نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری رشته روانشناسی تربیتی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران

2 دانشیار، گروه روانشناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران

3 استاد، گروه روانشناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران

چکیده

مقدمه: ابعاد کلاسیک شهروندی (سیاسی، مدنی و اجتماعی)، در چهارچوب نظری مدرن در کنار ابعاد ضروری دیگری که معطوف به کلیت محیط و جامعه انسانی است، تحولی یکتا را در حوزه شهروندی و آموزش آن نمایان ساخته است. بر همین اساس و با توجه به اینکه مردم کشور ما آگاهی زیادی از حقوق و مسئولیت­های شهروندی خود نداشته و رعایت اخلاق شهروندی در سطح خوبی قرار ندارد، آموزش شهروندی و شناخت ابعاد آن یک ضرورت نوین است. هدف این پژوهش تدوین بسته جامع آموزش شهروندی بر اساس ابعاد نوین این پدیده بود.
روش: روش پژوهش تحلیل مضمون قیاسی پیشینه­ محور، بافت پژوهش متون علمی حوزه شهروندی نوین و آموزش آن و نمونه مطالعه نیز شامل 56 منبع علمی حوزه شهروندی مدرن بود. داده­ ها از طریق تحلیل شبکه مضامین، تحلیل گردید.
یافته‌ها: یافته­ های این پژوهش نشان داد که اجزاء و ساختار بسته جامع آموزش شهروندی، مشتمل بر فنون آموزشی متمرکز بر آموزش شهروندی سیاسی، مدنی، اجتماعی، توسعه پایدار، زیست­ محیطی، دیجیتال و رسانه می­باشد. بسته جامع آموزش شهروندی در دوازده نشست نود دقیقه­ای طراحی شد. ضریب توافق تخصصی برای این بسته آموزشی 93/0 به­ دست آمد که نشان از کفایت این بسته بوده و به این ترتیب بسته ­ای جامع در زمینه شهروندی به دانش کاربردی و تربیتی ایران افزوده شد.
نتیجه‌گیری: به­ کارگیری این بسته آموزشی در دانشگاه­ها و نیز مراکز آموزشی، فرهنگسراها به رشد نگرش­ها و رفتارهای شهروندی افراد جامعه کمک کرده و باعث کاهش رفتارهای نامناسب و برخی مشکلات کنونی جامعه خواهد شد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Developing a Comprehensive Package of Citizenship Education based on the New Dimensions of this Phenomenon: A Qualitative Study

نویسندگان [English]

  • elham irannezhad 1
  • ali mehdad 2
  • mohsen golparvar 3

1 PhD Studen, Department of psychology, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran

2 Associate Professor, Department of psychology, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran

3 Professor, Department of psychology, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran

چکیده [English]

Introduction: Classical dimensions of citizenship (political, civil, and social), in the modern theoretical framework, in addition to the necessary dimensions aimed at the whole environment and human society, have shown a unique evolution in the field of citizenship and its education. Based on this and considering that people of our country do not know much about their citizenship rights and responsibilities and the observance of citizenship ethics is not at a good level, citizenship education and understanding its dimensions is a new necessity. The purpose was to compile a comprehensive package of citizenship education based on these new dimensions.
Method: The research method was comparative theme analysis based on literature, research context of scientific texts in modern citizenship and its education, and sample included 56 scientific sources. Data were analyzed through thematic network analysis.
Results: Findings showed that the components and structure of the comprehensive package of citizenship education include educational techniques focused on political, civil, social, sustainable development, environmental, digital, and media citizenship education. A comprehensive package of citizenship education was designed in twelve 90-minute sessions. The coefficient of expert agreement was 0.93, which shows the adequacy of this package. In this way, a comprehensive package in the field of citizenship was added to Iran's practical and educational knowledge.
Conclusion: The application of a comprehensive package of citizenship education in universities, as well as educational, and cultural centers, will help the development of citizenship attitudes and behaviors of people in the society and will reduce inappropriate behaviors and some of the current problems of the society.

کلیدواژه‌ها [English]

  • package compilation
  • education
  • citizenship
  • new dimensions

مقدمه

شهروندی یکی از سازه­های اصلی سیستم­های سیاسی و اجتماعی مدرن است (قیان[1]، 2020). در فرهنگ لغت انگلیسی، واژه شهروندی به معنای القای رفتار اجتماعی مطلوب، با توجه به ارزش­های جامعه­ای است که در آن زندگی می­کنیم تا شهروندان خوبی شکل بگیرند (القتاوته، الصالحی و الطاهیر[2]، 2019).از طرف دیگر  شهروندی، نوعی قرارداد اجتماعی است که هدف اصلی آن افزایش رفاه و امنیت در سطح جامعه است و به این امر مهم می­پردازد که افراد یک جامعه چگونه باید رفتار کنند (هانجنس و کمپ[3]، 2022) و مسئولیت­پذیر (نسبت به خود و موقعیتی که در آن قرار گرفته و همپنین نیازها و بهروزی دیگران) باشند (قاسم­زاده­علیشاهی، پناهی­قرداغلو و مینایی، 1400). شهروندی در نظریه کلاسیک مارشال[4] (1950، به نقل نیکوی-کتی[5]، 2023)، دارای سه بعد مدنی (حقوق مورد نیاز برای اعمال آزادی فردی مانند: آزادی اندیشه، ایمان، گفتار و حقوق مالکیت)؛ سیاسی (حقوق مورد نیاز برای مشارکت در اعمال قدرت سیاسی، مشارکت در نهادهای قدرت، انتخابات و رای دادن)؛ و اجتماعی (رفاه و امنیت اقتصادی، و میراث مشترک جامعه) است (نیکوی-کتی، 2023؛ قیان، 2020).

در قرن بیست­و­یکم، شهروندی افزون بر دانش شهروندان از حقوق خود، حوزه تمایل برای فعالیت به­طور مستقل، به گونه­ای است که تصمیم و رفتار افراد جامعه بازتاب بایدهای اخلاقی، عدالت اجتماعی و کرامت انسانی باشد (القتاوته و همکاران، 2019). ابعاد شهروندی سیاسی، مدنی و اجتماعی که ریشه در نظریه­های کلاسیک شهروندی دارند، در چهارچوب نظری مدرن، در کنار ابعاد ضروری دیگری که معطوف به کلیت محیط و جامعه انسانی است، تحولی یکتا را در حوزه شهروندی و آموزش آن نمایان ساخته است. این ابعاد شهروندی نوین، شامل شهروندی زیست­محیطی و توسعه­پایدار مربوط به حقوق و مسئولیت­های شهروندان زمین است. شهروندی زیست­محیطی شامل مجموعه­ای از حقوق (مانند هوای پاک، آب پاک، حق زندگی) و وظایف (به عنوان مثال آلوده نکردن) است (کاو[6]، 2018). شهروندی محیطی به عنوان رفتارهای مسئولانه محیط­زیستی شهروندانی است که در جامعه به عنوان عوامل تغییر و تحول در حوزه خصوصی و عمومی در مقیاس محلی، ملی و جهانی، با فعالیت­های جمعی  و فردی، برای حل مسائل زیست­محیطی کنونی و پیش­گیری از ایجاد مشکلات تازه، فعالیت می­کنند. مشکلات زیست­محیطی نوین نیز شامل دستیابی به پایداری و همچنین ایجاد ارتباط سالم با طبیعت می­باشد. شهروندی زیست­محیطی شامل اعمال حقوق و وظایف زیست­محیطی، و شناسایی عوامل ساختاری تخریب و مشکلات زیست­محیطی، افزایش خواست و شایستگی­های مشارکت­کنندگان و با در نظر گرفتن عدالت درون و برون نسلی است (شبکه اروپایی شهروندی محیط­زیست، 2018 به نقل از کاو، 2018). پیوند بین پایداری زیست­محیطی و توسعه­پایدار شهری (هنرور، آقایاری­هیر، علیزاده­اقدام و محمدپور، 1400) به اهمیت بعد دیگر شهروندی اشاره دارد.

توسعه­پایدار، توسعه­ای است که نیازهای کنونی را برآورده می­کند، بدون این که توانایی نسل­های آینده را در برآوردن نیازهای خود به خطر اندازد. این مفهوم، حق زندگی در محیط طبیعی تخریب نشده را برای نسل­هایی که هنوز متولد نشده­اند، نشان می­دهد (فیکس، سمیتز و مولر[7]، 2022). گسترش ظرفیت­های به­کارگیری از فضای مجازی و رسانه­ها، ابعاد نوینی به­نام شهروندی دیجیتالی و رسانه­ای را در حوزه شهروندی مدرن و آموزش آن ایجاد کرده­است. با ظهور جامعه شبکه­ای و فضای اجتماعی مجازی، شکل، محتوا و کیفیت تعاملات انسانی و به دنبال آن کنش­های مدنی و سیاسی دچار تغییرات شگرفی شده­اند که مطالعه و تحلیل آنها مبتنی بر مبانی نظری پیشین، دشوار و یا ناممکن است (احمدی و مرادی، 1397). سرعت زیاد دگرگونی­های فناوری اطلاعات و ارتباطات به احتمال زیاد ادامه خواهد یافت و با توجه به آن، اهمیت شهروندی و امنیت در دنیای مجازی افزایش می­یابد. شهروندی دیجیتال فرصت­های جدیدی را برای مشارکت مدنی و سیاسی، به ویژه از راه رسانه­های اجتماعی و دیگر فناوری­های تعاملی فراهم می­کند. این تحولات همچنین خطرات جدیدی، به ویژه در مورد حریم خصوصی و امنیت، ایجاد خواهند کرد (کیتینگ[8]، 2016).

