نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه علوم اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان، اصفهان، ایران

2 دانشیار گروه علوم اجتماعی، دانشکده ادبیات، دانشگاه اصفهان، اصفهان ایران

3 استادیار گروه علوم اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان، اصفهان، ایران

چکیده


مقدمه: امروزه فضای مجازی به عنوان یک پدیده نوین تأثیر گسترده­ ای بر ابعاد زندگی افراد در خانواده دارد و تحولات بسیاری را در بین آنان موجب شده است از آنجایی که خانواده کانون اصلی حفظ هنجارها و ارزش های اجتماعی است از این رو در این پژوهش به بررسی تأثیر میزان و نوع استفاده از فضای مجازی بر هویت و ارزش­ های خانواده به شیوه فراتحلیل پرداخته شده است.
روش: بدین منظور از بین پژوهش­ های مرتبط بین سال­های 1390- 1400 تعداد 46 (19پژوهش نوع­استفاده، 27 پژوهش میزان ­استفاده) که از نظر روش­ شناختی ملاک­های لازم جهت ورود به فراتحلیل را داشتند، انتخاب و با استفاده از روش مقایسه­ ای (همبستگی) نرم افزار فراتحلیل تحلیل شدند.
یافته­ ها: یافته­ ها نشان داد که نوع استفاده از فضای مجازی به طور کلی بر ارزش­ها و هویت خانواده تأثیر معناداری ندارد، درحالی که میزان استفاده از فضای مجازی برحسب جدول تفسیری اندازه اثرکوهن به طور متوسطی (313/0) می­تواند بر هویت و ارزش­های ­خانوادگی اثرگذار باشد و آن را کاهش دهد (05/0>P).
نتیجه گیری: بر این اساس می توان گفت که بیشتر از آن که نوع استفاده از فضای مجازی بر ارزش­ها و هویت خانواده تاثیرگذار باشد، میزان استفاده از آن منجر به نزول هویت و ارزش­ها در خانواده به اندازه متوسطی می­گردد.
 

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Meta-analysis of the Effect of the Amount and Type of Use of Virtual Space on Family Identity and Values

نویسندگان [English]

  • zahra moharebi 1
  • Seyed Ali Hashemianfar 2
  • Seyed Naser Hejazi 3

1 Department of Social Sciences, Faculty of Social Sciences, Islamic Azad University, Dahaghan Branch, Isfahan, Iran

2 Associate Professor, Department of Social Sciences, Faculty of Literature, Isfahan University, Isfahan, Iran

3 Assistant Professor, Department of Social Sciences, Faculty of Social Sciences, Islamic Azad University, Dehaghan Branch, Isfahan, Iran

چکیده [English]

Introduction: Today, virtual space as a new phenomenon has a wide impact on the dimensions of people's lives in the family and has caused many changes among them. Since the family is the fundamental foundation of society and the main focus of maintaining social norms and values, therefore, a meta-analysis was conducted to investigate the effect of the amount and type of virtual space use on the family's identity and values.
Method: To this end, 46 related types of research between 2011 and 2021 (19 research on the type of use, 27 types of research on the amount of use) that met the necessary criteria to enter the meta-analysis were selected, and they were analyzed using the comparative (correlation) method of meta-analysis software.
Findings: The research findings showed that the type of use of virtual space, in general, does not have a significant effect on the values and identity of the family, while the amount of use of virtual space according to the interpretive table of Cohen's size can moderately (0/313) affect the identity and Family values are practical and reduce it. (P <0/05).
Conclusion: Based on this, it can be said that more than the type of use of virtual space affects the values and identity of the family, the amount of its use leads to the decline of the identity and values of the family to a moderate extent.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Family
  • Identity
  • Meta-analysis
  • Virtual Space
  • Family Values

مقدمه

از دیرباز خانواده به عنوان یک خرده نظام اجتماعی و پایه بنیادین جامعه است که کانون اصلی حفظ سنت­ها، هنجارها و ارزش­های اجتماعی به شمار می­رود و می تواند بستر بروز عواطف انسانی، پرورش فردی و اجتماعی را نیز فراهم سازد (حسین پور و مومنی، 1396). خانواده ساختاری است که افراد ورود به جمع های بزرگتر و فرایند اجتماعی شدن را با رعایت ارزش­های خانوادگی خاص خود که کلید ورود به جمع است می آموزند. ارزش های خانوادگی که مجموعه­ای از بایدها و نبایدها و چگونگی رفتار است در واقع به افراد می­آموزد که چگونه می­توانند در جمع خانواده حضور یابند و مورد قبول واقع شوند. از این لحاظ توجه به مفهوم ارزش­ها در خانواده به­ویژه ارزش­های خانوادگی، اجتماعی و اخلاقی، حائز اهمیت است و می توان گفت که جزو اساسی­ترین عناصر تشکیل یک خرده نظام اجتماعی(خانواده) و دیگر نظام­های اجتماعی(جامعه) محسوب می­گردد (لوپز و کارتروس[1]، 2018).

علاوه بر این حضور افراد در خانواده می­تواند به آنان کمک کند که خود را بهتر بشناسند، درباره خود بیشتر اطلاعات کسب کنند و بهتر بتوانند خود را از دیگران مجزا کنند و به اصطلاح هویت خود را تشکیل دهند (برک[2]، 1397). هویت به مجموعه ویژگی­ها و خصوصیاتی اشاره دارد که فرد را از دیگران به عنوان یک شخص منحصر به فرد مجزا می­سازد و دربردارنده هر آن چیزی است که فرد خود را آن­گونه می­شناسد و یا اصطلاحا خود را با آن توصیف می­کند (گرینبرگ[3]، 1398). هویت در واقع چهارچوبی است که می تواند افراد را هم با یکدیگر پیوند دهد و هم از یکدیگر منفک سازد. به طور کلی هویت افراد از بافت خانواده و نزدیکان و هر آنچه که آنان را به یکدیگر مرتبط می سازد تاثیر می­پذیرد و می­تواند تحت عنصر ارتباطات بسط یابد یا دچار تغییر و دگرگونی شود (شهابی عنبران، جعفری، هاشمی و سلطانی فر، 1401؛ موسیوند، زارعان، و کابلی، 1400).

