محمد عباسی؛ محمد حجتی
دوره 6، شماره 24 ، دی 1395
چکیده
مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی اثر تعدیلکنندگی مقابلهی مذهبی مثبت و منفی در رابطه بین استرس ادراکشده و همدلی دانشآموزان بود.
روش: در این مطالعهی توصیفی همبستگی 193 نفر از دانشآموزان پسر شهر خرمآباد انتخاب شدند. سپس دانشآموزان پرسشنامه استرس ادراکشده (PSS)، پرسشنامهی سبکمقابلهی مذهبی (RCOPE) و مقیاس همدلی (BES) را کامل نمودند. ...
بیشتر
مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی اثر تعدیلکنندگی مقابلهی مذهبی مثبت و منفی در رابطه بین استرس ادراکشده و همدلی دانشآموزان بود.
روش: در این مطالعهی توصیفی همبستگی 193 نفر از دانشآموزان پسر شهر خرمآباد انتخاب شدند. سپس دانشآموزان پرسشنامه استرس ادراکشده (PSS)، پرسشنامهی سبکمقابلهی مذهبی (RCOPE) و مقیاس همدلی (BES) را کامل نمودند. دادهها با استفاده از تحلیل رگرسیون سلسلهمراتبی تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج نشان دادند که بین استرس و همدلی رابطهی معناداری وجود دارد (001/0 p
محمد بهشتیان؛ مرتضی روزبهانی
دوره 6، شماره 24 ، دی 1395
چکیده
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی پیش بینی اضطراب اجتماعی بر اساس سبک دلبستگی و نیازهای بنیادی روانشناختی انجام گرفت.
روش: پژوهش حاضر به صورت توصیفی از نوع پیش بینی انجام شد. جامعه آماری این تحقیق کلیه دانشجویان دانشگاههای تهران بود که200 نفر از دانشجویان با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و به پرسشنامه دلبستگی بزرگسالان ...
بیشتر
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی پیش بینی اضطراب اجتماعی بر اساس سبک دلبستگی و نیازهای بنیادی روانشناختی انجام گرفت.
روش: پژوهش حاضر به صورت توصیفی از نوع پیش بینی انجام شد. جامعه آماری این تحقیق کلیه دانشجویان دانشگاههای تهران بود که200 نفر از دانشجویان با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و به پرسشنامه دلبستگی بزرگسالان هازن و شیور (1987)، نیازهای بنیادین روانشناختی دسی و ریان (2000) و اضطراب اجتماعی کانر و همکاران (2000) پاسخ دادند. یافتهها به روش رگرسیون لجستیک تحلیل گردید.
یافتهها: نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد ابعاد سبک دلبستگی و نیازهای بنیادین در سطح 05/0 توان پیشبینی اضطراب اجتماعی را دارند.
نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان داد ابعاد سبک دلبستگی ایمن به صورت منفی و سبک دلبستگی ناایمن به صورت مثبت اضطراب اجتماعی را پیشبینی میکند. همچنین با افزایش نمره فرد در نیازهای بنیادین اضطراب اجتماعی کاهش و همراه با کاهش نمره وی در نیازهای بنیادین اضطراب اجتماعی افزایش مییابد.
جعفر حسنی؛ مرتضی فیاضی؛ الیاس اکبری
دوره 6، شماره 24 ، دی 1395
چکیده
مقدمه: اضطراب اجتماعی یکی از اختلالهای روانی شایع بهحساب میآید؛ بنابراین، وجود ابزارهای مناسب برای سنجش و ارزیابی این اختلال ضروری است. هدف مطالعهی حاضر بررسی اعتبار، روایی و ساختار عاملی تأییدی نسخهی فارسی مقیاس اضطراب اجتماعی لایبویتز (1987) بود.
روش: نسخهی فارسی مقیاس اضطراب اجتماعی لایبویتز (1987) پس از ترجمه بر روی 453 نفر ...
بیشتر
مقدمه: اضطراب اجتماعی یکی از اختلالهای روانی شایع بهحساب میآید؛ بنابراین، وجود ابزارهای مناسب برای سنجش و ارزیابی این اختلال ضروری است. هدف مطالعهی حاضر بررسی اعتبار، روایی و ساختار عاملی تأییدی نسخهی فارسی مقیاس اضطراب اجتماعی لایبویتز (1987) بود.
روش: نسخهی فارسی مقیاس اضطراب اجتماعی لایبویتز (1987) پس از ترجمه بر روی 453 نفر از دانشجویان که از طریق روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شده بودند اجرا شد. بهمنظور بررسی اعتبار مقیاس از روشهای همسانی درونی و همبستگی مجموعهی ماده استفاده شد. روایی مقیاس از طریق تحلیل عاملی تأییدی، همبستگی خردهمقیاسها و روایی ملاکی مورد بررسی قرار گرفت.