بر اساس آنچه بیان شد، و با توجه به اینکه مردم ایران به طور نسبی آگاهی زیادی از حقوق و مسئولیت­های شهروندی خود نداشته و رعایت اخلاق شهروندی در سطح خوبی قرار ندارد (این امر به دلیل غفلت در آموزش شهروندی بوده که باعث فقر هویتی و محدودنگری جهان­بینی افراد جامعه شده و آنان را دچار ضعف­های اساسی در هویت اجتماعی و مدنی و گرفتار نگرش­های ضد اجتماعی، خلاف­کاری، روحیه سرکشی و به دنبال آن آسیب­های اجتماعی کرده­است)، لذا تدوین وارایه بسته­های آموزشی شهروندی نوین از ضرورت­های، امروز جامعه ما محسوب می­شود. از طرف دیگر، در این سال­ها رفتارهای ضد شهروندی مانند اوباشگری جوانان، به­هم زدن نظم شهری، رعایت نکردن قانون و مقررات، گذر نکردن از خط­های عابر پیاده، مزاحمت با موتور در سطح شهر، ریختن زباله، دیوارنویسی، حرف­های زشت، دعوا و بی­احترامی­ها، مصرف دخانیات در اماکن عمومی، تخریب محیط­زیست (آتش­زدن درختان، آلودگی رودخانه­ها با سم و از بین رفتن آبزیان با هدف صید ماهی) (بهرامی، تاج­مزینانی و امیری، 1396) و مشکلاتی مانند بی­توجهی به سلامتی افراد، نبود حس­مسولیت و همکاری بین مردم، بی­توجهی به حقوق دیگران، سد معبر، مصرف بی­رویه انرژی، افزایش داشته است (آرایش و شیخی، 1399). همچنین پدیده نسبتا تازه حقوق فردی و جمعی در دنیای دیجیتال، هنوز برای بسیاری از افراد جامعه ما ناشناخته بوده و رفتارهای نامناسب فراوانی در زمینه­های مرتبط با این حوزه به چشم می­خورد. نکته با اهمیت در حوزه شهروندی مدرن، این است که چون درک افراد از حقوق و مسئولیت­های شهروندی می­تواند، متفاوت و یا حتی متعارض باشد، برقراری چنین تعادلی نیازمند آموزش است. آموزش شهروندی تدارک فرصت­های کسب دانش و آگاهی، داشتن نگرش و تقویت توانمندی­هایی است که فرد را در تعامل مؤثر با دیگر افراد جامعه، برای مشارکت در زندگی سیاسی و اجتماعی یاری می­رساند (گرندوس-سنچز[9]، 2023). مسلماً هیچ شخصی خود به خود شهروند محسوب نخواهد شد و تنها در صورتی می­توان از وجود شهروند سخن گفت که فرد در یک پروسه زمانی، از راه آموزش­های رسمی و غیررسمی به شهروند تبدیل شده­باشد (گیسویت[10]، 2023). به­نظر می­رسد آموزش شهروندی، فرایندی مربوط به تمام عمر است و افراد در تمام طول زندگی خود نیازمند آموزش­های متناسب با آن هستند (زورموند، گیورین، ون­درپلوگ و ون­ریت[11]، 2023). گام اول برای آموزش شهروندی شناخت ابعاد آن می­باشد. در پژوهش­های گذشته توافقی در مورد ابعاد شهروندی وجود نداشته و در بسیاری از این پژوهش­ها به ابعاد متفاوتی اشاره شده­است. برای نمونه در پژوهش کاو (2018) به شهروندی سیاسی، مدنی، اجتماعی، زیست­محیطی و توسعه­پایدار؛ در پژوهش احمدی، پوراحمد و حاتمی­نژاد (1392) به ابعاد سیاسی، مدنی و اجتماعی؛ در پژوهش السبیلا، الرقاد و ابوامیره[12] (2015)؛ منینگ[13] (2023)؛ ثامسون و هال[14] (2023) و بویکما، بویسه و رابن[15]، (2020) به بعد شهروندی فرهنگی؛ در پژوهش ثورنبرگ و اگاز[16] (2016) به بعد شهروندی اخلاقی؛ در پژوهش یمینی، تیبیتس و گورن[17] (2019) به شهروندی جهانی؛ در پژوهش ولاندرن، بولندر و کلیمنس[18] (2020) بعد شهروندی دیجیتال؛ و در پژوهش قیان (2020) به بعد رسانه و دیجیتال اشاره شده­است. تنوع و پراکندگی ابعاد مورد اشاره ضرورت تدوین یک مدل جامع نظری و سپس بر مبنای آن تدوین یک بسته آموزشی مبتنی بر آن را برجسته می­سازد. بر همین اساس هدف مطالعه حاضر تدوین بسته جامع آموزش شهروندی بر اساس ابعاد نوین این پدیده در نظر گرفته­شد.

روش

این پژوهش به روش تحلیل مضمون قیاسی و پیشینه­محور بر اساس رویکرد تحلیل شبکه مضامین آتراید-استرلینگ[19] (2001) به بررسی پیشینه پژوهش پرداخته و با توجه به هدف پژوهش، داده­های مرتبط با محتوا و ساختار بسته جامع آموزش شهروندی به صورت کتابخانه­ای و متن محور گردآوری شد. مراحل تحلیل مضمون قیاسی پیشینه­محور به شرح زیر انجام شد.

  1. در ابتدای کار شبکه مضامین، رابطه­ی مضامین پایه و مضامین سازمان دهنده با مضمون فراگیر رسم شد.
  2. با مرور متون تخصصی، ابعاد و جزئیات تشریحی و توضیحی ابعاد جامع شهروندی مدرن به عنوان مضامین فراگیر و سازمان دهنده گردآوری­شد.
  3. مضامین پایه مربوط به هر مضمون سازمان­دهنده و سپس مضامین فراگیر مشخص شد.
  4. متناسب با هر یک از مضامین سازمان­دهنده و پایه، فنون و تکنیک‌های آموزشی مورد نیاز برای ابعاد آموزش جامع شهروندی، مشخص شد.
  5. سپس از راه گروه متمرکز، بر اساس معیارهایی مانند فراگیری در پژوهش­ها، تناسب کاربردی و عملی با مضمون سازمان­دهنده و پایه، همچنین به کمک تشخیص تخصصی، فنون آموزشی مورد نیاز برای بسته­ جامع آموزش شهروندی نهایی شد.

6 . بسته­ جامع آموزش شهروندی تدوین شد.

بافت پژوهش و نمونه

 جامعه آماری پژوهش، شامل همه متون حوزه شهروندی مدرن و آموزش آن بود. تعداد 450 مقاله، کتاب و کتابچه از میان 17300 مورد نتیجه جستجوی در گوگل اسکالر دانلود شد. حجم نمونه در بخش تدوین بسته جامع آموزش شهروندی، شامل 56 منبع اصلی نوشتاری، روش نمونه­گیری هدفمند بر اساس پوشش فنون و روند آموزش جامع شهروندی و مبنای کفایت حجم نمونه، اشباع اطلاعاتی بود. همچنین بافت پژوهش در بخش تحلیل مضمون، برای ارزیابی تحلیل مضمون و بسته آموزشی تدوین شده، از نظر متخصصان حوزه شهروندی و آموزش آن استفاده شد. حجم نمونه پژوهش در پنل تخصصی شامل 6 متخصص در این حوزه بود که به­صورت هدفمند انتخاب شدند. مبنای انتخاب حجم نمونه کسب توافق 8/0 (چهار پنجم) بود.

ابزارهای پژوهش

الف) فرم ثبت نتایج تحلیل مضمون پیشینه محور: این فرم بر پایه شبکه مضامین آتراید-استرلینگ (2001) ساخته شده و اعتبار سودمندی آن در پژوهش­های مختلف گذشته مورد تأیید قرار گرفته­است.

ب) فرم ارزیابی محتوای بسته جامع آموزش شهروندی توسط متخصصان: پس از ساخته­شدن بسته آموزشی و پیش از آموزش مرحله پایلوت، فرم ارزیابی بسته جامع آموزش شهروندی از نظر ساختار، فرایند، محتوا و زمان اختصاص یافته به جلسات، در اختیار 6 متخصص در این زمینه قرار گرفت و امتیازهای داده شده برای محاسبه ضریب توافق بین داوران به­کار رفت.

 

روش اجرا      

1) برای تدوین بسته جامع آموزش شهروندی، ابتدا مضامین پایه و سازمان­دهنده، همراه با شرح و توضیح کوتاهی از آنها استخراج شد.

2) سپس جدول تحلیل مضمون در اختیار 6  نفر از متخصصان آگاه به مسائل شهروندی و آموزش آن، قرار گرفت. پیشنهادهای اصلاحی این داوران در مورد مولفه­های بسته آموزشی نهایی مورد توجه قرار گرفت و  توافق بین ارزیاب­ها محاسبه شد.

روش تجزیه و تحلیل

داده­ها در گام نخست پژوهش (بخش کیفی)، با استفاده از تحلیل مضامین پیشینه­محور آتراید استرلینگ (2001)، با چهار گام شامل تعیین مضامین فراگیر، مضامین سازمان­دهنده، مضامین پایه و مصادیق توصیفی و عینی مضامین پایه به شیوه کیفی تجزیه و تحلیل شد. افزون بر آن، برای تعیین روایی محتوایی تحلیل شبکه مضامین از محاسبه نسبت روایی محتوایی[20] (CVR) استفاده خواهد شد.

یافته ها

برای تعیین ساختار و محتوای بسته جامع آموزش شهروندی، تحلیل مضمون پیشینه­محور، بر متون مرتبط انجام شد. مضمون فراگیر و مضامین سازمان­دهنده که مبنای پایه، تحلیل مضمون بر مبنای پیشینه نظری و پژوهشی هستند، شامل شهروندی سیاسی، شهروندی مدنی، شهروندی اجتماعی (شامل مبتنی بر رفتار قانون مدار و امنیت اخلاقی)، شهروندی زیست­محیطی، شهروندی مرتبط با توسعه پایدار، شهروندی مربتط با رسانه و شهروندی دیجیتال بودند. یافته­های تحلیل شبکه مضامین بر اساس رویکرد آتراید استرلینگ (2001) در شکل 1 و جدول 1 نمایش داده ‌شده­اند.

نگاره 1. ابعاد شهروندی برپایه پیشینه پژوهش

 

پس از مشخص شدن گستره جزیی هر یک از مضامین سازمان­دهنده برای در نظر گرفته شدن در بسته جامع آموزش شهروندی که یافته­های آن در نگاره و جدول 1 نشان داده شده­است، در یک بررسی تخصصی متمرکز توسط داوران مستقل، تناسب و ارتباط نظری و منطقی بین مضامین فراگیر، مضامین سازمان­دهنده و مضامین پایه موردبررسی قرار گرفت و مواردی که توافق هشت­دهم و بالاتر برای آن‌ها وجود داشت به همان ترتیب حفظ و آنهایی که توافق در مورد ارتباط بین مضامین فراگیر، مضامین سازمان­دهنده و مضامین پایه کمتر از هشت­دهم بود بر پایه پشنهادات داوران، مورد بازنگری نهایی قرار گرفت. برای اطمینان یافتن از روایی محتوای نهایی تحلیل موضوعی (مضمون) انجام‌شده که یافته­های آن در جدول 1 دیده می­شود، نسبت روایی محتوایی (CVR) محاسبه و برآورد تناسب بین مضامین پایه با مضامین سازمان­دهنده و فراگیر برای هفت مضمون سازمان­دهنده و مضامین پایه جزیی در جدول 2 ارائه‌شد.

