نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دکترای روانشناسی
2 استاد گروه روانشناسی/دانشگاه خوارزمی/تهران/ایران
3 گروه روانشناسی دانشگاه خوارزمی
چکیده
مقدمه: مصرف برق خانگی در ایران حدود 33 درصد از کل مصرف کشور است و رفتار صرفه جویی در مصرف آن با وجود تأکیدهای فراوان همچنان با سطح مطلوب فاصله دارد.
روش: پژوهش حاضر با هدف پیشبینی رفتار صرفهجویی برق خانگی در مصرفکنندگان ایرانی انجام شد. طرح مورد استفاده در این پژوهش مدلسازی معادلات ساختاری و جامعه آماری مورد مطالعه شامل تمام مصرفکنندگان برق در سراسر کشور در سال 1400 بود. نمونهگیری به روش نمونهگیری در دسترس انجام گرفت. حداقل حجم نمونه با استفاده از روش ساپر (2021) برابر با 256 نفر برآورد شد؛ با این وجود تعداد شرکتکنندگان پژوهش برابر با 684 نفر بود. ابزارهای مورداستفاده برای جمعآوری دادهها شامل پرسشنامه سنجش ویژگیهای جمعیتشناختی و ویژگیهای منزل مسکونی (DHC)، مقیاس صرفهجویی برق مبتنی بر ارتقای جایگاه اجتماعی (SESSSU)، مقیاس انگیزش نسبت به صرفهجویی برق (MTSES) و مقیاس سنجش رفتار صرفهجویی در مصرف برق (ESBS) بود که در مجموع 57 سؤال و گویه را در بر میگرفت. دادهها با استفاده از امکانات گوگل فرم جمعآوری شده و با استفاده از نرمافزارهای Smart PLS 3.3.3 و SPSS 26 به شیوه مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از روش حداقل مربعات جزئی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: نتایج حاکی از آن است که نیاز اجتماعی به مصرف برق 35 درصد از انگیزش صرفهجویی برق را تبیین میکند (00/0P=). همچنین انگیزش صرفهجویی برق 38 درصد از رفتار صرفهجویی برق را تبیین کرد (00/0P=). در بین مؤلفههای انگیزش صرفهجویی برق، بیشترین رابطه با سازه اصلی به ترتیب در انگیزش یکپارچه، انگیزش همانندسازی شده، درونی و درونفکنی شده مشاهده شد.
نتیجه گیری: به نظر میرسد که افزایش رفتار صرفهجویی برق از طریق تحریک انگیزش توسط نیاز اجتماعی به مصرف برق ممکن است. یافتههای پژوهش حاضر میتواند در سیاستگذاریها و مداخلاتی که هدف خود را رفتار مصرفکننده و افزایش صرفهجویی قرار میدهند، مورد استفاده قرار گیرد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Predicting household electricity saving behavior: The role of motivation and social need for consumption
نویسندگان [English]
- Morad Abdivarmazan 1
- Mohammad naghy Farahani 2
- Hamid Khanipur 3
1 PhD of Psychology
2 Professor of Psychology/ Department of Psychology/Kharazmi University/ Tehran/ Iran
3 Department of Psychology/ Kharazmi University/ Tehran/ Iran
چکیده [English]
Introduction: Household electricity consumption in Iran is about 33% of total consumption and the electricity-saving behavior despite of emphases is still far from the desired level.
Methods: The aim of this study was to predict the behavior of household electricity saving in Iranian electricity consumers. The design used in this research was structural equation modeling and the statistical population included all electricity consumers across the country in 1400. Sampling was done by convenience sampling method and the sample size was estimated to be 256 using the Soper (2022) method, but the number of research participants was 684. Tools used for data collection included Demographic and Characteristics of Housing Questionnaire (DHC), Saving Electricity Scale based on Social Status Upgrading (SESSSU), Motivation toward Saving Energy Scale (MTSES), and Energy Saving Behavior Scale (ESBS), which included 57 questions and items. Data were collected through Google Form and analyzed by Smart PLS 3.3.3 and SPSS 26 softwares using structural equation modeling method.
Results: Findings showed that the the social need for consumption explains 35% of the motivation to save electricity (P=0.00). The results also showed that electricity saving motivation explained 38% of electricity saving behavior (P=0.00). Among the components of electricity saving motivation, the highest relationship with the main structure was observed in integrated motivation, identified motivation, internal motivation and introjected motivation.
Conclution: It seems that increasing in electricity-saving behavior is affected by stimulating motivation through social need to consume electricity. The findings of the present study can be used in policies and interventions that aim at consumer behavior and increase saving behaviors.
کلیدواژهها [English]
- Electricity saving behavior
- motivation
- social need for consumption
مقدمه
برق یکی از پرمصرفترین منابع انرژی است و علت آن قیمت ارزان، سهولت دسترسی و راحتی مصرف و نیز انتقال سریع است (محمدی و محمودی، 2018). بر اساس آمار منتشر شده توسط اداره اطلاعات انرژی[1] آمریکا، ایران در سال 2019 در مصرف برق حائز رتبه 19 بوده است. این در حالی است که ایران هم از لحاظ جمعیت و هم از لحاظ رشد و توسعه در چنین رتبهای قرار نمیگیرد. آمار ماهانه وزارت نیرو در پایان اسفند 1400 نیز نشان میدهد که حدود یکسوم مصرف برق کشور در بخش خانگی بوده است و این در حالی است که در خانههای ایران بخشی از انرژی مصرفی توسط گاز طبیعی تأمین میشود؛ لذا به نظر میرسد که ایران یکی از کشورهای پرمصرف در حوزه برق خانگی است.
بیتردید برای کاهش مصرف برق، رفتار انسان رکن اساسی است و مدیریت مصرف بدون مطالعه رفتار مصرفکننده میسر نخواهد بود (احمدی، نیکدل و صالحی، 1392 و عبدیورمزان، فراهانی، خانیپور و صفارینیا، 1399). در این راستا تلاشهای فراوانی هم صورت گرفته و مدلهای متنوعی برای تبیین رفتار مصرفکنندگان برق ارائه شده است (صفارینیا، علیپور و منصوری، 1394 و هنرور، آقایاری هیر، علیزاده اقدم و محمدپور، 1399). بهعنوانمثال میتوان به مدل فعالسازی هنجارهای شخصی[2] شوارتز[3] ، (1977) چارچوب ارزشها[4] و مصرف شوارتز (1977) و مدل رفتار برنامهریزیشده[5] فیشبین و اجزن[6] (1977) اشاره کرد. این مدلها بعدها توسط سایر پژوهشگران نظیر دیگروت و استیگ[7] (2009)، ژانگ، وانگ و ژو[8] (2013)، ویتنبرگ، بلوبام و ماتیاس[9] (2018)، زیسک، ونهوون، استیگ و وندرورف[10] (2021) و آرگورفول[11] (2022) در حوزه صرفهجویی برق نیز به کار گرفته شده و شواهدی در تأیید آنها ارائه شده است.
با این وجود مدلهای مطرح در تبیین رفتار مصرفکننده به خاطر بیتوجهی به سازه انگیزش، مورد انتقاد قرار گرفتهاند (کوماتسور و نیشیو[12]، 2015، 2019؛ وانگ، لیانگ، یانگ، ما، لی، وو و فنگ[13]، 2019). این خلأ از سوی پژوهشگرانی نظیر (عبدیورمزان و همکاران، 1399؛ هان، نیوونهیجسن، دیوریس، بلوکوس و شیفر[14]، 2013؛ وانگ و همکاران، 2019؛ بریک، بوشارد و وایت مارش[15]، 2021 و کوی[16] و همکاران، 2021) احساس شده و در مطالعات خود، بر نقش آن تاکید ورزیدهاند و یا انگیزش را به عنوان بخشی از مدل خود در تبیین رفتار مصرفکننده مورد بررسی قرار دادهاند. بودپاوو و ونپتگم[17] (2017) نیز در مطالعات خود در حوزه رفتارهای حامی محیطزیست گزارش کردهاند که بدون فهم و شناخت انگیزش نمیتوان انتظار داشت که مدلی در تبیین رفتار صرفهجویی برق موفق باشد.