در همین راستا یکی از عواملی که ارتباط با دیگران را امروزه تسهیل نموده است استفاده از فضای مجازی است (دابس[4]، 2018). ورود وسایل ارتباطی جدید در قالب شبکه های اجتماعی مجازی به طور گسترده ای توانسته بر فراوانی و کیفیت تعاملات اعضا درون خانواده و همینطور در برقراری تعامل با گروه­ها و اجتماعات بیرون از خانواده تاثیر بگذارد به طوری که محبوبیت این فناوری به طور غیرقابل باوری افزایش یافته است و حتی امروزه عدم دسترسی به این فناوری برای افراد غیرقابل ممکن به نظر می رسد(زینالی و زینالی، 1401). رسانه­های اجتماعی کاربران خود را قادر می­سازد تا علاوه بر اینکه علایق، افکار و نگرش­های خود را تحت محتوای انلاین با دیگران به اشتراک بگذارند بلکه بتوانند ارتباط گسترده­ای با دیگر افراد در سراسر جهان داشته باشند (کار و هیز[5]، 2015). از نظر تاریخی گرچه رسانه­های اجتماعی فناوری نسبتا جدیدی به حساب می­آید (باس و همیسون[6]، 2021)، اما این فناوری، موقعیتی همچون"زمان رهایی از تعهد"را برای افراد به همراه داشته که نوعی"ناامنی وجودی جدید" برای بخش بزرگی از جمعیت ایجاد نموده است که می تواند هویت فردی، خانوادگی و اجتماعی افراد را تحت تاثیر قرار دهد.

علاوه بر این، یکی از اصلی ترین نگرانی­ها در مورد استفاده از فضای مجازی به ویژه شبکه های اجتماعی تجربه انزوا اجتماعی است بدین معنی که هرچه افراد بیشتر وقت خود را صرف برقراری ارتباط آنلاین و به اشتراک گذاری زندگی روزانه در فضای مجازی بکنند به طور طبع زمان کمتری برای تعامل با یکدیگر در دنیای فیزیکی دارند (گیدنز[7]، 1395). از این جهت یکی از تاثیرات استفاده بیشتر از فضای مجازی در خانواده­ها اختصاص زمان کیفی کمتری با خانواده و دوستان می باشد (خالد[8]، 2017). برحسب آمارها کاربران فضای مجازی به طور تقریبی روزانه 7 ساعت وقت خود را این محیط سپری می­کنند و تقریبا یک سوم از زمان بیداری خود را با فناوری های اجتماعی می­گذرانند(عبدالله محمود و احمد شفیق، 2018). در ایران نیز شبکه­های اجتماعی در چندین سال اخیر محبوبیت فوق العاده­ای داشته اند و به دلیل قابلیت ایجاد پروفایل و فرصت تجربه یک شخصیت مجازی با بارگذاری تکه هایی از موسیقی، فیلم و موارد مورد علاقه خود (تصاویر، ویدیو و غیره) افراد از نظر هویتی توانایی تجربه ای جدید را در شبکه های اجتماعی بدست آورده­اند  (البحری، دانگ، یی و خلیلی[9]، 2021؛ کیانی و همکاران، 1397؛ کیسلر[10]، 2014).

در این زمینه یکی از معضلاتی که کاربران فضای مجازی را تهدید می­کند نداشتن آگاهی کافی درباره فضای مجازی است که می­تواند آسیب اخلاقی را برای آنان به دنبال داشته باشد. مطالعات نشان می­دهد که هرچه میزان استفاده از فضای مجازی در خانواده افزایش یابد تعاملات خانوادگی کمتر می­شود و سرمایه اجتماعی پیوند خانوادگی کاهش می­یابد (حاج محمدی و حاج محمدی، 1397). البته نتایج مطالعات درباره تاثیر فضای مجازی بر خانواده ضد و نقیض می­باشد مطالعات دیگری نشان می­دهد حضور در فضای مجازی تاثیرات مثبتی هم  به­دنبال دارد به طور مثال نتایج مطالعات ناشی از تاثیر شبکه های اجتماعی مجازی بر سبک زندگی زوجین حاکی از آن است که کسب اطلاعات از طریق فضای مجازی برای زوجین منجر به افزایش دانش و آگاهی آنان می­گردد و دسترسی پذیری که این فضای مجازی برای آنان فراهم می­سازد می­تواند تخلیه احساسات، کاهش فاصله فیزیکی، افزایش زمان باهم بودن و بستر اولیه آشنایی با همسر را موجب گردد (تاج آبادی فراهانی، شکربیگی و مهاجری، 1398) با این وجود پژوهش­های دیگری نیز بر پیامدهای منفی حضور در این فضا اشاره داشته­اند که نتایج آنان حاکی از ایجاد اختلال در تعاملات زوجین از طریق کم رنگ شدن ارتباط کلامی بین زوجین، تهدید صمیمیت و ایجاد خلاعاطفی است (یاراحمدی و همکاران، 1398).

 برخی یافته­ها نیز حاکی از آن است که تاثیرات شبکه­های اجتماعی از خوب به بد متفاوت است. به طور مثال مهارت­های اجتماعی نوجوانان در اثر استفاده بیش از اندازه از فضای مجازی در حال کاهش است و بیشتر آنان ترجیح می­دهند که اطلاعات مورد نیاز خود را از طریق شبکه­های اجتماعی و فضای مجازی بدست آورند. این تغییر تمایل در افراد بیشتر از قبل می­تواند مهارت­های آنان در خانواده را صحه بگذارد(زینالی و زینالی، 1401)، در این شرایط هر یک از اعضای خانواده خود می­بایستی بیاموزد که چگونه با دیگری ارتباط برقرار سازد یا چگونه دیگری را دلداری دهد تا بتواند سطحی از روابط میان­فردی خود را حفظ نماید (دورکین و همکاران، 2018). مطالعات نشان می­دهد که کیفیت روابط بین فردی را می توان به صورت تعاملات رو در رو و یا از طریق رسانه های اجتماعی بهبود بخشید و این وابسته به شرایط و موقعیت است در موقعیت های متعارض ارتباط از طریق رسانه­های اجتماعی مناسب­تر از تعاملات رودررو است و بالعکس در موقعیت­های بدون تعارض تعاملات رو در رو بیشتر کیفیت روابط بین فردی را تضمین می­کند (دورکین و همکاران، 2018). از این لحاظ نتایج پژوهشی در ارتباط با تاثیر فضای مجازی بر خانواده ضد و نقیض است، برخی از پژوهش­ها آن را مفید دانسته­اند(تاج فراهانی و همکاران، 1397) و برخی دیگر از پژوهش­ها تاثیرات منفی آن را گزارش می­کنند (رئیسی و همکاران، 1400، حیدری، 1400) از این لحاظ با توجه به یافته­های متناقض تاثیر فضای مجازی بر عملکرد خانواده این پژوهش درصدد بررسی تاثیر نوع و میزان استفاده از فضای مجازی بر ارزش­ها و هویت خانواده با شیوه فراتحلیل در قالب یک فرضیه پژوهش برآمد چرا که فراتحلیل شیوه­ای مفید و قوی برای ترکیب نتایج مطالعات متعدد به جهت دستیابی به یک برآورد بهتر است.