جدول 1. یافته­های تحلیل شبکه مضامین بر اساس رویکرد آتراید استرلینگ (2001)

فراگیر

مضمون

سازماندهنده

پایه

1

2

شهروندی

سیاسی

دانش

 

شیوه عملکرد دولت (نهادها و فرایندها) (اتحادیه اروپا، 2017، ص 11 و 58؛ گیجسل، لدوکس، ریمرکن وتن­دام[21]، 2012، ص 6؛ گیرون[22]، 2012، ص 276)

حقوق و مسئولیت و مشارکت ( اتحادیه اروپا، 2017، ص 11 و 58؛ بسکوپه، بنهوم، کاگس، کستیلو و میراندا[23]، 2013، ص 17)

تهدیدها ( بسکوپه و همکاران، 2013، ص 17)

مهارت­ها

 

تفکر سطح بالا و انتقادی (بسکوپه و همکاران، 2013 ص 18؛ گیرون، 2012، ص 276)

ارتباطی (همان؛ همان ص 277 و 213)

همکاری؛ ( بسکوپه و همکاران، 2013 ص 278)

حل تعارض  (تروینو، کاراسکو، کلسی و کندی[24]، 2021، ص 21)

عمل دموکراتیک (تروینو و همکاران، 2021، ص 21)

مشارکت در اداره (بسکوپه و همکاران، 2013، ص 18)

پیروی از قانون ((تروینو و همکاران، 2021، ص 21؛ اتحادیه اروپا، 2017، ص 11)

توانایی مطالبه­گری (تروینو و همکاران، 2021، ص 21؛ بوثرید[25]، 1993، ص 47)

ارزش ها

پایندی (بنیاد بزوز[26]، 2017، ص 14)

ترویج (بنیاد بزوز، 2017، ص 14)

عمل به  دموکراسی (بنیاد بزوز، 2017، ص 14؛ گیرون، 2012، ص 278)

ارزشگذاری حاکمیت قانونی (گیرون، 2012، ص 278؛  اتحادیه اروپا، 2017، ص 58)

دفاع (فلاورز و زلنی[27]، 2009، ص 205؛ بوثرید، 1993، ص 47)

رفتار

مشارکت (ژرمن[28]، 2019، ص 32، 34؛ بسکوپه و همکاران، 2013، ص 18)

پیگیری (بسکوپه و همکاران، 2013، ص 21)

مدنی

دانش

مفهومی و واقعی (ترنی­پورتا، کبررا، روهر، لیو و ریوس [29]، 2015، ص 30)

اصول ( گنزالز-سلمنکا، اگودلو و سلینس[30]، 2020، ص 1؛ اگنادیسول[31]، 2020، ص 1؛ جوآ، سا، هرنریکس و ردریگز[32]، 2022، ص 4؛ برت[33]، 2017؛ شولز، آینلی، فریلون، لسیتو و اگروستی[34]، 2016، ص 26؛ ترنیپورتا و همکاران، 2015، ص 30؛  فریدمن، فریلن و ملک[35]، 2011، ص2؛  ون­پوک، وندنبیل و بروینینکس[36]، 2009، ص 5)

 تاریخی (ترنیپورتا و همکاران، 2015، ص 30)

نهادها (ترنیپورتا و همکاران، 2015، ص 30)

حقوق و مسئولیت­ها (شولز و همکاران، 2016، ص 46)

استدلال (شولز و همکاران، 2016، ص 46)

شایستگی (مهارت)ها

مهارت‌های تحلیلی (ترنیپورتا و همکاران، 2015، ص 34)

مهارت­های ارتباطی (وزارت آموزش نیوزلند[37]، 2020، ص 15؛ ترنیپورتا و همکاران، 2015، ص 34)

مهارت­های همزیستی (بسکوپه و همکاران، 2013، ص17)

تعهد به خدمت  (بوثرید، 1993، ص 47)

مشارکت (شولز و همکاران، 2016، ص 24؛ ترنیپورتا و همکاران، 2015، ص 35)

انگیزه­ها (ترنیپورتا و همکاران، 2015، ص 36؛  ادینگتن و امبروس[38]، 2010، ص 9)

نگرش­ها (شولز و همکاران، 2016، ص 33 و 40)

هویت (شولز و همکاران، 2016، ص 24؛ ترنیپورتا و همکاران، 2015، ص 35)

کارآمدی (شولز و همکاران، 2016، ص 42؛ ترنیپورتا و همکاران، 2015، ص 36؛ ادینگتن و امبروس، 2010، ص 9)

هنجارها و ارزش های دموکراتیک (شولز و همکاران، 2016، ص 36)

ارتباط­ها ( شولز و همکاران، 2016، ص 30)

اجتماعی

دانش

مشارکت (بروم[39]، 2020، ص2؛  اتحادیه اروپا، 2017، ص 53)

حق و مسئولیت (سیمن[40]، 2021، ص 4؛ تن­دام، گیجسل، ریمرمن و لدوکس[41]، 2011، ص 2؛ باکمستر و توماس[42]، 2009، ص 10)

تعامل اجتماعی و فرهنگی ( اتحادیه اروپا، 2017، ص 53؛  گیجسل و همکاران، 2012، ص 5؛ تن­دام و همکاران، 2011، ص 1)

بهداشت و سلامت (اتحادیه اروپا، 2017، ص  53؛ باکمستر و توماس، 2009، ص 20)

مشارکت اقتصادی (اتحادیه اروپا، 2017، ص 53)

درک خود و جهان (ریچاردسون و میلویدو[43]، 2019، ص12)

رفتار دموکراتیک و مسئولانه (گیجسل و همکاران، 2012، ص 5؛ تن­دام و همکاران، 2011، ص 2)

شایستگی (مهارت)ها

نگرش (به عمل دموکراتیک؛ رفتار مسئولانه اجتماعی؛ برخورد با درگیری ها؛ برخورد با تفاوت ها) (ریچاردسون و میلویدو، 2019، ص 12؛ اتحادیه اروپا، 2017، ص 56؛ گیجسل و همکاران، 2012، ص5)

فکر (به عمل دموکراتیک؛ رفتار مسئولانه اجتماعی؛ برخورد با درگیری ها؛ برخورد با تفاوت ها) (گبورس، گیجسل، آدمیرال، جرگنسن و تن­دام[44]، 2015، ص 4؛ تن­دام و همکاران، 2011، ص 6)

رفتار فردی: (اقدام دموکراتیک؛ رفتار مسئولانه اجتماعی) (ریچاردسون و میلویدو، 2019، ص12؛ اتحادیه اروپا، 2017، ص 53؛ گبورس و همکاران، 2015، ص 4؛ تن­دام و همکاران، 2011، ص 1و 2؛ باکمستر و توماس، 2009، ص 20؛ بوثرید، 1993، ص 47)

تعاملی (برخورد با درگیری ها؛ برخورد با تفاوت ها) (وزارت آموزش نیوزلند، 2020، ص 9؛ نیوولینک و اوستدام[45]، 2021، ص 3؛ اتحادیه اروپا، 2017، ص 53، 55 و 75؛ گیجسل و همکاران، 2012، ص 5؛ تن­دام و همکاران، 2011 ص 2)

زیست­محیط

دانش

مشارکت  (تلسین، پاو، گلدمن و هنسمن[46]، 2021، ص 1؛ هالوگ[47] و همکاران، 2011، ص 17)

ارتباط سالم (تلسین و همکاران، 2021، ص 1)

درک اکوسیستم های طبیعی (هاجیچامبیس، پرسکوا-هاجیچمبی و جورجیو[48] ، 2022، ص 2؛ برت، 2017، ص 2؛ هالوگ و همکاران، 2011، ص 14)

درک آثار زیست انسان (یوسلیزا[49] و همکاران، 2020، ص 5)

درک آثار تغییرات اکولوژیک بر زندگی و سلامت انسان (هاجیچامبیس و همکاران، 2022، ص 2؛ برت، 2017، ص 2)

درک امکان کاهش تخریب و بازسازی (هاجیچامبیس و همکاران، 2022، ص 2؛ برت، 2017، ص 2)

شایستگی

مهارت شناختی (ارزیابی؛ حل­مسئله، تفکر انتقادی، برنامه­ریزی، بررسی شواهد، تجزیه و تحلیل، بیان و دفاع از دیدگاه) (هالوگ و همکاران، 2011، ص14-17)

نگرش­­ (حساسیت و توجه، تمایل به برعهده گرفتن مسئولیت، خودکارآمدی) (هاجیچامبیس و همکاران، 2022، ص 2؛ هاجیچامبیس و هاجیپامبی[50]، 2020،  ص 2؛ گیرون، 2012، ص 278؛ هالوگ و همکاران، 2011، ص 17)

رفتار (مشارکت) (همکاری، رفتار مسئولانه، متقاعدسازی، عامل بودن) (هاجیپامبیس و همکاران، 2022، ص 4؛ یوسلیزا و همکاران، 2020، ص 4-6؛ هاجیچامبیس و همکاران، 2022، ص 30؛ برت، 2017، ص 2؛ هالوگ و همکاران، 2011، ص 15-38)

توسعه پایدار

دانش

محیطی (اکولوژیک و طبیعی، شهری و مصنوعی، سلامت و ایمنی) (جوآ و همکاران، 2022، ص 3؛ سدیتا، بلسی و یانگ[51]، 2022، ص 1؛ اگنادیسول، 2020، ص 3؛ گنزالز-سلمنکا و همکاران، 2020، ص 2؛ ثینوان[52]، 2018، ص 32)

