- اسعدی، سمانه (1394). ویژگیهای افراد خردمند بر پایه نظریههای ضمنی. پژوهشنامه روانشناسی مثبت، 1 (1)، 51- 66.
- بشارت، محمدعلی (1387). شخصیت و سبکهای مقابله با استرس. فصلنامه روانشناسی دانشگاه تبریز،31(6)، 20-52.
- خادمی، علی؛ ولیپور، مریم؛ خراسانی، لاله و نیشابوری، سیمین (1393). رابطه شخصیت با رضایت زناشویی و مولفههای آن. روانشناسی کاربردی، 4 (34)، 95- 103.
- خرمائی، فرهاد و فرمانی، اعظم (1393). بررسی شاخصهای روانسنجی فرم کوتاه پرسشنامه پنج عامل بزرگ شخصیت. روشها و مدلهای روان شناختی، 4(16)، 29-39.
- دهقان، فاطمه؛ شفقتی، عباس و آتش پور، حمید (1393). رابطه عوامل شخصیت و خودکارآمدی عمومی با امیدعاملی و راهبردی درمان در معتادان. اعتیادپژوهشی سوء مصرف مواد، 8 (31)، 91-108.
- رحمانی، جواد؛ گلشنی، فاطمه؛ امامیپور، سوزان و حسنی، فریبا (1395). ارتباط ویژگیهای شخصیتی باخودکارآمدی اعضاءهیات علمی جهاد دانشگاهی. تحقیقا ت جدید درعلوم انسانی، 2 (2)، 96- 107.
- صورتی، پوران؛ فراهانی، محمدنقی و مرادی، علیرضا (1393). بررسی رابطه ساختاری صفات شخصیت، خودکارآمدی مقابله و بهزیستی ذهنی. علوم رفتاری 8 (1).37-45.
- فتحی، فتانه؛ حاجی یخچالی، علیرضا؛ مروتی، ذکراله (1393). رابطهی علی ویژگیهای شخصیت و باورهای هوشی با خودکارآمدی تحصیلی با میانجیگری هدف های پیشرفت. دست آوردهای روانشناختی، 4 (1)، 55-78.
- قربانی، رقیه (1396). تبیین خردمندی بر اساس ویژگیهای شخصیتی و هوش موفق با واسطهگری اخلاق (صبر) و خودکارآمدی مقابله. (پایان نامه دکتری منتشر نشده). دانشگاه شیراز، شیراز.
- کاکابرایی، کیوان؛ شکری، امید؛ پورشهریار، حسین؛ تقی لو، صادق و باقری، مریم (1392). روابط ساختاری بین فشارهای عینی، تنیدگی تحصیلی، سبک مقابله، پاسخ به تنشگرها و رضایت تحصیلی. روانشناسی کاربردی، 2 (26)، 111- 128.
- میرخانی، پوپک؛ باقریان، فاطمه و شکری، امید (1393). نقش میانجیگری باورهای خودکارآمدی در رابطه با صفات شخصیت و سبک اسنادی. روانشناسی کاربردی، 8 (31)، 57-45.
- Alexander, T. V., Albert, K., Jakub, M., & Gabriela, J. (2015). The Big Five and adolescent adjustment: An empirical test across six Cultures. Personality and Individual Differences, 83, 234-244.
- Ardelt, M. (2005). How wise people cope with crises and obstacles in life. Revision:Consciousness and Transformation, 28(1), 7-19.
- Ardelt, M. (2011). Wisdom, Age, and Well-Being. In K.W.Schaie & S.L.Willis(Eds.), Handbook of the Psychology of Aging.AP: Academic Press
- Baltes, P. B. (2005). Wisdom: The orchestration of mind and virtue. Berlin: Max Planck Institute for Human Development.
- Bluck, S., & Gluck, J. (2005). From the inside out: People’s implicit theories of wisdom. In R. J. Sternberg & J. Jordan (2005), A handbook of wisdom: Psychological perspectives, (pp. 84-109). Cambridge: Cambridge University Press.
