روانشناسی اجتماعی
ستار صیدی
چکیده
مقدمه: داشتن جامعه سالم در گرو رفتار جامعهپسند افراد آن است بنابراین درک عوامل مؤثر بر این رفتارها حائز اهمیت است. پژوهش حاضر با هدف بررسی مدل واریانس محور نقش واسطهای پرخاشگری در ارتباط بین خودشیفتگی و جامعهپسندی در دانشجویان انجام شد.روش: طرح پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعۀ آماری پژوهش شامل 7589 دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی ...
بیشتر
مقدمه: داشتن جامعه سالم در گرو رفتار جامعهپسند افراد آن است بنابراین درک عوامل مؤثر بر این رفتارها حائز اهمیت است. پژوهش حاضر با هدف بررسی مدل واریانس محور نقش واسطهای پرخاشگری در ارتباط بین خودشیفتگی و جامعهپسندی در دانشجویان انجام شد.روش: طرح پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعۀ آماری پژوهش شامل 7589 دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی در سال 1402 بود که تعداد 341 نفر به روش نمونهگیری ترکیبی (مرحله اول تصادفی خوشهای و مرحله دوم دردسترس) در پژوهش شرکت کردند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای خودشیفتگی (راسکین و تری، 1988)، پرخاشگری (زاهدیفر، 1379) و مجموعه شخصیت جامعهپسند (پنر، 2002) استفاده شد. تحلیل دادهها در چارچوب مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار PLS 3 انجام شد.یافتهها: نتایج نشان داد که مدل کلی پژوهش، به صورت مطلوبی با دادهها برازش دارد. در بررسی یافتهها مشخص شد اثر مستقیم خودشیفتگی بر پرخاشگری و اثر مستقیم پرخاشگری بر شخصیت جامعهپسند (0/01≤P) و اثر غیرمستقیم خودشیفتگی بر جامعهپسندی معنیدار میباشد (0/05≤P).نتیجهگیری: نتایج پیامدهایی برای مفهومسازی خودشیفتگی، اهمیت نقش واسطهای پرخاشگری و بهبود درک شخصیت جامعه-پسند دارد. لذا، با توجه به تأیید نقش واسطهای پرخاشگری در ارتباط بین خودشیفتگی و جامعهپسندی میتوان برای کاهش خودشیفتگی و افزایش جامعهپسندی در دانشجویان برنامههایی برای آموزش و کاهش پرخاشگری آنان مدنظر قرار داد.
ستار صیدی؛ مجید صفاری نیا؛ حمزه احمدیان
دوره 9، شماره 36 ، اسفند 1398، ، صفحه 1-20
چکیده
چکیدهمقدمه: معلمان در بسیاری مواقع نقش الگو را دارند. نظریهپردازان با انجام آزمایشهای زیادی نشان دادهاند که رفتار جامعهپسند از طریق قرار گرفتن در معرض الگوهای مناسب، تحت تأثیر قرار میگیرد. بنابراین، هدف از پژوهش حاضر بررسی مدل ارتباط پرخاشگری و دیدگاهگیری اجتماعی با رفتار جامعهپسند با نقش واسطهای اعتماد اجتماعی در ...
بیشتر
چکیدهمقدمه: معلمان در بسیاری مواقع نقش الگو را دارند. نظریهپردازان با انجام آزمایشهای زیادی نشان دادهاند که رفتار جامعهپسند از طریق قرار گرفتن در معرض الگوهای مناسب، تحت تأثیر قرار میگیرد. بنابراین، هدف از پژوهش حاضر بررسی مدل ارتباط پرخاشگری و دیدگاهگیری اجتماعی با رفتار جامعهپسند با نقش واسطهای اعتماد اجتماعی در معلمان است.روش: طرح پژوهش جزء تحقیقات توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی معلمان شاغل در مدارس شهر سنندج در سال 1396 میباشد که تعداد 425 نفر شرکتکننده، به عنوان نمونه پژوهش به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای، پرسشنامههای پرخاشگری (زاهدیفر، 1375)، دیدگاهگیری اجتماعی (محققی و همکاران، 1395)، مجموعه شخصیت جامعهپسند (پنر، 2002)، اعتماد اجتماعی (صفارینیا و شریف، 1389) را تکمیل کردند. دادههای پژوهش با نرمافزار آماری AMOS و با استفاده از روش تحلیل مسیر مورد تحلیل قرار گرفت.یافتهها: نتایج نشان داد که مدل پیشنهادی روابط بین متغیرهای مذکور از برازش قابل قبولی برخوردار است. ضرایب مسیر نشان دادند پرخاشگری و دیدگاهگیری اجتماعی هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیرمستقیم از راه اعتماد اجتماعی با رفتار جامعهپسند در رابطه هستند. همچنین، تمامی فرضیههای پژوهش مورد تأیید قرار گرفتند.نتیجهگیری: با توجه به اثر معنادار پرخاشگری و دیدگاه گیری اجتماعی بر رفتار جامعه پسند و امکان دستکاری و آموزش این متغیرها، نتایج این مطالعه دارای کاربردهایی برای ارتقاء سلامت روان جامعه می باشد.