سوسن علیزاده فرد
دوره 7، شماره 26 ، تیر 1396
چکیده
مقدمه: هدف این پژوهش مقایسهی اثربخشی آموزش تئوری انتخاب به شیوهی کلاسیک با آموزش بر مبنای آموزههای اسلامی بر رضایت زناشویی و گذشت است.
روش: 60 نفر از زنان متأهل به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شده و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه (20n=) قرار داده شدند. پرسشنامههای رضایت زناشویی و گذشت بهعنوان پیشآزمون برای ...
بیشتر
مقدمه: هدف این پژوهش مقایسهی اثربخشی آموزش تئوری انتخاب به شیوهی کلاسیک با آموزش بر مبنای آموزههای اسلامی بر رضایت زناشویی و گذشت است.
روش: 60 نفر از زنان متأهل به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شده و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه (20n=) قرار داده شدند. پرسشنامههای رضایت زناشویی و گذشت بهعنوان پیشآزمون برای سه گروه اجرا شد. سپس افراد گروه آزمایش اول در 8 جلسه آموزش تئوری انتخاب کلاسیک و افراد گروه دوم در 8 جلسه آموزش تئوری انتخاب اسلامی شرکت کردند. هر دو پرسشنامه بهعنوان پسآزمون مجدداً برای همه اجرا شد. این نمرات با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس مورد بررسی قرار گرفت.
یافتهها: نتایج حاصل از آزمون کوواریانس نشان داد که بین دو گروه آزمایش و گواه تفاوت معناداری وجود دارد و آموزش تئوری انتخاب موجب افزایش رضایت زناشویی و گذشت شده است. همچنین بین دو گروه آزمایش نیز تفاوت معناداری وجود داشت بهطوریکه افزایش نمرات در گروه تئوری انتخاب اسلامی بیش از گروه کلاسیک بود.
نتیجهگیری: با استفاده از نتایج حاصل میتوان نتیجه گرفت آموزش تئوری انتخاب اسلامی بهطور مؤثری موجب افزایش رضایت زناشویی و گذشت میشود.
علی مهداد؛ محمدرضا نجفیان
دوره 7، شماره 26 ، تیر 1396
چکیده
مقدمه: نتایج تحقیقات نشان میدهد که رفتارهای منفی در محیط کار پیامدهای فردی و سازمانی متعددی را به دنبال دارد. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطهی ادراک بیعدالتی سازمانی با بینزاکتی در محیط کار و با میانجیگری خشم انجام شد.
روش: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی و جامعهی آماری این پژوهش شامل کلیهی کارکنان اداره کل ...
بیشتر
مقدمه: نتایج تحقیقات نشان میدهد که رفتارهای منفی در محیط کار پیامدهای فردی و سازمانی متعددی را به دنبال دارد. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطهی ادراک بیعدالتی سازمانی با بینزاکتی در محیط کار و با میانجیگری خشم انجام شد.
روش: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی و جامعهی آماری این پژوهش شامل کلیهی کارکنان اداره کل آموزشوپرورش استان اصفهان و نواحی ششگانهی آن به تعداد 862 نفر بودند که از بین آنها 218 نفر بهصورت طبقهای در دسترس (سهلالوصول) انتخاب شدند. ابزارهای تحقیق شامل پرسشنامهی ادراک بیعدالتی سازمانی نیهوف و مورمن (1993)، پرسشنامهی خشم در محیط کار ون الدران، میس و کومپرو (1997) و پرسشنامهی بینزاکتی در محیط کار بلو و اندرسون (2005) بود. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و الگوسازی معادلات ساختاری انجام گرفته است.
