- بیرامی، م؛ هاشمی، ت؛ فتحی آذر، ا. و علایی، پ. (1394). اثربخشی آموزش مدیرت شرم مبتنی بر برنامه PEGS در کاهش قلدری نوجوانان دختر. پژوهش های نوین روانشناختی، 10(39)، 1-23.
- بیرامی، م؛ هاشمی، ت؛ میر نسب، م. و کلیایی، ل. (1396). اثربخشی آموزش حل مسئله اجتماعی بر کاهش قربانی شدن دانش آموزان قربانی قلدری. فصلنامه نوآوری های آموزشی، 63(16)، 75-90.
- پورسید، س. ر؛ علیزاده، ح؛ کاظمی، ف؛ برجعلی، ا. و فرخی، ن. ع. (1396). تدوین برنامه علاقی اجتماعی درمانی و ارزیابی اثربخشی آن بر مهارتهای اجتماعی نوجوانان قلدر و قربانی. فصلنامه خانواده و پژوهش، 14(1)، 51-68.
- چالمه، ر. (1392). کفایت روانسنجی مقیاس قلدری ایلی نویز در دانش آموزان ایرانی: بررسی روایی، پایایی و ساختار عاملی. روش ها و مدل های روانشناختی، 3(11)، 39-52.
- حسینی، س. ع؛ هاشمی، ت؛ واحدی، ش. و اکبری، ک. (1395). اثربخشی آموزش شناختی ارتقا بر میزان قربانی شدن عاطفی دانش آموزان دختر قربانی قلدری دوره دوم متوسطه. پژوهشهای علوم شناختی و رفتاری، 1(10)، 63-76.
- خلیلی، ت؛ فرقدانی، آ. و شاطریان محمدی، ف. (1395). رویش روانشناسی، 5(2)، 71-92.
- دبیری، س؛ بیرامی، م؛ هاشمی نصرت آباد، ت. و بدری گرگری، ر. (1395). اثربخشی آموزش کفایت اجتماعی مبتنی بر مدل فلنر بر تاب آوری و میزان قربانی شدن دانش آموزان قربانی قلدری. پژوهشهای مشاوره، 15(59)، 119-141.
- شکوهی یکتا، م. و پرند، ا. (1384). اختلالات رفتاری کودکان و نوجوانان.تهران.نشر طیب
- صناعی، س؛ بحرینی بروجنی، م. و رئیسی سرتشنیزی، ع. (1396). بررسی اثربخشی آموزشهای مهارت زندگی بر کاهش قلدری دانش آموزان پسر دوره متوسطه اول. پژوهشهای انتظام اجتماعی، 9(3)، 219-241.
- گل پرور، ف. و بدری، ر. (1395). تحلیل کانونی رابطه باورهای معلمان درباره قلدری دانش آموزان با راهبردهای مدیریت رفتار در کلاس. مجله مطالعات روانشناسی تربیتی، 13(24)، 127-150.
- گلستان جهرمی، ف؛ شهنی ییلاق، م؛ بهروزی، ن. و امیدیان، م. (1396). بررسی تاثیر آموزش برنامه پیشگیری از قلدری بر سازگاری، همدلی و قلدری دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه شهر اهواز. راهبردهای شناختی در یادگیری، 5(8)، 183-204.
- واحدی، شهرام؛ فتحی آذر، اسکندر. و گل پرور، فرشته. (1396). اثربخشی برنامه های ضد قلدری مدرسه بر توانمندی معلمان زن در مدیریت رفتار قلدری دانش آموزان. مجله ی اصول بهداشت روانی، 18(2)، 68-75.
- Bachem, R., & Casey, P. (2018). Adjustment disorder: a diagnosis whose time has come. Journal of Affective Disorders, 227, 243-253.
- Black, S., Weinles, D., & Washington, E. (2010). Victim strategies to stop bullying. Youth Violence and Juvenile Justice, 8(2), 138-147.
- Boulton, M. J. Truman, M. Murray, L. (2008). Associations between peer victimization, fear of future victimization and disrupted concentration on class work among junior school pupils. British Journal Education Psychology; 78:473–89.
- Espelage D. L., & Holt, M. (2001). Bullying and victimization during early adolescence: Peer influences and psychosocial correlates. Journal of Emotional Abuse, 2, 123–142.
- Felipe, M. T. García, S. D. O. Babarro, J. M., & Arias, R. M. (2011). Social Characteristics in bullying Typology: Digging deeper into description of bullyvictim. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 3, (29), 869-878.
- Fitzpatrick, K. M., Dulin, A., & Piko, B. (2010). Bullying and depressive symptomatology among low-income, African-American youth. Journal of Youth and Adolescence, 39(6), 634–645.
- Hartley, M., Bauman, SH., Nixon, C. & Davis, S. (2015). Comparative Study of Bullying Victimization among Students in General and Special Education. Journal of Exceptional children, (45), 17-30.
- Hawker D. S. J., Boulton M. J. (2000). Twenty years’ research on peer victimization and psychosocial maladjustment: A meta-analytic review of cross-sectional studies. Journal of Child Psychology and Development, 71, 543-562.
