر
مقدمه: از آنجا که در موقعیتهای تنشزا، چگونگی تنظیم هیجان، موضوعی مهم و ضروری است. لذا، پژوهش حاضر با هدف نقش میانجی خودکارآمدی خلاق در رابطه بین هوش اجتماعی و خودنظم جویی شناختی هیجان انجام شد.روش: روش پژوهش توصیفی- همبستگی مبتنی بر مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر مقطع دوم متوسطه شهر ساری به تعداد 9040 نفر بود. حجم نمونه با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای و بر اساس جدول کرجسی و مورگان به تعداد 370 نفر انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامه استاندارد خودکارآمدی خلاق بیگیتو (2006)، هوش اجتماعی سیلورا و همکاران (2001) و خود نظم جویی شناختی هیجان گارنفسکی و کرائیج (2007) استفاده شد. برای تحلیل داده ها از ضریب همبستگی اسپیرمن و مدل معادلات ساختاری با نرمافزارهای Spss , Pls استفاده شد.یافته ها: نتایج نشان داد که هوش اجتماعی به طور مستقیم و غیرمستقیم از طریق متغیر میانجی خودکارآمدی خلاق بر خودنظم جویی شناختی هیجان مثبت (راهبردهای سازگارانه) و منفی (راهبردهای ناسازگارانه) دانشآموزان اثر دارد (01/0>P).نتیجه گیری: با توجه به یافتههای پژوهش، هوش اجتماعی به عنوان مهارتهای تعامل موفق و خودکارآمدی خلاق به عنوان باور به قابلیتها و تواناییهای خود نقش مهمی در تنظیم هیجان دارد. بنابراین، لازم است که دورههای آموزشی با هدف ارتقاء توانایی شناسایی احساسات و عواطف صورت پذیرد.
روانشناسی اجتماعی
سمیه غنچه؛ رضا گل پور
چکیده
مقدمه: مفهوم سلامت اجتماعی، مفهومی است که در کنار ابعاد جسمی و روانی سلامت، مورد توجه قرار گرفته است. ارتقاء سلامت اجتماعی در برگیرندهی زمینههای اقدام اجتماعی برای توسعه سطح سلامت است؛ لذا هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه تابآوری و حمایت اجتماعی با سلامت اجتماعی با نقش تعدیلی خوددلسوزی در دانشجویان دانشگاه پیام نور واحد تهران ...
بیشتر
مقدمه: مفهوم سلامت اجتماعی، مفهومی است که در کنار ابعاد جسمی و روانی سلامت، مورد توجه قرار گرفته است. ارتقاء سلامت اجتماعی در برگیرندهی زمینههای اقدام اجتماعی برای توسعه سطح سلامت است؛ لذا هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه تابآوری و حمایت اجتماعی با سلامت اجتماعی با نقش تعدیلی خوددلسوزی در دانشجویان دانشگاه پیام نور واحد تهران جنوب بود.روش: طرح پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه پیام نور واحد تهران جنوب در سال تحصیلی 1400-1399 بود که بر اساس جدول مورگان 364 نفر با روش نمونهگیری خوشهای با خوشهبندی دانشگاه بر اساس رشته و سپس انتخاب رشته بهصورت تصادفی انتخاب شدند و به پرسشنامههای سلامت اجتماعی کیز و شاپیرو (2004)، مقیاس خوددلسوزی نف (2003)، پرسشنامه تابآوری کانر و دیویدسون (2003) و پرسشنامه حمایت اجتماعی زیمت و همکاران (1998) مورد نظر به صورت آنلاین پاسخ دادند.یافتهها: تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد، مؤلفهی تابآوری 34 درصد و حمایت اجتماعی 27 درصد از واریانس سلامت اجتماعی را پیشبینی میکند. همچنین تابآوری و حمایت اجتماعی به صورت غیرمستقیم و با نقش تعدیلی خوددلسوزی بهترتیب 24 و 4 درصد از واریانس سلامت اجتماعی را پیشبینی میکنند. خوددلسوزی نیز به میزان 39 درصد در تبیین سلامت اجتماعی به صورت مثبت تأثیر دارد.نتیجهگیری: سلامت اجتماعی را میتوان از طریق عواملی مانند تابآوری و حمایت اجتماعی افزایش داد و در این بین هر قدر میزان خوددلسوزی افراد بیشتر باشد، این امر میتواند، مناسبتر انجام پذیرد.