یافتهها: نتایج نشان داد که رابطهی بین ادراک بیعدالتی تعاملی با خشم و بینزاکتی، و رابطهی خشم با بینزاکتی در سطح (01/0p
عباس ذبیح زاده؛ محمدعلی مظاهری؛ جواد حاتمی؛ لیلی پناغی؛ محمدرضا نیک فرجام
دوره 7، شماره 26 ، تیر 1396
چکیده
مقدمه: مطالعات اخیر حاکی از تأثیرپذیری نحوهی تنظیم حریم خصوصی از بافتار فرهنگی-اجتماعی است. هدف از این مطالعه بررسی ساختار معنایی حریم خصوصی در فرهنگ ایرانی بود.
روش: در یک مطالعهی مقطعی 100 نفر (40 نفر در مرحلهی یکم و 60 نفر در مرحلهی دوم) از جمعیت عمومی به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. در گام نخست از طریق تکلیف تولید واژگان ...
بیشتر
مقدمه: مطالعات اخیر حاکی از تأثیرپذیری نحوهی تنظیم حریم خصوصی از بافتار فرهنگی-اجتماعی است. هدف از این مطالعه بررسی ساختار معنایی حریم خصوصی در فرهنگ ایرانی بود.
روش: در یک مطالعهی مقطعی 100 نفر (40 نفر در مرحلهی یکم و 60 نفر در مرحلهی دوم) از جمعیت عمومی به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. در گام نخست از طریق تکلیف تولید واژگان تداعی شده، 9 واژهی پرتکرار متداعی با حریم خصوصی استخراج شد. در مرحلهی دوم نیز طی تکلیف مشابهت قضاوتشده، درجهی ارتباط دوبهدوی واژگان مزبور مورد ارزیابی شرکتکنندگان قرار گرفت.
یافتهها: نتایج تحلیل تناظر حاکی از نگاشت مؤلفهها بر روی دو بُعد است. بدینگونه که مؤلفههای مستخرج برحسب مبنای فردگرایانه و جمعگرایانهی خود در ارتباط با حریم خصوصی قرار گرفته است. درحالیکه مؤلفههای فردگرایانه بازنمود مبانی جهانشمول حریم خصوصی است، مؤلفههای جمعگرایانه بیانگر تأثیرات فرهنگی در تعریف حریم خصوصی است.
نتیجهگیری: یافتههای این مطالعه در قالب مبانی جهانشمول و فرهنگ بستهی حریم خصوصی مورد بحث قرار گرفته است.
اعظم درزی رامندی؛ راضیه شیخ الاسلامی
دوره 7، شماره 26 ، تیر 1396
چکیده
مقدمه: پژوهش حاضر نقش واسطهای پردازش اطلاعات اجتماعی در رابطه بین پذیرش - طرد والدین و پرخاشگری نوجوانان را مورد بررسی قرار داده است.
روش: شرکتکنندگان پژوهش شامل 464 دانشآموز دورهی متوسطهی اول شهرستان قزوین (233 دختر و 231 پسر) بود که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. بهمنظور سنجش متغیرهای پژوهش، پرسشنامهی ...
بیشتر
مقدمه: پژوهش حاضر نقش واسطهای پردازش اطلاعات اجتماعی در رابطه بین پذیرش - طرد والدین و پرخاشگری نوجوانان را مورد بررسی قرار داده است.
روش: شرکتکنندگان پژوهش شامل 464 دانشآموز دورهی متوسطهی اول شهرستان قزوین (233 دختر و 231 پسر) بود که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. بهمنظور سنجش متغیرهای پژوهش، پرسشنامهی طرد- پذیرش والدین، نسخهی کودکان (روهنر، 2005)، داستانهای اجتماعی (تورکاسپا و برایان، 1994) و پرسشنامهی پرخاشگری (باس و پری، 1992) بکار گرفته شد. تجزیهوتحلیل دادهها با روش الگویابی معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزار AMOS انجام شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که مدل نهایی پژوهش از برازش مناسبی برخوردار است. همچنین یافتههای حاصل از بررسی فرضیههای پژوهش نشانگر آن بود که پذیرش ـ طرد مادر هم بهطور مستقیم و هم بهطور غیرمستقیم، از طریق کاهش دو گام پردازش اطلاعات اجتماعی، شامل تفسیر و تشخیص و تصمیمگیری، پرخاشگری نوجوانان را افزایش داده است. پذیرش- طرد پدر، بر هیچیک از متغیرهای پژوهش اثرگذار نبود.