یافتهها: دامنهی آلفای کرونباخ (از 82/0 تا 95/0) از همسانی درونی مطلوب نسخهی فارسی این مقیاس و زیرمقیاسهای آن حکایت داشت. نتایج تحلیل عاملی تأییدی از ساختار چهار عاملی (اضطراب و اجتناب از تعاملات اجتماعی و اضطراب و اجتناب از عملکرد اجتماعی) پرسشنامه حمایت کرد. ضرایب همبستگی متوسط و معناداری میان مقیاسهای نسخهی فارسی پرسشنامهی اضطراب اجتماعی لایبویتز (1987) و سیاههی افسردگی بک یافت شد که میتواند ناشی از همبودی این دو اختلال باشد. علاوه بر این، ضرایب همبستگی میان خردهمقیاسها بالا بود (70/0 تا 96/0).
نتیجهگیری: نسخهی فارسی مقیاس اضطراب اجتماعی لایبویتز از ویژگیهای روانسنجی مطلوبی در جامعهی ایرانی برخوردار است و قابلیت کاربرد در زمینههای مختلف را دارد.
علی کمالجو؛ محمد نریمانی؛ اکبر عطادخت؛ عباس ابوالقاسمی
دوره 6، شماره 24 ، دی 1395
چکیده
مقدمه: نتایج تحقیقات نشان میدهد که شبکههای مجازی اجتماعی موجب اختلال در سلامت خانواده و افزایش روابط فرازناشویی شدهاند. بنابراین پژوهش حاضر با هدف طراحی و آزمون مدل علی تأثیرات هوش معنوی و اخلاقی بر روابط فرازناشویی با واسطههای شبکههای مجازی و رضایت زناشویی انجام شده است.
روش: نمونه تحقیق شامل250 نفر که به روش نمونه گیری در ...
بیشتر
مقدمه: نتایج تحقیقات نشان میدهد که شبکههای مجازی اجتماعی موجب اختلال در سلامت خانواده و افزایش روابط فرازناشویی شدهاند. بنابراین پژوهش حاضر با هدف طراحی و آزمون مدل علی تأثیرات هوش معنوی و اخلاقی بر روابط فرازناشویی با واسطههای شبکههای مجازی و رضایت زناشویی انجام شده است.
روش: نمونه تحقیق شامل250 نفر که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده بودند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای هوش معنوی ناصری، هوش اخلاقی لینیک و کیل، و رضایت زناشویی انریچ استفاده شد. روش این پژوهش توصیفی- همبستگی است و برای تحلیل دادهها از نرم افزار AMOS و SPSS استفاده گردید.
یافتهها: نتایج نشان داد که هوش معنوی اثر مستقیم و معنیداری هم بر رضایت زناشویی و هم روابط فرازناشویی دارد. اما هوش اخلاقی تنها بر رضایت زناشویی اثر مستقیم معنیدار دارد. همچنین اثر مستقیم رضایت زناشویی با رابطه فرازناشویی معنیدار نشد. اما اثر مستقیم رابطه میزان استفاده از فضای مجازی با رابطه فرازناشویی معنیدار شد. در کل دادهها نشان داد که مدل پیشنهادی نیازمند اصلاح است و با حذف مسیرهای غیرمعنیدار مدل نهایی با 002/0RAMSE= برازش گردید.
نتیجهگیری: بنابراین نتایج فوق، مدل پیشنهادی به دلیل توجه به نقش عوامل فرهنگی و مذهبی میتواند مسیری مهم و متناسب با فرهنگ کشورمان در جهت افزایش رضایت زناشویی، کاهش روابط فرازناشویی و استحکام خانواده باشد.
احمدرضا کیانی چلمردی؛ بهمن زردی گیگلو؛ سعید خاکدال
دوره 6، شماره 24 ، دی 1395
چکیده
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر بررسی خصوصیات روانسنجی مقیاس جهتگیری حریم خصوصی اینترنتی در دانشجویان بوده است.
روش: روش این پژوهش از نوع همبستگی بود. تعداد 400 دانشجو بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه حریم خصوصی چندبُعدی بارو و سمالسیرلار (2014) استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها علاوه بر آمار توصیفی، ...
بیشتر
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر بررسی خصوصیات روانسنجی مقیاس جهتگیری حریم خصوصی اینترنتی در دانشجویان بوده است.
روش: روش این پژوهش از نوع همبستگی بود. تعداد 400 دانشجو بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه حریم خصوصی چندبُعدی بارو و سمالسیرلار (2014) استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها علاوه بر آمار توصیفی، از آزمون همبستگی پیرسون، ضریب آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد.