از جمله مدلهای مطرح در حوزه انگیزش نظریه خودتعیینگری[18] دسی و رایان[19] (1985) است. پلتایر، توسان، گریندیمرز، نوئلز و بیتون[20] (1998) با استفاده از نظریه دسی و رایان (1985) شش نوع انگیزه را در طول یک طیف از انگیزش درونی به انگیزش بیرونی شامل انگیزش درونی[21]، یکپارچه[22]، همانندسازی شده[23]، درونفکنی شده[24]، تنظیمشده بیرونی[25] و بیانگیزگی[26] معرفی کردهاند (عبدیورمزان و همکاران 1399). به باور دسی و رایان (1985) انگیزش درونی حاصل برآورده شدن سه نیاز است که شامل نیاز به خودمختاری[27]، شایستگی[28] و ارتباط[29] میشود. منظور از خودمختاری احساس استقلال از سایرین و مالکیت نسبت به سرنوشت شخصی است (رایان، دسی، ونستینکیست و سوننس[30]، 2021) و منظور از شایستگی به بیان دسی و رایان (2012 و 2017) نیاز و تمایل روانشناختی برای تأثیر بر محیط زندگی و ایجاد نتایج و پیامدهای مطلوب است که در گرو استفاده از مهارتهایی است که قبلا آموخته شدهاند. دسی و رایان (2017) نیاز به ارتباط را نیز اقناع تمایل درونی به داشتن روابط ایمن و پایدار با دیگران در بستر احساس شادکامی تعریف کردهاند. در این پژوهش از مدل شش رکنی پلتایر و همکاران (1998) به عنوان بخش میانجی مدل پیشنهادی استفاده شد.
از طرف دیگر اندرسون، هیلدرث و هالند[31] (2015) و گونزالز-جیمنز[32] (2022) یک نیاز را معرفی کردهاند و آن نیاز به داشتن جایگاه اجتماعی[33] است که در مفهوم بسیار نزدیک به نیاز به احترام و ارزش است که توسط مزلو[34] (1943) معرفی شده است. این نیاز از طریق شیوه مصرف کالا و خدمات هم اقناع میشود (جانسونبوید، 2013). به عبارت دیگر افراد از طریق رفتارهای مصرفی میکوشند که جایگاه اجتماعی خود را ارتقا بخشیده و یا آن را به رخ دیگران بکشند (عبدیورمزان و همکاران، 1399). ایستمن، گولداسمیت و فلین[35] (1999) بیان میکنند که نیاز به کسب جایگاه اجتماعی به عنوان یک عامل انگیزاننده از طریق مصرف کالا و خدمات برآورده میشود.
تمایل به ارتقا و یا حفظ جایگاه اجتماعی، نیازی است که هم میتواند به بروز پدیده مصرفگرایی[36] منتهی شود و هم میتواند به صورت انجام رفتارهای جامعهپسند[37]، نمود پیدا کند (کیم، پارک و شرام[38]، 2022 و کلاکارووا و هی[39]، 2022). رفتارهایی نظیر شرکت در فعالیتهای دوستدار محیط زیست، اهدای عضو و شرکت در کارهای عامالمنفعه از جمله رفتارهای جامعهپسند هستند. این شیوه از مصرف میتواند به صورت رفتار صرفهجویانهای که منفعت دیگران را در نظر میگیرد، افراد را برای کاهش مصرف برق انگیخته کند و بدین صورت قدر و منزلت و جایگاه اجتماعی فرد را در سلسلهمراتب اجتماعی بالاتر ببرند (دیتمار[40]، 2007؛ چنگ، تریسی و اندرسون[41]، 2014؛ پینتو، هارتر، روسی، نایک و بورگس[42]، 2019 و عبدیورمزان و همکاران، 1400).
در این پژوهش با توجه به نظریه انگیزش خودتعیینگری و تقدم نیاز بر انگیزه (مزلو، 1943 و فنگ و ژانگ[43]، 2021) فرض شده است که نیاز اجتماعی به مصرف از طریق انگیخته کردن افراد باعث بروز رفتار صرفهجویی برق در آنان میشود. بهعبارتدیگر تمایل افراد به حفظ و ارتقای جایگاه اجتماعی موجب فعالشدن سامانه انگیزشی شده و از این طریق بر رفتار صرفهجویی برق اثر میگذارد. در جامعه مورد مطالعه در زمان انجام این پژوهش، کاهش مصرف برق از لحاظ اقتصادی توجیه چندانی ندارد؛ لذا فرض بر آن است که رفتار صرفهجویی در مصرف برق میتواند به عنوان یک رفتار جامعهپسند در نظر گرفته شود که افراد از طریق انجام آن سعی در کسب و افزایش جایگاه اجتماعی خود دارند.
منطق مورد استفاده برای ترکیب مدل انگیزشی پلتایر و همکاران (1998) با نیاز اجتماعی به مصرف بر اساس دیدگاه پژوهشگرانی نظیر ونزومرن، پوستمس و سپیرس[44] (2012)؛ ولسک، استرن و دایتز[45] (2017) و زیمیانوویچ و کاسینسکی[46] (2022) بوده است. از نظر آنان میتوان با هدف افزایش کارایی مدلها و ارتقای سطح تبیین رفتارهای مختلف اقدام به ترکیب و یکپارچه نمودن مدلهای مختلف نمود. بهعنوانمثالی از ترکیب مدلها میتوان به گارکاووزی، هالکوس و ماتسیوری[47] (2019) اشاره کرده که با یکپارچهسازی دو مدل رفتار برنامهریزیشده (فیشبین و اجزن، 1977) و ارزش باور هنجار[48] و نیز افزودن دو رکن دیگر کوشیدند که رفتارهای محیطی را به صورت بهتری تبیین کنند. چونگ، چاو، فوک، یو و چو[49] (2017) نیز از طریق یکپارچهسازی دو مدل انگیزش خود تعیینگری و رفتار معطوف به هدف[50] در مطالعه رفتارهای دوستدار محیطزیست[51] توانستهاند باعث افزایش توان پیشبینی رفتارهای موردمطالعه شوند. مواردی دیگر از یکپارچهسازی مدلها برای تبیین رفتارهای مرتبط با مصرف برق را میتوان در پژوهشهای شین، ایم، جونگ و سورت[52] (2018)، وانگ، لین و لی[53] (2018)، هو و وو[54] (2021) و آرکورفول[55] (2022) یافت.
نقش بیبدیل انرژی برق در روند توسعه جامعه و مصرف روزافزون آن در کنار هزینههای اقتصادی و زیستمحیطی، سیاستگذاران کشورهای مختلف را بر آن داشته است تا برای مدیریت مصرف و کاهش آن دستبهکار شوند (لی، ژو و فلیتر[56]، 2014 و کاروس و همکاران[57]، 2021) و از طرق مختلف نظیر هشدارها و تبلیغات رسانهای و آموزش (اسپنس، لایگو، بدول و اومالی[58]، 2014؛ لاهیجانیان و عباسی، 2016 و روشندل اربطانی و قیومی، 1394) و التزامات قانونی (سومرو، بارتی، بیلوریا و پراساد[59]، 2021) در جهت کاهش مصرف تلاش کنند؛ اما در عمل مشاهده میشود که وضعیت مصرف برق کشور در بخش خانگی همچنان وضعیت مطلوبی ندارد. از سوی دیگر بدون تردید هر مداخله و اقدامی که برای کاهش مصرف برق خانگی صورت میگیرد وابسته به رفتار مصرفکنندگان است؛ لذا به نظر میرسد که شناخت و تبیین متغیرهای موثر در رفتار صرفهجویی برق ضرورت داشته و میتواند در افزایش تاثیر مداخلات و برنامههای کاهش مصرف موثر باشد. پژوهش حاضر در پی آن است که رفتار صرفهجویی برق خانگی را در قالب یک مدل نظری مشتمل بر نیاز اجتماعی به مصرف و انگیزش صرفهجویی برق تبیین کند. از آنجا که پژوهش حاضر، مدل انگیزشی پلتایر و همکاران (1998) و متغیر نیاز اجتماعی به مصرف برق را در قالب یک مدل نظری ترکیبی بررسی میکند، بدیع است. همچنین متغیر نیاز اجتماعی به مصرف در ادبیات پژوهشی موجود، به عنوان پیشبینی کننده رفتارهای جامعهپسند نظیر صرفهجویی برق چه در جامعه ایران و چه در سایر جوامع مطالعه نشده است.
