نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه روانشناسی، واحد اسلام آباد غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلام آباد غرب، ایران
2 استادیار، گروه روانشناسی، واحد اسلام آباد غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلام آباد غرب، ایران
چکیده
مقدمه: این مطالعه با هدف پیشبینی شایستگی اجتماعی و بهزیستی ذهنی بر اساس سرمایه های روانشناختی با نقش واسطهای رضایت از زندگی در دختران و زنان جوان سرپل ذهاب انجام شد.
روش: جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی دختران و زنان 35-18 سال شهرستان سرپل ذهاب در سال 1401 بود که شامل 7000 نفر بودند و 364 نفر از آنها بر اساس فرمول کوکران انتخاب شدند و مورد مطالعه قرار گرفتند. در این مطالعه، از پرسشنامه های شایستگی اجتماعی پرندین (۱۳۸۵)، بهزیستی ذهنی کییز و ماگیارمو (2003)، سرمایه های روانشناختی لوتانز (2007) و رضایت از زندگی داینر و همکاران (1985) استفاده شد.
یافتهها: نتایج همبستگی معن یدار و مثبتی بین تمام متغیرها نشان داد (p<0.05). نتایج نشان داد که سرمایههای روانشناختی بصورت مستقیم 10/43 درصد (0001/0p= ،431/0= β) و از طریق غیر مستقیم 50/26 درصد (0001/0p=، 265/0= β) از واریانس شایستگی اجتماعی را تبیین کرد. نتایج همچنین نشان داد که سرمایههای روانشناختی بصورت مستقیم 70/79 درصد (0001/0 p= ،797/0= β)، و از طریق غیر مستقیم 00/16 درصد (0001/0 p= ،160/0= β)، از واریانس بهزیستی ذهنی را تبیین کرد. همچنین سرمایههای روانشناختی، 30 درصد از واریانس رضایت از زندگی (0001/0 p= ،300/0= β)، و رضایت از زندگی 50/85 درصد (0001/0 p= ،855/0= β)، و شایستگی اجتماعی 40/53 درصد (0001/0 p= ،534/0= β) از واریانس بهزیستی ذهنی را تبیین کردند.
نتیجهگیری: در مجموع سرمایه های روانشناختی مستقیما و از طریق رضایت از زندگی، واریانس شایستگی اجتماعی و بهزیستی ذهنی را در افراد مورد مطالعه تبیین کردند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The structural model of social competence and subjective well-being based on psychological capitals with mediating role of life satisfaction in Sarpolezahab youth women and girls
نویسندگان [English]
- Maryam Babakhani 1
- Shima parandin 2
1 Department of Psychology, Eslamabad-e Gharb, Islamic Azad University, Eslamabad-e Gharb-Iran
2 Assistant Professor, Department of Psychology, Eslamabad-e Gharb, Islamic Azad University, Eslamabad-e Gharb-Iran
چکیده [English]
Introduction: This study was conducted to predict social competence and subjective well-being based on psychological capitals with mediating role of life satisfaction in Sarpolezahab youth female.
Method: The statistical population of the present study included all girls and women aged 18-35 years in Sarpol-e Zahab city in 1401 that included 7000 people and 364 of them were selected based on Cochran's formula. In this study, the questionnaires of social competence of Parandin (2006), Keyes and Magyarmo's subjective well-being (2003), Luthans' psychological capital (2007) and life satisfaction with Diener et al. (1985) were used.
Results: The results showed a significant and positive correlation between all variables (p <0.05). The results showed that psychological capitals directly explained 43.10% (p=0.0001, β=0.431) and indirect 26.50% (p=0.0001, β=0.265) of social competency variance. The results also showed that psychological assets directly explained 79.70% (p=0.0001, β=0.797), and indirect 16.00% (p=0.0001, β = 0.160), of subjective well-being variance. Psychological capitals also explained 30% of life satisfaction (p=0.0001, β = 0.300), life satisfaction (p=0.501, β = 0.855), and social competence (p=0.0001, β = 0.534) of variance of subjective well-being.
Conclusion: In conclusions, psychological capitals directly explained the variance of social competence and subjective well-being in young girls of Sarpol-e Zahabi through life satisfaction.
کلیدواژهها [English]
- Social competence
- Subjective well-being
- Psychological capitals
- Life satisfaction
- Youth female
مقدمه
در برخی از فرهنگها، دختران و زنان جوان کم اهمیت تلقی شده و مطالعاتی که روی این افراد صورت میگیرد، بسیار کم است. نحوه پذیرش و ایفای نقش آنان در جامعه از موضوعات بسیار مهم میباشد. دختران و زنان جوان بخش بزرگی از جمعیت کشور ما را تشکیل میدهند و در واقع سرمایههای اجتماعی هستند که باید تعاملات اجتماعی مناسب با جامعه داشته باشند و از دیدگاه بهزیستی ذهنی و متغیرهای روانشناختی وضعیت مناسبی را داشته باشند (مختاریان، 2019). از جمله متغیرهای بسیار مهم برای دختران و زنان جوان، شایستگیهای اجتماعی است.
تعاملات اجتماعی بخش لاینفکی از زندگی هر دختر جوانی را تشکیل میدهند. مهارتها و تواناییها تا حدود زیادی این تعاملات را در وضعیت رضایت بخشی مدیریت میکند که شایستگی اجتماعی نامیده میشود و در زمینههای روانشناسی بالینی و روانشناسی رشد کاربرد دارد (هابر، پلوتنر و اشمیز[1]، 2019). در واقع، شایستگی اجتماعی، توانایی یک فرد برای بهینه کردن رفتار اجتماعی است و به مقدار زیادی بستگی به اطلاعات اجتماعی موجود دارد (تابورسکی[2]، 2021). بر اساس تعریف دیگر، شایستگی اجتماعی توانایی عملکرد انسان در اجرای استقلال شخـصی و مسئولیتپذیری اجتماعی است. به عبارت دیگـر، شایـستگی اجتمـاعی توانـایی مراقبـت از خـود، یاری رسـاندن و مراقبـت از دیگـران اسـت (هابر و همکاران، 2019). مزایا و منافع شایستگی اجتماعی میتواند شامل حل کردن تعارضات موجود و صرفهجویی در زمان و هزینه باشد (کامرلینک، تورنر، فارنیش و آروت[3] 2019). شایستگی اجتماعی با افزایش شمار برخوردها و تعاملات روزانهی افراد، میتواند افزایش یابد (تابورسکی، 2021). در زنان، شایستگی اجتماعی به جذب گروهها برای انجام یک تکلیف کمک میکند و به تحمل اجتماعی کمک مینماید (شوینفورت و تابورسکی[4]، 2018). همچنین شایستگی اجتماعی به زنان کمک میکند تا مهارتها و تواناییهای خود را رشد و توسعه دهند و در زمینهی کاری و اجتماعی موفقتر عمل نمایند (جیانگ، زیمرمن و گو[5]، 2012).