روانشناسی اجتماعی
طاهره گلستانی بخت؛ انسیه بابایی؛ معراج کریمی؛ عباس احمدی
چکیده
مقدمه: در همۀ جوامع شیوة رفتار کودکان و نوجوانان از دغدغههای اساسی نظام تعلیم و تربیت و خانوادهها است و سازگاری اجتماعی مهمترین جنبه رشد اجتماعی هر فرد است که در ارتباط با افراد مختلف و همچنین موفقیت شغلی و تحصیلی افراد اثرگذار است. مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه شفقت بهخود و خوشبینی در دانشآموزان، نقش واسطهای سازگاری ...
بیشتر
مقدمه: در همۀ جوامع شیوة رفتار کودکان و نوجوانان از دغدغههای اساسی نظام تعلیم و تربیت و خانوادهها است و سازگاری اجتماعی مهمترین جنبه رشد اجتماعی هر فرد است که در ارتباط با افراد مختلف و همچنین موفقیت شغلی و تحصیلی افراد اثرگذار است. مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه شفقت بهخود و خوشبینی در دانشآموزان، نقش واسطهای سازگاری اجتماعی انجام شد.روش: پژوهش حاضر از لحاظ ماهیت کاربردی و طرح پژوهش، همبستگی بود. جامعهآماری پژوهش، شامل تمامی دانشآموزان دختر مقطع اول متوسطه شهرستان اسلامشهر در سال تحصیلی 1401-1400 بود که با توجه به فرمول کوکران 378 نفر به صورت نمونهگیری در دسترس برای شرکت در پژوهش انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه شفقت بهخود نف (2003)، خوشبینی گترسوم (1982) و پرسشنامه سازگاری اجتماعی بل (1961) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و روش تحلیل مسیر در معادلات ساختاری استفاده شد.یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که شفقت بهخود، خوشبینی و سازگاری اجتماعی دارای همبستگی مثبت معنادار هستند (01/0>p). همچنین سازگاری اجتماعی در رابطه بین شفقت بهخود و خوشبینی دارای نقش واسطهای بود.نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش از طریق طراحی برنامههای مبتنی بر بهبود خوشبینی و شفقت بهخود میتوان سازگاری اجتماعی را ارتقاء داد.
روانشناسی اجتماعی
طیبه موسی بیگی؛ سهیلا سروش نیا؛ مجید صفاری نیا؛ علیرضا آقایوسفی
چکیده
مقدمه: جامعه پسندی به عنوان یک خصیصه شخصیتی به ارائه تصویر مطلوب و مورد پسند از خود اشاره دارد. شناخت عوامل پیش بینی کنندة جامعه پسندی، سبب شناخت بهتر عوامل نیرومندساز تعامل های اجتماعی میشود. هدف این پژوهش، پیش بینی جامعه پسندی بر اساس سبک های تبادل اجتماعی و سبک فرزند پروری در دانشجویان بود.روش: طرح پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی ...
بیشتر
مقدمه: جامعه پسندی به عنوان یک خصیصه شخصیتی به ارائه تصویر مطلوب و مورد پسند از خود اشاره دارد. شناخت عوامل پیش بینی کنندة جامعه پسندی، سبب شناخت بهتر عوامل نیرومندساز تعامل های اجتماعی میشود. هدف این پژوهش، پیش بینی جامعه پسندی بر اساس سبک های تبادل اجتماعی و سبک فرزند پروری در دانشجویان بود.روش: طرح پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان مرکز تحصیلات تکمیلی پیام نور تهران در سال تحصیلی 1399-1400 بود که تعداد 200 نفر از دانشجویان به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه شخصیت جامعه پسند (پنر، 2002)، مقیاس سبکهای تبادل اجتماعی (لیبمن و همکاران، 2011) و پرسشنامه سبکهای فرزند پروری بامریند (1967) استفاده شد. داده ها با استفاده از تحلیل رگرسیون ساده چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. داده ها در نرم افزار Spss-24 تحلیل شدند.یافته ها: نتایج نشان دادند که سبک تبادلی انصاف و سرمایه گذاری افراطی و سبک فرزند پروری مقتدرانه میتوانند، جامعه پسندی را با اطمینان پیش بینی نمایند (001/0P≤ ). نتایج ضریب رگرسیونی استاندارد شده نیز نشان داد، انصاف با بتای استاندارد 35/0 بیشترین قدرت پیش بینی را داراست.نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر میتوان گفت ،سبک فرزند پروری مقتدرانه، سبک های تبادلی انصاف و سرمایه گذاری افراطی میتوانند، جامعه پسند را تبیین و توجیه نمایند و میتوانند، برای شناسایی عوامل زمینه ساز جامعه پسندی بکار برده شود.