مدل پیشنهادی پژوهش و روابط بین ارکان آن به شرح زیر قابل ترسیم است:
انگیزش صرفه جویی برق |
رفتار صرفه جویی برق |
نیاز اجتماعی به مصرف برق
|
صرفه جویی مبتنی بر منزلت |
صرفه جویی مبتنی بر حفظ تصویر اجتماعی |
بی انگیزگی |
انگیزه بیرونی |
انگیزه درون فکنی شده |
انگیزه درونی |
انگیزه یکپارچه |
انگیزه همانندسازی شده |
شکل 1: مدل مفهومی پژوهش
روش
پژوهش حاضر از نوع مدلسازی معادلات ساختاری بود. جامعه موردمطالعه شامل تمام مصرفکنندگان برق کشور بود که نمونه موردمطالعه به شیوه در دسترس از بین آنان انتخاب شد. روش مورداستفاده مدلسازی معادلات ساختاری به شیوه حداقل مربعات جزئی[60] بود. انتخاب روش حداقل مربعات جزئی از آنجا صورت گرفت که ابزارهای سنجش از نوع نگرشسنج بودند. برای تعیین حجم نمونه بر اساس فرمول ساپر[61] (2021) عمل شد که طبق آن برای مدلسازی معادلات ساختاری براساس اندازه اثر مورد انتظار[62] برابر با 8/0، توان آماری مطلوب[63] برابر با 8/0 و تعداد متغیرهای مکنون و آشکار و سطح معناداری 01/0 ، حداقل حجم نمونه 256 نفر به دست آمد. بنا بر دیدگاه هومن (1384) استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری با حداقل نمونه میتواند منجر به حصول نتایج نامناسب و یا دقت پایین برآورد پارامترها شود؛ لذا جمعآوری دادهها تا حد ممکن ادامه پیدا کرد و نهایتا تعداد اعضای گروه نمونه مورد بررسی در این پژوهش به 684 نفر رسید. برای انجام پژوهش پس از تهیه مدل مفهومی و تعیین روابط بین ارکان آن، از طریق مقیاسهایی که در بخش ابزار آمده است برای جمعآوری دادهها اقدام شد. ابزارهای جمعآوری دادهها به صورت الکترونیک تهیه و در فضای مجازی توزیع و جمعآوری شد و پاسخنامههای دریافت شده مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. انتشار لینک و دریافت پاسخنامهها در نیمه اول فروردین 1400 انجام گرفت. برای تحلیل دادهها از نرم افزارهای SPSS 26 و Smart PLS 3.3.3 استفاده شد. معیارهای ورود به مطالعه شامل داشتن ملیت ایرانی و استفاده از برق و کاربری فضای مجازی بود.
ابزارهای پژوهش
الف) پرسشنامه سنجش ویژگیهای جمعیتشناختی و ویژگیهای منزل مسکونی
پرسشنامه ویژگیهای جمعیتشناختی و ویژگیهای منزل مسکونی[64] برای جمعآوری اطلاعات جمعیتشناختی افراد شرکتکننده به کار گرفته شد. متغیرهایی که توسط این ابزار جمعآوری میشدند شامل سن، جنس، تعداد افراد خانواده، تحصیلات، وضعیت تأهل، وضعیت اقتصادی، نوع و مساحت منزل مسکونی، استان محل زندگی و وضعیت شغلی بود. (برای مثال: لطفاً با انتخاب یکی از گزینههای زیر ملکیت منزل مسکونی خود را تعیین کنید) و (لطفاً سطح تحصیلات خود را مشخص کنید).
ب) مقیاس صرفهجویی برق مبتنی بر ارتقای جایگاه اجتماعی
مقیاس صرفهجویی برق مبتنی بر ارتقای جایگاه اجتماعی[65] توسط عبدیورمزان و همکاران (1400) برای سنجش نیاز اجتماعی به مصرف تهیه شده است و شامل 9 گویه و دو زیر مقیاس صرفهجویی برق مبتنی بر حفظ تصویر اجتماعی و صرفهجویی مبتنی بر منزلت اجتماعی است که با استفاده از لیکرت پنج درجهای سنجش میشود. بالاترین نمره در این مقیاس 45 و پایینترین نمره برابر با 9 است. عبدیورمزان و همکاران (1400) همسانی درونی مقیاس صرفهجویی برق مبتنی بر ارتقای جایگاه اجتماعی را با استفاده از شاخص آلفای کرونباخ برای کل مقیاس 91/0 و برای زیرمقیاس صرفهجویی مبتنی بر حفظ تصویر اجتماعی برابر با 88/0 و برای زیرمقیاس صرفهجویی مبتنی بر منزلت اجتماعی برابر با 85/0 گزارش کردهاند. در مطالعه حاضر آلفای کرونباخ کلی مقیاس برابر با 91/0 و برای زیرمقیاس صرفهجویی مبتنی بر حفظ تصویر اجتماعی برابر با 86/0 و برای زیرمقیاس صرفهجویی مبتنی بر منزلت اجتماعی برابر با 84/0 برآورد شد. (برای مثال: تمایل دارم با رعایت صرفهجویی در مصرف برق در منزل، وجهه اجتماعی خود را حفظ کنم.) و (به نظر من یکی از نشانههای انسان دارای جایگاه اجتماعی بالا، رعایت صرفهجویی است).
ج) مقیاس انگیزش نسبت به صرفهجویی برق
مقیاس انگیزش نسبت به صرفهجویی برق[66] توسط عبدیورمزان و همکاران (1399) از مقیاس انگیزش نسبت به محیط[67] پلتایر و همکاران (1998) اقتباس شده است. این مقیاس دارای 23 گویه است. گویههای مقیاس انگیزش نسبت به صرفهجویی برق دربرگیرنده شش زیرمقیاس هستند و همه زیرمقیاسها بهاستثنای مقیاس انگیزش درونفکنی شده که سه گویه دارد، دارای چهار گویه هستند. هر زیر مقیاس یک نوع انگیزه را بر اساس مطالعه پلتایر و همکاران (1998) میسنجد. انواع انگیزشی که توسط این مقیاس مورد سنجش قرار میگیرد شامل انگیزش درونی، انگیزش یکپارچه، انگیزش همانندسازی شده، انگیزش درونفکنی شده، انگیزش تنظیم شده بیرونی و بیانگیزگی است. در مقیاس انگیزش نسبت به صرفهجویی برق از یک طیف لیکرت پنجدرجهای برای سنجش انگیزهها بهره برده میشود. پلتایر و همکاران (1998) همسانی درونی مقیاس انگیزش نسبت به صرفهجویی برق را با استفاده از شاخص آلفای کرونباخ برای زیر مقیاس انگیزش درونی 89/0 و برای زیرمقیاس انگیزش یکپارچه 92/0 و برای زیر مقیاس انگیزش همانندسازی شده 89/0 و زیر مقیاس انگیزش درون فکنی شده 71/0 و برای زیر مقیاس انگیزش بیرونی 81/0 و برای بیانگیزگی 83/0 گزارش کردهاند. در پژوهش عبدیورمزان و همکاران (1399)، همسانی درونی کلی مقیاس به شیوه آلفای کرونباخ، برابر با 85/0 و همسانی درونی زیر مقیاس انگیزش درونی 89/0، انگیزش یکپارچه 92/0، انگیزش همانندسازی شده 77/0، انگیزش درونفکنی شده 87/0، انگیزش بیرونی 82/0 و برای زیرمقیاس بیانگیزگی 81/0 گزارش شده است. در این پژوهش آلفای کرونباخ کلی مقیاس برابر با 87/0 و برای زیرمقیاسهای انگیزش درونی 77/0، انگیزش یکپارچه 82/0، انگیزش همانندسازی شده 71/0، انگیزش درونفکنی شده 76/0، انگیزش بیرونی 89/0 و برای بیانگیزگی 84/0 برآورد شد.
