نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
چکیده
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف مطالعه رفتارهای وندالیستی دانشجویان و رابطه آن با پایبندی به ارزشها (ارزشهای خانوادگی، دینی، فرهنگی- اجتماعی)، احساس بیهنجاری (بیهنجاری اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی) و میزان استفاده از رسانههای نوین (اینترنت و شبکههای اجتماعی مجازی) انجام شد.
روش: این پژوهش به روش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری کلیه دانشجویان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان در سالتحصیلی 97-96 که تعداد آنها برابر با 7000 نفر بود. نمونه آماری، شامل 364 نفر از دانشجویان بودند که به صورت تصادفی طبقهای انتخاب شدهاند. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه رفتارهای وندالیستی (علیوردینیا و همکاران، 1392)، پرسشنامه پایبندی به ارزشها (رسولزاده اقدم و همکاران، 1394) و پرسشنامه احساس بیهنجاری (نادری و همکاران، 1389) است. تجزیه و تحلیل آماری یافتههای پژوهش با آزمون همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه و مدلسازی معادله ساختاری تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج پژوهش بیانگر آن است که بین پایبندی به ارزشها (ارزشهای خانوادگی، دینی، فرهنگی- اجتماعی) با رفتارهای وندالیستی دانشجویان همبستگی معنادار معکوسی وجود دارد. اما بین میزان احساس بیهنجاری (بیهنجاری اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی) با رفتارهای وندالیستی رابطه معنادار مستقیمی وجود دارد. همچنین، بین میزان استفاده دانشجویان از اینترنت و رفتارهای وندالیستی آنها رابطه مستقیم ضعیفی وجود دارد. علاوه بر این، متغیرهای مستقل در مدل رگرسیونی پژوهش توانستهاند، 21 درصد از تغییرات رفتارهای وندالیستی دانشجویان را تبیین کنند.
نتیجهگیری: بر اساس نتایج بهدست آمدهافزایش پایبندی به ارزشها و کاهش احساس بیهنجاری نزد دانشجویان از امور ضروری است و هر گونه بهبود و تغییر در میزان این متغیرها میتواند، کاهش رفتارهای وندالیستی را در پی داشته باشد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Investigating Students’Vandalism and Some Factors Related to It (Case Study: Azarbaijan Shahid Madani University)
چکیده [English]
Introduction: The present study aims to study students vandalism and its relation with the rate of using modern media (the Internet and allowed social networks), adherence to values (family, religious, and socio-cultural values) and the sense of anomie or anomalies (economic, social, cultural, and political anomies).
Method: The present study uses a survey research (with correlation design). The statistical population consisted of all 7000 students of AzarbaijanShahidMadani University in academic year 2017-2018. The sample size was estimated using Cochran formula as 364 participants who were selected via stratified sampling method. The data collection instruments were the Self-Report Vandalism Scale developed byAliverdinia et al. (2014), the Adherence to Values Scale developed by Rasoulzadeh Aghdam et al. (2015) and the Sense of Anomie Questionnaire of Naderi et al. (2010). Statistical analysis of the research findings was conducted via the Pearson correlation test, multivariate regression, and structural equation modeling (SEM) techniques.
Results: The results of the research indicated that there is a significant inverse correlation between adherence to values (family, religious, and social-cultural values) and students vandalism, while there is a direct correlation between the rate of anomie feeling (economic, social, cultural, political and anomie) and vandalism. In addition, there is a direct weak correlation between the use of students from the Internet and their vandalism. Moreover, independent variables in the research regression model can explain 21% of the variations in students’ vandalism.
کلیدواژهها [English]
- Vandalism
- Adherence to values
- Media consumption
- Sense of anomie