روانشناسی اجتماعی
محمد نقی ایمانی گله پرده سری؛ فریبا حنیفی؛ علی ملاحسینی
چکیده
مقدمه: این پژوهش که با هدف ارائه مدل افزایش تعلق خاطر کاری اساتید دانشگاه آزاد اسلامی انجام شد. روش: این مطالعه به لحاظ هدف، کاربردی، برحسب نوع دادهها؛ آمیخته(کیفی-کمی)، از نظر شیوه گرداوری دادهها و روش پژوهش، توصیفی تحلیلی و پیمایشی است. جامعه آماری را در بخش کیفی، خبرگان علمی دانشگاه و متخصصان آموزش عالی و در بخش کمی، اعضای ...
بیشتر
مقدمه: این پژوهش که با هدف ارائه مدل افزایش تعلق خاطر کاری اساتید دانشگاه آزاد اسلامی انجام شد. روش: این مطالعه به لحاظ هدف، کاربردی، برحسب نوع دادهها؛ آمیخته(کیفی-کمی)، از نظر شیوه گرداوری دادهها و روش پژوهش، توصیفی تحلیلی و پیمایشی است. جامعه آماری را در بخش کیفی، خبرگان علمی دانشگاه و متخصصان آموزش عالی و در بخش کمی، اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد شهر تهران تشکیل دادند که به ترتیب به روش هدفمند و اشباع نظری و از طریق معادلات ساختاری نمونه گیری شدند. برای گردآوری دادهها از ابزارهای مصاحبه نیمهساختار یافته و پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که روایی و پایایی ابزارها مورد بررسی و تائید قرار گرفت. روش تحلیل دادهها در بخش کیفی کدگذاری نظری برگرفته از روش نظریهپردازی داده بنیاد و در بخش استنباطی و کمی آزمونهای تیتک نمونهای، مدلسازی معادلات ساختاری (تحلیل عاملی تأییدی) و تحلیل عاملی اکتشافی بود.یافته ها: نتایج حاصل از تحلیل عاملی نشان داد که مؤلفههای نیرومندی، جذب، وقف، به عنوان عوامل تشکیل دهنده تعلق خاطر کاری اساتید، مؤلفههای سرمایه روانشناختی، هوش هیجانی، حمایت سازمانی، رهبری خدمتگزار، هویت سازمانی، احساس معنا در کار، به عنوان عوامل اثرگذار و مؤلفههای تعهد سازمانی، تعادل کار و زندگی، عملکرد شغلی، به عنوان مؤلفههای تأثیرپذیر شناسایی و برازش مطلوب مدل افزایش تعلق خاطر کاری اساتید را ارائه می دهد.نتیجه گیری: نتایج تحقیق نشان می دهد که با بازنگری در برنامهریزی و مدیریت جذب و نگهداری نیروی انسانی، تجدید نظر در شیوههای انتخاب مدیران، تعادل در استفاده از مدیران خارج از سازمان و تغییر در سبک رهبری دانشگاه، میتوان رغبت و تعلق خاطر کاری در اساتید دانشگاه آزاد اسلامی را ارتقاء داد.
روانشناسی اجتماعی
علیرضا شریفی اردانی؛ فرهاد خرمائی
چکیده
مقدمه: والدین در شکلگیری مهارت اجتماعی فرزندان نقش بسیار مهمی دارند، از این رو هدف پژوهش حاضر، تبیین مهارتهای اجتماعی فرزندان بر اساس سرمایه اجتماعی و فرهنگی والدین با توجه به نقش واسطهای سبکهای والدین در برخورد با هیجانات منفی فرزندان بود.روش: روش پژوهش از نوع توصیفی –همبستگی و جامعه آماری والدین دانش آموزان مقطع ...