د) مقیاس سنجش رفتار صرفهجویی در مصرف برق
مقیاس سنجش رفتار صرفهجویی در مصرف برق[68]، در مطالعه ژانگ، وانگ و ژو (2013) مورداستفاده قرار گرفته است. مواد این ابزار شامل 8 گویه است (برای مثال، با استفاده از امکانات طبیعی نظیر بازکردن پنجرهها، استفاده از وسایل تهویه کننده هوا را کاهش میدهم.) در این مقیاس برای سنجش رفتار صرفهجویی در مصرف برق از یک طیف لیکرت پنجدرجهای استفاده میشود. نمره بالا در این مقیاس بیانگر تمایل شرکتکننده به صرفهجویی بیشتر و نمره کمتر بیانگر نداشتن تمایل به انجام رفتار صرفهجویانه در مصرف برق بود. ژانگ، وانگ و ژو (2013) همسانی درونی این مقیاس را با استفاده از آلفای کرونباخ برابر 89/0 گزارش کردهاند. در مطالعه عبدیورمزان و همکاران (1399) همسانی درونی این مقیاس به روش آلفای کرونباخ برابر با 66/0 گزارش شده است. در مطالعه حاضر، آلفای کرونباخ برای مقیاس رفتار صرفهجویی در مصرف برق 71/0 بود.
یافتهها
نتایج حاصل از بررسی متغیرهای جمعیتشناختی در جدول 1 نشان داده شده است.
جدول 1: ویژگیهای جمعیتشناختی شرکتکنندگان در پژوهش
درصد |
فراوانی |
سطوح |
متغیر |
6/43 |
298 |
مرد |
جنسیت |
4/56 |
386 |
زن |
|
3/6 |
43 |
زیر دیپلم |
میزان تحصیلات |
9/18 |
129 |
دیپلم |
|
3/36 |
248 |
فوقدیپلم |
|
8/28 |
197 |
کارشناسی |
|
1/9 |
63 |
کارشناسی ارشد |
|
6/0 |
4 |
دکتری |
|
2/61 |
419 |
شخصی |
وضعیت مالکیت منزل مسکونی |
8/30 |
211 |
استیجاری |
|
9/1 |
13 |
سازمانی |
|
9/5 |
41 |
سایر |
|
04/39 |
میانگین سن شرکتکنندگان در پژوهش |
||
4561505 |
میانگین درآمد شرکتکنندگان در پژوهش |
||
06/100 |
میانگین مساحت منازل محل سکونت شرکتکنندگان |
||
38/3 |
میانگین نفرات ساکن در هر منزل |
جدول فوق بیانگر ویژگیهای جمعیتشناختی شرکتکنندگان در پژوهش است. متغیرهای جنسیت، میزان تحصیلات و وضعیت مالکیت منزل مسکونی به صورت فراوانی و متغیرهای سن، درآمد، مساحت منازل محل سکونت و تعداد نفرات ساکن در هر منزل به صورت میانگین گزارش شدهاند.
در جدول شماره ۲ ماتریس همبستگی متغیرهای پژوهش آورده شده است.
جدول 2. همبستگی بین متغیرهای مدل پژوهش
9 |
8 |
7 |
6 |
5 |
4 |
2 |
2 |
1 |
متغیر |
شماره |
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
صرفهجویی برق |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
1 |
56/0* |
انگیزه درونی |
2 |
|
|
|
|
|
|
1 |
74/0* |
56/0* |
انگیزه یکپارچه |
3 |
|
|
|
|
|
1 |
74/0* |
72/0* |
54/0* |
انگیزه همانندسازی شده |
4 |
|
|
|
|
1 |
56/0* |
67/0* |
56/0* |
44/0* |
انگیزه درونفکنی شده |
5 |
|
|
|
1 |
32/0* |
10/0* |
18/0* |
ns07/0 |
ns07/0 |
انگیزه بیرونی |
6 |
|
|
1 |
40/0* |
09/0-* |
25/0-* |
18/0-* |
24/0-* |
17/0-* |
بیانگیزگی |
7 |
|
1 |
09/0* |
50/0* |
51/0* |
45/0* |
51/0* |
42/0* |
31/0* |
صرفهجویی مبتنی بر حفظ تصویر اجتماعی |
8 |
1 |
76/0* |
15/0* |
54/0* |
45/0* |
33/0* |
38/0* |
31/0* |
22/0* |
صرفهجویی مبتنی بر منزلت |
9 |
*سطح معناداری 00/0
ns رابطه معنادار وجود ندارد
همانگونه که در جدول فوق مشاهده میشود انگیزه بیرونی با رفتار صرفهجویی برق و انگیزه درونی رابطه معناداری نشان نداده است. متغیر بیانگیزگی هم با متغیرهای رفتار صرفهجویی برق و انواع انگیزههای درونی، یکپارچه، همانندسازی شده و انگیزه درونفکنی شده دارای رابطه منفی معنادار در سطح معناداری 00/0 است. رابطه سایر متغیرهای پژوهش با هم به صورت مثبت و معنادار در سطح معناداری 00/0 به دست آمده است.
روایی ابزارهای اندازهگیری با استفاده از روایی محتوا، روایی افتراقی و روایی همگرا مورد بررسی قرار گرفت. برای تأیید روایی محتوایی از نظر صاحبنظران و شاخص روایی محتوا[69] (والتز و باسل[70]، 1981) و ضریب نسبی روایی محتوا[71] (لاوشه[72]، 1975) استفاده شد. برای بررسی روایی افتراقی طبق توصیه داوری و رضازاده (1393) از طریق مقایسه جذر میانگین واریانس استخراجشده[73] با همبستگی بین متغیرهای مکنون عمل شد؛ به این صورت که برای هرکدام از سازههای انعکاسی، جذر میانگین واریانس استخراج شده باید بیشتر از همبستگی آن سازه با سایر سازهها در مدل باشد. برای بررسی روایی واگرا هم از مقایسه بارهای عاملی سازهها بهره گرفته شد که نتایج نشانگر آن بود که تمام گویههای ابزارها بیشترین بار عاملی را بر سازههای خودشان دارند؛ لذا روایی واگرای ابزارها تأیید شد.
جدول 3: جذر میانگین واریانس استخراجشده هر یک از متغیرهای مکنون پژوهش
3 |
2 |
1 |
متغیر |
شماره |
|
|
93/0 |
نیاز اجتماعی به مصرف |
1 |
|
71/0 |
59/0 |
انگیزش |
2 |
71/0 |
59/0 |
29/0 |
رفتار صرفهجویی در مصرف برق |
3 |
فورنل و لارکر (1981) برای تعیین روایی همگرا شاخص میانگین واریانس استخراج شده برابر یا بالاتر از 5/0 را پیشنهاد کردهاند. بااینوجود، مگنر، ولکر و کمپبل[74] (1996) مقدار قابلپذیرش برای این شاخص را 4/0 پیشنهاد کردهاند. در این پژوهش میانگین واریانس استخراج شده برای تمام سازهها بالاتر از 51/0 بود؛ لذا ابزارهای اندازهگیری پژوهش دارای روایی همگرای قابلقبول بودند. در خصوص قابلیت اعتماد گویههای مورداستفاده در ابزارهای اندازهگیری هم بار عاملی بهدستآمده در تحلیل عامل تاییدی مورد توجه قرار گرفت که میزان مورد قبول برای آن به پیشنهاد گیفن و اشتراب[75] (2005) 5/0 در سطح معناداری 01/0 است.
جهت بررسی قابلیت اعتماد ترکیبی[76] هریک از سازههای پژوهش از شاخص دیلون-گلداشتاین بهره برده شد. استفاده از شاخص مذکور به دلیل برتری نسبی آن بر آلفای کرونباخ در نشاندادن قابلیت اعتماد بود؛ زیرا آلفای کرونباخ به همه گویهها وزن یکسان میدهد (مانوئل، فرانسیسکو و فلیکس[77]، 2009). برای آنکه یک گویه قابلیت پذیرش داشته باشد باید در شاخص دیلون-گلداشتاین مقادیری بیشتر از 70/0 کسب کند (فورنل و لارکر، 1981).
از آنجا که مدل ساختاری به صورت انعکاسی بررسی شد، آزمون مدل پژوهش با استفاده از شاخصهای 2R و 2Q انجام گردید. به گفته چین[78] (2010) مقادیر 19/0، 33/0 و 60/0 ملاک ضعیف، متوسط و قوی برای 2R هستند. توان پیشبینی مدل هم با استفاده از 2Q نشان داده میشود. مقادیری در حدود 02/0 نشاندهنده قدرت پیشبینی ضعیف و مقادیر 15/0 و 35/0 به ترتیب نشانگر قدرت متوسط و قدرت بالای پیشبینی مدل هستند (داوری و رضازاده، 1393؛ رولدان و سانچز - فرانکو[79]، 2012). مقادیر 2R و 2Q برای مدل پژوهش در جدول 4 نشان داده شده است.