متغیر شایستگی اجتماعی با بهزیستی ذهنی، ارتباط نزدیک و معنیداری دارد و میتوانند اثرات هم افزایی در بهبود عملکرد شخصی و اجتماعی افراد داشته باشند (فریتز[6]، 2020). بهزیستی ذهنی یک حوزهی قابل رشد از روانشناسی است که بر این حوزه تأکید دارد که بر چگونگی ارزیابی زندگی افراد تأکید دارد و بر سه بخش عمده تقسیم میشود که شامل رضایت از زندگی، وجود عوامل مثبت و عدم وجود عوامل منفی تأکید دارد (دینر[7]، 2021). در واقع بهزیستی ذهنی یکی از ویژگیهایی است که افراد سالم باید داشته باشند. در واقع بهزیستی ذهنی، داشتن احساس مثبت و احساس رضایتمندی عمومی از زندگی است که شامل حوزههای مختلف خانواده، شغل و غیره است (مختاریان، 2019). دو مفهوم، بهزیستی ذهنی و شایستگی اجتماعی برای داشتن یک زندگی خوب مناسب هستند ولی این دو نیز متأثر از عوامل و فاکتورهای روانشناختی و غیر روانشناختی هستند. از جمله فاکتورهای روانشناختی که میتواند بر این دو تأثیر داشته باشد، سرمایههای روانشناختی است. مطالعات ارتباط معنیداری بین سرمایههای روانشناختی با شایستگی (رهپیش، 1401)، همچنین بین شایستگی اجتماعی-هیجانی با سرمایه های روان شناختی (شکری و عثمانی، 1397) و سرمایههای روانشناختی با بهزیستی روانشناختی (وحیدی و جعفری هرندی، 1396) را گزارش کردند.
سرمایههای روانشناختی یک متغیر غیرملموس است که در ترکیب با دیگر سرمایههای معنوی مورد بررسی قرار میگیرد (وانگ[8] و همکاران، 2019). سرمایه روانشناختی از نظر مفهومی، حالتی مثبت از روانشناختی فردی در زمینه رشد و تحول است که حداقل چهار مشخصه قابل شناسایی دارد: خودکارآمدی (اطمینان داشتن به توانایی خود و تلاش ضروری و لازم به منظور کسب موفقیت در تکالیف چالشانگیز)، امیدواری (پایمردی و پشتکار در جهت نیل به اهداف و تغییر مسیر برای دستیابی به موفقیت در صورت نیاز)، خوشبینی (اسناد مثبت نسبت به موفقیت در حال و آینده) و تابآوری که مفهوم انعطافپذیر بودن برای دستیابی به موفقیت و اهداف را در زمان روبهرو شدن با دشواری و مشکلات در بردارد (استارتمن و یوسف-مورگان[9]، 2019). مطالعات ارتباط مثبتی بین سرمایههای روانشناختی با بهزیستی ذهنی (باع[10]، 2019) و شایستگی اجتماعی (شکری و عثمانی، 2019) را گزارش کردهاند. با این حال، سرمایههای روانشناختی ممکن است برای تأثیر بر شایستگی اجتماعی و بهزیستی ذهنی، نیازمند فاکتور کمک کننده و همراستایی باشند که در این زمینه کمک نماید. رضایت از زندگی از جمله فاکتورهایی است که میتواند در این زمینه تأثیر داشته باشد. در این زمینه، موسوی، نصیریپور و دبیری (1399) گزارش کردند که سرمایههای روانشناختی؛ امید، خودکارآمدی و تاب آوری هم به ترتیب نقش معنی داری در پیش بینی رضایت از زندگی داشتند و در مجموع 36 درصد از تغییرات رضایت از زندگی را تبیین کردند. همچنین موناکو[11] و همکاران (2021) ارتباط معنیدار بین شایستگی هیجانی، رضایت بخشی و بهزیستی معنوی را گزارش کردند. بنابراین متغیر رضایت از زندگی در این بین ممکن است بعنوان یک میانجی عمل نماید.
رضایت از زندگی یک شاخص شناختی از بهزیستی ذهنی است و در واقع ارزیابی کلی یک شخص از زندگیاش میباشد و در صورت مثبت بودن رضایت از زندگی به شادمانی و بهزیستی کمک مینماید (چن، کای، هی و فان[12]، 2020). در واقع، رضایت از زندگی، یک پیشگوی مناسب برای سلامت فیزیکی و روانی و روابط اجتماعی و بهبود عملکرد است (میلر، زیونسکا و کامکار،[13] 2019). محققین ارتباط معنیداری بین سرمایههای روانشناختی و بهزیستی ذهنی (برقی ایرانی و همکاران، 1396)، سرمایه روانشناختی با سرمایه اجتماعی (بهادری خسروشاهی، 1390)، سرمایههای روانشناختی و رضایت از زندگی (جعفری و حسامپور، 1396)، شایستگی اجتماعی و سرمایههای روانشتاختی (1397)، رضایت از زندگی و سرمایههای روانشاختی (موسوی و همکاران، 1399)، سرمایه روانشاختی و رضایت از زندگی (نصرتی و همکاران، 1397) و بهزیستی روانشاختی و سرمایههای رواشناختی (یعقوبی و همکاران، 1398) را گزارش کردهاند. با اینحال مطالعات تاکنون به بررسی تأثیرسرمایههای روانشناختی بر شایستگی اجتماعی و بهزیستی ذهنی با نقش میانجی رضایت از زندگی نپرداختهاند. با توجه به اهمیت و لزوم شایستگی اجتماعی در بهبود مهارتهای کاری و اجتماعی زنان و همچنین بهزیستی ذهنی برای داشتن یک احساس خوب و رضایت از زندگی و ارتباط احتمالی این متغیرها با سرمایههای روانشناختی و نقش احتمالی میانجیگر رضایت از زندگی برای تأثیر سرمایههای روانشناختی بر بهزیستی ذهنی و شایستگی اجتماعی از طریق رضایت از زندگی، این مطالعه با این هدف انجام شد تا بررسی کند آیا سرمایههای روانشناختی با نقش واسطهای رضایت از زندگی بر شایستگی اجتماعی و بهزیستی ذهنی دختران و زنان جوان سرپل ذهابی تأثیر دارد؟
روش
پژوهش حاضر به لحاظ هدف از نوع کاربردی است و از لحاظ روش از نوع همبستگی ومدلیابی معادلات ساختاری است. این تحقیق در سال 1401 انجام شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی دختران و زنان 35-18 سال شهرستان سرپل ذهاب در سال 1401 بود. بر اساس آمار به دست آمده از فرمانداری سرپل ذهاب، تعداد حدود 7 هزار نفر بودند. برای تعیین حجم نمونه از روش کوکران استفاده شد و بر اساس روش، تعداد نمونه، 364 نفر بودند که بصورت تصادفی انتخاب شدند و موردمطالعه قرار گرفتند. پرسشنامهها بصورت آنلاین بین افراد توزیع شدند و به آنها اطمینان داده شد که اطلاعات محرمانه باقی میماند. ابتدا دادهها برای نرمال بودن توسط آزمون کولموگروف-اسمیرنوف نرمافزار SPSS بررسی شد، چون دادهها نرمال بودند، برای بررسی ارتباط بین متغیرها از همبستگی پیرسون استفاده شد و برای بررسی فرضیه اصلی و نقش میانجی از نرمافزار AMOS استفاده شد. جهت برازش مدل از مدلسازی محاسبات ساختاری با استفاده از روش بیشینه برآورد و بوت استرپینگ استفاده شده است.