روش

در مطالعه حاضر به منظور تحقق هدف پژوهش، از روش فراتحلیل استفاده شده است فراتحلیل، شیوه ای قوی برای ترکیب هدفمند نتایج مطالعات متعدد جهت رسیدن به یک برآورد بهتر درباره حقیقت است (عریضی و فراهانی، 1388). از این رو در این پژوهش به جهت دستیابی به یک نتیجه گیری کلی در زمینه تاثیر نوع و میزان استفاده از فضای مجازی بر ارزش­ها و هویت خانواده روش فراتحلیل به کار گرفته شده است جامعه آماری این پژوهش مقالات چاپ شده در مجلات علمی-پژوهشی فارسی و انگلیسی کشور و نیز پایان نامه­های کارشناسی ارشد و دکتری در محدوده سال­های 1390 الی 1400 بود که از میان آن­ها مجموعا 68 پژوهش که ملاک­های ورود(تناسب موضوع پژوهش، روش شناختی مناسب، شیوه انجام پژوهش به صورت مقایسه ای و رابطه ای و ابزار سنجش مناسب) به فراتحلیل را داشتند، مورد بررسی قرار گرفتند و در نهایت با 46پژوهش (19پژوهش نوع استفاده و 27پژوهش میزان استفاده از فضای مجازی) در طی چهارگام براساس مراحل فراتحلیل کوهن[11] شامل؛ شناسایی، انتخاب، انتزاع و تجزیه و تحلیل (هاویت و کرامر[12]، 1388) با استفاده از شیوه هانتر و اشمیت[13] انجام شد و از طریق نرم افزار CMA-3 در انتها تحلیل گردید در ادامه مراحل فراتحلیل به صورت مبسوط آورده شده است

1-تعیین متغیرهای مورد نظر: در اولین گام و قبل از هر اقدام دیگری، متغیرهای پژوهش مشخص شدند که این متغیرها شامل"فضای مجازی(اینترنت، شبکه های اجتماعی)، میزان و نوع استفاده از فضای مجازی، هویت و ارزش­های خانواده" بود. نکته ای دیگر که مدنظر قرار گرفت انجام مطالعات در جامعه ایران بود به گونه­ای که مطالعات خارجی، مورد بررسی قرار نگرفتند. 2-جستوجوی پایگاه­ها: در گام دوم براساس متغیرهای تعیین شده، کلیده واژه­هایی برای جستوجوی فراگیر در پایگاه­های مختلف انتخاب شدند. این کلید واژه­ها در جستوجوی فارسی شامل"فضای مجازی(اینترنت و شبکه­های اجتماعی)، میزان استفاده از فضای مجازی(میزان استفاده، سابقه کاربری، میزان استفاده روزانه، هفتگی و ماهانه، مدت زمان عضویت، کمیت استفاده، میزان حضور و فعالیت، میزان ساعات استفاده، میزان مصرف)، نوع استفاده از فضای مجازی (اخبار، رویداد دوستان، فیلم و عکس، مسائل اجتماعی فرهنگی، فعالیت سیاسی، فعالیت آموزشی، پیگری مسائل صنفی، فعالیت مذهبی، مسائل علمی، نظردهی درباره مسائل مختلف، فضای تعاملی، تولیدات و محتوا، داشتن هویت گمنام، عدم حضور فیزیکی، ارتباط و تعامل، گستردگی فضای تعاملی، مشارکت و فعالیت، سبک زندگی ناشی از فضای مجازی، حضور با هویت واقعی، کیفیت استفاده، استفاده به صورت اطلاعاتی، سرگرمی و ارتباطی)، هویت(هویت افراد، هویت نهاد خانواده، هویت اجتماعی، تعاملات اجتماعی و فرهنگی اعضا خانواده، مطلوبیت و مناسبات اجتماعی، تعاملات اجتماعی)، و ارزش­های خانواده (ارزش­های خانواده، بی­اعتنایی ارزش­های خانواده، ارزش­های دینی، بی­اعتنایی ارزش­های دینی)" بود که در پایگاه­های مختلف همچون" پایگاه پایان­نامه های کشور(ایران داک)، پایگاه نشریات ایران(مگ ایران)، پایگاه اطلاعات جهاد دانشگاهی، سایت علوم انسانی و پایگاه نشریات ادواری، پایگاه مقالات کشورهای اسلامی و پایگاه ثبت همایش های کشورهای اسلامی(سیویلکا)" مورد جستوجو قرار گرفتند. 3-به کارگیری معیارهای روشن برای تغیین پژوهش­های قابل شمول: در این مرحله پس از بررسی تمامی پژوهش­های به دست آمده در گام قبل، پژوهش­هایی که ملاک ورود به فراتحلیل را دارا بودند انتخاب شدند از جمله این ملاک­ها می توان به 1.برخورداری از شرایط لازم روش شناختی(فرضیه سازی، روش پژوهش، جامعه آماری، حجم نمونه، روش نمونه گیری، ابزار اندازه گیری، روش آماری مناسب)2.تناسب موضوع پژوهش(تاثیر میزان/نوع استفاده از فضای مجازی(اینترنت/شبکه­های اجتماعی بر ارزش­ها/هویت خانواده) 3.انجام پژوهش به صورت مقایسه­ای و رابطه­ای (همبستگی، رگرسیون، آزمون t، تحلیل واریانس)، 4.استفاده از ابزار پژوهش مناسب و پایا جهت سنجش میزان تاثیر فضای مجازی بر هویت و ارزش­های خانواده. بنابراین پژوهش­هایی که شرایط فوق را نداشتند از فراتحلیل حذف شدند و در نهایت 46پژوهش(19نوع استفاده­ و 27پژوهش میزان استفاده) برای انجام مراحل بعدی انتخاب شدند. فهرست فراتحلیل که به منظور انتخاب پژوهش­های مناسب و استخراج اطلاعات لازم به کار برده شد شامل: عنوان مطالعه، نام پژوهشگر، سال اجرای پژوهش، تعداد نمونه، آماره، میزان آماره و سطح معناداری بود. این فهرست برای نوع و میزان استفاده فضای مجازی بر هویت و ارزش های خانواده بررسی و تکمیل شد و یافته­های آن برحسب نوع و میزان استفاده از فضای مجازی در جداول 1 و2 آورده شده است.