- Henderson, N., Benard, B., Sharp-Light, N. (Eds.). (2000). Mentoring for Resiliency: Setting up Programs for Moving Youth from Stressed to Success. San Diego, CA: Resiliency In Action, Inc
- Henningham, H.B., Gardner, J.M., & SusanWalker, S.Ch. (2009). Experiences of violence and deficits in academic achievement among urban primary school children in Jamaica. Child Abuse & Neglect, 33, 296-306.
- Kagan, S. (2003). “Kagan structures for thinking skills retrieved.” Journal of personality and individual difference, 38, 1805-1812.
- Kim, M. J.; Catalano, R. F.; Haggerty, K. P. and Abbott, R. D. (2011). “Bullying at elementary school and problem behavior in young adulthood: A study of bullying, violence, and substance use from age 11 to age 21”. Criminal Behavior and Mental Health, 21(2): 136-144.
- Kochenderfer, B. & Ladd, G. (1997). Victimized children responses to peers; aggression: Behavior associated with reduced versus continued victimization, Development and Psychopathology, 9, 59-73.
- Kumplaine, K. (1998). Bullying and psychiatric symptoms among elementary school-age children, Child abuse and neglect, 22(7): 705-717.
- Liu, J. and Graves, N. (2011). “Childhood bullying: A review of constructs, concepts, and nursing implications”. Public Health Nursing, 28(6): 556-568.
- Lomas J, Stough C, Hansen K, Downey LA. (2012). Brief report: Emotional intelligence, victimisation and bullying in adolescents. J Adolesc; 35(1): 207-211.
- Marées, V.N., & Petermann, F. (2010). Bullying in German primary schools: Gender differences, age trends and influence of parents' migration and educational backgrounds. School Psychology International Journal, 31(2), 178-198.
- Mayer, J. D., & Salovey, P. (1997). What is emotional intelligence? In P. Salovey & D. Sluyter (Eds.), emotional development and emotional intelligence: Educational implications.
- McTernan W. P., Dollard M. F., LA Montagne A. D. (2013). Depression in the workplace: An economic cost analysis of depression-related productivity loss attributable to job strain and bullying. Work & Stress, 27, 321–338.
- Menesini E., Nocentini A., Palladino B.E., Friesen A., Friesen S., Ortega R., Calmaestra, J. (2012). Cyberbullying definition among adolescents: A comparison across six European countries. Cyber psychology, Behavior and Social Networking. 15(9), 455–463.
- Nezu, A. M., Nezu, C. M., & D’Zurilla, T. J. (2013). Problem-solving therapy: A treatment manual. New York: Springer Publishing Co.
- Nordahl, J.K., Poole, A., Stanton, L., Walden, L.M., & Beran, T.N. (2008). A review of school-based bullying interventions. Democracy& Education, 18(1), 16-20.
- Olweus, D. (1993). Bullying at School: What we know and what we can do. Cambridge, (1993) MA: Blackwell.
- Papanikolaou, M. Chatzikosma, T. & Kleio, K. (2011). Bullying at school: The role of family. Procedia- Social and Behavioural Sciences, 29, 433-442.
- Patchin, J.W., & Hinduja, S. (2011). Traditional and nontraditional bullying among youth: A Test of General Strain Theory. Youth & Society, 43(2), 727– 751.
- Patrick H, Anderman LH, Bruening PS, Duffin LC. (2012). the role of educational psychology in teacher education: Three challenges for educational psychologists. J EducPsychol; 46: 71-83.
- Polanin, M. and Vera, E. (2013). “Bullying prevention and social justice”. Theory into Practice, 52(4): 303-310.
- Rigby K, Cox L (1996). The contribution of bullying at school and low self-esteem to acts of delinquency among Australian teenagers. Pers Individ Dif.21 (4):609-12.
- Rothon, C. Head, J. Klineberg, E., & Stansfeld, S. (2011). Can social support protect bullied adolescents from adverse outcomes? A prospective study on the effects of bullying on the educational achievement and mental health of adolescents at secondary schools in East London. Journal of Adolescence, 34, (3), 579-588.
- Sanders, C.E. & Phye, G. D. (2004). Bullying Implications for the Classroom. Elsevier Academic Press, San Diego, California.
- Sekol, I., & Farrington, D.P. (2015). Psychological and background correlates of bullying in adolescent residential care. Journal of Social Work. Sage Online Publication.
- Smith, P. K. (2014). Understanding school bullying: Its nature & prevention strategies (1st Ed.). Thousand Oaks, CA: Sage Publications Ltd.
- Solberg, M.E., & Olweus, D. (2003). Prevalence estimation of school bullying with the Olweus Bully/Victim Questionnaire. Aggressive Behavior, 29(3), 239-268.
- Stein DJ, Koen N, Donald KA, Adnams CM, Koopowitz S, Lund C, et al. Investigating the psychosocial determinants of child health in Africa: the Drakenstein Child Health Study. Journal of Neuroscience Methods 2015; 252: 27-35.
- Ttofi, M. M., & Farrington, D. P. (2008). Bullying: Short-term and long-term effects, and the importance of defiance theory in explanation and prevention. Victims and Offenders, 3, (2-3), 289-312.
- Yang, S-J. Kim, J-M. Kim, S-W. Shin, I-S. Yoon, J-S. (2006). Bullying and victimization behaviors in boys and girls at South Korean primary schools. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry5:69–77.