ابزارهای پژوهش
الف) پرسشنامهی شایستگی اجتماعی پرندین: برای بررسی شایستگی اجتماعی از پرسشنامهی شایستگی اجتماعی توسط پرندین (۱۳۸۵) بر اساس مدل چهار بعدی فلنر (۱۹۹۰) استفاده شد. پرسشنامه شایستگی اجتماعی شامل چهار بعد مهارت رفتاری، مهارت شناختی، مهارتهای هیجانی و آمایه های انگیزشی است. این پرسشنامه دارای 47 سؤال است که بصورت طیف لیکرت 7 گزینهای از کاملاً مخالفم (1) تا کاملاً موافقم (7) میباشد و آزمودنی باید گزینهای را انتخاب کند که بیشتر بیانگر احساسات و نظرات او باشد. پایین ترین نمره 47 و بالاترین نمره 329 است. در صورتی که نمرات پرسشنامه بین 47 تا 94، 94 تا 188 و بالای 188 باشد، میزان شایستگی اجتماعی بترتیب ضعیف، متوسط و بسیار خوب است. در پژهش پیری و همکاران (1390) روایی محتوایی و صوری و ملاکی این پرسشنامه مناسب ارزیابی شده است. ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شده در پژوهش پیری و اسدیان (1390) برای این پرسشنامه بالای 7/0 برآورد شد.
ب) پرسشنامه بهزیستی ذهنی، از پرسشنامه کییز و ماگیارمو: برای بررسی بهزیستی ذهنی، از پرسشنامه کییز و ماگیارمو (2003) استفاده شد. مقیاس بهزیستی ذهنی توسط کییز و ماگیارمو (2003) برای سنجش بهزیستی هیجانی، روانشناختی و اجتماعی بکار میرود که از 45 سؤال تشکیل شده است. 12 سؤال اول مربوط به بهزیستی هیجانی میباشد، 18 سؤال بعدی مربوط به بهزیستی روانشناختی میباشد و در نهایت 15 سؤال بعدی مربوط به بهزیستی اجتماعی میباشد. این پرسشنامه بر اساس طیف لیکرت 7 گزینهای از کاملاً مخالفم (1) تا کاملاً موافقم (7) میباشد. پایینترین نمره 45 و بالاترین نمره 300 میباشد. این محققین اعتبار درونی زیر مقیاس بهزیستی هیجانی در بخش هیجان مثبت 91/0 و بخش هیجان منفی 78/0 را گزارش کردند. زیر مقیاسهای بهزیستی روانشناختی و اجتماعی دارای اعتبار درونی متوسط از 4/0 تا 7/0 و اعتبار مجموع هر دو این مقیاسها 8/0 و بالاتر بود (کی یز و ماگیارمو، 2003). در مطالعه کی یز و ماگیارمو (2003) برای بررسی روایی این مقیاس از روایی عاملی استفاده شد و در سطح قابل قبولی بودند. این محققین پایایی را به روش آلفای کرونباخ بزرگتر از 70/0 گزارش کردند. در مطالعات داخلی، پایایی مقیاس بهزیستی ذهنی و زیر مقیاسهای بهزیستی هیجانی، بهزیستی روانشناختی و بهزیستی اجتماعی به ترتیب 75/0، 76/0، 64/0 و 76/0 توسط روش آلفای کرونباخ گزارش شده است (گلستانی بخت، 1386). روایی این پرسشنامه با استفاده از روش تحلیل عامل تأییدی نیز بصورت قابل قبول گزارش شده است است (گلستانی بخت، 1386).
ج) پرسشنامه رضایت از زندگی داینر و همکاران: برای بررسی رضایت از زندگی، از پرسشنامه داینر و همکاران (1985) استفاده شد. نمرهگذاری مقیاس رضایت از زندگی (SWLS) بر اساس طیف لیکرت 7 گزینهای از کاملاً مخالفم (1) تا کاملاً موافقم (7) میباشد و دارای 5 سؤال است. امتیاز کلی این مقیاس با جمع پاسخها محاسبه شده و کمترین و بیشترین امتیاز بترتیب 5 و 35 است. امتیاز بالاتر شاخص سطوح رضایتمندی بیشتر از زندگی است. این محققین همسانی درونی نسبتاً بالایی (87/0) را گزارش نمودند و ضریب همبستگی آزمون مجدد با فاصله زمانی دو ماه نیز 82/0 به دست آمده است. پایایی پرسشنامه نیز با روش آلفای کرونباخ 81/0 گزارش شد. در مطالعات داخلی نیز، بیانی، کوچکی، عاشور و گودرزی (1386) در بررسی اعتبار و روایی مقیاس رضایت از زندگی (SWLS) اعتبار مقیاس رضایت از زندگی را با استفاده از روش آلفای کرونباخ 83/0 و با روش باز آزمایی 69/0 به دست آمد. این محققین روایی محتوایی، صوری و ملاکی این پرسشنامه را مناسب ارزیابی کردند.