جدول 4. ضرایب تعیین 2 R و 2 Q برای سازههای مدل
سازه |
2R |
2Q |
نیاز اجتماعی به مصرف برق |
...... |
52/0 |
انگیزش صرفهجویی برق |
35/0 |
37/0 |
رفتار صرفهجویی برق |
37/0 |
16/0 |
همانگونه که در جدول 4 مشاهده میشود مقادیر 2R برای سازه انگیزش برابر با 35/0 و برای رفتار صرفهجویی برق 37/0 است. همچنین مقادیر شاخص 2Q هم برای سازه نیاز اجتماعی به مصرف برق برابر با 52/0، برای سازه انگیزش صرفهجویی برق برابر با 37/0 و برای رفتار صرفهجویی برق برابر با 16/0 است. مقادیر شاخصهای ذکرشده بیانگر آن است که مدل از قدرت پیشبینی بالا برخوردار است. شاخص نیکویی برازش[80] مدل برابر با 28/0 برآورد شد که بر اساس نظر وتزلس، اودکرکن-شرودر و وناوپن[81] (2009) در سطح مطلوبی است.
در شکل 2 مدل آزمونشده پژوهش نشان داده شده است. اعدادی که در کنار مسیرهای بین متغیرها نشان داده شدهاند، بیانگر ضریب همبستگی بین متغیرهاست و اعداد داخل دایرهها بیانگر واریانس تبیین شده سازههای مدل است.
852/0 |
846/0 |
923/0 |
345/0 |
161/0- |
824/0 |
669/0 |
904/0 |
099/0- |
592/0 |
952/0 |
انگیزش صرفه جویی برق 350/0 |
رفتار صرفه جویی برق 380/0 373/0 |
نیاز اجتماعی به مصرف برق
|
صرفه جویی مبتنی بر منزلت |
صرفه جویی مبتنی بر حفظ تصویر اجتماعی |
بی انگیزگی |
انگیزه بیرونی |
انگیزه درون فکنی شده |
انگیزه درونی |
انگیزه یکپارچه |
انگیزه همانندسازی شده |
شکل 2. اندازهگیری مدل کلی در حالت استاندارد
به منظور آزمون فرضیههای مدل از معناداری ضرایب مسیر بهره برده شد. برای محاسبه t از آزمون بوت استراپ 500 تکراری استفاده شد. ضرایب مسیر نشانگر میزان شدت ارتباط بین سازهها است. جدول 5 نشانگر ضرایب مسیر و آماره t مدل، معناداری و نتیجه آزمون فرضیههاست.
جدول 5. ضرایب مسیرهای مستقیم و غیرمستقیم و آماره t مربوط به مسیرها
روابط مورد بررسی |
ضرایب مسیر |
آماره t |
معناداری |
نتیجه |
نیاز اجتماعی به مصرف برق ---> انگیزش صرفهجویی برق |
592/0 |
147/18 |
00/0 |
تأیید |
انگیزش صرفهجویی برق ---> رفتار صرفهجویی برق |
669/0 |
070/17 |
00/0 |
تأیید |
نیاز اجتماعی به مصرف برق ---> انگیزش صرفهجویی برق ---> رفتار صرفهجویی برق |
099/0- |
907/2 |
00/0 |
تأیید |
باتوجهبه یافتههای گزارش شده در جدول 5 و نیز ازآنجاییکه مقادیر مرتبط به مسیر مابین کلیه متغیرها بزرگتر از 96/1 بود، تمام مسیرها و روابط مستقیم و غیر مستقیم پیشنهادی در مدل مفروض در سطح معناداری 00/0 مورد تأیید قرار میگیرد؛ بدین معنی که نیاز اجتماعی به مصرف برق اثر مستقیم و معنیداری بر انگیزش صرفهجویی برق دارند. همچنین انگیزش صرفهجویی برق هم اثر مستقیم و معنیدار بر رفتار صرفهجویی برق دارد. متغیر نیاز اجتماعی به مصرف برق به صورت غیرمستقیم و با میانجیگری متغیر انگیزش صرفهجویی برق بر رفتار صرفهجویی برق مؤثر است.
بحث و نتیجهگیری
این پژوهش با هدف پیشبینی رفتار صرفهجویی برق از طریق یکپارچهسازی مدلهای انگیزش خودتعیینگری به عنوان میانجی و نیاز اجتماعی به مصرف به عنوان متغیر پیشبین در جامعه مصرفکنندگان برق خانگی ایران انجام گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که تمایل به حفظ و ارتقای جایگاه اجتماعی از طریق فعالسازی سامانه انگیزشی میتواند رفتار صرفهجویی برق را تبیین نماید.
مدل آزمون شده دارای سه رکن و سه مسیر مستقیم و غیر مستقیم بود. طبق آنچه به دست آمد، بین تمام ارکان تشکیلدهنده مدل رابطه معنادار وجود دارد. با توجه به دادههای بهدستآمده، ملاکهای روایی و پایایی مدل اندازهگیری بهخوبی برآورد شده و مدل از برازش مطلوبی برخوردار بود. همچنین دادههای پژوهش از لحاظ ساختاری نیز کفایت مدل را تأیید کردند.
با توجه به یافتههای بهدستآمده، نیاز اجتماعی به مصرف که از دو عامل صرفهجویی مبتنی بر حفظ تصویر اجتماعی و صرفهجویی مبتنی بر منزلت تشکیل شده است 35 درصد از انگیزه صرفهجویی برق را تبیین مینماید. رفتار صرفهجویی در مصرف برق در جامعه موردمطالعه یک رفتار خیرخواهانه و بهعبارتدیگر جامعهپسندانه است. بنا بر دیدگاه چنگ، تریسی و اندرسون (2014) چنانچه اعمال جامعهپسندانه نظیر صرفهجویی در مصرف برق به چشم سایر افراد اجتماع بیاید یا بهعبارتدیگر، سایر افراد جامعه بتوانند شاهد عمل جامعهپسندانه باشند، احتمال وقوع آن بالا میرود؛ بنابراین به نظر میرسد که چنانچه سازوکاری وجود داشته باشد که بتواند افراد و سازمانهای کممصرف را به سایرین معرفی کند، انگیزه صرفهجویی در جامعه افزایش خواهد یافت. احتمالاً دلیل این پدیده آن است که داشتن جایگاه اجتماعی بالا و احترام و ارزش ناشی از آن به گفته مزلو (1943) یک نیاز است که در سطح چهارم سلسلهمراتب پیشنهادی وی قرار میگیرد. اندرسون، هیلدرث و هالند (2015) نیز تمایل به دستیابی به جایگاه اجتماعی را یک انگیزه بنیادی میدانند و آن را سبب انجام رفتارهایی خاص نظیر شرکت داوطلبانه در جنگ و یا اهدای خون و مغز استخوان به عنوان یک رفتار جامعهپسندانه معرفی میکنند که باعث ارتقا یا حفظ جایگاه اجتماعی میشود. یافتههای این پژوهش مبنی بر ارتباط بین نیاز اجتماعی به مصرف و انگیزش برای صرفهجویی برق با یافتههای پینتو و همکاران (2019) و عبدیورمزان و همکاران (1399) همسو است.
نیاز اجتماعی در قالب جایگاهطلبی حاصل از انجام رفتار جامعهپسندانه صرفهجویی در مصرف برق، با میانجیگری انگیزش تبیین بهتری از رفتار هدف ارائه داد. به بیان دیگر نیاز اجتماعی به تنهایی تاثیری بر رفتار صرفهجویی در برق خانگی ندارد بلکه با میانجیگری سازه انگیزش و به صورت غیر مستقیم میتواند رفتار صرفهجویی برق را تحت تاثیر قرار دهد. این مطلب از طریق مقایسه رابطه مستقیم و غیرمستقیم دو سازه نیاز اجتماعی به مصرف و رفتار صرفهجویی قابلمشاهده است. به نظر میرسد که برای هر نوع مداخلهای برای افزایش رفتار صرفهجویی برق باید به سازه انگیزه به عنوان یک متغیر میانجی توجه شود. یافتههای حاصل از این پژوهش با یافتههای عبدیورمزان و همکاران (1399)، ایستمن، گلداسمیت و فلین (1999)، چنگ، تریسی و اندرسون (2014)، اندرسون هیلدرث و هالند (2015) و لیائو، لی و یانگ[82] (2022) در یک راستاست.
