روانشناسی اجتماعی
بررسی رابطه بین سواد رسانه ای و اطلاعاتی معلمان و نگرش آنها به آموزش وب محور با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در دوران کرونا

منیژه احمدی؛ سعید عبدالملکی؛ نازیلا خطیب زنجانی

دوره 13، شماره 49 ، اردیبهشت 1402، ، صفحه 15-28

https://doi.org/10.22034/spr.2023.367692.1788

چکیده
  مقدمه: با همه­گیری کُوید 19 مراکز آموزشی ناگزیر به استفاده از آموزش وب محور شدند که نگرش معلمان به این نوع از آموزش و برخورداری آنها از سواد رسانه­ای و اطلاعاتی از جمله الزامات آموزش و پرورش برای تحقق پیشرفت دانش آموزان می­باشد. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین سواد رسانه ای و اطلاعاتی معلمان و نگرش آنها به آموزش وب محور با ...  بیشتر

نقش ادراک نابرابری جنسیتی ، خودانضباطی و مسئولیت پذیری اجتماعی در پیش‌بینی پیشرفت تحصیلی دانشجویان دختر دانشگاه‌های تهران

محبوبه موسیوند؛ محمدجواد بگیان

دوره 10، شماره 39 ، آذر 1399، ، صفحه 162-141

https://doi.org/10.22034/spr.2020.234479.1497

چکیده
  چکیده هدف: بررسی مسئولیت‌پذیری اجتماعی و خود انضباطی نسل جوان به دلیل اهمیت آن‌ها در تعیین نیروی فعال و آینده‌ سازان جامعه، ضروری است. لذا هدف اصلی پژوهش حاضر نقش ادراک نابرابری جنسیتی خود انضباطی و مسئولیت‌پذیری اجتماعی در پیش‌بینی پیشرفت تحصیلی دانشجویان دختر دانشگاه‌های تهران بود. روش: این تحقیق بر حسب هدف کاربردی و بر اساس ...  بیشتر

مدل یابی پیشرفت تحصیلی براساس ترتیب تولد با میانجی گری هوش معنوی، مهارت های اجتماعی و خلاقیت در دانش آموزان

پریا جنگی؛ غلامعلی افروز؛ حسن اسدزاده؛ علی دلاور

دوره 8، شماره 30 ، شهریور 1397، ، صفحه 19-36

چکیده
  چکیده مقدمه: ﺍﻣﺘﻴﺎﺯﺍﺕ ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﺷﺪۀ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻥ ﺍﻭﻝ ﺑﺮ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻥ ﺑﻌﺪﻱ ﺩﺭ ﺻﻔﺎﺕ ﺷﺨﺼﻴﺘﻲ، ﻫﻮﺵ ﻭ ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ، ﺑﺨﺸﻲ ﺍﺯ ﭘﺪﻳﺪﻩای است ﻛﻪ ﺑﻪ اثر ﺗﺮﺗﻴﺐ ﺗﻮﻟﺪ ﻣﻌﺮﻭﻑ ﺍﺳﺖ. ﻧﻈﺮﻳﻪ‌ﻫﺎﻱ ﺗﺮﺗﻴﺐ ﺗﻮﻟﺪ ﺑﻪ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﺗﺒﻴﻴﻦ ﺍﺛﺮ ﺗﺮﺗﻴﺐ ﺗﻮﻟﺪ، ﻳﻌﻨﻲ تفاوت­های ﻫﻮﺷﻲ ﻭ عملکردی ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺩﺍﺭﺍﻱ ...  بیشتر

نقش واسطه‌ای هوش فرهــنگی در رابطه بین ویژگـی‌های شخصیتی با مهارت‌های اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان

فرانک امیدیان؛ ندا علیپور

دوره 7، شماره 27 ، آبان 1396، ، صفحه 79-100

چکیده
  مقدمه­: پژوهش حاضر به بررسی نقش واسطه­ای هوش فرهنگی در رابطه بین ویژگی­های شخصیتی با مهارت­های اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه­های شمال خوزستان پرداخته است. روش­: روش پژوهش نیز توصیفی از نوع همبستگی از طریق الگویابی معادلات ساختاری (SEM) و تحلیل مسیر بوده است. حجم نمونه مورد مطالعه در این پژوهش 375 نفر بودند که از ...  بیشتر