د) پرسشنامه سرمایههای روانشناختی لوتانز: برای بررسی سرمایههای روانشناختی، از پرسشنامه لوتانز (2007) استفاده شد. این پرسشنامه دارای ۲۴ سؤال میباشد و بر اساس طیف شش گزینهای لیکرت با سؤالاتی مانند (با اعتماد یک مسئله طولانی را بررسی میکنم تا یک راهحل بیابم.) به سنجش سرمایه روانشناختی میپردازد. حداقل امتیاز ممکن 24 و حداکثر 144 است. نمره بین 24 تا 40: میزان سرمایه روانشناختی در حد پایینی میباشد. نمره بین 40 تا 80: میزان سرمایه روانشناختی در حد متوسطی میباشد. نمره بالاتر از 80: میزان سرمایه روانشناختی در حد بالایی میباشد. این محققین روایی پرسشنامه را با استفاده از روش تحلیل عامل تأییدی برای تمامی گویهها بزرگتر از 50/0 گزارش کردند و پایایی آنرا با روش آلفای کرونباخ 75/0 گزارش کردند. در مطالعات داخلی نیز، بهادری خسروشاهی (1390) روایی صوری و محتوایی آن را مطلوب و پایایی آن را به روش آلفای کرونباخ 84/0 گزارش کردند.
نتایج
میانگین سنی افراد مورد مطالعه 01/29 سال با انحراف معیار 68/5 سال بود. بر اساس نتایج بدست آمده جوانترین و مسن ترین افراد مورد مطالعه بترتیب 18 و 35 سال سن داشتند. بر اساس نتایج این مطالعه 183 نفر دانشجو (27/50 درصد)، 102 نفر خانه دار (02/28)، 45 نفر بیکار (36/12 درصد) و 34 نفر (34/9 درصد) نیز شاغل بودند. بنابراین بیشتر افراد دانشجو بودند. همچنین 108 نفر تحصیلات دیپلم (67/29 درصد)، 151 نفر دانشجوی کارشناسی و کارشناسی (48/41 درصد) و 105 نفر (84/28 درصد) نیز تحصیلات ارشد و بالاتر را داشتند. بنابراین بیشتر افراد مورد مطالعه یا دانشجوی کارشناسی بودند و یا تحصیلات کارشناسی داشتند.
پیش از بررسی آمار استنباطی لازم است که دادهها برای وضعیت نرمالیته مورد بررسی قرار بگیرند تا مشخص شود که از چه روش آماری برای آنالیز دادهها استفاده شود. جدول 1- نتایج را برای وضعیت نرمالیته برای متغیرهای مختلف نشان میدهد. همانگونه که نتایج نشان میدهد، ارزش معنیداری بزرگتر از 05/0 است و دادهها از توزیع نرمال برخوردار هستند.
جدول 1. وضعیت آمارههای توصیفی و نرمالیته دادههای مورد بررسی
|
|
نرمالیته |
|
|
توصیفی |
|
|
متغیرها |
آمارهی نرمالیته |
P-value |
نتیجه |
میانگین |
انحراف معیار |
کمینه |
بیشینه |
مهارت رفتاری |
092/0 |
685/0 |
نرمال |
07/36 |
96/15 |
00/18 |
00/76 |
مهارت شناختی |
128/0 |
080/0 |
نرمال |
59/35 |
90/15 |
00/18 |
00/76 |
مهارتهای هیجانی |
129/0 |
132/0 |
نرمال |
31/37 |
89/15 |
00/18 |
00/76 |
آمایه های انگیزشی |
107/0 |
795/0 |
نرمال |
95/32 |
62/14 |
00/16 |
00/69 |
بهزیستی هیجانی |
233/0 |
051/0 |
نرمال |
93/141 |
86/52 |
00/74 |
00/297 |
بهزیستی روانشناختی |
147/0 |
301/0 |
نرمال |
34/35 |
44/13 |
00/18 |
00/60 |
بهزیستی اجتماعی |
162/0 |
27/0 |
نرمال |
98/42 |
95/16 |
00/27 |
00/88 |
رضایت از زندگی |
106/0 |
267/0 |
نرمال |
95/41 |
16/17 |
00/21 |
00/75 |
امیدواری |
128/0 |
728/0 |
نرمال |
18/120 |
95/37 |
00/69 |
00/223 |
تابآوری |
102/0 |
953/0 |
نرمال |
31/15 |
00/7 |
00/7 |
00/32 |
خوشبینی |
097/0 |
898/0 |
نرمال |
87/16 |
99/6 |
00/8 |
00/30 |
خودکارآمدی |
121/0 |
316/0 |
نرمال |
32/15 |
33/7 |
00/6 |
00/30 |
نتایج این مطالعه نشان میدهد که میزان شایستگی اجتماعی در افراد مورد مطالعه حدود 00/142 است که بر اساس امتیاز بندی برای این متغیر، میزان شایستگی اجتماعی در افراد مورد مطالعه مقدار متوسطی میباشد. با توجه به اینکه پایین ترین مقدار 00/74 و بالاترین مقدار 00/297 است، دختران سرپل ذهابی مورد مطالعه مورد مطالعه مقادیری از کم تا زیاد را برای شایستگی اجتماعی دارا بودند ولی دارای مقادیر متوسطی از شایستگی اجتماعی بودند. نتایج برای بهزیستی هیجانی حدود 35 بود که با توجه به امتیاز بندی مقدار آن متوسط بود. نتایج برای بهزیستی روانشناختی حدود 43 بود که نشان میدهد مقادیر برای آن نیز متوسط است و برای بهزیستی اجتماعی 42 بود که برای این متغیر نیز متوسط است. مقادیر رضایت از زندگی نیز نشان میدهد که 31/15 است که نشان میدهد رضایت از زندگی در افراد مورد مطالعه نیز متوسط است. نتایج برای سرمایههای روانشناختی نیز نشان میدهد که مقدار این متغیر در افراد مورد مطالعه حدود 00/65 است که نشان میدهد مقدار سرمایههای روانشناختی در این افراد زیاد است. با توجه به کمینه و بیشینه این متغیر، باید گفت که مقدار سرمایههای روانشناختی بین کم تا زیاد متغیر است. جدول 2- همبستگی بین متغیرها را نشان میدهد. بر اساس یافتههای این مطالعه بین تمام متغیرهای مورد نظر همبستگی مثبت و معنیداری وجود داشت (P=0.001).