نتیجهگیری: بهطورکلی، نتایج پژوهش حاضر شواهدی را برای نقش واسطهای پردازش اطلاعات اجتماعی در رابطهی بین پذیرش- طرد مادر و پرخاشگری نوجوانان فراهم آورد.
مژگان سپاه منصور؛ زهرا مهدوی نجم ابادی
دوره 7، شماره 26 ، تیر 1396
چکیده
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین نوعدوستی و همدلی با گرایش به معنویت دانشجویان انجام شد.
روش: روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعهی آماری کلیه دانشجویان دانشکدهی روانشناسی دانشگاه آزاد تهران مرکز است. حجم نمونه بر اساس جدول مورگان تعداد 385 نفر (102 نفر مرد و 283 نفر زن) و روش نمونهگیری، در دسترس است. ابزار گردآوری ...
بیشتر
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین نوعدوستی و همدلی با گرایش به معنویت دانشجویان انجام شد.
روش: روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعهی آماری کلیه دانشجویان دانشکدهی روانشناسی دانشگاه آزاد تهران مرکز است. حجم نمونه بر اساس جدول مورگان تعداد 385 نفر (102 نفر مرد و 283 نفر زن) و روش نمونهگیری، در دسترس است. ابزار گردآوری دادهها شامل مقیاس خودگزارشدهی نوعدوستی راشتون و همکاران (1981)، مقیاس همدلی مهرابیان و اپستین (1972) و پرسشنامهی گرایش به معنویت روبرت کلونینگر (2003) است. تجزیهوتحلیل آماری یافتهها با همبستگی و رگرسیون چند متغیره انجام شد.
یافتهها: نتایج پژوهش حاکی از آن است که بین نوعدوستی و گرایش به معنویت (۱۳۹/۰= r و ۰۰۶/۰= sig) و بین همدلی و گرایش به معنویت (۴۱۲/۰=r و ۰۰۰/۰ sig=) رابطهی معنادار وجود دارد. کلیهی ابعاد همدلی با متغیر نوعدوستی و گرایش به معنویت رابطهی معنادار داشتند. ضریب رگرسیون نشان داد که نوعدوستی میتواند پیشبینیکنندهی مثبت و معنادار گرایش به معنویت باشد. همچنین متغیر همدلی و مؤلفههای همدلی مشارکتی، مؤلفه همدلی نسبت به دیگران نیز پیشبینیکنندهی معنادار گرایش به معنویت بودند. در بررسی مدل مفهومی پژوهش هم شاخصهای برازندگی، برازش مدل و ارتباط بین این متغیرها را تأیید نمود.
نتیجهگیری: بر اساس نتایج بهدستآمده افزایش حس نوعدوستی، همدلی و گرایش به معنویت در بین جوانان از امور ضروری است و ﻫﺮﮔﻮﻧﻪ ﺑﻬﺒﻮد در ﻣﻌﻨﻮﯾﺖ، میتواند ﺑﻬﺒﻮد در ارزشهای نوعدوستانه را به دنبال داشته باشد.
ابوالقاسم یعقوبی؛ سروه محمدزاده
دوره 7، شماره 26 ، تیر 1396
چکیده
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف پیشبینی میزان هویتگرایی ملی و دینی بر اساس سبکهای هویتی در قومیتهای ایرانی انجام شد.
روش: جامعهی پژوهش را کلیه دانشجویان در حال تحصیل دانشگاه کردستان تشکیل دادند. نمونهی پژوهش شامل 400 نفر از دانشجویان با قومیتهای مختلف فارس، کرد، آذری و لر دانشگاه کردستان بود. افراد مورد پژوهش مقیاسهای هویتگرایی ...
بیشتر
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف پیشبینی میزان هویتگرایی ملی و دینی بر اساس سبکهای هویتی در قومیتهای ایرانی انجام شد.