یافتههای پژوهش همچنین بیانگر آن است که از بین مؤلفههای انگیزش، آنهایی که به بعد درونی انگیزش نزدیکتر بودند رابطه بیشتری با انگیزش صرفهجویی برق داشتند. از بین مؤلفههای انگیزش، انگیزش یکپارچه، انگیزش همانندسازی شده، انگیزش درونی و انگیزش درونفکنی شده به ترتیب بیشترین رابطه را با سازه اصلی انگیزش داشتند. بهعبارتدیگر انگیزش صرفهجویی برق در جامعه موردمطالعه بیشتر درونی است و جنبههای بیرونی و بیانگیزگی در مقایسه با ابعاد درونی، تبیین چندانی از سازه انگیزش فراهم نمیکنند. این یافتهها با یافتههای پلتایر و همکاران (1998)، دسی و رایان (1985، 2000، 2012، 2017)، وانگ و همکاران (2019)، کوماتسو و نیشیو (2015)، وانگ و همکاران (2019) و پیتز و میلیاوسکایا[83] (2021) همسو است. تمام مطالعات اشاره شده به نقش واسطهای انگیزش و نقش ابعاد درونی آن در انجام رفتارهای جامعهپسندانه اذعان کردهاند.
در مرور ادبیات مرتبط با رفتارهای جامعهپسندانه، مفهومی به نام نوعدوستی رقابتی[84] به چشم میخورد که به رقابت برای انجام رفتارهای جامعهپسندانه به منظور کسب جایگاه اجتماعی اشاره میکند. بهعنوانمثال میتوان به اقدام یک میلیون آمریکایی برای خرید اتومبیل تویوتا مدل پرایوس[85] که یک اتومبیل برقی-بنزینی است، اشاره کرد. تقریباً همگی خریداران دلیل خرید خودرو مذکور را معرفی کردن خودشان به عنوان دوستدار محیطزیست بیان کردهاند (چنگ، تریسی و اندرسون، 2014). طبق فرضیه نوعدوستی رقابتی، افراد از طریق رقابت در انجام رفتارهای جامعهپسندانه نظیر کمک به محیطزیست، در پی کسب جایگاه اجتماعی هستند (گریسکویسیوس، تایبور و وندن برگ[86]، 2010؛ چنگ، تریسی و اندرسون، 2014) و این رفتارها زمانی احتمال وقوع بیشتری دارند که توسط دیگران دیده شوند (گریسکویسیوس، تایبور و وندن برگ، 2010؛ بارکلی[87]، ۲۰۱۲). بر اساس فرضیه نوعدوستی رقابتی، به نظر میرسد که برای تسهیل در انجام رفتارهای جامعهپسندانه، اقدام به انتشار فهرستی شامل رتبهبندی شرکتها، افراد معروف یا شهروندان سبز و خیرخواه و عاملین رفتارهای جامعهپسندانه مؤثر باشد (هرمان، انگلمان و توماسلو[88]، 2019).
پاورز، بلکمن، لایون و ناراین[89]، (2011) نشان میدهند که اقداماتی نظیر انتشار فهرست فوربز[90] ۴۰۰ که شامل ثروتمندان آمریکایی بود باعث کاهش تمایل ثروتمندان به کمکهای خیرخواهانه و رفتارهای جامعهپسندانه شد. به نظر میرسد که دیدهشدن افراد در فهرست مذکور یا به عبارتی بهچشمآمدن باعث شده بود که دیگر تمایلی به انجام رفتارهای جامعهپسندانه برای دیدهشدن نداشته باشند. فهرستهای دیگر نظیر فهرست پاکترین شرکتهای هند نیز تأثیر فراوانی در برانگیختن سایر شرکتها برای کاهش داوطلبانه آلودگی داشته است. این مطلب نشان میدهد که افراد حقیقی و حقوقی میل به انجام اعمال جامعهپسندانه دارند که در نظر سایرین قابل توجه باشد تا از بودن در انتهای سلسلهمراتب جایگاه اجتماعی اجتناب کرده باشند (کفاشان، اسپارکس، گریسکوشس و بارکلی[91]، 2014). البته دمورایس، پینتو و کروز جسوس[92] (2021) در تقابل با مطالب فوق بیان کردهاند که نوعدوستی رقابتی و نیاز به جایگاه اجتماعی در انجام رفتارهای جامعهپسند موثر نیست.
همانطور که قبلا ذکر شد، نتایج این پژوهش نشان دادند که سازه انگیزش 38 درصد از رفتار صرفهجویی را تبیین میکند و ابعاد درونی انگیزش بیشترین ارتباط را با سازه اصلی به صورت مستقیم و با رفتار صرفهجویی به صورت غیرمستقیم دارند. به نظر میرسد که تأثیر کم انگیزش بیرونی در تبیین انگیزش صرفهجویی برق ناشی از پایین بودن قیمت برق در جامعه موردمطالعه باشد؛ زیرا باتوجهبه وضعیت بهای برق در جامعه مورد پژوهش، در زمان انجام این پژوهش، صرفهجویی تأثیر چندانی در سبد هزینههای انرژی افراد و خانوادهها ندارد.
نتایج این پژوهش میتواند به عنوان راهنمایی در تدوین سیاستها و مداخلاتی که هدف خود را رفتار مصرفکننده و افزایش صرفهجویی قرار میدهند، مورداستفاده قرار گیرد. مداخلاتی که دراینخصوص انجام میشود باید اهمیت نقش انگیزش و نیاز اجتماعی به مصرف را مدنظر قرار داده و سازوکاری بیندیشند که افراد صرفهجو در جامعه شناخته شوند و رفتارهایشان دیده شده و برایشان جایگاه اجتماعی شایسته در نظر گرفته شود تا هم خود آنان در رفتار صرفهجویی مداومت داشته باشند و هم سایرین برای ارتقای جایگاه اجتماعیشان از طریق رفتار صرفهجویی برق اقدام نمایند.
پژوهش حاضر در جامعه مصرفکنندگان برق ایران انجام گرفته است. توصیه میشود تعمیم نتایج آن به سایر جوامع با احتیاط صورت بگیرد. از محدودیتهای این پژوهش آن است که نمونهگیری به روش در دسترس انجام شده است و جمعآوری داده تماماً از طریق گوگل فرم انجام شده است؛ لذا فقط کسانی امکان شرکت در آن را داشتهاند که به اینترنت و بستر فضای مجازی دسترسی داشتهاند. همچنین این پژوهش در زمان همهگیری ویروس کرونا انجام گرفته است.
پیشنهاد میشود مدل مفهومی ارائه شده در این پژوهش توسط سایر پژوهشگران نیز آزموده شود و نتایج حاصله با هم مقایسه گردد. همچنین توصیه میشود سایر پژوهشگران یافتههای این پژوهش را به صورت آزمایشی نیز مورد آزمون قرار دهند و میزان اثربخشی هر یک از سازههای پیشبین و میانجی را در افزایش رفتار صرفهجویی برق تعیین نمایند.