اقتصادی (فرصت­ها، چالش­ها) (اتحادیه اروپا، 2021، ص 17؛ اگنادیسول، 2020، ص 4؛ ثینوان، 2018، ص 33؛ جوآ و همکاران، 2022، ص 6؛ رندینل و بری[53]، 2000، ص 1)

دانش در سطح فراملی (اتحادیه اروپا، 2021، ص 17؛ ثینوان، 2018، ص 33؛ جوآ و همکاران، 2022، ص6)

اجتماعی (رفاه، حقوق، سلامت، فرهنگ، سیاست) (جوآ و همکاران، 2022، ص 4؛ سدیتا و همکاران، 2022، ص 1؛ هاجیچامبیس و همکاران، 2022، ص 25؛ گنزالز-سلمنکا و همکاران، 2020، ص 2)

محیطی (اکولوژیک و طبیعی، شهری و مصنوعی، سلامت و ایمنی) (جوآ و همکاران، 2022، ص 4؛ هاجیچامبیس و همکاران، 2022، ص 1؛ گنزالز-سلمنکا و همکاران، 2020، ص 2)

شایستگی

اقتصادی (تولید پایدار، مصرف پایدار، کاهش آثار محیطی) (سدیتا و همکاران، 2022، ص 1؛ اتحادیه اروپا، 2021، ص 8؛ جاوفر[54]، 2021، ص2؛ گنزالزسلمنکا و همکاران، 2020، ص 2؛ دین، لینسی، فیلدینگ و سمیث[55]، 2016، ص 1)

اجتماعی (حقوق؛ شمول، پذیرش، گزینش، رفاه، سلامت، فرهنگ، سیاست، ارتباط) (سدیتا و همکاران، 2022، ص3؛ گنزالز-سلمنکا و همکاران، 2020، ص 2؛ اگنادیسول، 2020، ص 2)

رسانه

دانش

سواد رسانه­ای (لوریسلا و همکاران، 2020، ص 2؛ اگواددگومز و پرزردریگز[56]، 2012، ص 3)

تفکر سطح بالا و تفکر انتقادی (ریچاردسون و میلویدو، 2019، ص 47)

درک نقش رسانه­ها (وزارت آموزش نیوزلند، 2020، ص 20؛ اگواددگومز و پرزردریگز، 2012، ص 3)

 دانش کاربرد (سکریک، ژو، گو و پنگ[57]، 2015، ص 36؛ اگواددگومز و پرزردریگز، 2012، ص 3؛ ویلسون، گریزل، توازن، آکیمپنگ و چونگ[58]، 2011، ص 16)

شایستگی (مهارت) ها

تجزیه و تحلیل (احمدی، عبدالملکی و خطیب­زنجانی، 1401؛ لوریسلا، هرزینا و راب[59]، 2020، ص 2)

پردازش (وزارت آموزش نیوزلند، 2020، ص 9)

ارزیابی (احمدی و همکاران، 1401؛ لوریسلا و همکاران، 2020، ص 2)

تشخیص (ریچاردسون و میلویدو، 2019، ص 47؛ وزارت آموزش نیوزلند، 2020، ص 20)

تصمیم­گیری مستقل (ریچاردسون و میلویدو، 2019، ص 47؛ وزارت آموزش نیوزلند، 2020، ص 20)

کاربرد (سکریک و همکاران، 2015، ص 36)

مشارکت (سکریک و همکاران، 2015، ص 36)

ارتباط (سکریک و همکاران، 2015، ص 36؛ اگواددگومز و پرزردریگز، 2012، ص 3)

بیان خود (وزارت آموزش نیوزلند، 2020، ص 20؛ اگواددگومز و پرزردریگز، 2012، ص 3)

زبان (توانایی تجزیه و تحلیل زبان رسانه) (فرومیگز[60]، 2006، ص 47)

تولید (تشخیص هدف و آثار فرهنگی) (احمدی و همکاران، 1401؛ فرومیگز، 2006، ص 9)

بازنمایی (تشخیص واقعیت­ها، گزینش، کلیشه­ها، تفسیرها و تعصب سازندگان) (فرومیگز، 2006، ص 28 و 49؛ بوثرید، 1993، ص 47)

مخاطبان (هدف­گذاری، گردش، تفاوت­ها، خطاب) (فرومیگز، 2006، ص50)

دیجیتال

دانش

دانش به­کارگیری (کنی[61]، 2021، ص 12؛ گرمون[62]، 2020، ص 25)

دانش محلی و جهانی (ریچاردسون و میلویدو، 2019، ص 24)

تفکر معطوف به فضای دیجیتال (ریچاردسون و میلویدو، 2019، ص 24)

فهم و  احترام به خود و دیگران (گرمون، 2020، ص 25)

درک مسایل مرتبط با سلامتی و بهزیستی (کنی، 2021، ص 17؛ گرمون، 2020، ص 24؛ ریچاردسون و میلویدو، 2019، ص 14)

درک تفاوت­های فرهنگی (ریچاردسون و میلویدو، 2019، ص 12)

محافظت از اطلاعات (کنی، 2021، ص 12-13)

مدیریت خود (کنی، 2021، ص 12-13؛ ریچاردسون و میلویدو، 2019، ص 14)

توان تشخصیص درست از نادرست (کنی، 2021، ص 12-13؛ ریچاردسون، میلویدو و اشملزرید[63]، 2017، ص 112)

استفاده از فرصت­ها (ریچاردسون و میلویدو، 2019، ص 12).

حقوق و مسئولیت­ها (کنی، 2021، ص 13؛ ماهادیر، بهاردین و ایبرهیم[64]، 2021، ص 3؛ ریچاردسون و میلویدو، 2019، ص 11؛ ریچاردسون و همکاران، 2017، ص 112)

امنیت و حریم خصوصی (جیمز، وینستین و مندوزا[65]، 2021، ص 32؛ ماهادیر و همکاران، 2021، ص 2؛ ریچاردسون و میلویدو، 2019، ص 14)

خرید و مصرف (کنی، 2021، ص 12-13؛ جیمز و همکاران، 2021، ص 25)

شایستگی (مهارت) ها

آنلاین بودن (دسترسی، یادگیری و خلاقیت، سواد رسانه­ای و اطلاعاتی، داشتن تفکر انتقادی ابتکار، حل­­مسئله و کارآفرینی، سواد و شایستگی ریاضی، شایستگی­های پایه در علم و فناوری) (کنی، 2021، ص 5؛ ریچاردسون و میلویدو، 2019، ص 13-46)

شایستگی دیجیتال (جستجو، گزینش و ایجاد محتوا؛ مهارت‌های شناختی سطح بالا) (ماهادیر و همکاران، 2021، ص 2؛ جیمز و همکاران، 2021، ص 48؛ گرمون، 2020، ص 11؛ ریچاردسون و میلویدو، 2019، ص 13؛ ریچاردسون و همکاران، 2017، ص 108؛ چوی، گلسمن و کریستل[66]، 2017 ص 4؛ و ویلسون و همکاران، 2011، ص 41)

بهزیستی آنلاین (اخلاق و همدلی، سلامت و بهزیستی، ارتباطات، توانایی بیان فرهنگی، توانایی برقرای ارتباط با زبان مادری و خارجی، شایستگی های های اجتماعی، عاطفی و مدنی) (کنی، 2021، ص 6؛ جیمز و همکاران، 2021، ص 13؛گرمون، 2020، ص 12؛ لوریسلا و همکاران، 2020؛ ولاندرن و همکاران، 2020 ص 1 ص 7؛ ریچاردسون و میلویدو، 2019، ص 11-82؛  جونز و میچل[67]، 2015 ص 3)

حقوق آنلاین (مشارکت فعال، حقوق و مسئولیت­ها، حریم خصوصی و امنیت، آگاهی مصرف­کننده) (کنی، 2021، ص 14؛ جیمز و همکاران، 2021، ص 16؛ ماهادیر و همکاران، 2021، ص 2؛ گرمون، 2020، ص 12؛ ریچاردسون و میلویدو، 2019، ص 14؛ ریچاردسون و همکاران، 2017، ص 110؛ چوی و همکاران، 2017 ص 4)

 

جدول2. نسبت روایی محتوایی روابط بین مضامین پایه به مضامین سازمان­دهنده و فراگیر

تم فراگیر

میانگین روایی محتوایی (CVR)

شهروندی سیاسی

1

شهروندی مدنی

1

شهروندی اجتماعی

1

شهروندی زیست­محیطی

1

شهروندی مرتبط با توسعه­پایدار

1

شهروندی مرتبط با رسانه

1

شهروندی دیجیتال

1

 

در گام بعدی براساس نظر کریپندورف[68](1378) فراوانی واحدهای معنایی به­عنوان متداول­ترین معیار برای برآورد زمان قابل اختصاص به هر یک از مضامین فراگیر، به­کار رفت. برای تصمیم­گیری درباره شیوه تدوین و میزان تمرکز متناسب با مضامین فراگیر در بسته جامع آموزش شهروندی، ابتدا فراوانی و درصد فراوانی مضامین پایه مربوط به مضامین سازمانده­هنده هفت­گانه محاسبه و رتبه­دهی شدند. یافته­های این گام از بررسی در جدول 3 نمایش داده­‌شده­است.

 

 

جدول 3.  فراوانی و درصد فراوانی مضامین فراگیر حاصل از تحلیل مضمون قیاسی نظریه­محور

ردیف

عنوان ابعاد

فراوانی پایه(مفاهیم)

درصد فراوانی

درصد اختصاص یافته از زمان

زمان (دقیقه)

شمار نشست­ها

1

شهروندی سیاسی

20

87/10

10

100

2/1

2

شهروندی مدنی

18

8/9

10

100

2/1

3

شهروندی اجتماعی

19

32/10

10

100

2/1

4

شهروندی زیست­محیطی

19

32/10

10

100

2/1

5

شهروندی مرتبط با توسعه­پایدار

37

1/20

20

210

4/2

6

شهروندی مرتبط با رسانه

27

69/14

15

150

7/1

7

شهروندی دیجیتال

44

9/23

25

260

5/2

8

کل

184

100

 

12×90=1080

 

 

معرفی و مقدمات، پیش­آزمون، پس­آزمون

60

6/0

 

چنان­که در جدول 3 مشاهده می­شود، براساس رتبه­بندی مضامین پایه و در نظرگرفتن شمار مفاهیم مطرح شده مضامین برای آموزش شهروندی به شرح زیر است.