 

جدول 1. فهرست پژوهش­های مورد استفاده در فراتحلیل برحسب نوع استفاده از فضای مجازی بر هویت و ارزش­های خانواده به ترتیب سال

ردیف

نویسندگان

سال پژوهش

نمونه

متغیر مستقل

متغیروابسته

میزان آماره(r)

سطح معنی داری

1

حسین پور و مومنی

1396

184

فضای تعاملی

هویت نهاد خانواده

08/14 t

001/0

2

حسین پور و مومنی

1396

184

تولیدات و محتوا شبکه مجازی

هویت نهاد خانواده

71/14t

 

001/0

3

خوش صفا و کفایتی

1396

382

تعاملی بودن ارتباطات

ارزش­های خانواده

28/0-

001/0

4

خوش صفا و کفایتی

1396

382

گمنام بودن

ارزش­های خانواده

16/0-

01/0

5

خوش صفا و کفایتی

1396

382

عدم حضور فیزیکی

ارزش­های خانواده

026/0-

661/0

6

خوش صفا و کفایتی

1396

382

گستردگی فضای ارتباطی

ارزش­های خانواده

036/0

567/0

7

فلاحی

1395

376

 اخبار

هویت

093/0-

089/0

8

فلاحی

1395

376

رویداد دوستان

هویت

03/0

59/0

9

فلاحی

1395

376

فیلم و عکس

هویت

026/0

63/0

10

فلاحی

1395

376

مسائل اجتماعی فرهنگی

هویت

07/0

201/0

11

فلاحی

1395

376

فعالیت سیاسی

هویت

03/0-

95/0

12

فلاحی

1395

376

فعالیت آموزشی

هویت

072/0

19/0

13

فلاحی

1395

376

پیگیری مسائل شغلی

هویت

079/0

15/0

14

فلاحی

1395

376

فعالیت مذهبی

هویت

38/0 -

001/0

15

فلاحی

1395

376

مسائل علمی

هویت

294/0

003/0

16

فلاحی

1395

376

نظر درباره عکس

هویت

088/0

73/0

17

فلاحی

1395

376

نظر درباره مسائل مذهبی

هویت

296/0

053/0

18

فلاحی

1395

376

نظر درباره مسائل علمی

هویت

311/0

043/0

19

احمدی و همکاران

1394

300

میزان مشارکت و فعالیت

ارزش­های خانواده

46/0-

001/0

 

جدول2. فهرست پژوهش­های مورد استفاده در فراتحلیل برحسب میزان استفاده از فضای مجازی بر هویت و ارزش­های خانواده به ترتیب سال

ردیف

نویسندگان

سال پژوهش

نمونه

متغیرمستقل

متغیروابسته

میزان آماره(r)

سطح معنی­داری

1

رئیسی و همکاران

1400

378

میزان استفاده

تعاملات اجتماعی­فرهنگی

532/0-

001/0

2

رئیسی و همکاران

1400

378

میزان استفاده

تعاملات اجتماعی­فرهنگی

302/0 -

001/0

3

رئیسی و همکاران

1400

378

میزان استفاده همسر

تعاملات اجتماعی­فرهنگی

33/0 -

001/0

4

رئیسی و همکاران

1400

378

میزان استفاده فرزندان

تعاملات اجتماعی­فرهنگی

25/0-

023/0

5

رضایی و پورجلیلی

1397

378

میزان ساعات استفاده

انسجام اجتماعی

297/0-

0001/0

6

رضایی و پورجلیلی

1397

378

میزان ساعات استفاده

مطلوبیت مناسبات

 

098/0

 

07/0

7

خوش صفا و کفایتی

1396

 

382

میزان استفاده

ارزش­های خانواده

281/0-

001/0

8

شکربیگی

1396

400

میزان استفاده از شبکه­های اجتماعی

بی اعتنایی به ارزش­های دینی

69/0

001/0

9

خوش صفا و کفایتی

1396

382

سابقه کاربری

کاهش ارزش­های خانوادگی

305/0

001/0

10

عطایی کچویی و همکاران

1396

384

میزان استفاده

نظام ارزشی دینی

179/0-

04/0

11

عطایی کچویی و همکاران

1396

384

میزان استفاده

نظام ارزشی خانواده

218/0-

003/0

12

حسین پور و مومنی

1396

184

مدت عضویت

هویت نهاد خانواده

64/12 t

001/0

13

قنبریان و درویشی

1395

410

میزان استفاده از اینترنت

دینداری

054/0-

19/0

14

قنبریان و درویشی

1395

410

میزان استفاده

دینداری

218/0-

001/0

15

قنبریان و درویشی

1395

410

میزان استفاده از اینترنت

ارزش­های خانواده

37/0-

001/0

16

قنبریان و درویشی

1395

410

میزان استفاده

ارزش­های خانواده

23/0-

001/0

17

فلاحی

1395

376

میزان استفاده از شبکه­های اجتماعی

احساس تعلق

012/0

824/0

18

خالدی و همکاران

1395

384

میزان استفاده اینترنت

هویت اجتماعی

469/0-

001/0

19

خالدی و همکاران

1395

384

میزان استفاده از فناوری­های نوین

هویت اجتماعی

587/0-

001/0

20

گنجی و نیازی شهرکی

1394

236

میزان استفاده از فناوری­های نوین

تضعیف میزان دینداری

16/0

01/0

21

گنجی و نیازی شهرکی

1394

236

فناوری­های نوین

کم شدن ارزش­ها

42/0

001/0

22

احمدی و همکاران

1394

300

مدت زمان عضویت

ارزش­های خانواده

41/0-

001/0

23

احمدی و همکاران

1394

300

میزان استفاده

ارزش­های خانواده

48/0-

001/0

24

رضاپور و همکاران

1394

120

میزان استفاده از شبکه های اجتماعی

تعامل اجتماعی زوجین

323/0-

001/0

25

خدامرادی و سعادت

1393

139

استفاده روزانه

ارزش­های خانواده

9/854 F

39/0

26

خدامرادی و سعادت

1393

139

استفاده هفتگی

ارزش­های خانواده

9/854 F

38/0

27

خدامرادی و سعادت

1393

139

استفاده ماهانه

ارزش­های خانواده

9/854 F

001/0

 