[1] .Energy Information Agency
[2] .personal norm activation
[3]. Schwartz
[4]. values frame
[5]. planed behavior
[6] .Fishbein & Ajzen
[8] .Zhang, Wang & Zhou
[9] .Wittenberg, Blöbaum & Matthies
[10]. Zeiske, Venhoeven, Steg & van der Werff
[11].Arkorful
[12] .Komatsu & Nishio
[13]. Wang, Liang, Yang, Ma, Li, Wu & Feng
[14]. Han, Nieuwenhijsen, De Vries, Blokhuis & Schaefer
[15] .Brick, Bosshard & Whitmarsh
[16] .Cui et al
[17]. Boeve-de Pauw & Van Petegem
[18]. self-determined theory
[19] .Deci & Ryan
[20] .Pelletier, Tuson, Green-Demers, Noels & Beaton
[21]. intrinsic motivation
[22]. integrated
[23]. identified
[24]. introjected
[25]. externally regulated
[26]. amotivation
[27] .autonomous
[28] .competence
[29] .relationship
[30] .Ryan, Deci, Vansteenkiste & Soenens
[31] .Anderson, Hildreth & Howland
[32]. González-Jiménez
[33]. Social status
[34] .Maslow
[35] .Eastman, Goldsmith & Flynn
[36] .Consumerism
[37] .prosocial
[38] .Kim, Park, & Shrum
[39]. Klucarova & He
[40] .Dittmar
[41] .Cheng, Tracy & Anderson
[42]. Pinto, Herter, Rossi, Nique & Borges
[43]. Feng & Zhang
[44] .Van Zomeren, Postmes & Spears
[45]. Wolske, Stern & Dietz
[46] .Ziemianowicz & Kosinski
[47] .Gkargkavouzi, Halkos & Matsiori
[48] .value-belief-norm theory
[49]. Cheung, Chow, Fok, Yu & Chou
[50] .goal-directed behaviour (MGB)
[51] .pro-environmental
[52]. Shin, Im, Jung & Severt
[53] .Wang, Lin & Li
[54] .Ho & Wu
[55] .Arkorful
[56] .Li, Zhu & Fleiter
[57]. Carrus et al
[58] .Spence, Leygue, Bedwell & O'Malley
[59] .Soomro, Bharathy, Biloria & Prasad
[60] .Partial Least Squares (PLS)
[61] .Soper
[62]. anticipated effect size
[63]. desired statistical power level
[64] .Demographic and House Characteristics (DHC)
[65] .Saving Electricity Scale based on Social Status Upgrading (SESSSU)
[66] .Motivation Toward Saving Electricity Scale (MTSES)
[67] .Motivation Toward the Environment Scale (MTES)
[68] .Electricity Saving Behavior Scale (ESBS)
[69] .content validity index CVI
[70] .Waltz & Bausell
[71] .content validity ratio CVR
[72]. Lawshe
[73] .Average Variance Extracted (AVE)
[74] .Magner, Welker & Campbell
[75] .Gefen & Straub
[76]. composite reliability
[77] .Manuel, Francisco & Félix
[78] .Chin
[79] .Roldán & Sánchez-Franco
[80] .goodness of fit GOF
[81] .Wetzels, Odekerken-Schröder & Van Oppen
[82].Liao, Li & Yang
[83] .Peetz & Milyavskaya
[84] .competitive altruism
[85]. Prius
[86] .Griskevicius, Tybur & Van den Bergh
[87] .Barclay
[88] .Herrmann, Engelmann & Tomasello
[89] .Powers, Blackman, Lyon & Narain
[90] .List of members of the Forbes 400
[91] .Kafashan, Sparks, Griskevicius & Barclay
[92] .de Morais, Pinto & Cruz-Jesus
- احمدی، سیروس. نیکدل، فریبرز و صالحی، فریدخت. (1392). رابطه تعهد و صرفه جویی در مصرف برق در زنان شهر یاسوج. پژوهش های روانشناسی اجتماعی، 3(11)، 80-71.
- جانسون بوید، کاترین. (2013). روانشناسی مشتری. ترجمه مراد عبدیورمزان و فرشاد ژیان (1397). تهران: انتشارات شناسنامه.
- داوری، علی و رضازاده، آرش. (1393). مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزار PLS. تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی.
- روشندل اربطانی، طاهر و قیومی، زهرا. (1394). شناسایی مؤلفههای اقناعی تبلیغات تلویزیونی با هدف ترویج مصرف بهینه انرژی (برق) در کشور. پژوهشهای سیاستگذاری و برنامهریزی انرژی. 1 (1): 250-221.
- عبدیورمزان، مراد. فراهانی، محمد نقی. خانی پور، حمید و صفاری نیا، مجید. (1399). رابطه ارکان مدل فعالسازی هنجار و انگیزش نسبت به صرفهجویی با رفتار صرفهجویی برق در خانوادههای تهرانی. فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی، 11(4)، 69-91. doi: 10.22059/japr.2020.301645.643505
- عبدیورمزان، مراد. فراهانی، محمدنقی. خانی پور، حمید و صفاری نیا، مجید. (1400). ساخت و اعتباریابی مقدماتی " مقیاس صرفهجویی برق مبتنی بر ارتقای جایگاه اجتماعی". رویش روانشناسی. ۱۰ (۲):۱-۱۴.
- صفارینیا، مجید. علیپور، احمد و منصوری، محمدعلی. (1393). بررسی تاثیر کاربرد شیوههای تغییر نگرش و رفتار مصرف کنندگان انرژی الکتریکی شمال شهر تهران. پژوهش های روانشناسی اجتماعی، 4(16)، 16-1.
- لاهیجانیان، اکرم الملوک و عباسی، شیرین. (2016). آموزش مصرف بهینه انرژی در مدارس دوره ابتدایی.فصلنامه علوم و فنّاوری محیطزیست. 18، 531-515.
- محمدی، حسین و محمودی، مهدی. (2018). بررسی عوامل منتخب مؤثر بر مصرف انرژیهای فسیلی با تأکید بر مصرف برق. هفتمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت.
- هنرور، حسین. آقایاری هیر، توکل. علیزاده اقدم، محمد باقر و محمد پور، ابراهیم. (1400). رابطه فردگرایی با تأثیرات زیست محیطی مصرف در بین شهروندان ارومیهای. پژوهش های روانشناسی اجتماعی،11(41)، 59-78. doi: 10.22034/spr.2021.206113.1330
- هومن، حیدرعلی. (1384). مدلیابی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار لیزرل. تهران: انتشارات سمت.
- Anderson, C., Hildreth, J. A. D., & Howland, L. (2015). Is the desire for status a fundamental human motive? A review of the empirical literature. Psychological Bulletin, 141(3), 574.
- Arkorful, V. E. (2022). Unravelling electricity theft whistleblowing antecedents using the theory of planned behavior and norm activation model. Energy Policy, 160, 112680.
- Barclay, P. (2012). Harnessing the power of reputation: strengths and limits for promoting cooperative behaviours. Evolutionary Psychology, 10(5), 868-883.
- Boeve-de Pauw, J., & Van Petegem, P. (2017). Because my friends insist or because it makes sense? Adolescents’ Motivation towards the Environment. Sustainability, 9(5), 750.
- Brick, C., Bosshard, A., Whitmarsh,, (2021). Motivation and climate change: A review. Current Opinion in Psychology. 42, 82-88. https://doi.org/10.1016/j.copsyc.2021.04.001
- Britannica, T. Editors of Encyclopaedia (2021, June 19). Henry Murray. Encyclopedia Britannica. https://www.britannica.com/biography/Henry-Murray
- Carrus, G., Tiberio, L., Mastandrea, S., Chokrai, P., Fritsche, I., Kloeckner, C. A., ... & Panno, A. (2021). Psychological predictors of energy saving behavior: a meta-analytic approach. Frontiers in Psychology, 12, 648221.
- Cheng, J. T., Tracy, J. L., & Anderson, C. A. (2014). The psychology of social status. Springer New York.
- Chin, W. W. (2010). How to write up and report PLS analyses. In Handbook of partial least squares (pp. 655-690). Springer, Berlin, Heidelberg.
- Cheung, L. T., Chow, A. S., Fok, L., Yu, K. M., & Chou, K. L. (2017). The effect of self-determined motivation on household energy consumption behaviour in a metropolitan area in southern China. Energy Efficiency, 10(3), 549-561.
- Cui, L., Wang, Y., Chen, W., Wen, W., & Han, M. S. (2021). Predicting determinants of consumers' purchase motivation for electric vehicles: An application of Maslow's hierarchy of needs model. Energy Policy, 151, 112167.
- De Morais, L. H. L., Pinto, D. C., & Cruz-Jesus, F. (2021). Circular economy engagement: Altruism, status, and cultural orientation as drivers for sustainable consumption. Sustainable Production and Consumption, 27, 523-533.
- Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1985). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. New York, NY: Plenum.
- Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2012). Motivation, personality, and development within embedded social contexts: An overview of self-determination theory. The Oxford handbook of human motivation, 85-107.
- Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2000). The ‘‘what’’ and ‘‘why’’ of goal pursuits: human needs and the self-determination of behavior. Psychological Inquiry, 11, 227–268.