1) جایگاه نخست بعد دیجیتال (25 درصد).

2) جایگاه دوم بعد توسعه­پایدار (20 درصد). 

3) جایگاه سوم بعد رسانه (15 درصد).

4) جایگاه چهارم بعد سیاسی، مدنی، اجتماعی و زیست­محیطی (هر یک 10 درصد). 

با توجه به فراوانی هر یک از ابعاد هفت­گانه مورد نیاز در آموزش شهروندی، برای تعیین تفاوت معنادار بین فراوانی مضامین پایه مربوط به هر یک از مضامین سازمان­دهنده هفت­گانه، آزمون خی­دو (کای­اسکور) انجام شد. یافته­ها نشان داد تفاوت معناداری بین فراوانی مضامین پایه و مضامین سازمان­دهنده هفت­گانه وجود دارد. به همین سبب می­توان برای تدوین بسته جامع آموزش شهروندی برای هر یک از ابعاد، شمار نشست­ها و زمان در نظر گرفته شده برای آموزش آنها را متناسب با درصد مضامین پایه در نظر گرفت. بر پایه 12 نشست 90 دقیقه­ای، شمار نشست­های اختصاص یافته به هر یک از ابعاد هفت­گانه آموزش شهروندی در جدول 3 و 4 گزارش شده­است.

چنان­که در جدول 4-3 مشاهده می­شود، به بعد شهروندی دیجیتال (25 درصد)، شهروندی توسعه­پایدار (20 درصد)، شهروندی رسانه (15 درصد) و شهروندی سیاسی، مدنی، اجتماعی و زیست­محیطی هر یک (10 درصد)، به­ترتیب 5/2، 4/2، 7/1، 2/1 نشست اختصاص داده­شد. نکته دارای اهمیت در تدوین نهایی بسته جامع آموزش شهروندی، ترتیب نشست­های آموزشی برای هفت بعد مطرح شده می­باشد. بر پایه نظر 6 داور و ارزیاب متخصص در مورد ترتیب نشست­های آموزش شهروندی، و با ضریب توافق 100 درصد، ترتیب نشست­های آموزشی به شرح جدول 4 در نظر گرفته­شد. 

 

جدول 4.  ماتریس اختصاص نشست­های آموزشی شهروندی برای هر یک از ابعاد هفت­گانه

نشست

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

سیاسی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مدنی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اجتماعی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پایداری

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

زیست­محیط

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیجیتال

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

رسانه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                       

 

توضیح مورد توافق داوران به این صورت بود که با توجه به اینکه شهروندی در یک جغرافیای سیاسی تعریف می­شود و رعایت نظم و قانون و آگاهی از حقوق، مقدمه شهروندی است شهروندی سیاسی، باید در نشست یک آموزش داده­شود. به دنبال آن مشارکت و مفاهیم کلی مدنی هستند و سپس رفتار بین افراد و در سطوح اجتماع محلی باید مورد توجه قرار گیرد. پایداری موضوعی گسترده­ است که یکی از ابعاد آن به پایداری اکوسیستم و محیط­زیست اشاره­دارد که اگر ابتدا پایداری بحث شود و سپس اختصاصی­تر به محیط­زیست اشاره شود بهتر است. همچنین هر دو این موضوعات همچنان رابطه نزدیکی با زندگی شهری و اجتماع محلی دارد (پایداری به صلح و امنیت، پایداری اقتصادی و فرهنگی و محیط شهری و طبیعی زندگی، مرتبط است) در رتبه 4 و 5 قرار داده­شود. سپس بعد شهروندی دیجیتال که مفهومی گسترده­است و هر آنچه تا کنون در دنیای واقعی مورد توجه بوده اکنون در دنیای دیجیتال باید مد نظر باشد و مسائل جدید این بعد هم به آن افزوده شود به دنبال ابعاد گذشته مطرح شود. بعد رسانه که ارتباط نزدیکی با بخش سواد رسانه در بعد دیجیتال دارد پس از آن و به عنوان آخرین بعد آموزش داده­شود.

نیاز به یادآوری است که ابتدای نشست یک و پایان نشست دوازدهم برای انجام مقدمات و اجرای پیش­آزمون و پس­آزمون همراه با جمع­بندی مطالب دوره آموزشی در نظر گرفته­شده­است. بر اساس یافته­های نشان داده­شده در جدول 1 تا 4 و نگاره 1، پرسش یک پژوهش مبنی بر این­که ساختار و اجزای بسته جامع آموزش شهروندی چگونه است؟­ به این صورت پاسخ داده می‌شود که اجزاء و ساختار بسته جامع آموزش شهروندی، از فنون آموزشی متمرکز بر شهروندی سیاسی، مدنی، اجتماعی (هر یک 10 درصد)، شهروندی توسعه پایدار (20 درصد)، زیست­محیطی (10 درصد)، شهروندی دیجیتال (25 درصد) و شهروندی رسانه (15 درصد)، به­ترتیب سه بعد نخست 2/1، 4/2، 2/1، 5/2، 7/1 نشست بود.

پاسخ به پرسش دوم پژوهش مبنی بر ایکه محتوای نهایی بسته جامع آموزشی شهروندی چگونه است؟ در جدول 5 نشان داده­ شده ­است.

 

جدول 5. شرح نسشت­های آموزش شهروندی

نشست

بعد

شرح نشست

یک

سیاسی

1) پس از پیش آزمون آشنایی اعضای گروه با یکدیگر و بیان قانون­ها و اصول حاکم بر گروه و دوره

2) آشنایی با چهارچوب آموزش و شمار نشست­های آموزشی

3) بیان اهمیت رازداری در ایجاد محیط امن برای گفتگوی آزاد و بیان باورها و ایده­های شخصی و گرفتن تعهد رازداری از اعضا

4) شروع آموزش با تعریف شهروندی و آموزش بعد سیاسی

ü    فن آموزشی حقوق، مسئولیت­ها و قوانین (متقاعدسازی، رای دادن، شناخت ارتباط بین حق و مسئولیت و قانون)

ü    فن آموزشی نقش قانون و پیروی از آن (هدف قانون و اهمیت رعایت قانون برای فرد و جامعه چیست)

5) پایان نشست و دادن تمرین در خانه

دو

سیاسی و مدنی

1)          بررسی تکلیف واگذار شده هفته گذشته و بیان احساس و فکرهای ایجاد شده در هنگام انجام تکلیف تکمیل آموزش بعد سیاسی آموزش شهروندی

ü    فن آموزشی اهمیت مشارکت سیاسی

2)     بیان تعریفی از بعد مدنی آموزش شهروندی و آماده­سازی شرکت­کنندگان برای ورود به آموزش این بعد

3)     شروع آموزش بعد مدنی شهروندی

ü    فن آموزشی پروژه برنامه­ریزی (درک ساختارهای وابستگی متقابل در یک جامعه در طول دوره تغییر)

ü    فن آموزشی رویکردی ساختاریافته برای حل­تعارض (یادگیری تکنیک حل تعارض)

4) پایان نشست و دادن تمرین در خانه

سه

مدنی و اجتماعی

1)     خوش­آمدگویی و دریافت بازخوردی از احساس و پیامد تمرین نشست گذشته

2)     تکمیل آموزش بعد مدنی آموزش شهروندی

ü      فن آموزشی بازی قایق (مفهوم ارزش­ها و شناسایی پیش داوری­ها)

ü      فن آموزشی سیستم­های ارزشی (ارزش­های مختلف منبع احتمالی تعارض­اند)

3)       جمع­بندی آموزش بعد شهروندی مدنی و تعریف بعد شهروندی اجتماعی

4)       شروع آموزش بعد اجتماعی آموزش شهروندی

ü    فن آموزشی بالن سواری (آموزش حقوق بشر و اهمیت آن در جامعه)

ü    فن آموزشی درست و غلط (تشویق برای داشتن یک نگرش انتقادی)

5)       پایان نشست و دادن تمرین در خانه

چهار

اجتماعی و توسعه­پایدار

1)          در مورد حقوق اجتماعی که کمبود آن را در زندگی خود حس کرده­اند، و کلیشه‌های ذهنی که در رسانه­ها یافته­اند، گفتگوی کوتاهی انجام می­شود.

2)     تکمیل آموزش بعد اجتماعی شهروندی.

ü    فن آموزشی اولین برداشت­ها (آگاهی از تنوع برداشت­ها، تمرین گوش دادن فعال و احترام به دیگران)

ü    فن آموزشی پازل (تجربه رفتار ناعادلانه، اهمیت همبستگی و همکاری در غلبه بر بی­عدالتی)

3)     بیان تعریفی از بعد توسعه­پایدار آموزش شهروندی و آماده­سازی شرکت­کنندگان برای ورود به آموزش این بعد.

4)     شروع آموزش بعد توسعه­پایدار شهروندی.

ü    فن آموزشی مراقبت از جوامع خود (دفاع از آینده­ای پایدارتر)

5)     پایان نشست و دادن تمرین در خانه

پنج

توسعه­پایدار

1)     دانش­جویان نیازهای توسعه­پایداری را که در جامعه و شهر خود پیدا کردند را به کلاس ارائه و در مورد آنها گفتگوی کوتاهی انجام می­شود.

2)     تکمیل آموزش بعد توسعه­پایدار شهروندی.

ü    فن آموزشی شناسایی نیازها (شناخت 17 هدف توسعه پایدار و ارزیابی انتقادی نیازهای جامعه)

ü    فن آموزشی درک و شناخت انرژی مقرون به صرفه، قابل اطمینان، پایدار و مدرن

ü    فن آموزشی خرید و مصرف خوراکی­ها (کاهش دورریز و هزینه­های مربوط به آنها و نقش و اهمیت آن در اقتصاد خانواده)

3)     پایان نشست و دادن تمرین در خانه

شش

توسعه­پایدار و محیط­زیست

1)     بررسی تکلیف خواسته شده و بحث کوتاهی در مورد یافته­ها و احساس و افکار ایجاد شده در اثر این تمرین.

2)     ادامه آموزش بعد توسعه­پایدار شهروندی.

ü    فن آموزشی ترویج صنعتی فراگیر و پایدار و تقویت نوآوری

ü    فن آموزشی ارزیابی مصرف آب

ü    فن آموزشی سبک زندگی اخلاقی

3)     شروع آموزش شهروندی زیست­محیطی.