  1. 4. تعیین اندازه اثر برای هر پژوهش: در گام چهارم اندازه هر پژوهش به طور جداگانه با وارد نمودن اطلاعات آماری پژهش در نرم افزار CMA-3 به دست آمد. 5. در گام اخر با ترکیب اندازه اثرهای به دست آمده حاصل از پژوهش­ها و تعیین میزان معناداری پژوهش­ها توسط نرم افزار CMA-3، اندازه اثر ترکیبی و سطح معناداری ترکیبی به دست آمد.

 

 

یافته‌ها

نتایج تحلیل داده­های حاصل از پژوهش ها توسط نرم افزارCMA-3 و چک لیست پژوهش­ها به صورت تفکیک شده برای هر پژوهش در جداول 3 و 4 آورده شده که شامل؛ اندازه اثرهای پژوهش­ها، اندازه اثر ترکیبی، میزان معناداری ترکیبی و غیره می­باشد.

جدول 3. خلاصه یافته‌های فراتحلیل و اندازه اثر نوع استفاده از فضای مجازی بر هویت و ارزش های خانواده

ردیف پژوهش

متغیرهای وابسته

نام پژوهش

میزان آماره r

آماره z

سطح معناداری

1

 

فلاحی

088/0

70/1

088/0

2

 

072/0

39/1

164/0

3

 

294/0

85/5

001/0

4

 

311/0

21/6

001/0

5

هویت فردی

03/0-

58/0-

562/0

6

 

026/0

502/0

615/0

7

 

07/0

354/1

176/0

8

 

079/0

529/1

126/0

9

 

38/0

726/7

001/0

10

 

295/0

893/5

001/0

11

 

093/0-

801/1-

072/0

12

 

03/0

580/0

562/0

13

هویت نهاد خانواده

حسین پور

722/0

26/12-

001/0

14

 

73/0-

69/12-

001/0

 

اندازه اثر هویت

003/0-

234/0

815/0

15

 

خوش صفا

26/0-

506/0-

001/0

16

ارزش­های خانواده

16/0

142/3-

483/0

17

 

36/0

701/0

001/0

18

 

28/0-

601/5-

001/0

19

احمدی

46/0-

571/8-

001/0

 

اندازه اثر ارزش­های خانواده

085/0-

607/3-

001/0

 

اندازه اثر ترکیبی

02/0-

684/1-

092/0

 

همانطور که یافته­های جدول فوق نشان می­دهد نوع استفاده از فضای مجازی بر هویت افراد و خانواده تاثیری نداشته است (05/0<P)، درحالی که میزان اندازه اثر نوع استفاده از فضای مجازی بر ارزش های خانواده برابر با 085/0- می باشد و در سطح 05/0>P معنادار می­باشد و حاکی از تاثیر نوع استفاده از فضای مجازی بر ارزش های خانواده می باشد. اندازه اثر ترکیبی تاثیر نوع استفاده از فضای مجازی بر هویت و ارزش های خانواده نیز معنادار نبوده است(05/0<P).

در ادامه خلاصه یافته های جدول فراتحلیل و اندازه اثر میزان استفاده از فضای مجازی بر هویت و ارزش­های خانواده آورده شده است.

جدول 4. خلاصه یافته‌های فراتحلیل و اندازه اثر میزان استفاده از فضای مجازی بر هویت و ارزش­های خانواده

کد پژوهش

نام پژوهش

میزان آماره r

آماره z

سطح معناداری

 

1

خوش صفا

305/0-

133/6-

001/0

 

2

قنبریان

370/0-

836/7-

001/0

 

3

230/0-

725/4-

001/0

 

4

عطایی

218/0-

732/4-

001/0

 

5

خدامرادی

073/0-

858/0-

002/0

 

6

075/0-

877/0-

006/0

 

7

276/0-

306/3-

001/0

 

8

احمدی

41/0-

507/7-

001/0

 

9

48/0-

013/9-

043/0

 

 

اندازه اثر ارزش­های خانواده

301/0-

776/15-

001/0

1

گنجی

16/0-

463/2-

014/0

 

2

420/0-

834/6-

001/0

 

3

شکربیگی

69/0-

895/16

001/0

 

4

عطایی

179/0-

532/5-

001/0

 

5

قنبریان

054/0-

09/1

276/0

 

6

218/0-

47/4-

001/0

 

7

خوش صفا

281/0-

622/5-

001/0

 

 

اندازه اثر ارزش­های دینی

306/0-

58/15-

001/0

1

فلاحی

012/0

232/0

817/0

 

2

حسین پور

684/0-

24/11-

001/0

 

3

خالدی

469/0-

93/9-

001/0

 

4

587/0-

13/13-

001/0

 

5

رئیسی

532/0-

48/11-

001/0

 

6

302/0-

03/6-

001/0

 

7

 

330/0-

63/6-

001/0

 

8

250/0-

94/4-

001/0

 

9

رضاپور

323/0-

15/5-

001/0

 

10

رضایی

297/0-

93/5-

001/0

 

11

 

098/0

90/1

057/0

 

 

اندازه اثر هویت

333/0-

374/21-

001/0

 

اندازه اثر کلی

313/0-

576/17-

001/0

                   

همانطور که یافته­های جدول فوق نشان می­دهد تاثیر میزان استفاده از فضای مجازی بر ارزش­های خانواده به میزان 301/0 است (05/0>P) یعنی استفاده بیشتر از فضای مجازی می­تواند ارزش­های خانواده را به میزان 1/30 درصد کاهش دهد علاوه بر این همانطور که یافته­های جدول فوق نشان می­دهد تاثیر فضای مجازی بر ارزش­های دینی به میزان 306/0 و در سطح 05/0>P  معنادار است، در واقع فضای مجازی به میزان 6/30 درصد می تواند از ارزش های دینی بکاهد. همچنین یافته­های جدول فوق گویای آن است که تاثیر فضای مجازی بر هویت خانواده به میزان 333/0 و در سطح 05/0>P معنی دار است. این یافته حاکی از آن است که میزان استفاده از فضای مجازی به میزان 3/33 می تواند منجر به کاهش احساس هویت به عنوان یک خانواده در افراد گردد. اندازه اثرهای بدست آمده مبتنی بر جدول تفسیر اندازه اثر کوهن در حد متوسط است. بنابراین می توان گفت تاثیر استفاده از فضای مجازی مبتنی بر میزان استفاده بر هویت و ارزش­های خانواده از نظر شاخص اندازه اثر کوهن دارای اندازه متوسط است.