- Deci, E.L. & Ryan, R.M. (2017). The general causality orientations scale: Self-determination in personality: Journal of Research in Personality, 19, 109-134.
- De Groot, J. I., & Steg, L. (2009). Mean or green: which values can promote stable pro‐environmental behavior?. Conservation Letters, 2(2), 61-66.
- Dittmar, H. (2007). I shop therefore I am? Compulsive buying and identity seeking. In Consumer culture, identity and well-being (pp. 113-138). Psychology Press.
- Eastman, J. K., Goldsmith, R. E., & Flynn, L. R. (1999). Status consumption in consumer behavior: Scale development and validation. Journal of Marketing Theory and Practice, 7(3), 41-52.
- Feng, L., & Zhang, L. (2021). Prosocial tendencies and subjective well-being: The mediating role of basic psychological needs satisfaction. Social Behavior and Personality: an international journal, 49(5), 1-10.
- Fornell C, Larcker DF. (1981). Evaluating structural equations models with unobservable variables and measurement error. J Marketing Res. 18(1):39-50.
- Gefen, D., & Straub, D. (2005). A practical guide to factorial validity using PLS-Graph: Tutorial and annotated example. Communications of the Association for Information systems, 16(1), 5.
- Gkargkavouzi, A., Halkos, G., & Matsiori, S. (2019). Environmental behavior in a private-sphere context: Integrating theories of planned behavior and value belief norm, self-identity and habit. Resources, Conservation and Recycling, 148, 145-156.
- González-Jiménez, V., (2022). Social status and motivated beliefs. Journal of Public Economics. 211, https://doi.org/10.1016/j.jpubeco.2022.104662.
- Griskevicius, V., Tybur, J. M., & Van den Bergh, B. (2010). Going green to be seen: status, reputation, and conspicuous conservation. Journal of Personality and Social Psychology, 98, 392-404.
- Han, Q., Nieuwenhijsen, I., De Vries, B., Blokhuis, E., & Schaefer, W. (2013). Intervention strategy to stimulate energy-saving behavior of local residents. Energy Policy, 52, 706-715.
- Herrmann, E., Engelmann, J. M., & Tomasello, M. (2019). Children engage in competitive altruism. Journal of Experimental Child Psychology, 179, 176-189.
- Ho, C. W., & Wu, C. C. (2021). Exploring Intention toward using an electric scooter: Integrating the technology readiness and acceptance into norm activation model (TRA-NAM). Energies, 14(21), 6895.
- Kafashan, S., Sparks, A., Griskevicius, V., & Barclay, P. (2014). Prosocial behavior and social status. In The psychology of social status (pp. 139-158). Springer, New York, NY.
- Kim, S., Park, K., & Shrum, L. J. (2022). Addressing the Cause-Related Marketing Paradox for Luxury Brands to Increase Prosocial Behavior and Well-Being. Journal of Macromarketing, 02761467221127878.
- Komatsu, H., & Nishio, K. I. (2015). An experimental study on motivational change for electricity conservation by normative messages. Applied energy, 158, 35-43.
- Li, C., Zhu, L., & Fleiter, T. (2014). Energy Efficiency Potentials in the Chlor-Alkali Sector—A Case Study of Shandong Province in China. Energy & Environment, 25(3-4), 661-686.
- Liao, B., Li, L., & Yang, Z. (2022). Perceived social green preference: the motivation mechanism of inducing green behaviour. Current Psychology, 41(1), 1-17.
- Magner, N., Welker, R. B. & Campbell, T. L. (1996). Testing a model of cognitive budgetary participation -processes in a latent variable structural equations framework. Accounting and Business Research, 27(1), 41-50.
- Manuel, J., Francisco, J., & Félix, A. (2009). Exploring the impact of individualism and uncertainty avoidance in Web-based electronic learning: An empirical analysis in European higher education. Comput Educ. 52:588–98.
- Maslow, A. H. (1943). A theory of human motivation. Psychological Review, 50, 370–396.
- Peetz, J., & Milyavskaya, M. (2021). A self-determination theory approach to predicting daily prosocial behavior. Motivation and Emotion, 45(5), 617-630.
- Pelletier, L. G., Tuson, K. M., Green-Demers, I., Noels, K., & Beaton, A. M. (1998). Why are you doing things for the environment? The motivation toward the environment scale (MTES). Journal of Applied Social Psychology, 28, 437–468.
- Pinto, D. C., Herter, M. M., Rossi, P., Nique, W. M., & Borges, A. (2019). Recycling cooperation and buying status: Effects of pure and competitive altruism on sustainable behaviors. European Journal of Marketing.
- Powers, N., Blackman, A., Lyon, T. P., & Narain, U. (2011). Does disclosure reduce pollution? Evidence from India’s green rating project. Environmental and Resource Economics, 50(1), 131-155. Price, M. E. (2003). Pro-community altruism and social status in a shuar village. Human Nature, 14, 191-208.
- Roldán, J. L., & Sánchez-Franco, M. J. (2012). Variance-based structural equation modeling: Guidelines for using partial least squares in information systems research. In Research methodologies, innovations and philosophies in software systems engineering and information systems (pp. 193-221). IGI Global.
- Ryan, R. M., Deci, E. L., Vansteenkiste, M., & Soenens, B. (2021). Building a science of motivated persons: Self-determination theory’s empirical approach to human experience and the regulation of behavior. Motivation Science, 7(2), 97.
- Shin, Y. H., Im, J., Jung, S. E., & Severt, K. (2018). The theory of planned behavior and the norm activation model approach to consumer behavior regarding organic menus. International Journal of Hospitality Management, 69, 21–29.
- Soomro, A. M., Bharathy, G., Biloria, N., & Prasad, M. (2021). A review on motivational nudges for enhancing building energy conservation behavior. Journal of Smart Environments and Green Computing.
- Soper, D.S. (2021). A-priori Sample Size Calculator for Structural Equation Models [Software]. Available from https://www.danielsoper.com/statcalc
- Spence, A., Leygue, C., Bedwell, B., & O'Malley, C. (2014). Engaging with energy reduction: does a climate change frame have the potential for achieving broader sustainable behaviour?. Journal of Environmental Psychology, 38, 17-28.
- Van Zomeren, M., Postmes, T., & Spears, R. (2012). On conviction's collective consequences: Integrating moral conviction with the social identity model of collective action. British Journal of Social Psychology, 51(1), 52-71.
- Waltz, C. F., & Bausell, R. B. (1981). Nursing research: Design, statistics, and computer analysis. FA Davis Co.
- Wang, S., Lin, S., & Li, J. (2018). Exploring the effects of non-cognitive and emotional factors on household electricity saving behavior. Energy policy, 115, 171-180.
- Wang, Y., Liang, J., Yang, J., Ma, X., Li, X., Wu, J., ... & Feng, Y. (2019). Analysis of the environmental behavior of farmers for non-point source pollution control and management: An integration of the theory of planned behavior and the protection motivation theory. Journal of environmental management, 237, 15-23.
- Wetzels, M., Odekerken-Schröder, G., & Van Oppen, C. (2009). Using PLS path modeling for assessing hierarchical construct models: Guidelines and empirical illustration. MIS quarterly, 177-195.
- Wittenberg, I., Blöbaum, A., & Matthies, E. (2018). Environmental motivations for energy use in PV households: Proposal of a modified norm activation model for the specific context of PV households. Journal of Environmental Psychology, 55, 110-120.
- Wolske, K. S., Stern, P. C., & Dietz, T. (2017). Explaining interest in adopting residential solar photovoltaic systems in the United States: Toward an integration of behavioral theories. Energy research & social science, 25, 134-151.
- Zeiske, N., Venhoeven, L., Steg, L., & van der Werff, E. (2021). The normative route to a sustainable future: Examining children’s environmental values, identity and personal norms to conserve energy. Environment and Behavior, 53(10), 1118-1139.
- Zhang, Y., Wang, Z., & Zhou, G. (2013). Antecedents of employee electricity saving behavior in organizations: An empirical study based on norm activation model. Energy Policy, 62, 1120-1127.
- Ziemianowicz, D. S., & Kosinski, J. (2022). New opportunities in integrative structural modeling. Current Opinion in Structural Biology. 77. https://doi.org/10.1016/j.sbi.2022.102488.