جدول 2. همبستگی بین متغیرها
متغیرها |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
مهارت رفتاری (1) |
|
475/0 |
654/0 |
908/0 |
892/0 |
470/0 |
554/0 |
328/0 |
563/0 |
974/0 |
325/0 |
341/0 |
339/0 |
320/0 |
338/0 |
مهارت شناختی (2) |
|
|
564/0 |
535/0 |
765/0 |
497/0 |
551/0 |
348/0 |
579/0 |
440/0 |
336/0 |
368/0 |
363/0 |
325/0 |
355/0 |
مهارتهای هیجانی (3) |
|
|
|
623/0 |
840/0 |
380/0 |
553/0 |
386/0 |
556/0 |
622/0 |
373/0 |
410/0 |
400/0 |
366/0 |
396/0 |
آمایه های انگیزشی (4) |
|
|
|
|
899/0 |
475/0 |
538/0 |
635/0 |
574/0 |
873/0 |
363/0 |
370/0 |
375/0 |
354/0 |
373/0 |
شایستگی اجتماعی (5) |
|
|
|
|
|
537/0 |
638/0 |
421/0 |
670/0 |
855/0 |
412/0 |
439/0 |
435/0 |
402/0 |
431/0 |
بهزیستی هیجانی (6) |
|
|
|
|
|
|
481/0 |
340/0 |
723/0 |
473/0 |
335/0 |
333/0 |
343/0 |
324/0 |
331/0 |
بهزیستی روانشناختی (7) |
|
|
|
|
|
|
|
518/0 |
851/0 |
531/0 |
502/0 |
515/0 |
524/0 |
484/0 |
517/0 |
بهزیستی اجتماعی (8) |
|
|
|
|
|
|
|
|
804/0 |
287/0 |
982/0 |
940/0 |
985/0 |
952/0 |
985/0 |
بهزیستی ذهنی (9) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
534/0 |
787/0 |
774/0 |
801/0 |
762/0 |
797/0 |
رضایت از زندگی (10) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
285/0 |
308/0 |
302/0 |
279/0 |
300/0 |
امیدواری (11) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
909/0 |
975/0 |
968/0 |
983/0 |
تابآوری (12) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
956/0 |
927/0 |
969/0 |
خوشبینی (13) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
934/0 |
987/0 |
خودکارآمدی (14) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
978/0 |
سرمایه های روانشناختی (15) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ضرایب همبستگی بزرگتر از 30/0 نیز همبستگی را در سطح 001/0 را نشان میدهد.
به منظور بررسی شرایط آزمون، کجی و چولگی متغیرها و همچنین دو عامل تورم واریانس و ضریب تحمل جهت بررسی شرایط همخطی مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج برای تمامی متغیرها نشان داد که ضریب تورم واریانس کمتر از 2 و ضریب تحمل نیز برای تمامی متغیرها بین (97/0-91/0) بود که نزدیک به یک بود و کجی و چولگی نیز در محدودهی 2± قرار داشت که نشان میدهد دادهها شرایط لازم برای بررسی توسط مدل معادلات ساختاری را داشتند.
برای بررسی فرضیهها از مدل معادلات ساختاری استفاده شد و نتیجه در شکل 1- گزارش شده است. برمبنای یافتههای جدول 3-، مقدار کای اسکوئر بهدستآمده در این مدل برابر با 83/343 است و با توجه به درجه آزادی 275 برای مدل، میزان کای اسکوئر به درجه آزادی برابر با 25/1 است که کمتر از 2 است و بنابراین نشان میدهد که مدل از برازش خوبی برخوردار است. دیگر شاخصها و مقادیر قابلقبول برای آنها در جدول نشان دادهشده است.
شکل 1. مدل معادلات ساختاری تحقیق
جدول 3. شاخصهای برازندگی مدل تحلیل مسیر با استفاده از نرمافزار AMOS
نام شاخص |
مقادیر |
دامنه قابلقبول |
کای اسکوئر نسبی (CMIN/DF) |
25/1 |
حداکثر 2 |
شاخص نیکویی برازش (GFI) |
95/0 |
بزرگتر از 95/0 |
شاخص نیکویی برازش تعدیلشده (AGFI) |
93/0 |
بزرگتر از 80/0 |
شاخص نیکویی برازش هنجار شده (NFI) |
95/0 |
بزرگتر از 95/0 |
شاخص برازش تطبیقی (CFI) |
94/0 |
بزرگتر از 90/0 |
ریشه میانگین مربعات خطای برآورد شده (RMSEA) |
041/0 |
کمتر از 05/0 |
نتایج در جدول 4- نشان میدهد که سرمایههای روانشناختی بصورت مستقیم و بشکل قابل توجهی (0001/0 p= ،431/0= β)، شایستگی اجتماعی را در در دختران و زنان جوان سرپل ذهابی پیشبینی میکند. این نتایج نشان میدهد که 10/43 درصد از واریانس شایستگی اجتماعی بصورت مستقیم توسط سرمایههای روانشناختی تبیین میگردد. نتایج همچنین نشان داد که سرمایههای روانشناختی با نقش میانجی رضایت از زندگی 50/26 درصد (0001/0 p= ،265/0= β)، از واریانس شایستگی اجتماعی را تبیین کرد. این نتایج نقش میانجی رضایت از زندگی را بین سرمایههای روانشناختی و شایستگی اجتماعی را نشان میدهد. در مجموع نتایج نشان میدهد که سرمایههای روانشناختی بصورت مستقیم و غیر مستقیم 60/69 (0001/0 p= ،696/0= β)، از واریانس شایستگی اجتماعی را تبیین میکند. این اثر بسیار قوی و بزرگ است. بنابراین فرضیه تأیید میشود.