بحث و نتیجه‌گیری

همانطور که ادبیات پژوهشی نشان می­دهد مطالعات فراتحلیل شیوه­های قوی برای ترکیب نتایج مطالعات متعدد و دستیابی به برآورد بهتر از متغیرهای مورد نظر هستند همانگونه که هدف پژوهش حاضر نیز دستیابی به یک برآورد بهتر نسبت به تاثیر نوع و میزان استفاده از فضای مجازی بر هویت و ارزش­های خانواده بود و نتایج این پژوهش نشان داد که میزان استفاده از فضای مجازی بر هویت و ارزش­های خانوادگی تاثیر گذار است به طوری که می­تواند به میزان313/0-  کاهش هویت و ارزش­های خانواده را در برداشته باشد در حالی که نوع استفاده از فضای مجازی به طور کلی بر هویت و ارزش­های خانواده موثر نبود و تنها بر ارزش­های خانواده تاثیر گذار بود که این نتیجه با یافته­های پژوهشی خوش صفا و کفاشی (1395)، که تاثیر گمنامی، سابقه کاربری و تعاملی بودن ارتباطات در شبکه های اجتماعی را بر ارزش­های خانوادگی را دارای بیشترین تاثیر دانسته اند همسو می­باشد. همچنین با نتایج پژوهشی احمدی و همکاران(1394)، که نشان داد استفاده از فضای مجازی(فیس بوک) بر ارزش­های خانوادگی تاثیر گذار بوده است همسو بود.

یافته­های دیگر نیز نشان می­دهد که تاثیر استفاده از فضای مجازی بر نظام ارزشی افراد در شهرها و روستاها متفاوت است مطالعات نشان می­دهد که استفاده از فضای مجازی در خانواده­های شهری بالاتر از خانواده­های روستایی است و همچنین یافته­ها نشان می دهد که تفاوت معناداری بین نظام ارزشی خانوادگی و دینی در افراد روستایی و شهری وجود دارد و بین میزان استفاده از فضای مجازی و نظام ارزشی خانوادگی ارتباط معکوسی وجود دارد (کچویی، انصاری و کیانپور، 1396) که همسو با نتایج اخیر مبنی بر کاهش ارزش­ها و هویت خانوادگی در اثر استفاده از فضای مجازی است.

 در راستای تبیین نتایج پژوهش حاضر می توان اشاره داشت که امروزه فضای مجازی در توسعه جوامع نقش بسزایی دارد و فناوری اطلاعات و ارتباطات در این رابطه حائز اهمیت است و یکی از عوامل اجتماعی شدن و جامعه پذیری به ویژه برای کودکان و نوجوانان از طریق فضای مجازی است (شهابی عنبران و همکاران، 1401)، چراکه می تواند به نگرش­ها و گرایش­های ارزشی آنان سمت و سو دهد. یافته­های پژوهشی نشان می دهد که ارزش­های خانوادگی در میان افرادی که از فضای مجازی استفاده می کنند با افرادی که از این فضا استفاده نمی­کنند متفاوت است و ارزش های خانوادگی آنان با توجه به نوع استفاده از فضای مذکور متفاوت است و طول زمان استفاده از  فضای مجازی می تواند در ارزش های خانوادگی تفاوت ایجاد نماید (خدامرادی، سعادت و خدامرادی، 1393).

بنابراین امروزه تحت تاثیر قرار گرفتن ارزش­های اجتماعی خانواده­ها به واسطه ورود وسایل ارتباط جمعی همچون شبکه­های اجتماعی مسئله­ای غیرقابل انکار است اما آسیب­هایی نیز این تکنولوژی با خود به همراه داشته است که یکی از اصلی­ترین آنها تغییر سبک زندگی، شکستن باورها و ارزش­ها و ایجاد تغییرات هویتی به ویژه در زنان و دختران بوده است در این راستا یافته­های پژوهشی نشان می­دهد که برخی از ویژگی­های شبکه­های اجتماعی مجازی از جمله محیط تعاملی، فضای صمیمی و احساس رضایت، گروه­ها و اجتماعات مجازی، و محتوا شبکه­های اجتماعی، تاثیر غیرقابل انکاری بر هویت و ارزش­های خانواده دارد (درشتی، شیرمحمدی و ادیبی، 1398). همچنین یافته­های پژوهشی نشان می­دهد که فضای مجازی می­تواند هویت­های دوگانه­ای برای نوجوانان ایجاد نماید (جلالی، اسکندری، برجعلی، سهرابی، و عسگری، 1401؛ عنبران و همکاران، 1401).

از سوی دیگر به طور طبیعی تداوم هر جامعه­ای در گرو تداوم ارزش­های اساسی آن است و این تداوم ارزشی و انتقال آن در طول نسل­ها منطق ذاتی جامعه پذیری را تصریح می­سازد که از طریق خانواده از اولین سال­های زندگی آغاز می­گردد ارتباط خانواده و ارزش­ها ارتباطی دو سویه است و این ارزش­های مشترک است که همبستگی اجتماعی را رقم می­زند و جز عناصر مهم وحدت روانی افراد به شمار می­آید(گیدنز، 1395). ارزش­ها به نظام اجتماعی هویت می­بخشد و بنیان نظام فرهنگی جامعه را شکل می­دهد و معیارهای اساسی برای زیربنای هنجارهای اجتماعی(بایدها و نبایدها) می­باشند. در واقع ارزش­های باثبات نسبی می تواند فرهنگ عمومی با ثبات نسبی را به همراه داشته باشد و اگر ارزش­ها دچار تزلزل گردند فرهنگ عامه نیز دچار آسیب می­گردد. بنابراین ارزش­ها مرکزیت و بار عاطفی دارند و در مدیریت رفتارها و رندهای عمومی جامعه نقش اساسی دارند.