بیشتر
مقدمه: والدین در شکلگیری مهارت اجتماعی فرزندان نقش بسیار مهمی دارند، از این رو هدف پژوهش حاضر، تبیین مهارتهای اجتماعی فرزندان بر اساس سرمایه اجتماعی و فرهنگی والدین با توجه به نقش واسطهای سبکهای والدین در برخورد با هیجانات منفی فرزندان بود.روش: روش پژوهش از نوع توصیفی –همبستگی و جامعه آماری والدین دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر یزد در سال تحصیلی 1399-1400 بود. حجم نمونه 500 نفر و با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند که در نهایت 419 نفر پرسشنامهها را تکمیل کردند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای مهارتهای اجتماعی، سبکهای برخورد والدین با هیجانات منفی فرزندان، سرمایه اجتماعی خانواده و سرمایه فرهنگی بود. از نرمافزار SmartPls3 نیز جهت تجزیهوتحلیل مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد.یافتهها: یافتهها نشان داد که سرمایه اجتماعی هم بهطور مستقیم (001/0> p، 26/0=β) و هم بهواسطه سبکهای حمایتی (009/0> p، 044/0=β) و غیر حمایتی (013/0> p، 033/0=β) برخورد با هیجانات فرزندان، منجر پیشبینی مهارتهای اجتماعی فرزندان میگردد. سرمایه فرهنگی بهطور مستقیم با سبکهای حمایتی (043/0> p، 11/0=β) برخورد با هیجانات فرزندان ارتباط دارد و همچنین سرمایه اجتماعی (001/0> p، 22/0=β) نیز نقش قابلتوجهی در تبیین نحوه برخورد والدین با هیجانات فرزندان داشت. شاخصهای برازش مدل بعد از اصلاح (089/0=SRMR و 61/0=NFI) نیز نشان داد که مدل مذکور برازش مناسبی دارد.نتیجهگیری: بهطورکلی برخورداری از سرمایههای اجتماعی و فرهنگی موجب تغییرات ذهنی و رفتاری کنشگران اجتماعی (والدین و فرزندان) میشود و این تغییرات خود را در سبکهای والدین در برخورد با هیجانات و همچنین مهارت اجتماعی فرزندان نشان میدهد.
روانشناسی اجتماعی
لیلی سیه جانی؛ مجید صفاری نیا
چکیده
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر رفتار جامعهپسند به مطالعۀ رابطۀ شخصیت جامعهپسند با سلامت اجتماعی و منبع کنترل در بین دانشجویان پرداخت.روش: روش پژوهش از نوع همبستگی است و جامعۀ آماری کلیۀ دانشجویان دانشگاه بینالمللی امام خمینی قزوین بود. گروه نمونه 100 نفر به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش ...
بیشتر
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر رفتار جامعهپسند به مطالعۀ رابطۀ شخصیت جامعهپسند با سلامت اجتماعی و منبع کنترل در بین دانشجویان پرداخت.روش: روش پژوهش از نوع همبستگی است و جامعۀ آماری کلیۀ دانشجویان دانشگاه بینالمللی امام خمینی قزوین بود. گروه نمونه 100 نفر به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای شخصیت جامعهپسندِ پنر، سلامت اجتماعیِ کیز و منبع کنترل بیرونی- درونیِ راتر بود. دادهها توسط روشهای رگرسیون گامبهگام معکوس و محاسبۀ ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: نتایج نشان داد، تمام ابعاد شخصیت جامعه پسند با مؤلفههای سلامت اجتماعی همبستگی مثبت معنادار دارند؛ به غیر از خرده مقیاسهای مسئولیت اجتماعی و نوعدوستی خودگزارشی که با شکوفایی اجتماعی از ابعاد سلامت اجتماعی همبستگی منفی معنادار دارند و خرده مقیاس نگاه از منظر دیگران که رابطۀ معنادار با هیچکدام از مؤلفههای سلامت اجتماعی ندارد. همچنین تمام ابعاد شخصیت جامعهپسند با منبع کنترل رابطه مثبت معنادار دارند به غیر از خرده مقیاسهای ارتباط همدلانه و نگاه از منظر دیگران که با منبع کنترل هیچ رابطه معناداری ندارند. تحلیل رگرسیون نشان داد، منبع کنترل و همچنین مؤلفه هایی از سلامت اجتماعی پیشبینی کنندههای مناسبی برای برخی از ابعاد جامعه پسندی هستند.نتیجه گیری: بر اساس یافتهها میتوان نتیجهگیری کرد که ارتقاء سلامت اجتماعی و تقویت منبع کنترل درونی در افراد میتواند موجب افزایش رفتار جامعه پسند شود.