- Chesney, M. A., Neilands, T. B., Chambers, D. B., Taylor, J. M., & Folkman, S. (2006). A validity and reliability study of the coping self-efficacy scale. British Health Psychology, 11, 421- 437.
- Dahlsgaard, K., Peterson, C., Seligman, M. E.P. (2005). Shared Virtue: The Convergence of Valued Human Strengths Across Culture and History. Review of General. Educational Publishing Foundation, 9(3), 203–213.
- Glück, J., König, S., Naschenweng, K., Redzanowski, U, Dorner, L, & Straber, I. (2013). How to measure wisdom: content, reliability, and validity of five measures. Personaliy Science and Indiviual differences, 4 (405), 2-13.
- Goldberg, L. R. (1999). A broad-bandwidth, public-domain, personality inventory measuring the lower-level facets of several five-factor models. Personality psychology, 7, 1- 28.
- Greene, J. A., & Brown, S. C. (2009). The wisdom development scale: Further validity investigations. International Aging & Human Development, 68 (4), 289-320.
- Grossmann, I & Brienza, J. P. (2018). The Strengths of Wisdom Provide Unique Contributions to Improved Leadership, Sustainability,
Inequality, Gross National Happiness, and Civic
Discourse in the Face of Contemporary World Problems. Intellignce, 6, 22, 1-16.
- Grossmann, I., Sahdra, B. K., Ciarrochi, J. (2016). A Heart and A Mind: SelfdistancingFacilitates the AssociationBetween Heart Rate Variability, andWise Reasoning. Frontiers inBehavioral Neuroscience, 10 (68), 1-10.
- Hartman, R. O., & Betz, N. E. (2007). The Five-Factor model and career self-efficacy: general and domain-specific relationships. Career Assessment, 15 (2), 145-161.
- Karwowski, M. J., Lebuda, L., Wisniewska, E., & Gralewski, J. (2013). Big five personality traits as the predictors of creative self-efficacy and creative personal identity. Psychologist, 28, 117-148.
- Kline, R. B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling. (3rd Ed), New York, London, The Guilford Press
- Kunzmann, U., & Baltes, P. B. (2005). The psychology of wisdom: Theoretical and empirical challenges. In R. J. Sternberg & J. Jordan (Eds), A handbook of wisdom: Psychological perspectives, (pp.110 - 135). New York: Cambridge University Press.
- Le, T., & Levenson, M. (2005). Wisdom as self-transcendence: What's love and individualism got to do with it? Research in Personality, 39 (4), 443- 457.
- Lecturer, S. R. (2009). Five factors of personality and wisdom. Progressive Education, 2, 82-86.
- McCrae, R. R., & Costa, P. T. (1999). A five factor theory of personality. In L. A. Pervin (Ed.), Handbook of personality: Theory and research (pp. 139-153). New York: Guilford Press.
- McCullough, M. E. & Willoughby, B. L. (2009). Religion, self–regulation and self control: Associations, explanations and implications. Psychologyical Bulliten, 134 (1), 69-93.
- Nicholls, A. R., Polman, R. C., Levy, A. R., & Borkoles, E. (2010). The mediating role of coping: A cross-sectional analysis of the relationship between coping self-efficacy and coping effectiveness among athletes. Stress Management, 17(3), 181-192.
- Schmitt, D. P., Allik, J, McCrae, R. R., Benet-Martínez, V., Alcalay, L., & Ault, L. (2007). The geographic distribution of Big Five personality traits: Patterns and profiles of human self description across 56 nations. Cross-Cultural Psychology, 38, 173–212.
- Shahsavarani, A. M.; Hakimi, K, M.; Alirezaloo, N, Sattari, K. (2015). Teaching for wisdom as a strategy to improve quality of life and aggregate social capital. Journal of AppliedEnvironmental andbiological sciences.