روانشناسی اجتماعی
شهرام واحدی؛ زهرا کاظم وند اصل؛ سمیرا چناری
چکیده
مقدمه: با طولانیتر شدن دوره جوانی، بسیاری از دانشجویان با چالشهای زیادی در فرآیند هویتیابی درگیرند که جنبههای مختلف رضایت از زندگی آنها را تحت تأثیر قرار میدهد. این پژوهش با این هدف انجام شد که به تحلیل نیمرخ نهفته ابعاد هویتی دانشجویان کارشناسی و ارتباط آن با رضایت از زندگی آنها بپردازد.
روش: روش مطالعه حاضر توصیفی- ...
بیشتر
مقدمه: با طولانیتر شدن دوره جوانی، بسیاری از دانشجویان با چالشهای زیادی در فرآیند هویتیابی درگیرند که جنبههای مختلف رضایت از زندگی آنها را تحت تأثیر قرار میدهد. این پژوهش با این هدف انجام شد که به تحلیل نیمرخ نهفته ابعاد هویتی دانشجویان کارشناسی و ارتباط آن با رضایت از زندگی آنها بپردازد.
روش: روش مطالعه حاضر توصیفی- همبستگی از نوع تحلیل طبقات نهفته با استفاده از نرمافزار MPLUS بود. MPLUS یک برنامه مدلسازی متغیرهای نهفته است که متغیرهای پیوسته یا مقولهای را به زیرگروههای محدودی کاهش میدهد. همچنین برای مقایسه رضایت از زندگی دانشجویان در بین خوشههای نهفته از روش تحلیل واریانس تک متغیره استفاده شد. جامعه آماری پژوهش، کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه تبریز بودند که 375 نفر از آنها با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب گردیدند. دادهها با استفاده از پرسشنامههای هویت اجتماعی صفاری نیا و روشن (1390)، هویت مذهبی بل (2009)، هویت اخلاقی آکینو و رید (2002) و رضایت از زندگی داینر و همکاران (1985) جمعآوری شد.
یافتهها: نتایج تحلیل طبقات نهفته منجر به شناسایی 6 نیمرخ هویتی شد و نتایج تحلیل واریانس نشان داد که رضایت از زندگی دانشجویان با توجه به خوشهبندی ابعاد هویتی آنان متفاوت است (01/0>P)، بهنحویکه خوشه هویت کامل، بیشترین و خوشه هویت آشفته، کمترین میزان رضایت از زندگی را دارا بودند.
نتیجهگیری: نتایج پژوهش با استفاده از رویکرد فردمحوری، دیدگاه جدیدی را برای درک ابعاد هویتی دانشجویان ارائه میدهد که برای پیشبینی رضایت از زندگی و ارائه مداخلات متناسب با هر بعد هویتی میتوان از آن بهره جست.