جدول 4. اثرات کل، مستقیم و غیرمستقیم متغیرهای مستقل پژوهش با روش بوت استراپ (خودگردانسازی)
متغیرها |
اثر کل |
اثر مستقیم |
اثر غیرمستقیم |
|||
|
ضریب استاندارد |
معنیداری |
ضریب استاندارد |
معنیداری |
ضریب استاندارد |
معنیداری |
سرمایه های روانشناختی←شایستگی اجتماعی |
696/0 |
0001/0 |
431/0 |
0001/0 |
265/0 |
0001/0 |
سرمایه های روانشناختی←بهزیستی ذهنی |
957/0 |
0001/0 |
797/0 |
0001/0 |
160/0 |
0001/0 |
سرمایه های روانشناختی←رضایت از زندگی |
- |
- |
300/0 |
0001/0 |
- |
- |
رضایت از زندگی←شایستگی اجتماعی |
- |
- |
855/0 |
0001/0 |
- |
- |
رضایت از زندگی←بهزیستی ذهنی |
- |
- |
534/0 |
0001/0 |
- |
- |
نتایج در جدول 4 نشان میدهد که سرمایههای روانشناختی بصورت مستقیم و بشکل قابل توجهی (0001/0 p= ،797/0= β)، بهزیستی ذهنی را در در دختران و زنان جوان سرپل ذهابی پیشبینی میکند. این نتایج نشان میدهد که 70/79 درصد از واریانس بهزیستی ذهنی بصورت مستقیم توسط سرمایههای روانشناختی تبیین میگردد. نتایج همچنین نشان داد که سرمایههای روانشناختی با نقش میانجی رضایت از زندگی 00/16 درصد (0001/0 p= ،160/0= β)، از واریانس بهزیستی ذهنی را تبیین کرد. این نتایج نقش میانجی رضایت از زندگی را بین سرمایههای روانشناختی و بهزیستی ذهنی را نشان میدهد. در مجموع نتایج نشان میدهد که سرمایههای روانشناختی بصورت مستقیم و غیر مستقیم 70/95 (0001/0 p= ،957/0= β)، از واریانس بهزیستی ذهنی را تبیین میکند. این نتیجه نشان میدهد که سرمایههای روانشناختی یک تبیین کننده قوی برای بهزیستی ذهنی است. همچنین سرمایههای روانشناختی (0001/0 p= ،300/0= β)، رضایت از زندگی را در در دختران و زنان جوان سرپل ذهابی پیشبینی کردند. این نتایج نشان میدهد که 00/30 درصد از واریانس رضایت از زندگی بصورت مستقیم توسط سرمایههای روانشناختی تبیین میگردد و سرمایههای روانشناختی بصورت قابل توجهی رضایت از زندگی را تبیین میکنند. هچنین،رضایت از زندگی (0001/0 p= ،855/0= β)، شایستگی اجتماعی و (0001/0 p= ،534/0= β)، پیشبینی کنندهی قویای برای بهزیستی ذهنی در دختران و زنان جوان سرپل ذهابی بودند. این نتایج نشان میدهد که 50/85 درصد از واریانس شایستگی اجتماعی و 40/53 درصد از واریانس بهزیستی ذهنی توسط رضایت از زندگی تبیین میشود و رضایت از زندگی و شایستگی اجتماعی تبیینکنندهی بهزیستی ذهنی هستند.
بحث و نتیجهگیری
این مطالعه با هدف بررسی الگوی ساختاری شایستگی اجتماعی و بهزیستی ذهنی بر اساس سرمایههای روانشناختی با نقش میانجی رضایت از زندگی در دختران و زنان جوان سرپل ذهابی انجام شد. نتایج این مطالعه نشان داد که 10/43 درصد از واریانس شایستگی اجتماعی بصورت مستقیم و 50/26 درصد بصورت غیر مستقیم 50/26 و در مجموع 60/69 توسط سرمایههای روانشناختی تبیین شد. این نتایج نشان میدهد که سرمایههای روانشناختی بخش بزرگی از شایستگی اجتماعی را تبیین میکنند و این اثر قوی و بزرگ است. نتایج این مطالعه همراستا با نتایج شکری و عثمانی (1397) برای ارتباط بین شایستگی اجتماعی-هیجانی و سرمایههای روان شناختی دانش آموزان دارای اختلال نافرمانی مقابلهای است. همچنین نتایج همراستا با نتایج رهپیش و همکاران (1401) برای شایستگی معلمان بر اساس سرمایه روانشناختی و بالوکو[14] و همکاران (2018) برای ارتباط بین سرمایههای روانشناختی با شایستگی اجتماعی در صاحبان مشاغل خرده پا همراستا است. در تبیین این یافتهها باید اشاره کرد که سرمایههای روانشناختی و ابعاد آن شامل خودکارآمدی، اعتمادبهنفس، امیدواری، خوشبینی و انعطافپذیری باعث بهبود مهارتهای رفتاری، مهارتهای شناختی، مهارتهای هیجانی و آمایههای انگیزشی در زنان ممکن است شوند که تمامی این عوامل باعث بهبود مهارتها و به تبع آن شایستگی اجتماعی میشوند. سرمایههای روانشناختی همچنین باعث میشوند که افراد در موقعیتهای تنشی زندگی مقاومت بهتری داشته باشند و دارای سلامت روانشناختی بیشتری باشند که این عوامل نیز باعث بالابردن رضایت از زندگی میشوند. در مجموع بهبود مهارتها و رضایت از زندگی باعث میشود که سرمایههای روانشناختی، تبیینکنندهی خوبی برای شایستگی اجتماعی باشند.
در واقع، سرمایه روانشناختی افراد باعث بهبود انگیزه و امیدواریو قدم برداشتن برای یک زندگی شادتر و پربارتر را ایجاد میکند تا
هر فرد با شناخت استعداد و تواناییهایش، در جهت رشد و شکوفایی خود گام بردارد و نهایتا باعث بهبود شایستگی اجتماعی میشود.
نتایج نشان داد که 70/79 درصد از واریانس بهزیستی ذهنی بصورت مستقیم و 16 درصد نیز از طریق رضایت از زندگی تبیین شود.
این نتایج همراستا با نتایج یعقوبی و همکاران (1398) در دانشجویان، وحیدی و جعفری هرندی (1396) برای پیشبینی بهزیستی روانشناختی براساس مؤلفههای سرمایۀ روانشناختی در دانشجویان دختر دانشگاه قم، برقی ایرانی و همکاران (1396) برای تأثیر سرمایههای روانشناختی و رفتارهای خودمراقبتی در پیشبینی بهزیستی ذهنی سالمندان دیابتی، هوانگ و ژانگ[15] (2021) برای ارتباط بین سرمایه روانشناختی و بهزیستی ذهنی بین دانشجویان در دوره یادگیری آنلاین است. در مجموع این نتایج نشان میدهد که سرمایههای روانشناختی باعث بهبود بهزیستی ذهنی میشود. در تبیین این یافتهها باید اشاره کرد که یکی از راههای پیشگیری از بروز مشکلات روانی ورفتاری، ارتقاء سرمایه روانشناختی افراد میباشد. سرمایههای روانشناختی باعث بهبود حالات، تصمیمات، سلامتی و در مجموع بهزیستی ذهنی تأثیر میگذارند و در آنها نفوذ میکنند. سرمایههای روانشناختی باعث بهبود حالات عاطفی و شناختی مثبت همانند شادی، آرامش، نشاط و سرزندگی کمک میکند که این مؤلفهها با رضایت بهتر از زندگی ارتباط نزدیکی دارند و همچنین بر ذهن و بهزیستی تأثیر مثبتی دارند. بنابراین سرمایههای روانشناختی میتوانند بصورت مستقیم و یا از طریق رضایت از زندگی بر بهزیستی ذهنی و داشتن تفکر ذهنی بهتر اثر داشته باشند.