البته باید دانست که تغییر در نظام ارزشی خانواده به دلیل تفاوت نسلی و پاینبدی هر نسل به ارزش­های متفاوت به ویژه در دنیای امروزی همواره یکی از مسائل مهم خانواده بوده است و تضاد و تعارض ارزش­ها و ایستارهای خانوادگی در میان نسل­های مختلف در درون خانواده­ها وجود داشته است (گیدنز، 1395). یکی از مسائلی که استحاله ارزشی و تضاد ارزشی را به دنبال خود دارد؛ آگاهی و اطلاع یابی فزاینده است که رسانه­ها به ارمغان آورده­اند به طوری که تغییر و تحول یکی از خصیصه­های زندگی روزانه است امروزه اکثر افراد مجموعه­ای وسیعی از زندگی­های نوینی را که قبلا هرگز ندیده­اند و منبع آن رسانه­های جمعی همچون اینترنت است، تجربه می­کنند و زندگی­شان را از طریق آن شکل می­دهند. اینترنت هم­اکنون به همه زوایای زندگی انسان امروزی نفوذ کرده، ارزش­های اجتماعی خانواده را تحت تاثیر قرار داده (کیسلر، 2014) و منجر به تغییرات رفتاری و گفتمان نسل جوان نیز شده است. به طور مثال در گذشته خانواده­های سنتی به دلایل گوناگون روابط درونی و بیرونی گسترده­ای داشته­اند اما استفاده از اینترنت کم و کیف این روابط را تغییر داده و تعامل خانوادگی در این میان کاهش یافته است که این خود منجر به تحول بیشتر در ارزش­های سنتی خانواده شده است (قنبریان برزیان و درویشی، 1395).

در واقع با ورود تکنولوژی وسایل ارتباط جمعی در خانواده­ها به سبب نظم اطلاعاتی که با خود به همراه داشته است همچون گذشته از طریق نظام ارزشی خانواده مثل دین نمی توان به بازآفرینی ارزش­ها و ایستارهای اجتماعی و یا حفظ و قوام بخشیدن به آن ها دست یافت. گرچه از طریق رسانه­های نوین می­توان به اشاعه ادیان پرداخت اما سرعت تغییرات ارزشی به واسطه فناوری­های نوین در حوزه­های مختلف فرهنگی و اجتماعی و لایه­های جامعه بیشتر می باشد. در این راستا می­توان به ظهور اشکال جدیدی از خانواده و ازدواج و تغییر معیارهای همسر گزینی (تاج آبادی و همکاران، 1398)، که بخشی از واقعیات تغییرات ارزشی در خانواده ایرانی است اشاره نمود. ادبیات پژوهشی در این باره نشان می­دهد که استفاده از فضای مجازی و رسانه ارتباط معکوسی با میزان دینداری افراد دارد و همچنین ارتباط مستقیمی بین دینداری و پایبندی به ارزش های خانواده گزارش شده است (قنبریان برزیان و درویشی، 1395). از محدودیت­های این پژوهش می­توان به ازدست دادن بسیاری از مقالات پژوهشی به دلیل عدم گزارش­دهی مناسب نتایج اشاره داشت. پیشنهاد می گردد که در پژوهشی مجزا به شیوه فراتحلیل به بررسی تاثیر میزان استفاده از فضای مجازی بر ساختار خانواده و تعاملات بین فردی آنان پرداخت و نتایج آن را با پژوهش اخیر مورد مقایسه و بررسی قرار داد. همچین پیشنهاد می گردد که در پژوهشی دیگر متغیرهای واسطه ای موثر بر استفاده از فضای مجازی و عملکرد خانواده مورد بررسی قرار گیرد.

تعارض منافع: نویسندگان این مقاله هیچ گونه تعارض و تضاد منافع با یک دیگر ندارند.

تشکر و قدردانی: بدین وسیله از تمامی پژوهشگران و کلیه افرادی که در تدوین این پژوهش نقش داشتند تشکر و قدردانی می شود.

 

[1]. Lopez, & Cuarteros

..[2]. Berk

[3]. Greenberg

[4]. Dubbes

[5]. Cear & Heys

[6]. Buss, & Haimson

 