ü    فن آموزشی سبک زندگی اخلاقی

4)       پایان نشست و دادن تمرین در خانه

هفت

محیط­زیست

1)     بررسی تکلیف خواسته­شده و بحث کوتاهی در مورد یافته­ها و احساس و افکار ایجاد شده در اثر این تمرین.

2)     ادامه آموزش بعد زیست­محیطی شهروندی.

ü    فن آموزشی مسایل زیست محیطی عمده و اهمیت آنها

3)     پایان نشست و دادن تمرین در خانه

هشت

دیجیتال

1)       معرفی بعد دیجیتال شهروندی.

2)       شروع آموزش بعد دیجیتال شهروندی.

ü      فن آموزشی قانون در دنیای آنلاین و خلاقیت

ü      فن آموزشی تفاوت حقوق و مسئولیت­ها

3)       پایان نشست و دادن تمرین در خانه

نهم

دیجیتال

1) ادامه آموزش بعد دیجیتال شهروندی.

ü    فن آموزشی ریسک استفاده از فناوری دیجیتال

ü    فن آموزشی حریم خصوصی

ü    فن آموزشی حفاظت شهرت آنلاین خود و دیگران

ü    فن آموزشی هویت واقعی در برابر هویت آنلاین 

2) پایان نشست و دادن تمرین در خانه

دهم

دیجیتال ورسانه

1)       ادامه آموزش بعد دیجیتال شهروندی.

ü      فن آموزشی شرکت در بازار آنلاین

ü      فن آموزشی ریسک فناوری­های تازه، ردپای دیجیتال، ترفندهای تبلیعاتی، روابط آنلاین، حفظ سلامت

ü      فن آموزشی تحلیل محتوا و گزینش برای بازنشر

2)       جمع­بندی آموزش شهروندی دیجیتال و ارتباط دادن آن با بعد شهروندی رسانه­ای.

3)       شروع آموزش بعد رسانه­ای شهروندی.

ü      فن آموزشی درک نقش و اهمیت رسانه

4)       پایان نشست و دادن تمرین در خانه

یازده

رسانه

1)     ادمه آموزش بعد رسانه­ای شهروندی.

ü    فن آموزشی تکنیک­های بررسی درستی اطلاعات

ü    فن اموزشی کدهای خبری

ü    فن آموزشی بازنمایی

ü    فن آموزشی هدف تولید محتوا

ü    فن آموزشی فروش به جوانان

2)     پایان نشست و دادن تمرین در خانه

دوازده

رسانه و پس­آزمون

1)     ادامه آموزش بعد رسانه­ای شهروندی.

ü    فن آموزشی فروش به جوانان

2)     جمع­بندی و مرور آنچه در کل دوره آموزش داده­شده­است.

3)     پایان آموزش­ها و انجام پس­آزمون.

 

برای پاسخ به این پرسش که اعتبار تخصصی (مبتنی بر توافق داوران تخصصی) بسته جامع آموزشی شهروندی، در مورد ساختار، فرایند، محتوا و زمان اختصاص یافته به جلسات چگونه است؟ بسته ساخته شده در اختیار 6 متخصص در این زمینه قرار داده­شد. ضریب اعتبار بسته 93/0 به­دست آمده که نشان از کفایت بسته دارد. این بسته برای آموزش شهروندی به دانشجویان مناسب و کافی می­باشد.

بحث و نتیجه­گیری

یافته­های این پژوهش در پاسخ به این پرسش ­که ساختار و اجزای بسته جامع آموزش شهروندی چگونه است؟­ به این صورت بود که اجزاء و ساختار بسته جامع آموزش شهروندی، از فنون آموزشی متمرکز بر شهروندی سیاسی، مدنی، اجتماعی (هر یک 10 درصد)، شهروندی توسعه­پایدار (20 درصد)، زیست­محیطی (10 درصد)، شهروندی دیجیتال (25 درصد) و شهروندی رسانه (15 درصد)، به­ترتیب سه بعد نخست 2/1، 4/2، 2/1، 5/2، 7/1 نشست می­باشد.

اما در پژوهش­های دیگر به ابعاد متفاوت دیگری هم اشاره شده­بود. مانند شهروندی جهانی که در مقاله یمینی و همکاران (2019) به آن اشاره شده­است. در پاسخ به این پرسش که چرا در ابعاد شهروندی این پژوهش قرار نگرفت باید توضیح داده­شود که در واقع شهروندی جهانی، شهروندی در همه ابعاد یافت شده اما در سطح فرا منطقه­ای و جهانی است و بعد جدید به حساب نمی­آید. در سطح جهانی مشارکت سیاسی مشکل است اما دیگر ابعاد شهروندی در این سطح هم ممکن است. برای نمونه خرید نکردن از یک شرکت جهانی به دلیل نقض قوانین حقوق بشر اقدامی مدنی در این سطح بوده که بسیاری از شهروندان به آن اقدام می­کنند. یا شهروندی زیست­محیطی، دیجیتال و رسانه­ای به راحتی از سطح ملی و منطقه­ای به سطح جهانی قابل گسترش است.

همچنین برخی پژوهشگران به بعد شهروندی فرهنگی اشاره کرده­اند و آن را احساس وفاداری به یک فرهنگ خاص (جایی که هویت فرهنگی خود را پیدا می­کند) و همدلی عاطفی با آن درنظر گرفته­اند. مهمترین جنبه بعد فرهنگی را علاقه و وابستگی به زبان دانسته­اند (السبیلا و همکاران، 2015). همچنین توجه به میراث فرهنگی و ادبی را در این بعد در نظر گرفته­اند (منینگ، 2023). از نمودهای رفتار شهروندی مطرح شده در این بعد موارد زیر هستند: حفظ میراث فرهنگی و آشنایی شهروندان با مفاخر ملی و  مذهبی و مکان­های تاریخی که در ابعاد اجتماعی و توسعه پایدار قرار دارند؛ تحصیل و کسب درجات علمی از راه قانونی و علمی، مراعات اخلاق علمی و پرهیز از سرقت ادبی (حاضری و خلیلی، 1393)، که در ابعاد اجتماعی و توسعه­پایدار جای می­گیرد؛ درک معنا و تحسین هنرهای زیبا مانند نقاشی، مجسم­ سازی، موسیقی، تئاتر، رقص و معماری، نورپردازی (ثامسون و هال، 2023) مربوط به ابعاد رسانه و اجتماعی می­باشند؛ آزادی بیان و مذهب (بویکما و همکاران، 2020)، تلاش برای به­دست آوردن حقوق جنسیتی، تاسیس نهادهایی برای حمایت از گروه­های اقلیت، درخواست برابری در دادخواهی­ها و حقوق مربوط به دیه، طلاق، برابری دستمزد (حاضری و خلیلی، 1393)، برخورد مناسب با مهمان­های داخلی و خارجی، از خود گذشتگی و فداکاری، تعصب نداشتن قومیتی، یادگیری زبان برای برقراری ارتباط، مقررات راهنمایی، نوع­دوستی، امانت­داری در نقل قول و دوری از شایعه­سازی، دوری غیبت و تهمت، پرهیز از چاپلوسی، روشن صحبت کردن، درک اهمیت وجود توریست در رشد فرهنگی، اعتقاد به یادگیری تمام عمر (نیکنامی و مدانلو، 1387)، دانش از تاریخ (امین­بیدختی و کشاورز، 1398) که در ابعاد مدنی و اجتماعی قرار می­گیرند. همچنین همه این موارد می­تواند شامل سطح ملی و منطقه­ای یا احساس تعلق به میراث فرهنگی انسانی باشد. گل­بهاری و رجبلو (1399) به بعد شهروندی جنسیتی اشاره کرده که مربوط به هویت­یابی در بعد اجتماعی شهروندی است. هر شهروند باید نقش اجتماعی خود را بدون توجه به جنسیت ایفا نمایند. همچنین از نظر مدنی هر فرد بدون توجه به جنسیت باید از حقوق انسانی برخوردار شود.

بعد دیگری که در پیشینه پژوهش به آن اشاره شده شهروندی اخلاقی می­باشد که اصول آن (الف) به دیگران یا خود آسیب نرساندن، (ب) مطابق اصل (های) عدالت عمل کردن و (ج) آزادی دیگران را نقض نکردن، آگاهی از اصول اخلاقی هر موقعیت و پذیرش آنها و عمل و قضاوت بر اساس استدلال اخلاقی منطقی، بی­طرفانه، عقلانی و عینی و عاری از تعصبات و احساسات ذهنی بیان شده (ثرنبرگ و آگاز، 2016) و نمودهای آن را مسئولیت­پذیری، احسان، وفاداری، جوانمردی، مشارکت، ادب، درست­کاری، امانت­داری، احترام، انجام تعهدات (ثرنبرگ و آگاز، 2016)، مهربانی، صداقت، شجاعت (القتاونه و همکاران، 2019)، خیرخواهی، خویشتن داری یا اعتدال، عدالت، سخاوت، راستگویی، دوستی و قضاوت خوب (ثرنبرگ و آگاز، 2016)، وقت­شناسی و دقت در صرف زمان (نیکنامی و مدانلو، 1387)، رعایت بایدهای عرف جامعه­ای که در ان ساکن­اند مانند حجاب و پوشش و احترام دانسته­اند که مرتبط با دانستن اصول شهروندی در ابعاد گوناگون است. در واقع هر شهروند باید به صورت اخلاقی عمل کند و رفتار شهروندی همان رفتار اخلاقی در همه ابعاد می­باشد و نمی­توان آن را بعدی جداگانه در نظر گرفت. اخلاق انسانی در همه ابعاد زندگی هر شهروند جاری است.

بسته جامع آموزش شهروندی در دوازده نشست نود دقیقه­ای طراحی و ساخته شد و اعتبار متخصصان برای آن 93/0 به دست آمد که نشان از کفایت این بسته بوده و به این ترتیب بسته­ای جامع در زمینه شهروندی به دانش کاربردی و تربیتی ایران شد. به­کارگیری این بسته آموزشی در دانشگاه­ها و نیز مراکز آموزشی، فرهنگسراها به رشد نگرش­ها و رفتارهای شهروندی مختلف افراد جامعه کمک کرده و باعث کاهش رفتارهای نامناسب افراد و برخی مشکلات کنونی جامعه خواهد شد.