نتایج نشان داد که 00/30 درصد از واریانس رضایت از زندگی بصورت مستقیم توسط سرمایههای روانشناختی تبیین شد. نتایج این بخش از مطالعه همراستا با نتایج موسوی و همکاران (1399) است که به بررسی پیش بینی رضایت از زندگی نوجوانان بر اساس تحول مثبت نوجوانی وسرمایههای روانشناختی پرداختند و نشان دادند که 36 درصد از تغییرات رضایت از زندگی را تبیین کردند. دلیل اختلاف بین درصدها در مطالعه حاضر و مطالعات پیشین مربوط به جمعیت مورد مطالعه است. همچنین نتایج همراستا با نتایج پور حسین و همکاران (1397) برای ارتباط بین رضایت از زندگی و سرمایههای روانشناختی در دانشجویان، نصرتی و همکاران (1397) برای رابطه سرمایه روان شناختی و پذیرش بیماری با رضایت از زندگی در بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس و مادوکس و همکاران (2017) برای ارتباط بین سرمایههای روانشناختی و رضایت از زندگی است. مطابق با بحثهای قبلی در رابطه با سرمایههای روانشناختی باید اذعان کرد زمانی که خوش بینی، خودکارآمدی، تاب آوری و تمامی ابعاد سرمایههای روانشناختی در افراد وجود داشته باشند، طبیعی است که رضایت از زندگی نیز در افراد ایجاد شود. در حقیقت، سرمایههای روانشناختی درصورتی که وجود داشته باشند و مثبت باشند باعث بهبود شادمانی، آرامش، نشاط و کیفیت زندگی میشوند. از طرف دیگر افـرادی کـه سـرمایه روانشناختی بالایی دارند، قادر بـه تعـاملات گروهـی بیشتری هستند، بنابراین میتوان نتیجـه گرفـت که افـراد بـا مشـارکت اجتمـاعی بیشـتر، شـبکه هـای حمـایتی گسـتردهای را بـرای خـود ایجاد میکنند و بهزیستی روانی و رضایت بالاتری را تجربـه میکنند.
نتایج نشان داد که 50/85 درصد از واریانس شایستگی اجتماعی و 40/53 درصد از واریانس بهزیستی ذهنی توسط رضایت از زندگی تبیین میشود. این نتایج همراستا با نتایج گزارش شده توسط موناکو و همکاران (2021) برای بررسی ارتباط بین شایستگی هیجانی و بهزیستی ذهنی با رضایت در جوانان اسپانیایی، مادوکس[16] (2017) برای ارتباط بین بهزیستی ذهنی و رضایت از زندگی است. با در نظر گرفتن گویههای پرسشنامه رضایت از زندگی میتوان اذعان کرد که آرمانی بودن زندگی افراد، عالی بودن شرایط زندگی، راضی بودن از زندگی و بدست آوردن خواستهها همگی از جمله عواملی هستند که باعث ایجاد نگرش و دید مثبت به فاکتورهای روانشناختی میشوند و شایستگی را در افراد تقویت میکنند و به بهزیستیهای مختلف در افراد کمک میکنند. طبیعی است که افراد زمانیکه از زندگی رضایت داشته باشند، فاکتورهای روانشناختی مثبت بهتری داشته باشند که تمامی این فاکتورها بنحوی با راضی بودن از شرایط زندگی مرتبط هستند.
در مجموع باید بیان کرد که سرمایههای روانشناختی بصورت مستقل و با نقش میانجی رضایت از زندگی بخش بزرگی از واریانس بهزیستی روانشناختی و شایستگی اجتماعی را در دختران و زنان جوان 18 تا 35 ساله در شهرستان سرپل ذهاب را تبیین کردند که میتواند به آنها در داشتن فاکتورهای روانشناختی مثبت در زندگی واجتماع کمک نماید. با توجه به اثر گذاری سرمایههای روانشناختی روی شایستگی اجتماعی و بهزیستی ذهنی پیشنهاد میشود تا ابعاد خودکارآمدی، خوش بینی، تاب آوری و امیدواری در دختران و زنان جوان از طریق اعتماد کامل به خود، امیدوار بودن به آینده و تلاش برای آن، مدیریت کردن مشکلات و انتظار داشتن از خود بهبود یابد تا افراد بتوانند هرچه بیشتر شایستگی اجتماعی و بهزیستی روانشناختی داشته باشند. همچنین با توجه به اثرگذاری رضایت از زندگی روی شایستگی اجتماعی و بهزیستی ذهنی، پیشنهاد میشود تا در خانوادهها زمینه برای بدست آوردن خواستههای جوانان فراهم آید تا از این طریق فاکتورهای روانشاختی مثبت پدیدار گردد. پژوهش حاضر همانند دیگر پژوهشها دارای محدودیتهایی همانند محدود بودن به یک جنس و یک منطقه جغرافیایی و عدم کنترل متغیرهایی همانند وضعیت اجتماعی و اقتصادی است که پیشنهاد میشود مطالعهای در هردو جنس و در جامعه اماری بسیار بزرگتر انجام شود تا بتوان نتایج را با اطمینان بیشتری تعمیم داد.
[1]. Huber, Plötner & Schmitz
[2] .Taborsky
[3] .Camerlink, Turner, Farish, & Arnott
[4] .Schweinfurth & Taborsky
[5] .Jiang, Zimmerman & Guo
[6] .Fritz
[7] .Diener
[8]. Wang
[9] .Stratman & Youssef-Morgan
[10] .Bae
[11]. Mónaco
[12] .Chen, Cai, He & Fan
[13] .Miller, Zivnuska & Kacmar
[14] .Baluku
[15] .Huang & Zhang
[16] .Maddux
- برقی ایرانی، زیبا؛ رجبی، مسلم؛ ناظمی، محسن و بگیان کولهمرز، محمد (1396). نقش سبک زندگی، سرمایههای روانشناختی و رفتارهای خودمراقبتی در پیشبینی بهزیستی ذهنی سالمندان دیابتی. مجله علوم تربیتی و روانشناسی. 23 (1) 38-17.
- بهادری خسروشاهی، جعفر (1390). رابطه سرمایه روانشناختی با سرمایه اجتماعی دانشجویان دانشگاه تبریز، مجله تخصصی پژوهش و سلامت. 2 (1)، 153-145.