[7]. Giddens

  1. Khalidi

[9]. Alharbi, Dong, Yi & Khalil

[10]. Kiesler

[11]. Cohen

[12]. Howitt & Cramer

[13]. Hunter and Schmidt

- احمدی، عزت اله؛ عدلی پور، صمد؛ و میرمحمدتبار، احمد (1394). تاثیر شبکه های اجتماعی فیس بوک بر ارزش های خانوادگی دانش آزموزان مقطع متوسطه شهر تبریز. فصلنامه توسعه اجتماعی(توسعه انسانی سابق)، 9(4)، 107-134.
-برک، لورا(1387). روانشناسی رشد؛ از نوباوگی تا بزرگسالی. جلد1. تهران: انتشارات ارسباران.
-تاج آبادی فراهانی، محمد؛ شکربیگی، عالیه؛ و مهاجری، اصغر (1398). رابطه عملکردشبکه های اجتماعی مجازی با شیوه های همسرگزینی. پژوهشنامه مددکاری اجتماعی، 6(19)، 167-204.
-جلالی، یوسف؛ اسکندری، حسین؛ برجعلی، احمد؛ سهرابی، فرامرز؛ و عسگری، محمد (1401). پیکربندی و اعتباریابی الگوی روانی اجتماعی هویت نوجوانان پسر ایرانی: یک مطالعه روایتی. پژوهش های روانشناسی اجتماعی، 12(46)، 79-100.
-حاج محمدی، فرشته.، و حاج محمدی، سمیرا (1397). تاثیرات اخلاقی استفاده از فضای مجازی بر پیوند زناشویی و روابط فرزندان در خانواده. فصلنامه علمی- ترویجی در حوزه اخلاق. 7(28)، 209-224.
-حسین پور، جعفر؛ و عرب مومنی، علی (1396). تاثیر شبکه های اجتماعی مجازی بر هویت نهاد خانواده. فصلنامه برنامه ریزی رفاه و توسعه اجتماعی، 8(32)، 33-61.
-حیدری، حسین (1400). مطالعه ی جامعه شناختی تاثیر شبکه های اجتماعی مجازی بر روابط بین زوجین(مطالعه ی موردی: شهرتهران). فصلنامه مطالعات توسعه اجتماعی- فرهنگی، 9(2)، 67-90.
-خالدی، اسد؛ مهدوی، سید محمد صادق؛ و ساروخانی، باقر (1395). مطالعه جامعه شناختی رابطه بین فناوری های نوین ارتباطی و ارتباطات خانوادگی در شهر شیراز. پژوهش های ارتباطی، 23(3)، 65-91.
-خدامرادی، طاهره؛ سعادت، فرحناز.؛ و خدامرادی، طیبه (1394). بررسی میزان تاثیر استفاده از فضای مجازیی بر ارزش های خانواده(مطالعه موردی: معلمان مقطع متوسطه سازمان آموزش و پرورش استان ایلام). فرهنگ ایلام، 15(44و 45)، 155-167.
-خوش صفا، حسن؛ و کفاشی، مجید (1395). بررسی رابطه شبکه های اجتماعی مجازی و ارزش های خانواده. فصلنامه راهبردهای اجتماعی فرهنگی، 6(23)، 173-200.
-درشتی، حنانه؛ شیرمحمدی، مهدی؛ و ادیبی، علیرضا (1398). تاثیر شبکه های اجتماعی مجازی بر هویت نهاد خانواده. فصلنامه ترویجی بصریت و تربیت اسلامی، 123-150.
-رضاپور، رویا؛ ذاکری، محمد مهدی؛ و انتصار فومنی، غلامحسین (1394). رابطه استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی با ادراک تعاملات اجتماعی، شخصیت خودشیفته و احساس مثبت به همسر در زوجین استفاده کننده از شبک های اجتماعی. فصلنامه خانواده و پژوهش، 38، 57-79.
-رئیسی، سید موسی؛ انصاری، حمید؛ و موسایی، میثم (1400). میزان استفاده از فضای مجازی بر اساس متغیرهای تعاملات اجتماعی و فرهنگی اعضا خانواده. فصلنامه خانواده و پژوهش، 18(3)، 137-152.
-زینالی، زهرا؛ و زینالی، علی (1401). مدل اعتیاد به شبکه های اجتماعی: نقش عملکرد خانواده با میانجیگری نیازهای اساسی روانشناختی. پژوهش­های روانشناسی اجتماعی، 48، 34-20.  
-شکربیگی، عالیه (1396). بررسی جامعه شناختی رابطه مصرف شبکه های اجتماعی مجازی و ظهور تحولات در روابط زناشویی زوجین منطقه یک شهر تهران. مجله جامعه شناسی ایران، 18(2)، 95-127.
-شهابی عنبران، بهجت؛ جعفری، علی؛ هاشمی، شهناز؛ و سلطانی فر، محمد (1401). هویت های دوگانه در فضای مجازی و واقعی براساس تجارب زیسته نوجوانان؛ تحلیل مضمون. فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن، 13(2)، 47-59.
-عطایی کچویی، پری؛ انصاری، ابراهیم؛ و کیانپور، مسعود (1396). تحلیل جامعه شناختی تاثیر استفاده از فضای مجازی بر نظام ارزشی افراد در خانواده ها(مقایسه مناطق شهری و روستایی اصفهان. مطالعات جامعه شناختی شهری، 7(22)، 157-178.
-عطایی. پری. (1394). تحلیل جامعه شناختی تاثیر فضای مجازی بر ارتباطات افراد در خانواده ها(مورد مطالعه: شهر اصفهان). دومین کنفرانس بین المللی علوم رفتاری و مطالعات اجتماعی، 1-19.
-فراهانی، حجت اله؛ و عریضی، حمیدرضا (1388). روش های پیشرفته پژوهش در روانشناسی. اصفهان: انتشارات جهاد دانشگاهی.
-فلاحی، علی (1395). تحلیل کیفی و کمی تاثیر شبکه های اجتماعی مجازی در ساختار خانواده. فصلنامه فرهنگی-تربیتی زنان و خانواده، 11(35)، ، 151-170.
-قنبریان برزیان، علی؛ و درویشی، مریم (1395). بررسی تاثیر مصرف فضای مجازی بر دینداری و ارزش های خانواده-مطالعه موردی اصفهان. فصلنامه جامعه شناسی سبک زندگی، 2(8) 219-245.
-گرینبرگ، لزلی (2019). مربیگری در درمان هیجان مدار: هدایت مراجعان در کار با هیجان هایشان، ترجمه دکتر محمد آرش رمضانی، زینب باقری و ایمان همت یار 1398. تهران: روان.
-گیدنز، آنتونی (1395). جامعه شناسی، ترجمه ی منوچهر صبوری، تهران: نشر نی.
-موسیوند، محبوبه؛ زارعان، منصوره، و کابلی، مریم (1400). مدل‌یابی اعتیاد به اینترنت براساس سبک‌های هویت و عملکرد تحصیلی: نقش واسطه‌ای افسردگی. پژوهش های روانشناسی اجتماعی، 11(44)، 73-92.
-هاویت، دنیس؛ و کرامر، دانکن (1388). روش های آماری در روانشناسی و سایر علوم رفتاری، ترجمه پاشا شریفی و دیگران، تهران: انتشارات سخن.
 
 
-Alharbi, A., Dong, H., Yi, X. & Khalil. I. (2021). Social Media Identity Deception Detection: A Survey, ACM Computing Surveys, 54(3), Pp: 1-35.
-Buss, J., Le, H., Haimson, O.L. (2021). Transgender identity management across social media platforms, Media, Culture & Society, First Published June 27, Research Article: https://doi. org/10.1177/01634437211027106.
-Carr, C. T., & Hayes, R. A. (2015). Social media: Defining, developing, and divining. Atlantic Journal of Communication, 23(1), 46-65.
-Dobbs, S. (2018). Connected: Social media use and quality family time. Long Beach, CA: California State University.
-Dworkin, J., Rudi, J. H., & Hessel, H. (2018). The state of family research and social media. Journal of Family Theory & Review, 10(4), 796-813.
-Khalid, A. (2017). Impact of Internet on social connections in family system: A survey study of residents in Lahore. Arts & Social Sciences Journal, 8(3), 1-9.
-Kiesler, S. (Ed.). (2014). Culture of the Internet. New York: Psychology Press
-Lopez, A., G. & Cuarteros, K. G. (2018). Exploring the effects of social media on interpersonal communication among family members. Canadian Journal of Family and Youth, 12(1), 6-80.