پیشنهاد می­گردد این بسته به صورت عملی آموزش داده شود و اثربخشی آن مورد ارزیابی قرار گیرد.

 

 

[1]. Qian

[2]. Al-Qatawneh, Alsalhi & Eltahir

[3]. Huntjens, & Kemp

[4]. Marshall

[5]. Neequaye-Kotey

[6]. Cao

[7]. Faecks, Smits & Möller

[8]. Keating

[9]. Granados-Sánchez

[10]. Gisewhite

[11]. Zuurmond, Guérin, vanderPloeg & vanRiet

[12]. Al-Sabeelah, Alraggad & Abou-Ameerh

[13]. Manning

[14]. Thomson & Hall

[15]. Buikema, Buyse.& Robben

[16]. Thornberg & Oguz

[17]. Yemini, Tibbitts & Goren

[18]. Vlaanderen, Bevelander and Kleemans

[19]. Attride-Stirling

[20]. Content Validity Ratio (CVR)                                                                                                                           

[21]. Geijsel, Ledoux, Reumerman & ten Dam

[22]. Girón

[23]. Bascopé, Bonhomme, Cox, Castillo and Miranda

[24]. Trevino, Carrasco, Claes and Kennedy

[25]. Boothriyd

[26]. Bezos Family Foundation

[27]. Flowers & Szelenyi

[28]. Germen

[29]. Torney-Purta, Cabrera, Roohr, Liu & Rios

[30]. González-Salamanca, Agudelo and Salinas

[31]. Egaña del Sol

[32]. João,  Sá, Henriques and Rodrigues

[33]. Brett

[34]. Schulz, Ainley, Fraillon, Losito, Agrusti

[35]. Friedman, Fraillon and Malak

[36]. Van Poeck, Vandenabeele and Bruyninckx

[37]. Ministry of Education

[38]. Eddington and Ambrose

[39]. Broom

[40]. Seemann

[41]. Ten Dam, Geijsel, Reumerman & Ledoux

[42]. Buckmaster & Thomas

[43]. Richardson & Milovidov

[44]. Gebors, Geijsel, Admiraal, Jorgensen & Ten Dam

[45]. Nieuwelink & Oostdam

[46]. Telešienė, Pauw, Goldman and Hansmann

[47]. Hollweg

[48]. Hadjichambis, Paraskeva-Hadjichambi and Georgiou

[49]. Yusliza

[50]. Hadjichambis and Hadjichambi

[51]. Sedita, Blasi and Yang

[52]. Thinyane

[53]. Rondinell & Berry

[54]. Jaufar

[55]. Dean, Lindsay, Fielding & Smith

[56]. Aguaded-Gómez & Pérez-Rodríguez

[57]. Skoric, Zhu, Goh & Pang

[58]. Wilson, Grizzle, Tuazon, Akyempong and Cheung

[59]. Lauricella, Herdzina & Robb

[60]. Frau-Meigs

[61]. Koni

[62]. Grammon

[63]. Richardson, Milovidov and Schmalzried

[64]. Mahadir, Baharudin and Ibrahim

[65]. James, Weinstein & Mendoza

[66]. Choi, Glassman & Cristol

[67]. Jones, M. L. & Mitchell

[68]. Krippendorff

  • احمدی، محمد؛ پوراحمد، احمد و حاتمی­نژاد، حسین (1392). بررسی تاثیر آگاهی شهروندی بر پاسخگویی و عملکرد سازمان زیباسازی برای بهبود منظر شهری. مظالعه موردی منطقه 6 کلانشهر تهران. مجله آمایش جغرافیایی فضا، 3(10)، 1-20.
  • احمدی، منیژه، عبدالملکی، سعید و خطیب­زنجانی، نازیلا. (1401). بررسی رابطه بین سواد رسانه­ای و اطلاعاتی معلمان و نگرش آن­ها به آموزش وب­محور با پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان در دوران کرونا. پژوهش­های روان­شناسی اجتماعی،49، 15-28.
  • احمدی، یعقوب و مرادی، سالار (1397). سرمایه اجتماعی (آنلاین و آفلاین) و فرهنگ شهروندی. فصلنانه علوم اجتماعی، 27(81)، 101-133.
  • امین­بیدختی، علی­اکبر؛ و کشاورز، یوسف (1398). آموزش صلح و شهروندی جهانی به کودکان و نقش آن در پیشگیری از خشونت. فصلنامه علمی مطالعات پیشگیری از جرم، 14(53)، 129-148.
  • آرایش، منصور، و شیخی، محمدتقی (1399). بررسی رابطه اموزش شهروندی و توسعه­پایدار شهری (مطالعه موردی: شهر اردبیل). مطالعات جامعه شناسی، 10(34)، 33-60.
  • بهرامی، ولی؛ تاج­مزینانی، علی­اکبر و امیری، حسین (1396). تحلیل میزان عوامل مؤثر بر آگاهی از شهروندی در بین دانش­آموزان (مورد مطالعه: شهرستان پلدختر). فصلنامه برنامه­ریزی رفاه و توسعه اجتماعی، 8(31)، 81-116.
  • حاضری، علی­محمد و خلیلی، علی (1393). بررسی آموزش شهروندی در برنامه درسی آشکار نهاد آموزش رسمی ایران. فصلنامه جامعه شناسی نهادهای اجتماعی،1(3)، 131-149.
  • قاسم­زاده­علیشاهی، ابوالفضل، پناهی­قرداغلو، محب، و مینایی، حامد. (1400). بررسی اثر جامعه­پذیری سازمانی و سرمایه اجتماعی بر مسئولیت­پذیری با نقش میانجی تعهد سازمانی. پژوهش­های روان­شناسی اجتماعی، 42، 53-74.
  • گل بهاری، ندا و رجبلو، علی (1399). بررسی آموزش شهروندی در کتب درسی تعلیمات اجتماعی مقاطع سوم تا نهم با تاکید بر ساختار جدید آموزشی 3-3-6. جامعه­شناسی نهادهای اجتماعی، 7(15)، 324-297.
  • نیکنامی، مصطفی و مدانلو، یاسمن (1387). تعیین مؤلفه­های آموزش شهروندی در دوره راهنمایی تحصیلی جهت ارائه یک چارچوب نظری مناسب. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، 2(1)، 137-164.
  • هنرور، حسین، آقایاری­هیر، توکل، علیزاده­اقدام، محمدباقر، و محمدپور، ابراهیم. (1400). رابطه فردگرایی با تأثیرات زیست­محیطی مصرف در بین شهروندان ارومیه­ای. پژوهش­های روان­شناسی اجتماعی، 41، 59-78.

 