- پرندین، شیما (1385). ساخت و هنجاریابی کفایت اجتماعی در نوجوانان شهر تهران. پایان نامه کارشناس ارشد دانشگاه علامه طباطبایی.
- پور حسین، رضا؛ احسانی، سحر و نبی زاده، رضا (1397). رابطه برآورده شدن نیاز های اساسی روانشناختی و رضایت از زندگی: نقش واسطه ای انگیزش. پیشرفت و سرمایه های روانشناختی. 14 (1)، 87-71.
- پیری، موسی و اسدیان، سیروس (1390). رابطه بین عملکرد خانواده و کفایت اجتماعی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سلماس. فصلنامه علوم رفتاری، 2 (1)، 41-25.
- جعفری، اصغر و حسامپور، فاطمه (1396). پیشبینی رضایت از زندگی بر اساس ابعاد هوش معنوی و سرمایه روانشناختی در سالمندان. سالمند: مجله سالمندی ایران. ۱۲ (۱)، ۱۰۳-۹۰.
- رهپیش، یحیی (1401). مدل شایستگی معلمان بر اساس سرمایه روانشناختی با توجه به متغیر میانجی جو سازمانی. دومین کنفرانس مهندسی صنایع،مدیریت، حسابداری و اقتصاد.
- شکری، لیلا و عثمانی، هلاله (1397). اثربخشی آموزش شایستگی اجتماعی-هیجانی بر مهارت های اجتماعی و سرمایه های روان شناختی دانش آموزان دارای اختلال نافرمانی مقابلهای. توانمند سازی کودکان استثنایی. 17 (1)، 25-18.
- موسوی، فاطمه؛ نصیری پور، صدیقه و دبیری، سولماز (1399). پیش بینی رضایت از زندگی نوجوانان بر اساس تحول مثبت نوجوانی وسرمایههای روانشناختی. رویش روان شناسی. ۹ (۴)، 12-1.
- نصرتی، رقیه؛ مومنی، خدامراد؛ مزده، مهردخت و کرمی، جهانگیر (1397). رابطه سرمایه روان شناختی و پذیرش بیماری با رضایت از زندگی در بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس. مجله سلامت و مراقبت. ۲۰ (۲)، 122-114.
- وحیدی، زهره و جعفری هرندی، رضا (1396). پیشبینی بهزیستی روانشناختی براساس مؤلفههای سرمایۀ روانشناختی و مؤلفههای نگرش معنوی. پژوهش نامه روانشناسی مثبت. 2 (1)، 64-51.
- یعقوبی، ابوالقاسم؛ نادری پور، حسین؛ یارمحمدی واصل، مسیب و محققی، حسین (1398). تبیین بهزیستی روانشناختی بر اساس ذهن آگاهی، نیاز به شناخت و سرمایه های روانشناختی در دانشجویان. فصلنامه روانشناسی تربیتی. 52 (1)، 237-217.
- Bae, S. M. (2019). The relationship between smartphone uses for communication, social capital, and subjective well-being in Korean adolescents: Verification using multiple latent growth modeling. Children and Youth Services Review, 96, 93-99.
- Baluku, M. M., Kikooma, J. F., Bantu, E., & Otto, K. (2018). Psychological capital and entrepreneurial outcomes: the moderating role of social competences of owners of micro-enterprises in East African. Journal of Global Enterprise Research, 8, 26-35.
- Camerlink, I., Turner, S. P., Farish, M., & Arnott, G. (2019). Advantages of social skills for contest resolution. Royal Society Open Science, 6,
- Chen, X., Cai, Z., He, J., & Fan, X. (2020). Gender differences in life satisfaction among children and adolescents: A meta-analysis. Journal of Happiness Studies, 21(6), 2279-2307.
- Diener, E. (2021). Subjective well-being in cross-cultural perspective. In Key issues in cross-cultural psychology (pp. 319-330). Garland Science.
- Fritz, H. L. (2020). Why are humor styles associated with well-being, and does social competence matter? Examining relations to psychological and physical well-being, reappraisal, and social support. Personality and Individual Differences, 154, 109641.
- Huang, L., & Zhang, T. (2021). Perceived social support, psychological capital, and subjective well-being among college students in the context of online learning during the COVID-19 Pandemic. The Asia-Pacific Education Researcher, 4 (1), 1-12.
- Huber, L., Plötner, M., & Schmitz, J. (2019). Social competence and psychopathology in early childhood: a systematic review. European Child & Adolescent Psychiatry, 28(4), 443-459.
- Jiang, C. X., Zimmerman, M. A., & Guo, C. G. (2012). Growth of women-owned businesses: The effects of intangible resources and social competence. Journal of Business Diversity, 12(1), 47-71.
- Liu, D., Baumeister, R. F., Yang, C. C., & Hu, B. (2019). Digital communication media use and psychological well-being: A meta-analysis. Journal of Computer-Mediated Communication, 24(5), 259-273.
- Maddux, J. E. (2017). Subjective well-being and life satisfaction: An introduction to conceptions, theories, and measures. In Subjective well-being and life satisfaction (pp. 3-31). Routledge.
- Miller, B. K., Zivnuska, S., & Kacmar, K. M. (2019). Self-perception and life satisfaction. Personality and Individual Differences, 139, 321-325.
- Mokhtarian, P. L. (2019). Subjective well-being and travel: Retrospect and prospect. Transportation, 46(2), 493-513.
- Mónaco, E., Taborsky, M., Gil‐Gómez, J. A., & Montoya‐Castilla, I. (2021). Emotional competences and subjective well‐being: The mediating role of relationship satisfaction in young Spanish adults. International Journal of Psychology, 56(6), 908-916.
- Schweinfurth, M. K., & Taborsky, M. (2018). Norway rats (Rattus norvegicus) communicate need, which elicits donation of food. Journal of Comparative Psychology, 132, 119–129. https://doi.org/10.103 com0000102.
- Shokri, L., & Osmani, H. (2019). Effectiveness of teaching social-emotional competence on social skills and psychological capitals in the students with oppositional defiant disorder. Empowering Exceptional Children, 14, 23-32.
- Stratman, J.L., & Youssef-Morgan, C. M. (2019).Can positivity promote safety?Psychological capital ...developmentcombats cynicism and unsafe behavior.Safety Science, 166, 13-25
Taborsky, B. (2021). A positive feedback loop between sociality and social competence. Ethology, 127(10), 774-789.
- Wang, Y., Tsai, C. H., Lin, D. D., Enkhbuyant, O., & Cai, J. (2019). Effects of human, relational, and psychological capitals on new venture performance. Frontiers in Psychology, 10, 1071.