رضا شباهنگ؛ محمد علی بشارت؛ بنیامین مختاری چیرانی؛ سجاد رضائی؛ منصوره نیکوگفتار؛ فرزین باقری شیخانگفشه
دوره 8، شماره 32 ، فروردین 1398، ، صفحه 17-44
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی مشخصههای روانسنجی مقیاس تجربه تعامل فرا اجتماعی در نمونه دانشجویان ایرانی صورت گرفت. روش: طرح پژوهش توصیفی و از نوع اعتبارسنجی بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه گیلان در سال 1397 بود (4114=N). از این بین 240 دانشجو خانم و آقا با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب گردیدند. ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی مشخصههای روانسنجی مقیاس تجربه تعامل فرا اجتماعی در نمونه دانشجویان ایرانی صورت گرفت. روش: طرح پژوهش توصیفی و از نوع اعتبارسنجی بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه گیلان در سال 1397 بود (4114=N). از این بین 240 دانشجو خانم و آقا با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب گردیدند. به منظور ارزیابی نسخه ایرانی مقیاس تجربه تعامل فرا اجتماعی و پیام ویدئویی مرتبط با آن (هارتمن و گلدهورن، 2011) از ابزارهایی برای سنجش آدرسدهی، جذابیت ادراک شده، اعتماد ادراکشده، حرفهای بودن ادراکشده، توانایی اتخاذ دیدگاه، لذت و تعهد به هنجارها استفاده شد. دادهها بهکمک نرمافزار SPSS24 با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل واریانس تک متغیری و تحلیل رگرسیون چندگانه پردازش شدند. یافتهها: تحلیل عاملی اکتشافی آشکار ساخت یک عامل استخراجشده مجموعاً 03/56 واریانس کل EPSI را تبیین میکند. ضریب آلفای کرونباخ برای آن 84/0 محاسبه شد. ضریب همبستگی EPSI با سایر ابزارهای نامبرده در دامنه 13/0 تا 53/0 (05/0p< و 01/0p<) بهدست آمد که تایید کننده روایی سازهای EPSI بود. بر اساس نتایج بدستآمده، تاثیر اصلی زاویه دوربین بر نمره کل تجربه تعامل فرا اجتماعی معنیدار به دست آمد (01/0> p). همچنین نتایج نشان میدهند، متغیر آدرسدهی و لذت بهطور معنیداری تجربه تعامل فرا اجتماعی را پیشبینی میکنند (0001/0>p ). نتیجهگیری: با توجه به مشخصههای روانسنجی مناسب نسخه ایرانی مقیاس تجربه تعامل فرا اجتماعی، از مقیاس پیشرو میتوان در بررسی-های تعامل فرا اجتماعی با اشخاص رسانهای و مطالعات مرتبط با پیوستگیهای فرا اجتماعی بهره برد.