  • Aguaded-Gómez, I., & Pérez-Rodríguez, A. M. (2012). Strategies for media literacy: Audiovisual skills and the
  • Al-Qatawneh, S.S., Alsalhi, N.R., Eltahir, E. (2019). The Citizenship Values included in intermediate stage Arabic-language textbook and teachers’ awareness ofthem in the UAE: A case study. Heliyon 5, 1-11.
  • Al-Sabeelah, M. A., Alraggad, E.A. F., & Abou-Ameerh A. O. (2015). The Dimensions of the Citizenship Concept among The Jordanian University Students. International Education Studies, 8(8), 87-102.
  • Bascopé, M., Bonhomme, M., Cox, C., Castillo, G. C., and Miranda D. (2013). National Curricular Guidelines and Citizenship Education in Schools in Latin American Countries. Retrieved from: https://www.iea.nl/publications/keynotes/national-curricular-guidelines-and-citizenship-education-schools-latin
  • Bezos Family Foundation. (2017). Digital Citizenship & Social and Emotional Learning: Navigating Life,s Digital Dilemmas. Retrieved from: https://www.commonsense.org/education/sites/default/files/tlr-blog/cse-digitalcitizenship-sel.pdf
  • Boothriyd, B. H. Speaker of the House of Commons (1993). Education for Citizenship and the teaching of democracy in Schools. Qualifications and Curriculum Authority on behalf of the Citizenship Advisory Group. 88 p.
  • Brett, P. (2017). Making Connections Between Civics and Citizenship and Education for Sustainability. In book: Peterson, A., and Tudball, L. (Eds). Civics and Citizenship Education in Australia: Challenges, Practices and International Perspectives, Chp: 10, pp.165-185.
  • Broom, C. A. (2020). Citizenship and Social Studies Curricula in British Columbia, Canada: Contemporary Realities and Alternative Possibilities. In E. Delgado-Algarra, & J. Cuenca-López (Eds.), Handbook of Research on Citizenship and Heritage Education, 56-79. IGI Global. https://doi.org/10.4018/978-1-7998-1978-3.ch004
  • Buckmaster, L. and Thomas, M. (2009). Social inclusion and social citizenship: towards a truly inclusive society. Social Policy Section. Parliamentary Library (Australia).
  • Buikema, R., Buyse, A. & Robben, C.G.M., A. (2020). Cultures, Citizenship and Human Rights. Routledge. New York. 268 P.
  • Cao, B. (2018, Mar-Feb). Defining Environmental Citizenship. 1st European Joint Meeting, Lemessos, Cyprus.
  • Choi, M., Glassman, M., Cristol, D. (2017). What is means to be a citizen in the internet age: Development of a reliable and valid digital citizenship scale. Computers & Education, 107, 100-112
  • Dean, J. A. Lindsay, J., Fielding, S. K., & Smith, D.G. L. (2016). Fostering water sensitive citizenship – Community profiles of engagement in water-related issues. Environmental Science & Policy, 55, 238–247.
  • Eddington, D. and Ambrose, K. (2010). Civics & Citizenship Education: Professional Learning Package. Department of Education, Employment and Workplace relations, Education Services Australia. 58 p. Education Study 2016 Assessment Framework. Springer International Publishing. Switzerland.
  • Egaña del Sol, P. (2020). Education for Sustainable Development: Strategies and Key Issues. In book: Quality Education, 258-272. 1007/978-3-319-95870-5_3
  • Faecks, B., Smits, M., & Möller, I. (2022). The Evolution of Sustainable Development in the Voluntary Carbon Market. MSc Thesis. Environmental Policy Group. Washington University.
  • Flowers, N., Szelenyi, Z. (Ed.s) (2009). Compasito: Manual on human rights education for children (2nd). Council of Europe. Hungary. 308 p.
  • Frau-Meigs, D. (ED.) (2006). Media education: a kit for teachers, students, parents and professionals.Paris. 185 p.
  • Friedman, T., Fraillon, J., and Malak, M. (2011). Design and Implementation of the IEA Civic and Citizenship Education Study. Paper prepared for the Annual Meetings of the American Educational Research Association in New Orleans.
  • Gebors, E., Geijsel, F., Admiraal, W., Jorgensen, T. & Ten Dam, G. (2015). Citizenship development of adolescents during the lower grades of secondary education. Journal of Adolescence, 45: 89-97.
  • Geijsel, F., Ledoux, G., Reumerman, R., & ten Dam, G. (2012). Citizenship in young people's daily lives: differences in citizenship competences of adolescents in the Netherlands, Journal of Youth Studies, DOI:10.1080/13676261.2012.671932
  • Germen, J. J. (2019). Democracy and Inequality: Political Engagement and Citizenship Education in Europe. Hoskins, Bryony. 239 p.
  • Girón, M. A.L. (2012). Educating Good Citizens: A Case Study of Citizenship Education in Four Multicultural High School Classrooms in Ontario. PhD thesis. Faculty of Education, University of Ottawa. 379 p.
  • Gisewhite, R.A. (2023). A whale of a time: engaging in a war of values for youth activism in science education. Cult Stud of Sci Educ. https://doi.org/10.1007/s11422-022-10140-5
  • González-Salamanca, C. J., Agudelo, L. O., and Salinas, J. (2020). Key Competences, Education for Sustainable Development and Strategies for the Development of 21st Century Skills. A Systematic Literature Revie.
  • Grammon, A. T. (2020). Comparing Digital Citizenship Perceptions of Online Students and Teachers. PhD Dissertation. Liberty University. 130 p
  • Granados-Sánchez, J. (2023). Sustainable Global Citizenship: A Critical Realist Approach. Social Sciences, 12, 171. https://doi.org/ 10.3390/socsci12030171
  • Hadjichambis, Ch. A., and Hadjichambi. P. D., (2020). Environmental Citizenship Questionnaire (ECQ): The Development and Validation of an Evaluation Instrument for Secondary School Students. Sustainability12(3), 821. https://doi.org/10.3390/su12030821
  • Hadjichambis, Ch. A., Paraskeva-Hadjichambi, D., and Georgiou, Y. (2022). Evaluating a Novel Learning Intervention Grounded in the Education for Environmental Citizenship Pedagogical Approach: A Case Study from Cyprus. Sustainability, 14, 1398-1416.
  • Hollweg, K. S., Taylor, J. R., Bybee, R. W., Marcinkowski, T. J., McBeth, W. C., & Zoido, P. (2011). Developing a framework for assessing environmental literacy. Washington, DC: North American Association for Environmental Education. P:122. Available at http://www.naaee.net.
  • Huntjens, P., & Kemp, R. (2022). The Importance of a Natural Social Contract and Co-Evolutionary Governance for Sustainability Transitions. Sustainability, 14, 2976. https://doi.org/10.3390/ su14052976
  • James, C., Weinstein, E., & Mendoza, K. (2021). Teaching digital citizens in today's world: Research and insights behind the Common-Sense K–12 Digital Citizenship Curriculum. (Version 2). San Francisco, CA: Common Sense Media. 72 p
  • Jaufar, S. (2021). Shaping of sustainable citizenship among young people of Kulhudhuffushi, Maldives and Hamilton, New Zealand: context, conditions and experiences. Sustainable Earth, 4(1), 1-12
  • João P., Sá, P., Henriques, H. M., and Rodrigues, A.V. (2022). Sustainable Development in Basic Education Sciences in Portugal—Perspective of Official Curriculum Documents. Sustainability, 14, 5651. https://doi.org/10.3390/su14095651
  • Jones, M. L. & Mitchell, J. K. (2015). Defining and measuring youth digital citizenship. New media & society, 1-17. Retrieved from: https://doi.org/10.1007/978-3-030-75746-5
  • Keating, A. (2016). Educating Tomorrow’s Citizens: What Role Can Schools Play? Foro de Educaciَn, 14(20), 35-47. doi: http://dx.doi.org/10.14516/fde.2016.014.020.004
  • Kim, J. H. & Chung, Y. (2020). Factors affecting youth citizenship in accordance with socioeconomic background. Children and youth services Review, 111.
  • Koni, A. (2021). Digital Citizenship- A Case Study of Children’s Online Experiences in One School. Master’s Thesis. Tampere University of Applied Sciences. 101 p.
  • Lauricella, R. A., Herdzina, J. & Robb, M. (2020). Early childhood educators’ teaching of digital citizenship competencies. Computers & Education 158, 1-9.
  • Mahadir, B. N., Baharudin, H. N., and Ibrahim, N. N. (2021). Digital citizenship skills among undergraduate students in Malaysia: A preliminary study. International Journal of Evaluation and Research in Education, 10(3), 835-544
  • Manning, K. D. (2023). Citizenship and Education in Hong Kong: A Review of Contemporary Academic Literature. Journal of Current Chinese Affairs0(0). https://doi.org/10.1177/18681026221145406
  • Ministry of Education, (2020). Civics and Citizenship Education: Teaching and Learning Guide. Cognition Education for the New Zealand Ministry of Education. Retrieved from: education.govt.nz. ISBN: 978-1-77669-880-6 (online PDF)
  • Neequaye-Kotey, R.(2023). A comparative analysis of two cash transfer programmes on how they influence the citizenship rights of beneficiaries. Forum for Development Studies. DOI: 1080/08039410.2023.2177563
  • Nieuwelink, H. & Oostdam, R. (2021): Time for citizenship in teacher training. Journal of Social Science Education 20 (3): 130-146.
  • Qian, J. (2020). Urban citizenship. International Encyclopedia of Human Geography,2nd 14, 33-37.
  • Richardson, J. & Milovidov, E. (2019). Digital Citizenship Education Handbook. Council of Europe. Strasbourg. 144 P.
  • Richardson, J., Milovidov, E., and Schmalzried, M. (2017). Internet literacy handbook. Council of Europe. 147 p. Retrieved from: https://edoc.coe.int/en/internet/7515-internet-literacy-handbook.html
  • Rondinell, A. D. & Berry, A. M. (2000). Environmental Citizenship in Multinational corpeorations: social responsibility and Sustainable Development. European Management Journal, 18(1), 70-84.
  • Schulz, W., Ainley, J., Fraillon, J., Losito, B. Agrusti, G. (2016). IEA International Civic and Citizenship for the Next Generation a Global Perspective Using IEA ICCS 2016 Data. IEA Research for Education, 12, 238 p.
  • Sedita, R. S., Blasi, S., and Yang, J. (2022). The cultural dimensions of sustainable development: A cross-country configurational analysis. Sustainable Development, 1-12. https://doi.org/10.1002/sd.2351
  • Seemann, A. (2021). The Danish ‘ghetto initiatives and the changing nature of social citizenship, 2004–2018. Critical Social Policy41(4), 586–605. 
  • Skoric, M. M., Zhu, Q., Goh, D., & Pang, N. (2015). Social media and citizen engagement: A meta-analytic review. New Media & Society, 18(9), 1-40.
  • Telešienė, A., Pauw, B. J., Goldman, D. and Hansmann, R. (2021). Evaluating an Educational Intervention Designed to Foster Environmental Citizenship among Undergraduate University Students. Sustainability13(15), 8219. https://doi.org/10.3390/su13158219
  • Ten Dam, G., Geijsel, F., Reumerman, R. & Ledoux, G. (2011). Measuring Young People’s citizenship Competences. European Journal of Education, 46(3): 354-372.
  • Thinyane, M. (2018). Engaging Citizens for Sustainable Development: A Data Perspective. United Nations University institude on Computing and Society (UNU-CS). 68 p.

-          Thomson, P. & Hall, C. (2023). Schools and Cultural itizenship Arts Education for Life. Routledge. 178 p.

  • Thornberg, R. & Oguz, E. (2016). Moral and citizenship educational goals in values education: a cross-cultural study of Swedish and Turkish student teachers’ preferences. Teaching and Teacher Education, 55, 110-121
  • Torney-Purta, J., Cabrera, J. C., Roohr, K. C., Liu, O. L., & Rios, J. A. (2015). Assessing civic competency and engagement in higher education: Research background, frameworks, and directions for next-generation assessment (ETS RR–15-34). Princeton, NJ: Educational Testing Service. 121 P.
  • Trevino, E., Carrasco, D., Claes, E., and Kennedy, J. K. (), (2021). Good Citizenship for the Next Generation a Global Perspective Using IEA ICCS 2016 Data. IEA Research for Education, 12. 238 p. Retrieved from: https://doi.org/10.1007/978-3-030-75746-5
  • Van Poeck, K., Vandenabeele, J., and Bruyninckx, H. (2009). SUSTAINABLE CITIZENSHIP AND EDUCATION. June 2009. Conference: Conference Lifelong Learning Revisited: What Next? Stirling, Scotland.
  • Vlaanderen, A., Bevelander, E. K., and Kleemans, M. (2020). Empowering digital citizenship: An anti-cyberbullying intervention to increase children’s intentions to intervene on behalf of the victim. Computers in Human behavior 112,
  • Wilson, C., Grizzle, A., Tuazon, R., Akyempong, K., and Cheung, C.K. (2011). Media and Information Literacy Curriculum for Teachers. The United Nations Educatuin, Scientific and Cultural Orgazination 7, place de fontenoy, paris, france. 191 p.
  • Yemini, M., Tibbitts, F. & Goren, H. (2019). Trends and caveats: Review of literature on global citizenship educalion in teacher training. Teaching and teacher education, 77, 77-89
  • Yusliza, Y. M., Amirudin, A., Rahadi, A. R., Athirah, N.S. N.A, Ramayah, T., Muhammad, Z., Dal Mas, F., Massaro, M., Saputra, J., and Mokhlis, K.S. (2020). An Investigation of Pro-Environmental Behaviour and Sustainable Development in Malaysia. Sustainability, 12, 7083. Retrieved from: doi:10.3390/su12177083
  • Zuurmond, A., Guérin, L., vanderPloeg, P. & vanRiet, D. (2023). Learning to question the status quo. Critical thinking, citizenship education and Bildung in vocational education. Journal of Vocational Education & Training. DOI: 10.1080/13636820.2023.2166573