یافتهها: نتایج حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد، چهار عامل حریم خصوصی بهعنوان حق قانونی، نگرانی در مورد حریم خصوصی اطلاعات شخصی، حریم ارتباط با دیگران و نگرانی در مورد حریم خصوصی دیگران مجموعاً 37/69 درصد از واریانس کل را تبیین میکنند. همچنین نتایج تحلیل عاملی تأییدی نیز نشان داد که این مقیاس از روایی و اعتبار نسبتاً مطلوبی برخوردار است و شاخصهای برازش نشان میدهد که مقیاس، برازندگی و روایی سازه مطلوبی دارد.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج حاصل میتوان نتیجه گرفت که این آزمون در جامعهی ایرانی با اعتبار و روایی مناسبی قابل اجرا است.
الهه کهراریان؛ خدامراد مومنی؛ کامران یزدانبخش
دوره 6، شماره 24 ، دی 1395
چکیده
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطهی حساسیت اضطرابی با نقش میانجیگری ذهنآگاهی با اضطراب اجتماعی دانشآموزان انجام شد.
روش: این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود و جامعهی آماری شامل دانشآموزان دختر کرمانشاه بود که 350 نفر به روش نمونهگیری خوشهای جهت نمونه انتخاب شده و با استفاده از مقیاس حساسیت اضطرابی نوجوانان (دیکون، 2002)، ...
بیشتر
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطهی حساسیت اضطرابی با نقش میانجیگری ذهنآگاهی با اضطراب اجتماعی دانشآموزان انجام شد.
روش: این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود و جامعهی آماری شامل دانشآموزان دختر کرمانشاه بود که 350 نفر به روش نمونهگیری خوشهای جهت نمونه انتخاب شده و با استفاده از مقیاس حساسیت اضطرابی نوجوانان (دیکون، 2002)، مقیاس اضطراب اجتماعی برای نوجوانان (SAS-A، لاجرسا، 1998) و مقیاس ذهنآگاهی براون وریان (2003) مورد بررسی قرار گرفتند.
یافتهها: نتایج نشان داد که بین حساسیت اضطرابی و ذهنآگاهی، بین حساسیت اضطرابی و اضطراب اجتماعی و همچنین بین ذهنآگاهی و اضطراب اجتماعی در سطح 001/0 >P رابطهی معنادار وجود دارد. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که 18 درصد ذهنآگاهی توسط حساسیت اضطرابی و 49 درصد اضطراب اجتماعی توسط ذهنآگاهی و حساسیت اضطرابی تبیین میشود.
نتیجهگیری: بر اساس یافتهها نتیجه میگیریم اختلالهای اضطرابی چندعاملی هستند و افزون بر این در شکلگیری، تداوم و درمان اختلالهای اضطرابی همچون حساسیت اضطرابی و اضطراب اجتماعی، باید به نقش ذهنآگاهی توجه داشت.
راضیه شیخ الاسلامی؛ سمانه نوری
دوره 6، شماره 24 ، دی 1395
چکیده
مقدمه: هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش نظریهی ذهن بر همدلی و قلدری در کودکان بود.
روش: پژوهش حاضر آزمایشی پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه بود. جامعهی آماری پژوهش شامل تمامی کودکان دختر پیشدبستانیهای شهر تهران بود که به روش نمونهگیری در دسترس 36 کودک انتخاب شدند. از این نمونه بهصورت تصادفی 18 کودک در گروه آزمایش ...
بیشتر
مقدمه: هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش نظریهی ذهن بر همدلی و قلدری در کودکان بود.
روش: پژوهش حاضر آزمایشی پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه بود. جامعهی آماری پژوهش شامل تمامی کودکان دختر پیشدبستانیهای شهر تهران بود که به روش نمونهگیری در دسترس 36 کودک انتخاب شدند. از این نمونه بهصورت تصادفی 18 کودک در گروه آزمایش و 18 کودک در گروه گواه گمارده شده و از مادران آنها پیشآزمون گرفته شد. سپس جلسات آموزش نظریهی ذهن برای گروه آزمایش اجرا شد و سپس از مادران هر دو گروه پسآزمون به عمل آمد. ابزار مورداستفاده در این پژوهش آزمون همدلی ایزنبرگ و پرسشنامهی تجدیدنظرشدهی قلدری/قربانیشدن الویوس بود. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد بررسی قرار گرفت.
یافتهها: نتایج افزایش معناداری در میانگین نمرات همدلی و کاهش معناداری در خردهمقیاسهای قلدری (001/≥p) نمرات گروه آزمایش نسبت به گروه گواه را نشان داد.
نتیجهگیری: پژوهش حاضر نشان داد که جلسات آموزش نظریهی ذهن میتواند به بهبود همدلی و کاهش رفتارهای قلدری در کودکان بیانجامد؛ بنابراین، نظریهی ذهن بر افزایش هیجانات اخلاقی و بهبود رفتارها و مهارتهای اجتماعی در کودکان تأثیر دارد.