روش: جامعهی پژوهش را کلیه دانشجویان در حال تحصیل دانشگاه کردستان تشکیل دادند. نمونهی پژوهش شامل 400 نفر از دانشجویان با قومیتهای مختلف فارس، کرد، آذری و لر دانشگاه کردستان بود. افراد مورد پژوهش مقیاسهای هویتگرایی ملی و دینی (لطفآبادی، 1383) و سبکهای هویت (برزونسکی، 1989) را تکمیل نمودند.
یافتهها: یافتهها نشان داد سبکهای هویتی اطلاعاتی و هنجاری و تعهد با هویت ملی همبستگی مثبت معنادار دارند و سبک سردرگمی همبستگی منفی معناداری با هویتگرایی ملی دارد. سبک هویتی اطلاعاتی همبستگی منفی معناداری با هویت دینی دارد و سبک هویت هنجاری همبستگی مثبت معناداری با هویت دینی دارد رابطه بین سبکهای سردرگمی و تعهد معنادار نشد نتایج تحلیل واریانس دوراهه نشان داد تفاوت بین قومیتها ازلحاظ میزان هویتگرایی ملی معنادار است اما بین قومیتهای مختلف ایرانی ازلحاظ هویت دینی تفاوت معناداری وجود نداشت.
نتیجهگیری: با توجه به اینکه یافتهها حاکی از تفاوت میزان هویتگرایی قومیتهای ایرانی دارد، میتوان از یافتهها برای تدوین برنامههایی جهت افزایش هویتگرایی ملی استفاده کرد
مجید صفاری نیا؛ علیرضا آقایوسفی؛ سیمین حسینیان؛ اشرف مهمان نوازان
دوره 7، شماره 26 ، تیر 1396
چکیده
مقدمه: این پژوهش به مطالعهی اثربخشی رواندرمانی آدلری بر کاهش احساس کهتری و بهبود بهزیستی اجتماعی در بین زنان خیانتدیده پرداخته است.
روش: این پژوهش از نوع نیمهآزمایشی همراه با پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری با گروه آزمایش و یک گروه کنترل بود. 16 زن خیانتدیده بهصورت نمونهگیری در دسترس از میان مراجعهکنندگان مراکز سلامت روان ...
بیشتر
مقدمه: این پژوهش به مطالعهی اثربخشی رواندرمانی آدلری بر کاهش احساس کهتری و بهبود بهزیستی اجتماعی در بین زنان خیانتدیده پرداخته است.
روش: این پژوهش از نوع نیمهآزمایشی همراه با پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری با گروه آزمایش و یک گروه کنترل بود. 16 زن خیانتدیده بهصورت نمونهگیری در دسترس از میان مراجعهکنندگان مراکز سلامت روان اجتماعمحور و شهرداری تهران و داوطلب شرکت در پژوهش حاضر انتخاب شده و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. قبل و پس از 10 جلسه رواندرمانی آدلری و سپس 2 ماه بعد، پرسشنامهی احساس کهتری بهرامی و خدادادی (1391) و پرسشنامهی بهزیستی اجتماعی کیز (1998) برای هر دو گروه اجرا شد. تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس انجام شد.
یافتهها: نتایج بررسی نشان داد که رواندرمانی آدلری، میزان احساس کهتری را کاهش داده و بهزیستی اجتماعی را ارتقا بخشیده است و مقایسهی میانگین نمرات پیشآزمون و پسآزمون تفاوت معناداری را نشان داد.
نتیجهگیری: بر اساس نتایج بهدستآمده در این پژوهش، رواندرمانی آدلری میتواند موجب کاهش احساس کهتری و ارتقای بهزیستی اجتماعی زنان خیانتدیده گردد و پیشنهاد میشود که این نوع رواندرمانی برای سایر زنان خیانتدیده، بهمنظور توانمندسازی روانشناختی آنان بهکار گرفته شود.